Lekke Band, spuitbus

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kan je de band niet wisselen voor een maatje kleiner? 80 hoog bijvoorbeeld.

De Focus heeft ook een compressor met zo'n setje, zal het voor de grap nog eens bekijken maar ga binnenkort ook een reservewiel op de kop tikken.
Mevrouw kan dan wel geen banden wisselen, maar zo heeft ze in ieder geval iets mee waar ze mee thuis komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

MauritsvdT schreef: 25.02.2010 - 00:20 Dus als ik het verhaal van Stora lees klopt inderdaad nogsteeds dat een band met dat vulspul er eenmaal in rijp is voor de sloop?

Nou, dan gaat die spuitbus en pomp bij mij ook uit de auto, ik kan die ruimte best gebruiken.
Dat is nou net waar veel mensen niet bij stil staan. Eenmaal van die meuk in de band en hij is rijp voor de sloop. Die troep krijg je er niet fatsoenlijk meer uit. Dus dan ben je alsnog aan een nieuwe band toe. Zelfs in de gevallen dat hij te repareren zou zijn geweest bij een gering gaatje. Maar dan moet je natuurlijk wel een reserve band / thuiskomer aan boord hebben.
Dus…… gooi die spuitbussen met klunzenblubber uit je kofferbak en schaf een fatsoenlijke thuiskomer-set aan.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Van de lokale bandenboer bij mij in de buurt te horen gekregen:
"Wij gaan die velgen niet meer schoon bikken (...) laat de klant maar een nieuwe velg en band kopen, het kost ons te veel tijd om de velg weer goed schoon te krijgen, waar we eigenlijk maar weinig voor terug kunnen vragen. Een nieuwe velg staat ongeveer in verhouding tot de tijd dat een werknemer van mij kwijt is aan het schoon bikken van de oude velg"
Sinds die opmerking, ligt er bij mij een reserve/thuiskomer in de achterbak.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb de dealer gemaild met de vraag welke band in het achteronder zou passen. Hij kwam met de maat 125/80r17 , maar dan heb ik zo een 9,5% afwijking rol afstand met 2mijn huidige afmeting 35 50 18. Dat durf ik niet goed aan als thuiskomer met een AWD.

Een nieuwe velg en nieuwe band kopen lijkt me toch redelijk kostbaar Heb al vier lekke banden gehad afgelopen vier jaar. Toch misschien minder goed merk die Landsails.... :sick: ( was ik vergeten bij mijn enthousiasme over de Landsails inderdaad dat merk dat doe ik niet meer..)

De huidige reserve 135 90 17 die dus niet past in het achteronder is feitelijk de ideale reserve band met 2,5 % verschil. Ik ga nog eens kijken hoe ik deze toch kan meenemen. Anders maar in een hoes en rechtop langs het raam achterin of gewoon plat erin. Is best veel ruimte en natuurlijk nog een krik erin. Hadden de oude 945 serie toch ook meen ik me te herinneren rechtopstaande reserve band maar dan ben je wel de afdekhoes weer kwijt. Kortom oplossingen zijn er wel te bedenken ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

teebee schreef: 01.08.2022 - 20:09
MauritsvdT schreef: 25.02.2010 - 00:20 Dus als ik het verhaal van Stora lees klopt inderdaad nogsteeds dat een band met dat vulspul er eenmaal in rijp is voor de sloop?

