Pagina 1 van 2
Schrille fluit bij inkomen van Turbo
Geplaatst: 22.02.2010 - 19:34
door Salaridebrito
Hallo,
De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.
Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.
Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
Geplaatst: 24.02.2010 - 22:29
door FrankS60
Klinkt mij in de oren als een versleten turbo, het directer inkomen is in dat geval omdat je turbo ineens op gang komt omdat hij in eerste instantie vast/klem zit.
Het zou met 183.000 wel vroeg zijn trouwens...
Geplaatst: 24.02.2010 - 22:54
door Salaridebrito
Hij doet dit alleen bij warme motor.
Ik heb wel voldoende power. Turbo doet uitstekend zijn best. Ik hoor alleen als de Turbo bij 2000 trn erin komt een schril fluitje (kort maar...)
Ik hoor geen stofzuigergeluid tijdens het rijden. Turbo fluit wel constant.
Ik denk dat dit een scheurtje in de turboslang is....
Ik zal het wel zien...
Geplaatst: 25.02.2010 - 00:15
door volvo c70 t5
Rook die veel? is wel een diesel maar rook die meer als normaal.
Geplaatst: 25.02.2010 - 09:32
door Welles
Rookt hij veel? Het is wel een diesel, maar rookt hij meer dan normaal?
Geplaatst: 25.02.2010 - 10:44
door Salaridebrito
Hij rookt weleens bij flink intrappen maar niet overmatig en zeker geen zwarte rook. Althans ik zie dat niet in mijn achter uit kijk spiegel.
De ondekant van de bumper is wel altijd zwart na een week rijden.
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn als de auto veel rookt?
Geplaatst: 25.02.2010 - 14:47
door FrankS60
Te weinig zuurstof omdat je turbo niet voldoende druk geeft. Krijg je een slechte verbranding van en daardoor kan hij meer roken/roeten. Roet kan ook je turbo vroegtijdig om zeep helpen al heb je daar met turbo's zonder verstelbare schoepen minder snel last van. Als ik me goed herinner heeft jouw auto geen verstelbare schoepen maar ik ben niet zo van de diesels...
Geplaatst: 25.02.2010 - 22:28
door Salaridebrito
Te weinig zuurstof duidt op een verstopping?
Geplaatst: 26.02.2010 - 10:40
door steven460
Mn T5 fluit al sinds jaar kruik bij rustig accelereren. Beetje oefening en het Wilhelmus moet lukken :razz:
Geplaatst: 26.02.2010 - 12:07
door RoelsT5
Precies, idemdito hier

Geplaatst: 26.02.2010 - 14:00
door Salaridebrito
Nou,
Dan moet ik zelf ook maar lekker blijven meefluiten en is dit waarschijnlijk normaal voor een D5
Geplaatst: 26.02.2010 - 19:43
door FrankS60
Zou er wel even naar laten kijken, als je turboschade krijgt dan is motorschade niet ver weg... Als er bijvoorbeeld de inlaatschoepen afslijt oid dan ben je veel verder van huis, heb je allemaal vijlsel in je inlaatsysteem en dan is het ook zeker weten einde verhaal voor je turbo.
Bij normale turboslijtage krijg je steeds meer speling op de lagers waar de turbine en compressor aan zitten, en die kunnen daardoor weer tegen het huis van je turbo aankomen. Daardoor krijg je een schriller geluid omdat je 2 metalen tegen elkaar aan laat komen met hoge toeren. Als je er dan ook nog roet oid bij krijgt dan heb je zo een slecht lopende turbo en door het vele roeten versterkt het probleem zichzelf.
Als de turbo eerst rustiger in kwam dan moet er haast wel iets veranderd zijn, jouw rijstijl of je auto...
Overigens doe ik ook maar een gok vwb de oorzaak, ik heb het geluid niet gehoord en moet dus afgaan op jouw omschrijving van "schrille fluit".
Geplaatst: 26.02.2010 - 19:45
door FrankS60
Salaridebrito schreef:Te weinig zuurstof duidt op een verstopping?
Ja, of een slecht druk leverende turbo omdat de schoepen niet vrij lopen of misschien nog een andere reden. Lastig te zeggen op een forum zonder de auto gezien/gereden/gehoord te hebben.
Geplaatst: 26.02.2010 - 19:48
door Salaridebrito
Ook dit is een specifiek probleempje wat "Ramon" binnen afzienbare tijd mag bepalen. Ik weet het niet meer. Auto is perfect onderhouden maar voldoet niet aan mijn maatstaven. Misschien liggen mijn eisen wel te hoog....
Ik rijd binnenkort wel langs Ramon die zal het probleempje wel kunne vaststellen. Als hij nog forumleden wil ontvangen?
Geplaatst: 09.05.2010 - 17:44
door FrankS60
Is het inmiddels al duidelijk waardoor het komt?
Re: Schrille fluit bij inkomen van Turbo
Geplaatst: 09.05.2010 - 17:49
door mad
Salaridebrito schreef:Hallo,
De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.
Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.
Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
Is normaal, geniet er van...

Het is de overdruk die de turbo er fluitend uit gooit. Niks aan de hand. Is in het verleden al vaker over geschreven! Zoekt en Gij zult vinden.
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:08
door Salaridebrito
OK....
Het is ook niet erger geworden maar ik vond het wel duidelijk aanwezig.
Geplaatst: 30.06.2010 - 09:40
door interceptor
Niets om je over druk te maken
Een normale zaak, geniet ervan.....

Geplaatst: 21.07.2010 - 20:53
door Volvoro
Geplaatst: Ma 22 Feb, 2010 7:34 pm Schrille fluit bij inkomen van Turbo
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,
De laatste tijd maakt mijn wagen bij warme motor een schrillel fluit rond de 2000 toeren bij het inkomen van de Turbo. De Turbo komt er ook veel directer in als vroeger.
Wat kan dit zijn? Auto moet komende week voor APK en beurtje...dan kan ik het meenemen.
Het gaat om een @60 D5 uit 2003 met 183.000 km op de teller.
_________________
S60 D5 Edition Titanium grey/2003/ 2din Macrom radio/18 inch Pegasus /verlaagd/Phonocar sound /Beige halfleder
Ik heb precies hetzelfde probleem, is dat van jou al opgelost? Ik heb een S60 D5 uit 2001 met 200.000 op de klok.
Geplaatst: 21.07.2010 - 22:52
door steven460
Hoi, welkom op het forum.
Maar meteen met de billen bloot.
Heb je de reacties op die vraag überhaupt gelezen?