Pagina 1 van 1

s40 uit 1997 - motor valt ineens uit, slechte benzine?

Geplaatst: 24.02.2010 - 18:22
door t5power
Geachte forummers,

Mijn vriendin is in het bezit van mijn oude Volvo S40 2.0 uit 1997 met 148k op de teller. Afgelopen zaterdag checkte ik oliepeil, was wat laag. Heb toen bij een tankstation in de buurt litertje olie gekocht (5W40) en in de motor gegooid. Op maandag hebben we tank bij dezelfde tankstation volgegooid (eigenlijk tanken we daar nooit) met Euro 95. Ging 55l in, tank (60l) was dus behoorlijk leeg. Toen doorgereden naar winkel en terug (1 km heen en terug).

Nu wat er mis ging.

Mijn vriendin reed er vanochtend mee weg om ergens anders boodschappen te doen. Auto leek soms vermogen te verliezen en bij een stoplicht sloeg na wegrijden motor af. Later nog eens motorvermogen-verlies. Motor sloeg nog eens af vlakbij parkeerplaats. Boodschappen gedaan, vervolgens weggereden en vlak voor een zebrapad weer raak.
Nu wilde de motor niet meer starten, door voorbijganger aan de kant geduwd.

Even later was ik er en wegenwacht gebeld. Had zelf al getest en het lukte idd niet, accu en startmotor deden het iig wel goed. Stonk wel naar benzine. ANWB heeft benzine toevoer gechecked en meerdere bougies. Ook gekeken of er nog injectie-toevoer signalen waren. Zo nu en dan kreeg hij de motor aan. Dan bleef ie even half minuutje draaien en hop, sloeg weer af. Heeft nog wat dingetjes getest maar gaf het toen op.

Vervolgens naar Volvo specialist getrokken (best een avontuur zo zonder rem- en stuurbekrachtiging!) en daar achter gelaten. Vandaag nog telefoon gehad (ik was er niet) en aan mijn vriendin gemeld dat ze het vooralsnog niet kunnen vinden. Ze gingen er vandaag mee verder.

Iemand iets al eerder meegemaakt? Hoe kan het dat een auto-motor na circa 30 sec draaien ineens weer stopt? Ik snap er niks van. De monteur opperde nog dat er misschien rare benzine in zat? Nu heb ik dus wel een litertje olie van dat tankstation erin gegooid, wellicht oude olie? En misschien was de benzine ook niet koosjer? Ik tank er wel altijd 98 voor de V70 maar nooit voor de s40.

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:22
door sjoerdb
ehm brandstof filters volgelopen?

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:38
door Bart Giesen
Lijkt me stug dat het aan de brandstof ligt. Het is natuurlijk ook NIET slim om je tank leeg te rijden.

Ik vermoed dat er gewoon een hoop troep meegezogen is. Filter kan verstopt zitten, kan ook rotzooi in de injectoren gekomen zijn.

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:59
door t5power
Bart Giesen schreef:Lijkt me stug dat het aan de brandstof ligt. Het is natuurlijk ook NIET slim om je tank leeg te rijden.

Ik vermoed dat er gewoon een hoop troep meegezogen is. Filter kan verstopt zitten, kan ook rotzooi in de injectoren gekomen zijn.
Nee, de tank was niet leeg. Lampje was zelfs nog niet aan. Zat nog 5 liter in (kan 60l in, 55l getankt).

Als er rotzooi in de injectoren zit, dan doet een motor het toch sowieso niet meer? De ANWB kreeg hem wel ongeveer 4 keer aan de praat en dan bleef ie ongeveer 30sec a 1 min lopen.

Misschien een brandstoffilter, waardoor hij een beetje kan aanzuigen dat kan gebruiken, vervolgens duurt het te lang voordat nieuwe benzine door de filter komt en de motor stopt?

Geplaatst: 25.02.2010 - 11:55
door Okke
Zijn alle aansluitingen van/naar accu en chassis in orde? Is vaak de oorzaak van vage problemen. En dan zou ik vragen om de brandstofdruk te meten (pomp).

Geplaatst: 25.02.2010 - 16:22
door t5power
Okke schreef:Zijn alle aansluitingen van/naar accu en chassis in orde? Is vaak de oorzaak van vage problemen. En dan zou ik vragen om de brandstofdruk te meten (pomp).
Volgens mij zit het wel ok met de brandstofdruk. Had net gebeld en ze zagen telkens dat de bougies zeiknat waren als ze hem even aan de praat hadden kregen. Ze dachten misschien dat het de motor-aansturing was ofzo? Een systeem die het zaakje regelt mbt inspuiting ofzo?

Geplaatst: 26.02.2010 - 14:25
door t5power
Opgelost! Heeft ze 5 uur gekost maar uiteindelijk was het iets met de gas aansturing? Ik weet het ook niet goed meer, zal het morgen weer navragen. Is ook weer de APK heen, alleen moesten ze wel nog de uitlaat dichtkitten. Zou ook een dure grap worden, moet dan helemaal worden vervangen (475 pleurootjes).
We wachten het af, als ie het nog doet, dan laten we het zo.

Geplaatst: 09.03.2011 - 21:46
door vincje
hoi T5power,

weet je nog waar het nou aan lag? het is wel al even geleden voor je, maar ik zit nu met het zelfder probleem, alleen slaat mijn auto tijdens het rijden niet af. wel flink inhouden op heel de moter, veel schudden. bij het aanrijden ook af willen slaan. er gaan geen controlelampjes branden. het is een sinds vandaag te vaak voorkomend willekeurig probleem, maar er zit geen regelmaat in, bij een bepaald toerental of zo.

mijn vermoeden ligt bij de luchtinlaat, of bij de brandstoftoevoer. dit omdat heel de morter er moeite mee heeft.

ik heb een V40, ook 2.0 uit '97.