Pagina 1 van 1

graag uitleg in verschil LPG en LPG3

Geplaatst: 21.02.2010 - 13:00
door Razende Roeland
Afgelopen week heb ik een discussie met m'n zoon gehad aangaande rijden op LPG g3. Aangezien rijden op gas voor mij geen optie is (was) heb ik me daar verder niet zo in verdiept, en was dan ook in de veronderstelling dat rijden op gas pas voordelig is bij een hoge kilometrage.
Nu kwam m'n zoon op de proppen met de bedragen aan wegenbelasting welke betaald moeten worden. Bij benzine is dat €268,- bij LPG is dat €756,- en bij LPG3 is dat € 320,- per jaar.
Wie kan mij vertellen waarom LPG3 zo weinig meer kost als benzine, en zitten hier nog voorwaarden of beperkingen aan ten aanzien van te tanken brandstof of andere dingen?

Alvast bedankt voor reacties op deze vraag.

Geplaatst: 21.02.2010 - 16:21
door volvorider
De auto moet van na 1 jan 1995 zijn om het predikaat G3 te kunnen krijgen.

Het omslagpunt voor een Volvo ligt erg laag, bijvoorbeeld bij mijn 960 al voordelinger bij 9000 km per jaar voor tenminste 4 jaar. Heb vorige jaar 33.000 km gereden, dus de installatie in een keer er al uit.

Gezien de gemiddelde volvo 1 op 10 rijdt is gas snel voordelig.

Geplaatst: 21.02.2010 - 16:25
door volvorider
Overigens is € 268,-- per jaar wel erg weinig voor een Volvo? Om wat voor auto gaat het?

Geplaatst: 21.02.2010 - 18:25
door Razende Roeland
Inderdaad is dat een erg laag bedrag, maar ik heb hier als voorbeeld een auto met een gewicht tot 950 kg. genomen. Wat mij ook interesseert, hoe lang gaat zo'n installatie mee?

Geplaatst: 21.02.2010 - 18:49
door volvorider
Aha, dus geen Volvo in dit voorbeeld.

Een gasinstallatie gaat zeer lang mee > 10 jaar.
Bij een oudere Volvo mogelijk harde kleppen zetten en reken op een koprevisie rond elke 250.000 km.
Een blok met hydraulische klepstoters kent dit laatste probleem niet.

Geplaatst: 21.02.2010 - 23:23
door wim de jong
LPG is meestal wat ouder, en met een conventioneel systeem.
Een LPG-G3 systeem is computergestuurd, met injectors, waarbij de inspuiting gecontroleerd wordt door een computer, meestal dezelfde computer die er al in zit.Dus schoner etc.

De auto start altijd op benzine, en schakelt pas om als de motor warm is (lees: uitlaatgassen schoon is, wordt via de Lambdasonde gemeten aan de uitlaat)

Hier krijg je korting op de belasting.
De belasting van een G3 auto ligt ongeveer tussen een benzine en diesel uitvoering, terwijl gewoon LPG boven de diesel ligt.

Met mijn 945 op LPG-G3 reed ik bijna 800k, met 1 keer een revisiekop, omdat de kleppen uitgesteld waren. (een B230FT motor)
Twee keer moest de pomp in de tank vernieuwd worden. De injectoren zijn nooit vernieuwd geweest.

Geplaatst: 21.02.2010 - 23:43
door Skollie
G3 is gekoppeld aan het originele motormanagement systeem. Hiermee worden gegevens uitgewisseld en wordt de inspuiting, ontsteking ed aangepast. Het gaat dus om een "zelf lerend" systeem.
Dit is de vereiste voor het behalen van het predikaat g3. De verbranding wordt hierdoor schoner en je krijgt dus een iets vriendelijkere acceptgiro.

Tegelijk zit hierin ook het gevaar. Het communiceren gaat nog wel eens stroef. Met name bij achteraf ingebouwde systemen. Het mms wordt eigenlijk contineu voor de gek gehouden om niet het mms lampje op je dashboard aan te laten gaan. Dit door bv verkeerde lamda waarden. Bij de bifeul systemen van Volvo is dit geheel eigenlijk heel goed op elkaar afgestemd. Acheraf inbouwen levert vanaf de wat hogere kilomterstanden (170000 en hoger) toch nog regelmatig problemen op.

Groet B>

Geplaatst: 22.02.2010 - 17:55
door Ludo
Skollie schreef:G3 is gekoppeld aan het originele motormanagement systeem.

Het mms wordt eigenlijk contineu voor de gek gehouden om niet het mms lampje op je dashboard aan te laten gaan. Dit door bv verkeerde lamda waarden.
Als je zo'n systeem ingebouwd hebt, waar het mms voor de gek gehouden word, krijg je geen G3 goedkeuring.
In de eerste zin bevestig je dat zelfs. :wink: