Pagina 1 van 3
Accu leeg en alarm gaat af???
Geplaatst: 28.02.2010 - 19:41
door Arie S
Ik heb eeb probleempje met m'n S60 AWD uit 2002.
Vanavond wil ik iets uit de auto halen en ik haal de centrale vergrendeling dmv de afstandbediening er af (denk ik tenminste) en meteen gaat m'n autoalarm loeien, knipperlichten gaan aan en de deuren blijven op slot zitten.
De vergrendeling reageert ineens niet meer op de afstandsbediening, ook niet na herhaaldelijk proberen.
Ik maak het bestuurdersportier met de sleutel open en steek de sleutel in het contactslot om de auto te starten Dan zou het alarm uit moeten schakelen.
Het enige dat ik nog hoor is het tikken van de startmotor en alles gaat uit. Conclusie; accu leeg.
Als ik de auto probeer te starten gaat na een poosje het alarm uit en als ik de sleutel los laat gaat het alarm weer loeien. Ook als ik het rempedaal intrap, gaat het alarm uit en als ik het pedaal loslaat gaat het alarm weer loeien.
Ik heb het contact zolang aan gelaten tot het alarm er vanzelf mee ophield. Dat ging sneller dan de accu loskoppelen. :oops:
Ik haal morgen zeer zeker een andere accu.
Vraagjes:
Is het normaal dat het alarm afgaat, bij het openen van de vergrendeling via de afstandbediening, ten tijde dat de accu zo goed als leeg is? En is het normaal dat je het alarm dan ook niet meer uit kan zetten?
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort situaties? En niet onbelangrijk, wat kan er, volgens jullie, in dit geval mis zijn?
Geplaatst: 28.02.2010 - 19:45
door edraket
Misschien is het binnenlanpje blijven branden waardoor de accu leeg is geraakt. Zou dat even checken voordat je een nieuwe accu koopt. Van 2002 zijn ze doorgaans nog in prima conditie. Meet de spanning van de accu eens zonder belasting erop.
Geplaatst: 28.02.2010 - 19:54
door Arie S
Dank je voor de snelle reactie.
Er zijn geen lampjes blijven branden (had ik gisterenavond moeten zien, hij staat al sinds vrijdag voor de deur). Ook de kofferklep en portieren waren goed dicht.
3,5 Maanden terug is hij ook leeg geweest, was mijn eigen stomme schuld. Auto poetsen met een stukkie muziek aan bij een behoorlijk volume, hield de accu maar een uurtje vol. Maar het alarm reageerde toen niet, maar de auto was toen ook niet op slot.
Zal in ieder geval de accu straks eens opmeten.
Geplaatst: 28.02.2010 - 20:26
door DeNNiS_
een accu die na een uurtje muziek al uit valt
geeft al aan dat de accu slecht is
dus zoals ik ook vermoed is het tijd voor een nieuwe accu
Geplaatst: 28.02.2010 - 20:44
door Arie S
Dank je Dennis, hoe gaat het met jouw S60? Alles goed?
Je bevestigt m'n vermoeden, maar dat alarm vindt ik wel erg vreemd. Dat snap ik dan weer niet. Of is dat een normaal verschijnsel bij een lege accu?
Op m'n V40 zat helemaal geen alarm, dus ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal en bij een zoektocht op dit forum kan ik ook al niets vinden.
Geplaatst: 28.02.2010 - 20:45
door Gast
DeNNiS_ schreef:een accu die na een uurtje muziek al uit valt
geeft al aan dat de accu slecht is
Nee hoor, dat zijn er hier al meer overkomen....

Geplaatst: 28.02.2010 - 22:48
door V70 T5 assen
idd heb tegenwoordig een losse radio in de garage staan ik neem het risico niet meer.
Wat wel raar is dat mijn buurman met zijn fiat wel de halve dag op een zeer redelijk volume aan het poetsen is..waarschijnlijk komt het door de extra versterker van de HU803 dat het zo rap gaat..
Geplaatst: 28.02.2010 - 23:25
door Anton2211
Dat je alarm nog doorgaat terwijl je accu zo goed als leeg is komt volgens mij doordat het alarm een aparte accu/noodvoorziening heeft. Doordat je gewone accu leeg was heb je je alarm niet kunnen uitzetten met de afstandbediening. Wat ik wel raar vind is dat je alarm doorging nadat de sleutel in het contact stond.
En dat de accu snel leeg is, na een uurtje muziek kan ik over meepraten. Is mij ook wel eens overkomen tijdens het auto wassen. Luister dus nu geen radio meer tijdens het wassen

Geplaatst: 01.03.2010 - 00:11
door Arie S
idd heb tegenwoordig een losse radio in de garage staan ik neem het risico niet meer.
Wat wel raar is dat mijn buurman met zijn fiat wel de halve dag op een zeer redelijk volume aan het poetsen is..waarschijnlijk komt het door de extra versterker van de HU803 dat het zo rap gaat..
En dat de accu snel leeg is, na een uurtje muziek kan ik over meepraten. Is mij ook wel eens overkomen tijdens het auto wassen. Luister dus nu geen radio meer tijdens het wassen
Ik heb ook de radio niet meer aan tijdens het poetsen. Gebeurt me geen tweede keer meer. Ik vraag me wel af of een zwaardere accu dan verschil uitmaakt. Laadt de zwaardere accu ook wel voldoende op of maakt dat geen verschil?
