Pagina 1 van 5
Verbruiksmeting boordcomputer
Geplaatst: 22.02.2010 - 07:29
door AEO
Ik heb een paar maanden de verrbuikscijfers bijgehouden, zowel met de boordcomputer en met de bonnetjes van het tanken. Hebben meer mensen afwijkingen geconstateerd? Het is structureel dat de boordcomputer aangeeft dat er nog 130 km gereden kan worden (eigenlijk begint net het lampje van 'bijna lege tank' te branden en als ik dan ga tanken, pomp ik er zo 67-69 liter in.... en ik maar denken dat mijn MY2007 2.4D een tankinhoud heeft van 70 liter....
Dus eigenlijk heb ik heel weinig marge: als het lampje gaat branden is het al bijna leeg en kan je dus niet meer de geschatte 130 km rijden...
Geplaatst: 22.02.2010 - 07:51
door V70/2.4D/2003
Ja, er zijn er meer met geconstateerde afwijkingen (met betrekking tot de verbruikscijfers wel te verstaan) De boordcomputer is over het algemeen van mening dat onze Volvo's zuiniger zijn dan in werkelijkheid. Zie elders op dit forum.
Geplaatst: 22.02.2010 - 08:27
door Rippie V70
Klopt van geen kanten.
Bij mij geeft hij nog 200km aan als het lampje gaat branden.
Mijn gem verbruik ligt volgens de BC op 5.4l/100km, terwijl het werkelijk 6.2l/100 is. 15% afwijking dus.
Geplaatst: 22.02.2010 - 09:16
door janpie

OKe ga ik ook eens bij houden of het wel klopt. heb een 2.4 140 pk. en mijn BC geeft gemiddeld 9,3 aan . Dus ongeveer 1 op 10,5
Geplaatst: 22.02.2010 - 13:54
door bartv70
Ook bij mij is die vraag weer gerezen.
Afgelopen week een weekje Tsjechie, de heenreis was bar en boos kwa
rijomstandigheden.
De eerste 500km, nauwelijks boven de 80km/pu geweest ivm sneeuw/ijzel.
Verbruik volgens de BC 4,7ltr/100km over de heenreis(1000km).
Aan de pomp bleek het verbruik 58ltr op 1000km.(1:17,2=5,8 ltr op 100km, + 25%)
Terugreis betere omstandigheden waardoor het verbruik iets opliep.
Over de totale trip, 2600km, gaf de BC een verbruik aan van 5,2ltr/100km.
In werkelijkheid, Km gedeeld door liters, was het 6,1ltr/100km.
Een verschil van 20% tussen BC en werkelijk verbruik!!
1:16,3 is natuurlijk erg netjes voor een tank met 200pk, maar waardoor ovedrijft de BC zo enorm.
Vraagje voor de insiders/kenner...hoe berekent de BC het verbruik en zijn die parameters aan te passen zodat je een betrouwbaarder verbruik in de display krijgt.
Geplaatst: 22.02.2010 - 15:05
door Depom
was vorige ook in tjechie (-: (Zelfde omstandigheden onderweg zelfde verbruik onderweg). :twisted:
Geplaatst: 22.02.2010 - 15:26
door V70/2.4D/2003
Mede Volvoberijders, geef mij nu eens antwoord op het volgende:
Wij kopen allemaal een klomp zweeds staal, voorzien van een fantastische D5 of whatever. Kost een godsvermogen in aanschaf, gaan de injectoren kapot of gaan ze lekken, dan kost dat 1500 euro, een nieuwe distributieriem incl. alles en gemonteerd door de dealer 1200 euro, 130-140 euro per maand aan houderschapsbelasting (voor de D5) en nu gaan we klagen over het feit dat een verbuik heeft dat is gelegen tussen de 1 : 16 tot 1 : 18? Welk deel van de film begrijp ik niet?
Als hij leeg is, dan gooi ik hem weer vol en dat elke keer maar weer.
Geplaatst: 22.02.2010 - 15:44
door JacoS80
Ik zou ook wel eens willen weten waarom de BC zo enorm afwijkt ten opzichte van het reƫle verbruik. Ook al tank ik wekelijks een liter of 110 diesel en betaal ik trouw mijn garagerekeningen en belastingen.
Geplaatst: 22.02.2010 - 15:59
door Wolfs XC
De boordcomputer bij onze XC70 heeft een niet noemenswaardige afwijking.
Bij de V70 van mijn vrouw is dit een geheel ander verhaal. BC geeft een gem.verbruik van 1 op 16 terwijl dit in werkelijkheid 1 op 13,5 is! Als het lampje van de tank gaat branden zegt de BC dat ik nog 200km kan rijden. Als ik 25km later ga tanken tank ik 72liter...in een 70liter tank?!
Als de benzinemeter een halfvolle tank aangeeft zit er nog maar 20 liter in weet ik uit ervaring. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de rechter vlotter die blijft hangen. Misschien dat dit ook de reden is van het hoge aantal km's die ik nog kan rijden volgens de BC terwijl de tank bijna leeg is (20liter resterend)???
Geplaatst: 22.02.2010 - 16:26
door Chrizzle D5
Ik houd nu al bijna 2 jaar het verbruik bij (via BC en narekenen aan de pomp). Het enige wat ik hieraan overhoud:
- BC geeft altijd een te gunstig beeld
- maar niet consequent even gunstig: de ene keer klopt het beter dan de andere keer.
Ik begrijp idd niet dat we een ontzettend verfijnde mobiel rijden, maar dat goede verbruiksmeting toch erg lastig blijkt voor de ontwerpers. Maar goed, er zijn ergere dingen in het leven.
Geplaatst: 22.02.2010 - 16:34
door JeroenSpock
Ik heb dit bestand wel eens vaker geplaatst maar hij laat duidelijk zien wat de BC doet en wat het werkelijke verbruik is van mijn S60 D5.
www.o550.nl/extra/VerbruikS60.xls
Onderin heb ik het verbruik even rood gekleurd. BC zegt gemiddeld 5,2L/100, werkelijk verbruik is 5,9L/100km. gemeten over ruim 15.000km.
Geplaatst: 22.02.2010 - 16:35
door bartv70
V70/2.4D/2003 schreef:Mede Volvoberijders, geef mij nu eens antwoord op het volgende:
Wij kopen allemaal een klomp zweeds staal, voorzien van een fantastische D5 of whatever. Kost een godsvermogen in aanschaf, gaan de injectoren kapot of gaan ze lekken, dan kost dat 1500 euro, een nieuwe distributieriem incl. alles en gemonteerd door de dealer 1200 euro, 130-140 euro per maand aan houderschapsbelasting (voor de D5) en nu gaan we klagen over het feit dat een verbuik heeft dat is gelegen tussen de 1 : 16 tot 1 : 18? Welk deel van de film begrijp ik niet?
Als hij leeg is, dan gooi ik hem weer vol en dat elke keer maar weer.
Hier het antwoord, ik klaag niet over het verbruik, daarom schrijf ik dat daar over tevreden ben, ik wil weten waarom de Volvo mij voor de gek houd.
Bij een auto die " een godsvermogen kost" verwacht ik een accurate meter/meting
Geplaatst: 22.02.2010 - 16:43
door nobacon
klopt idd voor geen meter die meter. Wagen aangeschaft volgens BC 6 liter op 100. haalt hij bij lange na niet.
laatst zonder diesel gestaan.Kon nog 3 streepjes --- (normaal 70 km) was onderweg naar tankstation. Op 400 meter afstand gestrand.
En ik maar volhouden bij de wegenwacht mijnheer. Dat doettie noooooiiit. Kan bijna geen lege tank zijn.