Nou, dan gaat die spuitbus en pomp bij mij ook uit de auto, ik kan die ruimte best gebruiken.
Dat is nou net waar veel mensen niet bij stil staan. Eenmaal van die meuk in de band en hij is rijp voor de sloop. Die troep krijg je er niet fatsoenlijk meer uit. Dus dan ben je alsnog aan een nieuwe band toe. Zelfs in de gevallen dat hij te repareren zou zijn geweest bij een gering gaatje. Maar dan moet je natuurlijk wel een reserve band / thuiskomer aan boord hebben.
Dus…… gooi die spuitbussen met klunzenblubber uit je kofferbak en schaf een fatsoenlijke thuiskomer-set aan.
Die thuiskomer gooi ik ook aan boord echt wel.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bob, het heet niet voor niets "thuiskomer". Daar is dat bandje voor, niet om met de caravan de Alpen over te trekken. Wat ik ook nog wel eens zie ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 01.08.2022 - 21:52 Bob, het heet niet voor niets "thuiskomer". Daar is dat bandje voor, niet om met de caravan de Alpen over te trekken. Wat ik ook nog wel eens zie ...
Dat weet ik wel MArk. Gaat om de vraag hoe het met de spuit in elkaar zit en dat antwoord is dus niet doen. Dan nog hoe ik de thuiskomer 'opberg als die niet in het achteronder pas zonder iets te slopen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

@Bover, wij hebben inderdaad al eerder van meerdere kanten gehoord dat na gebruik van zo’n spuitbus je sowieso de band kan weggooien en vervangen. Betreffende de velg dat ligt er beetje aan waartoe je dealer / garage toe bereid is en hoeveel uur werkplaats tarief ze in rekening gaan brengen voor het schoonmaken of dat een nieuwe velg goedkoper is.

Persoonlijk ga ik niet graag op pad zonder reserve wiel, liefst een volwaardige maar tegenwoordig krijg je die alleen nog maar bij de grotere terreinwagens en moeten wij het dus maar doen met een thuiskomer.

Bij onze vorige XC70 (2014) gelijk een thuiskomer besteld en de spuitbus uit de auto geknikkerd. Thuiskomer paste trouwens gewoon netjes onder de vloer!
Voor de huidige V90CC ook gelijk een thuiskomer besteld en een reparatie setje om indien nodig zelf een prop te kunnen plaatsen. Tevens een meer volwaardige compressor in de auto geplaatst zodat indien meer afgelegen en je kunt zelf een prop plaatsen je tenminste ook de band weer kunt oppompen!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bob, heeft jouw auto geen ruimte voor een thuiskomer? Of heb ik daar overheen gelezen?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volgens mij wel, iedere v70 kon n thuiskomer kwijt, in de 285 kon ook n normaal wiel
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar gaat juist Bob z'n hele verhaal over, de thuiskomer die hij heeft past niet in die ruimte.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Of Bob doet datgene, wat ik ook in mijn vorige auto (die Scirocco hier onderin genoemd) gedaan heb.
Ik had daar ook 18 inch velgen onder zitten en dito maat ook voor de winterbanden.
De band/velg paste qua omtrek in de bak, maar niet qua hoogte (zelfde probleem heeft Bob nu). Daar heb ik toen om de hele bak en velg heen, een extra opbergbak omheen gebouwd, zodat ik daarna weer een vloer had, die egaal recht lag. Maar de Scirocco had daar ook ruimte voor, om een paar centimeter omhoog te kunnen. Bob heeft een XC70, waar de laadvloer egaal is, als hij de achterbank omlaag klapt. Dat was bij die Scirocco ook niet het geval. Nadat ik die ombouw om het wiel, had gedaan, was de vloer wel vlak als ik de achterbank om klapte.

Ik ken de XC70 niet, maar misschien is dit ook daar wel mogelijk (extra ruimte voor krik, en gereedschap in die ombouw)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bover schreef: 01.08.2022 - 21:39 Dat durf ik niet goed aan als thuiskomer met een AWD.
Over dat AWD:
ik heb mij laten vertellen, dat mogelijke ellende bij afwijkende wiel-maten, alleen voorkomt bij de visco-koppelingen en niet bij de latere Haldex(en)
waar geen (eeuwig verharde) visco-klomp meer in kan komen.
Maar misschien heb ik mij iets op de mouw laten spelden
en kunnen technici hier meer over vertellen.

In mijn xc40 zat een spuitbus.
Bij aankoop omgeruild voor een thuisbrenger, met een andere maat dus.
Nou vraag ik mij dus gelijk af: kan dat wel ongestraft in onze awd uitvoering???

