Pagina 1 van 1
Ringgear op B20 loopt aan
Geplaatst: 28.02.2010 - 10:45
door mr.borrie
Momenteel bezig met het wisselen van mijn b20 motor in mijn 144.
De motor met automaat heb ik uit de auto gehaald en het nieuwe blok met M40 heb ik inmiddels opgebouwd met de gascarb van het oude blok en de M40 verwijderd.
So far so good, maar nu! als ik de ringgear op het nieuwe blok plaats is alles goed. draaid vrij rond
zodra ik dan de koppelomvormer erop monteer loopt de ringgear op een staafje aan tegen het motorblok. als ik de motor probeer rond te draaien loopt hij gewoon vast tegen de binnenkant van de B20
Iemand een idee hoe dit komt, heb ik wellicht iets van de M40 nog laten zitten? kan ik het staafje terugtikken?

Geplaatst: 28.02.2010 - 10:52
door ferdy
Bij de 164 zit er een extra ring tussen het automaatvliegwiel en krukas en deze heeft een dikte van ongeveer 1 cm.
Geplaatst: 28.02.2010 - 10:54
door mr.borrie
ferdy schreef:Bij de 164 zit er een extra ring tussen het automaatvliegwiel en krukas en deze heeft een dikte van ongeveer 1 cm.
Is dat niet de ring die je ziet op deze foto?
Hier te zien zonder ring

Geplaatst: 28.02.2010 - 14:24
door Grijze144
Ik denk dat je iets vergeten bent van de oude naar de nieuwe B20 over te zetten.
De M40 heeft een vliegwiel, een toplager en een plaatje en veerring die het toplager op zijn plek houdt, meer niet.
Geplaatst: 28.02.2010 - 15:24
door mr.borrie
Zover ik kon zien was alles eraf, van het nieuwe blok heb ik dit gehaald als twijfel ik over de klein ring met de 6 gaten die ik dus wel terug gemonteerd heb op de ringgear van de automaat
Voor de duidelijkheid ik zet al een van de weinigen en automaat terug niet de handbak
EDIT: maar is het niet vreemd dat hij pas gaat aanlopen op het moment dat ik de convetror van de automaat monteer, wellicht het gewicht? de speling is ook maar heel klein maar genoeg om steeds een tikje aan te lopen.
Zou ik niet gewoon een stukje eraf kunnen slijpen van de nokjes op de ring of zijn die er voor het balans
Geplaatst: 28.02.2010 - 15:30
door mr.borrie
Geplaatst: 28.02.2010 - 15:56
door B-lennium
Bij een B30 hoort er nog een ring met 6 gaten te zijn, tussen vliegwiel en krukas. vaak zitten deze erg vast en lijken ze onderdeel te zijn van de krukas.
weet niet of dit bij B20 ook zo is.
Geplaatst: 28.02.2010 - 15:56
door ferdy
mr.borrie schreef:
Zou ik niet gewoon een stukje eraf kunnen slijpen van de nokjes op de ring of zijn die er voor het balans
Dat zou ik niet doen, je mist eigenlijk 2 onderdelen. Een centreer bus die in plaats van het toplager zit en een spacer van ~ cm dik. Bel anders even Volvoclassics, die onderdelen zullen je de kop niet kosten.
B-lennium schreef:Bij een B30 hoort er nog een ring met 6 gaten te zijn, tussen vliegwiel en krukas. vaak zitten deze erg vast en lijken ze onderdeel te zijn van de krukas.
weet niet of dit bij B20 ook zo is.
volgens mij wel, b20 en b30 gebruiken dacht ik allebei dezelfde automaat?
Geplaatst: 28.02.2010 - 17:31
door mr.borrie
heb je toevallig een foto van die onderdelen ik heb de automaat werkend van de motor gedemonteerd dus alles zou ik moeten hebben, wellicht kijk ik er al de hele tijd tegenaan?
Is het toevallig 28A op de tekening?

Geplaatst: 28.02.2010 - 17:42
door Riemer Amazon
Ik heb ook eens een blok gedemomteerd waar een automaat op had gezeten.
Hier hoort inderdaad een dikke ring, ongeveer 1 cm dik, tussen de krukas, en het vliegwiel.
Mocht deze missen, dan mag je die van mij wel hebben.
Het busjeheb ik helaas niet.
Geplaatst: 28.02.2010 - 17:47
door mr.borrie
Heb je misschien een foto ervan dan weet ik wat ik moet zoeken, maar kan me niet herinneren meer te hebben dan wat ik nu heb.
Zou dus wel graag ingaan op je aanbod mocht ik het niet hebben

Geplaatst: 28.02.2010 - 18:14
door mr.borrie
Oh wacht even als je deze spacer bedoelt, die heb ik er wel opzitten (en zit er ook al op bij het nieuwe blok)

Geplaatst: 28.02.2010 - 20:10
door Grijze144
Je bent niet de enige, ik heb ook een BW35 terug gezet. Is best leuk rijden, voelt veel ouder en gezapiger als m'n schakel 144. Knap hoe zo'n simpele automaat zoveel vermogen opslokt.
Mijn flexplaat heeft een kleiner gat middenin, met een adapter uit twee delen, een centreerbus en een vulplaat. Zo te zien is jouw adapter uit één stuk. Dingetje 28A ziet er niet zo belangrijk uit.
Ik zou voorlopig nergens in slijpen, die plaat moet van de ene B20 op de andere kunnen.
Dat dingetje waar-ie tegenaan loopt is me nog niet helemaal duidelijk, bedoel je een paspen voor het koppelingshuis of iets anders?
EDIT Of die grove klinknagels waarmee de starterring aan de flexplaat vastzitten?
Is het trouwens niet een heel klein beetje mogelijk dat de plaat achterstevoren zit? Ik heb er geen foto's van maar in mijn herinnering draait de starterring vlak langs het motorblok.
Geplaatst: 28.02.2010 - 22:33
door mr.borrie
Deze dingetjes loopt hij op aan, op de flexplaat dus:
Zover ik kan zien zit alles er wel goed op qua kant
Geplaatst: 01.03.2010 - 00:05
door B-lennium
als je de startmotor erbij pakt, lijnt alles dan goed uit?
Geplaatst: 01.03.2010 - 01:11
door mr.borrie
Hmmm, om eerlijk te zijn heb ik dat nog niet geprobeerd aangezien je dat past doet als de bak erop meestal.. maar is een goed punt zal morgen avond ff kijken!
Geplaatst: 01.03.2010 - 18:18
door Grijze144
Nou je hebt geluk, op één foto was de flexplaat net zichtbaar, en zelfs één van die dikke klinknagels. De bolle (uitstekende) kant wijst naar achteren, oftewel je plaat zit verkeerd om.
Geplaatst: 01.03.2010 - 21:02
door mr.borrie
Inderdaad... tjonge wat een deceptie
het gat in het midden past ook precies de koppelomvormer dus je denkt dat het niet anders kan!
Alles zit in elkaar en draaid weer!
bedankt dat je even door hammerde erop ik wist echt bijna zeker dat hij goed zat
