Pagina 1 van 3
Bandenspanning
Geplaatst: 20.02.2010 - 20:37
door mistermister
Waar hebben jullie je bandenspanning op staan?
Ik heb zelf 17" en zag bij de pomp op zo'n ding staan dat de druk 2,8 moet zijn. Is dit niet aan de hoge kant?
Want zijn jullie bevindingen?
Geplaatst: 20.02.2010 - 21:54
door toppertje
bij mij staat de bandenspanning op de
binnenzijde vd tankdeksel :-$
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:25
door Bobbl
Hoi, ik heb 225/45/17 eronder liggen, en houdt de bandenspanning op ongeveer 2.6 bar.
Als ik hem vollaad met de vakantie gaat de spanning naar 2.8 bar achter.
En dat gaat prima, houdt de slijtage altijd goed in de gaten.
Pas iig op met te lage bandenspanning want je kunt een band helemaal aan gort rijden, is mij 1 keer overkomen met een alfa met 17 inch, sindsdien kijk ik elke 2weken de bandenspanning na!
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:30
door Oceanracer
Zowel 2.6 als 2.8 is te veel. Hoe moeilijk kan het zijn om tijdens het tanken eens niet om je heen te staan kijken, maar het stikkertje aan de binnenkant van die klep te bestuderen:
Bij snelheden tot 160 km/u leeg:
Voor: 220 (31PSI) = 2.2 Bar
Achter: 210 (30PSI) = 2.1 Bar
Bij snelheden tot 160 km/u beladen:
Voor & achter: 260 (38PSI) = 2.6 Bar
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:46
door Bobbl
Oceanracer schreef:Zowel 2.6 als 2.8 is te veel. Hoe moeilijk kan het zijn om tijdens het tanken eens niet om je heen te staan kijken, maar het stikkertje aan de binnenkant van die klep te bestuderen:
Bij snelheden tot 160 km/u leeg:
Voor: 220 (31PSI) = 2.2 Bar
Achter: 210 (30PSI) = 2.1 Bar
Bij snelheden tot 160 km/u beladen:
Voor & achter: 260 (38PSI) = 2.6 Bar
En de banden boer zegt anders!
Ik vindt 2.1 en 2.2 te laag! en men bandenboer ook!
Zeker bij 45 hoog banden!
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:52
door 945i
Mijn advies, zet ze minimaal op 2.5 bar.
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:53
door Oceanracer
Bobbl schreef:En de banden boer zegt anders!
ik vind 2.1 en 2.2 te laag! en men bandenboer ook!
Zeker bij 45 hoog banden!
Ik denk dat ze er bij Volvo wat langer over hebben nagedacht dan bij jouw bandenboer. Maar doe wat je goeddunkt.
Geplaatst: 21.02.2010 - 12:43
door steven460
wow 2.6 bar :razz:
in 1443 - 'lekker comfortabel heh, zo'n houten kar'
FYI: Ik rij in sneeuw met 1.8! En met normaal weer met 2.25 voor en 2.1 achter
Maar idd, doe wat je goed dunkt is het beste antwoord.
Geplaatst: 22.02.2010 - 00:06
door GekkeBelg
ik steek er ook 2.6 op voor men 235/45/17
als ge met 2.1 in ne put rijdt, kunt ge nieuw banden gaan kope...
Geplaatst: 22.02.2010 - 00:10
door steven460
Maar alle eh,
'Ik rij nie in een put nie'
'Ik vlieg daar over heen eh'
:razz:
+1 voor de put !
Geplaatst: 22.02.2010 - 01:42
door sjors86
Kan 1 leuk feitje vertellen; de waardes die op de benzineklep staan daar hebben een boel mensen over nagedacht. Die waardes kloppen.
Het nadeel is alleen dat je dan snel met te weinig luchtdruk in je banden rondrijd behalve de mensen die heel regelmatig hun banden controleren.
Ik doe er meestal 0,1 danwel 0,15 meer in dan wat aangegeven is. Ook omdat ik vaak wat zooi in de auto heb liggen of passagiers, meer gewicht -> hogere bandenspanning nodig.
Geplaatst: 22.02.2010 - 07:58
door Oceanracer
Daarom is het goed om het er hier even over te hebben, ook al slaan sommigen wartaal uit. Wellicht dat het anderen er aan herinnert, dat het al even geleden is, dat ze het hebben gecontroleerd. En dan nog even over dat controleren: Uiteraard niet doen bij het tanken! Want dan zijn de banden warm en zal de manometer altijd meer druk aangeven. De voorgeschreven bandenspanning geldt voor koude banden.
Geplaatst: 22.02.2010 - 22:28
door mistermister
Blijkbaar lopen de meningen een beetje uiteen.
Ik houd de waardes op het tankklepje wel aan met koude banden!
Geplaatst: 22.02.2010 - 22:51
door patrickj20
ik hou het voor en achter op 2,5 bar en heb ook 17" velgen
Geplaatst: 23.02.2010 - 15:30
door Chrizzle D5
wat gaat er mis bij bijv. 2,6 of 2,8 bandenspanning, afgezien van misschien iets comfort?
Of zouden banden dan ook harder slijten (bol staan van onderen?), of krijg je sneller scheurtjes ofzo?
Geplaatst: 23.02.2010 - 15:36
door Wolfs XC
Chrizzle D5 schreef:wat gaat er mis bij bijv. 2,6 of 2,8 bandenspanning, afgezien van misschien iets comfort?
Of zouden banden dan ook harder slijten (bol staan van onderen?), of krijg je sneller scheurtjes ofzo?
Te hoge spanning: band slijt in het midden (door de bolling inderdaad).
Te lage spanning: band slijt op de randen/wangen.
Veel te lage spanning: Temperatuur wordt te hoog en het rubber kan verbranden. Dit zal je aan de buitenkant niet waarnemen. Zodra de band los ligt van de velg zul je daar zwart poeder vinden.
Scheurtjes komen in principe alleen voor door uitdrogen.
Geplaatst: 23.02.2010 - 16:59
door GekkeBelg
sjors86: er zal wel over nagedacht geweest zijn, maar daarom is hetgeen ze voorschrijven nog niet het beste. Het type band, het seizoen, rijstijl: allemaal factoren die ook hun bijdrage doen tot het bepalen van de bandendruk. En die is thans bij iedereen anders
Geplaatst: 23.02.2010 - 17:12
door V480-S60
Over die waarden in het klepje.
Ik heb geen af fabriek banden meer. Ik heb andere laten plaatsen. Ik doe een beetje aan het nieuwe rijden. Daarom staan bij mij de banden (16") rondom op 2.5. 2.1 of 2.3 vinden deze banden niet fijn. (overigens de dealer pompt ze ook op tot 2.5)
Geplaatst: 23.02.2010 - 17:25
door Chrisvdvalk
Ik rijd met 2,5 a 2,6 bar rondom. Prima bandenspanning voor een wat sportievere rijstijl.. en het valt wel mee met dat inboeten op comfort vind ik. Maar dat komt misschien door de 850 die ik hiervoor had en de setup daarvan

.
Geplaatst: 23.02.2010 - 22:14
door Hans2
Ik heb zowel de zomerbanden (215/55/16) als de winterbanden (195/65/15) op 2.5 bar. Rijd daarmee ca. 90% van de kilometers op de snelweg. Groeten, Hans