Pagina 1 van 3

D5 automaat en caravan

Geplaatst: 23.02.2010 - 19:57
door Erik!
Waar moet je bij opletten bij het rijden met een caravan van max 1300kg en een V70 D5 automaat? Is een oliekoeler noodzakelijk en wat zijn hier de kosten van?

Dank je wel voor de reacties.

Geplaatst: 23.02.2010 - 20:04
door Geus
Lijkt me niet, moet 'ie makkelijk kunnen hebben.
Bij klimmen wat hoger in de toeren houden.

Geplaatst: 23.02.2010 - 21:51
door Msuidgeest
Oliekoeler voor de automaat is wel verstandig. Ik ga er van uit dat je dat bedoelt ...

Gewoon aan de dealer vragen en als het makkelijk lijkt om zelf te doen, dan alleen de spullen kopen en zelf sleutelen.

Geplaatst: 23.02.2010 - 22:00
door Gast
Ik heb er een 1350 kg caravan achter hangen en geen enkel probleem (ook in de bergen).
Opvallend was wel dat na dat ik de waterpomp had vervangen door het nieuwe type,
de temperatuur helemaal niet meer uit het midden kwam.

Ik rijd trouwens niet in de 5, ik laat hem lekker toeren maken in 4.
Ik denk ook dat koelproblemen ontstaan doordat mensen "onder de toeren" gaan rijden.

Oliekoeler is dus nmm niet nodig.

Geplaatst: 23.02.2010 - 22:22
door Erik!
Ok, dat is duidelijk. Mochten wij het toch willen, enig idee van de kosten?

Geplaatst: 23.02.2010 - 22:25
door Geus
Goed op toeren houden = niets aan de hand. Dus vooral niet te zuinig zijn met je "gas".

Geplaatst: 23.02.2010 - 22:27
door Hans oet Twent
Onlangs met AlexV70 een onderonsje gehad over de oliekoeler en het eventueel flushen van de automaat bak.
Ik heb met en techneut bij Volvo hierover gesproken. Oliekoeler is niet nodig, zoals Alex aangeeft wel `onder toeren` blijven rijden. Flushen, allee als de bak kuren gaat vertonen. Volvo geeft aan dat de olie in de bak longlife mee zou moeten gaan.
Zijn advies was dus, Niet aankomen niets doen als het goed is is het goed.

Geplaatst: 24.02.2010 - 07:45
door V70/2.4D/2003
Ga eens zoeken/lezen op de site van caravantrekker.nl, geef als zoekopdracht maar automaat of oliekoeler en je leest ervaringen genoeg. Grappig is dan weer wel dat er volgens mij geen Volvo's voorbij komen waarvan de bak in de bergen kapot is gegaan.

Geplaatst: 24.02.2010 - 13:32
door ivoandriessen
Ik had dezelfde vraag en ben na diverse meningen gelezen te hebben op het volgende gekomen:

Geartronic geeft niet zo'n probleem zonder de koeler, de normale automaat wel. Dit geldt alleen voor het rijden in de bergen waarbij je veel stijgt en daalt.

Ik heb ook een normale automaat en ga voordat ik de bergen weer inga, helaas pas volgend jaar, de bak laten flushen en een extra XC90 oliekoeler laten plaatsen (laatstgenoemde zou iets van € 300 kosten inclusief montage, maar dat weet ik niet zeker).

We zien natuurlijk graag je bevindingen terug.....

Geplaatst: 24.02.2010 - 20:10
door Voorn
Ik heb een 163pk V70 D5 Geartronic uit 2005.
Caravan is een Hobby van 1350kg.
Vorig jaar naar Zuid Frankrijk gegaan.
Geen oliekoeler.
Lache :P :P :P
Echt niet te geloven hoe gemakkelijk je 6-7 % hellingen neemt op de tolweg. Ook binnendoor steile hellingen geen probleem.
Versnelling moet je niet naar kijken. Kijk naar je toerenteller.
Max trekkracht ligt bij 1750 toeren maar met 2200 toeren reed de auto lekkerder. Welke versnelling dat is? Soms de 4e versnelling dus.
Echt trekkracht te over. Temperatuurmeter blijft netjes in het midden staan. Zelfs bij 30 graden celcius. Maak je dus geen zorgen :P
Mijn vorige auto was een Opel Omega 2.5 TD. Dat ging goed maar met de Volvo is het een feest om te rijden.

Ook D5 met geartronic

Geplaatst: 24.02.2010 - 20:31
door soldier
Achter mijn diesel hangt ook zo'n 1400 kg en zonder extra koeler.
Knaus 500 FU
165 pk geartronic uit 2005
Geen enkel probleem Spanje / Frankrijk maakt allemaal niet uit.
Wat er al gezegd is let vooral op je toeren !

Geplaatst: 24.02.2010 - 20:46
door Gast
Hans oet Twent schreef:Oliekoeler is niet nodig, zoals Alex aangeeft wel `onder toeren` blijven rijden.
Niet?
Ik bedoel dus in 4 gaan rijden en niet in 5. Hebben we het over het zelfde?

Re: Ook D5 met geartronic

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:20
door Hans oet Twent
soldier schreef:Achter mijn diesel hangt ook zo'n 1400 kg en zonder extra koeler.
Knaus 500 FU
165 pk geartronic uit 2005
Geen enkel probleem Spanje / Frankrijk maakt allemaal niet uit.
Wat er al gezegd is let vooral op je toeren !
De Knaus 500FU (Südwind) is 1500KG beladen.....

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:26
door bart simpson
Een Knaus Sudwind weegt leeg 1085kg, die kan met 215kg belading (en dat is helemaal niet zo weinig) nog probleemloos achter een V50 1.6 Drive startstop.
@ Hans oet Twent, je neemt met die 415kg belading zeker erg veel Grolsch mee?

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:42
door Hans oet Twent
bart simpson schreef:Een Knaus Sudwind weegt leeg 1085kg, die kan met 215kg belading (en dat is helemaal niet zo weinig) nog probleemloos achter een V50 1.6 Drive startstop.
@ Hans oet Twent, je neemt met die 415kg belading zeker erg veel Grolsch mee?
Mijn 'Kneus' weegt leeg 1190kg en mag dus 310kg laden. En ik heb nieuws voor je. Dat zit er zeker in..... Enne d'r kan nog meer in. De kogeldruk met de Passat was niet zo heel hoog. Ik kwam (te) vaak met het neuswiel aan de grond. (gecontroleerd aan de grond)
Met de V70 zal de kogeldruk wel iets omhoog gaan. Bij eventueel teveel doorzakken ga ik op zoek naar een paar hulpveertjes...
Enniewee, wat meer Grolsch mee en de kogeldruk stijgt vanzelf. Op de terugweg compenseer ik het verbruikte Grolsch gewicht door wat kleine stukken bergwand mee terug te nemen.

Geplaatst: 25.02.2010 - 08:28
door Oceanracer
Even ter info:

Er zijn oliekoelers voor de motorolie en er zijn oliekoelers voor de automatische versnellingsbak. Deze zaken niet door elkaar gaan halen, heren.

Geplaatst: 25.02.2010 - 08:38
door V480-S60
Heel goed Oceanacer, voor de normale olie is het al helemaal niet noodzakelijk.

Maar, ik moet de grote trip nog gaan maken, mijn ervaring in het heuvellandschap van Limburg is dat je voor de automaat geen extra oliekoeler nodig zal hebben, mits je gewoon op de juiste toeren blijft (en dus soms handmatig schakelt.)

Even ter info: bij aanschaf heb ik er expliciet naar gevraagd, omdat ik weet dat het bij sommige wagens wel noodzakelijk was. De techneuten bij de garage gaven aan dat de capaciteit van de aanwezige oliekoeler, van in mijn geval de S60 D5 Geartronic, voldoende is.
Zij zijn nog nooit problemen daarmee tegen gekomen.

Geplaatst: 25.02.2010 - 09:58
door ivoandriessen
We moeten ook het onderscheid tussen de geartronic en de normale automaat niet vergeten. Met de normale automaat valt niet handmatig te schakelen en is het dus aanmerkelijk lastiger op toeren te rijden in de bergen.

De verhalen die ik tegengekomen ben, o.a. op caravantrekker, laten een beeld zien dat de geartronic inderdaad geen extra (versnellingsbak-)oliekoeler nodig heeft, maar de normale automaat wel. Niet zozeer omdat er anders niet mee te rijden is, maar meer ter preventie van eventueel flink oplopende temperaturen.

Het is dus niet noodzakelijk, maar ik persoonlijk zou me niet op mijn gemak voelen als ik een berg oprijd en ik moet halverwege met de knipperlichten langs de kant omdat de temperatuur te hoog oploopt. Ik vind het, hypothetisch gezien, geen prettig idee om op een schuine helling langs de kant, dus zonder vluchtstrook of parkeervlakken, stil te moeten gaan staan om de motor af te laten koelen en dan vanuit stilstand die zware combinatie weer omhoog te gooien.

Wederom voor mezelf sprekend. Zoals eerder genoemd komt er bij bij een extra versnellingsbak koeler uit een XC90 in. Dit is trouwens een oplossing die door de dealer is aangegeven.

Geplaatst: 25.02.2010 - 10:14
door diesel01
Een goeie graadmeter vindt ik altijd de pukkel net buiten Luik zuidwaarts.
Alhoewel wij niet met caravan rijden hebben we in het verleden auto's gehad die daar de snelheid niet vast konden houden, vind het wel grappig dat we afgelopen keer "gewoon" met 150km/h naar boven konden sporten.
Dit was trouwens de laatste keer door België we gaan nu door Duitsland via Trier en komen bij Luxembourg weer op het pad richting het zuiden.
Had ik al sorry gezegd voor de topic vervuiling.

Geplaatst: 25.02.2010 - 10:28
door bart simpson
ivoandriessen schreef:We moeten ook het onderscheid tussen de geartronic en de normale automaat niet vergeten. Met de normale automaat valt niet handmatig te schakelen en is het dus aanmerkelijk lastiger op toeren te rijden in de bergen.
die duw je zo van drive naar een lagere versnelling of andersom, ik zie daardoor jouw bezwaar niet zo