Pagina 1 van 5

Lekke Band, spuitbus

Geplaatst: 22.02.2010 - 22:18
door jpdevre
Zo heel veel hoor je niet over ervaringen met spuitbussen voor lekke banden. Vandaar dat ik deze toch maar even deel.
Vandaag op de snelweg, een lekke band, een paar kilometer van thuis. Er gaan slechts een paar tellen voorbij, tussen opmerken en de vluchtstrook opzoeken. De paar tellen zijn genoeg om je band lelijk te verhitten, en het karkas te beschadigen. Opkrikken, "de" spuitbus tevoorschijn gehaald. Tijdje flink schudden en de gebruiksaanwijzing normaal gevolgd. Het resultaat was nogal teleurstellend, ondanks het betrekkelijk kleine lek, waar nauwelijks witte smurrie door naar buiten kwam, bleef de band zo zacht dat je hem nog steeds met de hand kon indrukken. Je kon de auto er gewoon niet op zetten. Uiteindelijk toch de wegenwacht nodig gehad, die er een prop in deed en mee reed naar de dichtstbijzijnde banden man.

Dit is dus eigenlijk niet beter dan een spuitbus deodorant.
Misschien is er op het forum iemand met betere ervaringen...

Geplaatst: 23.02.2010 - 07:28
door lancer
Ik heb nog een compressor bij de spuitbus hoor (S40 MY07)

Spuitsmurrie

Geplaatst: 23.02.2010 - 07:55
door RVL
Wat een ellende is dat zeg! Er is toch altijd plaats voor een reserve wiel desnoods een thuiskomertje.

Geplaatst: 23.02.2010 - 13:57
door Oceanracer
Jij had in elk geval nog de helderheid van geest de auto eerst op te krikken alvorens de spuitbus te legen. Je zou ze de kost moeten geven die met een platte band gewoon de spuitbus erop zetten. Maar ik heb in de auto een thuiskomer en thuis nog een normale LM-velg met goede band. Beter mee verlegen dan on verlegen.

En die kleinzerigheid van autofabrikanten raakt kant nog wal. Echt te triest voor worden dat je als klant wordt opgezadeld met een busje vol prut.

Geplaatst: 23.02.2010 - 14:03
door Gast
ik heb een reparatiesetje (spuitbus + compressor), maar geen krik.

Geplaatst: 23.02.2010 - 14:09
door bart simpson
die compressor tilt de auto echt wel op

Geplaatst: 23.02.2010 - 14:16
door Gast
dat dacht ik ook, vandaar dat ik de krik ook niet gemist heb.

Geplaatst: 23.02.2010 - 15:37
door Oceanracer
Geen krik? Handig als je straks zelf je winterwielen wilt wisselen.

Geplaatst: 23.02.2010 - 15:45
door Gast
Bij de Aldi zijn garagekriks te koop met een capaciteit van 2500 kg, voor bijna niets.
Werkt perfect. Beter dan de standaard bijgeleverde krik - daar houd je een lamme arm + afgeschuurde knokkels aan over.

Ik ben gezegend met een vrij grote schuur met een 2-koloms hefbrug.
Dus alle 4 wielen vrij ineens.

Geplaatst: 23.02.2010 - 16:22
door Oceanracer
Altijd baas boven baas. :D

Geplaatst: 23.02.2010 - 16:27
door Gast
ja, maar dat gaat niet op voor de Aldi-krik. Prima ding voor acceptabele prijs.

Geplaatst: 23.02.2010 - 17:51
door 945i
Krik?
Afbeelding

Geplaatst: 23.02.2010 - 18:10
door Gast
moet je wel 100% overtuigd zijn van de goede kwaliteit van je uitlaat.

Geplaatst: 23.02.2010 - 20:15
door toppertje
dbosker schreef:Bij de Aldi zijn garagekriks te koop met een capaciteit van 2500 kg, voor bijna niets.
ik heb net gekeken,maar bij de aldi geen krik op dit
moment.

Geplaatst: 23.02.2010 - 20:20
door RampantBunny
BIj een reparatie set hoort inderdaad een compressor. Hiermee eerste de band weer vullen en op een gegeven moment de inhoud van de bus toevoegen. De precieze details staan bij mij in het boekje.

De compressor is behoorlijk potent, want ik heb er een landrover discovery wiel mee gevuld, waar een gat + spijker in zat en daar floot de lucht uit. Maar we kregen er meer dan voldoende lucht in om hem naar een vlakke plek te rijden om de band te wisselen (100 meter)

Ik wil wel een reserve wiel hebben (is een optie voor de C30 :roll: ), maar die compressor houd ik :D

Geplaatst: 24.02.2010 - 13:44
door MauritsvdT
Geen reservewiel standaard in de auto af-fabriek is vaak ook puur om onder een bepaalde gewichtsgrens te blijven.
Maar dat je de set (compressor) kan gebruiken zonder krik leek mij aan de ene kant wel logisch omdat je ook geen krik krijgt, maar of het ook daadwerkelijk zo goed werkt wist ik niet.
Ik heb het verder ook nog niet eens gelezen in het boekje, gelukkig ook nog niet voorgehad.

Ik dacht altijd dat als je dat vulspul gebruikt hebt en je laat je band repareren dat de ene mogelijkheid nog was een nieuwe band omdat dat spul er achteraf bijna niet uit te krijgen is, maar dat is zeker ook al een achterhaald idee?

Zo'n 2-tons krik heb ik hier ook liggen, werkt toch altijd makkelijker dan zo'n handkrik en de achterkant is in één keer van de grond te krijgen, scheelt weer 1 krikbeurt.

Geplaatst: 24.02.2010 - 19:20
door Stora älg
Ik kies in vervolg altijd voor reservewiel.
Onlangs lekke band gehad, compressor met vulmiddel gebruikt, maar kreeg slechts witte prut uit het gaatje.
Volvo assist was zo vriendelijk te helpen met een reservewiel. Na 2 uur kon ik mijn weg vervolgen en 2 dagen later naar de dealer 25 km verderop mijn velg met nieuwe band ophalen.
Kosten € 63,25 voor nieuwe spuitbus en slangetje en € 361,25 voor nieuwe band.

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:20
door Oceanracer
Driehonderdeenenzestig euro en vijfentwintig eurocent voor één autoband? Poei!

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:26
door Virgin drive
Beste Stora alg, hoop dat je de band van de XC90 voor 361,25 hebt laten vervangen en dat deze zo duur is dankzij het formaat, anders zou ik een andere bandenboer zoeken?

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:58
door Stora älg
Pirelli scorpion zero 255/50x19 is natuurlijk heel veel rubber, maar kan zeker goedkoper wanneer je de keuze hebt een beetje te shoppen.