Indien nee: dan ga ik de awd-zekering er uit halen, indien een lekke band tijdelijk gewisseld moet worden onderweg.
Of is dit ook een onzin-idee?

Zojuist (wederom) de uitgebreide handleiding behorende bij de XC40 T5 awd gelezen:
Daarin wordt gesproken over een afwijkende bandenmaat van het reserwiel.
Heel verhaal nog maar niets over dat het schadelijk zou kunnen zijn voor de Haldex.

Dus Bob: lees jouw bijbehorende handleiding er nog eens op na..... vanaf blz 320
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/0ce ... p14091.pdf
Uh....ik lees nergens dat je een thuisbrenger mag / kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja Mees het een beetje een worsteling. Verlopig leg ik de reserve band gewoon achterin met een krikje. Ik realiseerde me gisteren dat ik vier lekke banden heb gehad sinds 2019. Maar ja toen reed ik ook op de mij :goed bevallende band Landsail". Ik moet bijstellen want inderdaad typisch dat ik nooit lekke banden heb gehad met de A merken en nu wel 4 x lek met de budgetband Landsail. Zijn hier ook gravelwegen die ik over moet.
Dus geen Landsail meer voor de zekerheid.

De vraag die we nu opwerpen is nu:
Is toegestaan met een andere rol omtrek band rijden met AWD Haldex .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor het korte even dat je je thuiskomer nodig hebt: volgens mij kan dit gewoon.
Zolang je niet honderden kilometers of meer erop gaat doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rinootje schreef: 02.08.2022 - 09:17 Of Bob doet datgene, wat ik ook in mijn vorige auto (die Scirocco hier onderin genoemd) gedaan heb.
Ik had daar ook 18 inch velgen onder zitten en dito maat ook voor de winterbanden.
De band/velg paste qua omtrek in de bak, maar niet qua hoogte (zelfde probleem heeft Bob nu). Daar heb ik toen om de hele bak en velg heen, een extra opbergbak omheen gebouwd, zodat ik daarna weer een vloer had, die egaal recht lag. Maar de Scirocco had daar ook ruimte voor, om een paar centimeter omhoog te kunnen. Bob heeft een XC70, waar de laadvloer egaal is, als hij de achterbank omlaag klapt. Dat was bij die Scirocco ook niet het geval. Nadat ik die ombouw om het wiel, had gedaan, was de vloer wel vlak als ik de achterbank om klapte.

Ik ken de XC70 niet, maar misschien is dit ook daar wel mogelijk (extra ruimte voor krik, en gereedschap in die ombouw)
Probleem in dit geval is dat de rolomtrek dus niet past in het daarvoor bestemde vak
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja nou m'n verstandige lief zei vanochtend heel droog: "hoe vaak hebben we die ruimte nu nodig en deze is groot genoeg met band plat voor de boodschappen en als de ruimte te krap wordt, dan zet je die band toch gewoon rechtop....
ook wel wat voor te zeggen. Ik vind zonde om de zwarte laag eruit te halen want dan wordt de laadvloer weer vlak met reserve band volgens mijn meting.

Voordeel van de huidige te grote band is dat deze qua rol omtrek niets technisch pijn doet. Daarbij een kleinere thuisbrenger kost ook nog rond de 65=

@rinootje: dat was een mooie actie met de Scirocco en helaas is jouw methode zoals fredhead al duidt niet toepasbaar in de XC.
Foto s overzicht XC
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de Santa Fé had ik het wiel ook altijd los in de kofferbak liggen.
Door de LPG onderbouw kon deze niet meer onder de auto zoals hij hing.
Bij de verhuizing naar Drenthe het ding 2 weken lang op het dak gehad. Paar goede spanbandjes er omheen en die ging nergens meer naartoe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

In mijn V70 lag ook een thuiskomer, voor mijn XC90 is dat niet mogelijk...
Dat wordt dus ANWB bellen bij een lekke band...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met dezelfde oplossing als Bob heeft en er blijft voldoende ruimte over kan dat wel.
Wordt dan alleen een volwaardig wiel meenemen gok ik?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”