Pagina 1 van 1

Aandachtspunten 2.0 motor 460

Geplaatst: 09.01.2006 - 22:43
door roever
Hallo allemaal,

Ik ben bij toeval een mooie 460 2.0 uit 1993, oud model, tegen het lijf gelopen in de GLE uitvoering. De auto is van de eerste eigenaar en heeft net 100.000 gelopen. Enige nadeel is de grijze (niet metallic) kleur. Ik ga er morgen ff naar kijken en mee rijden.

Omdat ik inmiddels wel een beetje bekend ben met de problemen van de 400 serie denk ik dat ik uit de standaard dingen wel uit ga komen (roest bij de wielkasten, electrische dingetjes en zo). Ik ben echter niet echt bekend met de 2.0 motor.

Zijn er nog speciale dingen waar ik bij deze motor op moet letten?

Is dit trouwens het zelfde blok als de 1.8, alleen dan met een grotere inhoud en multipoint injectie (want de 1.8 is zeker een fijne machine)?

Geplaatst: 10.01.2006 - 11:52
door Michel740Turbo
Het blok is precies het zelfde alleen er zit een ander krukas in...
Ik zou letten op dingen als vucuumslangen en de stappen motor olie lekkages rond het vliegwiel etc

Maar zeker geen slechte keuze 8)

Geplaatst: 10.01.2006 - 17:34
door roever
Ik heb er net mee gereden, wat een heerlijke motor die 2.0! lekker veel power, en loopt mooi zuiver. De auto zelf was in goede staat en voelde heerlijk aan.

1 maar kunnen ontdekken. Bij het terugschakelen naar de 2e versnelling (bijvoorbeeld bij het terugschakelen voor een drempel) bleef de pook enkele keren haken, dan kon ik de 2 niet inleggen. Mijn eerste gok was dat de synchromesh (hoe schijf je dat?) ringen versleten zijn, of kan het ook een andere oorzaak hebben?

Als de versnellingsbak niet goed is, gaat het feestje niet door en toer ik lekker verder met mijn 440, anders heb ik wel interesse! Hoop dat jullie een idee hebben!

twee liter

Geplaatst: 10.01.2006 - 18:46
door Ramon&Ramon
Let op het olieverbruik,want dat is vaak niet mis bij een 2 liter......

Geplaatst: 10.01.2006 - 19:18
door roever
Zou dat haken in de bak ook het stangenstelsel kunnen zijn? Hij heeft voor zover ik na kan gaan al 2.5 maanden stil gestaan, wellicht dat die niet meer helemaal lekker lopen, of kan dat niet zon problemen geven?

Geplaatst: 11.01.2006 - 13:52
door Michel740Turbo
Dat eufel met de bak heb ik ook soms zeker als hij nog niet warm is.
Als de synchromesh er uit zou liggen merk je dat als tanden poetsen
en klappen in de bak met aangrijpen van de versnelling

Geplaatst: 11.01.2006 - 15:45
door roever
Hmz, dat heb ik zeker niet gemerkt. Bak schakelde mooier dan de mijne, alleen bij het terug zetten in de 2 wilde hij soms niet inleggen. Als ik em door de weerstand heentrok viel hij overigens wel mooi in de versnelling.

Ik ga hem zaterdag nog een keer bekijken en dan ook ff op de brug zetten. Neem ik meteen mijn buurman mee, die heeft wat meer kijk op het technische verhaal (en twee zien en horen meer dan 1).

Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 11.01.2006 - 23:29
door Caerbannog
2 liter heeft als het goed is M60 versnellingsbak. Mijn 480 met M60 bak schakelt vaak ook niet helemaal lekker terug naar 2. Even met beleid erin laten vallen, en niet hard aanroppen. Als de olie koud is, is het helemaal extreem. Mijn vorige 480 met M57 bak had hier overigens geen problemen mee, alleen heel even met koude olie. Die liet zich echter weer moeilijker in de 1 zetten.
Ik denk niet dat dit echt een probleem is. Kijk overigens even naar de kleur van de peilstok van de auto! Is deze rood, dan heb je het oude type 2 liter blok. Deze staan bekend om een hoger olieverbruik. Als je dit goed bijhoudt hoeft dit geen probleem te zijn.
Suk6 met de koop ;)

Geplaatst: 11.01.2006 - 23:39
door Michel740Turbo
En wat vaak help is de bakolie verversen.
Vaak wordt het eufel veroorzaakt door het niet op tijd terug trekken van een van de synchromesh ringen waardoor de 2 versnelling even geblokkerd blijft en wat met heen en weer halen van de pook wel weer gaat.

Geplaatst: 12.01.2006 - 21:30
door roever
Ik ga hem zaterdag ff oppikken bij de handelaar (in Geleen, voor mij een ritje van 70km) en dan neem ik em even mee naar huis. Dan heeft ie weer een goed stuk gereden, en is ie zeker warm!

Zal ook eens kijken naar de (versnellingsbak) olie, is dat eigenlijk te peilen / bekijken? Of gaat dat alleen als je de olie eruit haalt?

Geplaatst: 12.01.2006 - 21:44
door roever
Over dat kijken / vullen van de versnellingsbak; ik weet het al!

Ik heb toevallig vandaag mijn Haynes Manual binnen gekregen, staat in dat aan de voorkant van de versnellingsbak een vulplug zit, de olie moet tot aan deze plug bijgevuld worden.

Geplaatst: 12.01.2006 - 23:23
door Michel740Turbo
Het laatste kopt helemaal en als ik me niet vergis gaat er na verversing 2,2 liter olie in.

Geplaatst: 14.01.2006 - 18:05
door roever
Ik heb de 460 niet gekocht, waren helaas toch een aantal "verborgen" gebreken. Een lekkage bij de aandrijfas, een distributie riem die vevangen moest worden, slechte remblokken een lekkage in de koffer bak, en maar van dat soort grappen.

Ik ga dus nog ff verder kijken!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!