Geplaatst: 22.02.2010 - 17:01
door Msuidgeest
De werking van die boordcomputer kan als volgt zijn:
Brandstof aanvoer van tank naar motor minus brandstof retour naar tank gedeeld door de gemeten snelheid.
Wie veel toeren maakt of rijdt met een ongunstig toerental verbruikt nogal wat aan absolute hoeveelheid brandstof. Zodra die hoeveelheid te vergelijken is met de gereden snelheid, heb je een indicatie zoals de BC die weergeeft. Dus veel toeren in 2 met hoge snelheid is ongunstiger dan weinig toeren in 4 met lage snelheid.
Zoiets dacht ik ...
Geplaatst: 22.02.2010 - 20:27
door V70/2.4D/2003
@bartV70: Je hebt gelijk met de stelling dat wij, gelet op prijs en kwaliteit van onze Volvo's mogen verwachten dat de BC een weergave doet van de werkelijkheid. Als ik de mijne op de CC een km-tje of 80 in zijn 5 laat lopen dan geeft de BC bij mij een getal van 2,9 tot 3,3 l/100 km. Ik zie dat als een kostelijk vermaak op het dashboard. Een bak (met gezin) die 1800 kg weegt, een 2.4 diesel in het vooronder die bij tijden een gunstiger verbruik op de BC laat zien dan mijn vorige auto. Dat was een Astra H station met een 101 pk 1,7 CDTI van Isuzu in het vooronder. Die heeft slechts -1- keer dergelijke cijfers op de BC gegeven maar dat was met een kapotte luchtmassameter. Het gemiddelde met de Opel was vergelijkbaar met de cijfers van de huidige Volvo maar, voor ons aller gemoedsrust: Autobild (zeg maar de duitse Autoweek) heeft, naar ik meen een jaar of 2 tot 3 geleden een BC test gedaan ten aanzien van de aangegeven verbruikscijfers. En wat bleek? Jawel, de meeste BC's gaven onjuiste waarden. Laten we ons tevreden stellen met het feit dat de waarheid waarschijnlijk ergens is gelegen tussen de cijfers van de BC en de rekensom van het aantal verreden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters.
En als hij leeg is......dan gooi ik hem weer vol.
Geplaatst: 22.02.2010 - 20:30
door bartv70
V70/2.4D/2003 schreef:
En als hij leeg is......dan gooi ik hem weer vol.
Ik doe dat altijd voor die tijd

Geplaatst: 22.02.2010 - 21:45
door nieuwedaf V70
Het probleem van de BC is dat deze alleen de laatste, gemiddelde verbruik, van 15 km rekend. Dus als je de laatste 15 km super zuinig hebt gereden dan geeft de BC aan dat dat er meer gereden kan worden dan er daadwerkelijk in de tank zit. Dus heren als je vlak voordat je thuis komt even lekker door rijd zal je zien dat het verbruik op de BC redelijk overeen komt. Wij hebben er nu bijna 20.000 mee gereden dagelijks woon/werk en waarschijnlijk veel diesel getankt.
Maar, 5 liter meer met een D5 per 1000 km? ja, en????? lekker knallen met de D5 daar heb je hem voor en anders een VW Lupo 3l kopen.
Geplaatst: 22.02.2010 - 21:50
door bartv70
Je hebt het hier over de weergave van de "nog te gaan" kilometers, da's toch iets anders als het gem. verbuik.
VW is geen optie want dan heb ik er 2 nodig om alle zut te vervoeren en dan ben ik toch duurder uit

Geplaatst: 22.02.2010 - 21:57
door nieuwedaf V70
"nog te gaan kilometers" meet hij vanaf het gemiddelde verbruik.
De "zut" vervoeren is wat anders dan verbruik. En bij 2 auto's ( lupo 3 L ) gebruik je 6 liter per 100 km dus 1 op 16.6 lekker zuinig toch?
Geplaatst: 22.02.2010 - 21:59
door bartv70
Voor die 0,3 ltr/100km extra dan toch maar een echte auto