Bij mijn vorige auto's had ik hier nooit last van, maar ik heb wel gemerkt dat er bij het openen van het portier en bij het inschakelen van het contact, veel mee gaat draaien achter de schermen van de S60.
Misschien hebben ze bij Volvo de accu's te klein gehouden?
Ik heb overigens geen kans meer gehad om de accu door te meten. Moest plotseling op de koffie, dus is er iets tussen gekomen. De buurman helpt me morgenochtend met startkabels en dan ga ik meteen op weg naar de garage om na te kijken wat er aan de hand was.
Dat je alarm nog doorgaat terwijl je accu zo goed als leeg is komt volgens mij doordat het alarm een aparte accu/noodvoorziening heeft. Doordat je gewone accu leeg was heb je je alarm niet kunnen uitzetten met de afstandbediening. Wat ik wel raar vind is dat je alarm doorging nadat de sleutel in het contact stond.
Als je de spanning van de accu nodig hebt om het alarm uit te zetten, lijkt het logisch wat er gebeurt is. Dan zou het alarm, in deze situatie, autonoom werken en denken dat de accu tijdens diefstal wordt losgekoppeld terwijl het alarm niet is uitgeschakeld.
Maar dat ik hem zelf niet uit kon schakelen, lijkt me toch niet correct.
Morgenochtend laat ik er de monteur naar kijken, eens zien wat hij er van vindt.
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
Wordt morgen vervolgd.
Geplaatst: 01.03.2010 - 01:20
door sjors86
Hoi Arie S,
ik heb zelf van de zomer een andere accu in de S60 gezet (uit 2001), die was aan vervanging toe.
Voorheen startte de auto wat moeizaam af en toe, zeker na wat er hierboven staat. Uurtje poetsen met de radio aan ed. Heb er nu een iets grotere ingezet van 74 Ampere uur, standaard voor de benzine is 54, kijkt anderen aan ??? IIg iets grotere en heb nergens last meer van, de radio heeft laatst weer 2u aangestaan en ik hoor de startmotor sneller draaien nu dan voorheen.
Gewoon maar een bevinding, wil je niets aansmeren. Dit werkt alleen prima als je af en toe met de radio aan staat te poetsen.
Het is overigens geen originele volvo accu die ik nu heb. Gr Jasper
Geplaatst: 01.03.2010 - 18:09
door DeNNiS_
een accu mag zeker niet leeg vallen van een uurtje muziek aan
zelfs 2 uur niet
stel je voor zeg dat je parkeer verlichting laat branden
je komt na 5 uurtjes terug accu leeg... mag nooit he
arie mijn S60 loopt geweldig
Geplaatst: 01.03.2010 - 18:18
door Arie S
Ik ga er altijd van uit dat we elkaar hier niets aan gaan smeren, maar elkaar proberen op weg te helpen Sjors. Dus no worry's.
Ik had al het vermoeden dat alles wat minder goed werkte de laatste tijd, maar dacht dat het aan mij lag.
RTI-scerm dat iets donkerder was, dashboardverlichting en binnenverlichting die wat flauwer brandt. Ik dacht, dat komt door de laaghangende zon van de afgelopen weken. Dan lijkt alle verlichting in de auto minder. Maar hij moest wel een paar omwentelingen meer draaien om te starten, ook daarvan dacht ik dat het van de kou was.
Update:
Vanmorgen 20 minuten bezig geweest met de startkabels van de buurman op zijn Hyunday H200 diesel aangesloten. Accupower zat dacht ik zo. Mooi niet.
Maar na 10 minuten was er nog niet genoeg power om te starten. Dat lukte pas na 20 minuten onder stroom te staan. M'n buurman moest er wel behoorlijk het gas voor open trekken om de S60 van stroom te voorzien.
Nadatie gestart was, meteen naar de dealer gereden en het hele verhaal uitgelegd.
Ze hebben de S60 binnen gereden en meteen gaan zoeken naar het probleem.
De dynamo laadt goed bij en er zijn geen rare dingen aan de S60 gevonden.
De accu echter konden ze niet testen, die was totaal leeg.
Nieuwe accu er in om verder te kunnen en de oude accu zou de hele dag onder stroom gezet worden. Daarna zouden ze hem testen. Tot nu toe nog niets gehoord, dat zal morgen wel komen samen met de rekening.
Wat me wel opviel is, dat alle verlichting in en rond de auto meer licht gaf en ik moest m'n RTI scherm zelfs dimmen via de dimmer. Ook het starten gaat ineens veel vlotter, aan de sleutel draaien en meteen starten.
Ik vermoed dat de accu al een tijdje slecht was, maar omdat dit zo geleidelijk ging, valt zoiets pas op als er problemen optreden.
Ik wacht gespannen het telefoontje van de dealer af en hou jullie op de hoogte. (Hopelijk blijven de onkosten bij een nieuwe accu.)
Het kan misschien van nut zijn voor iemand anders met soortgelijke problemen.
Geplaatst: 01.03.2010 - 19:11
door Arie S
Zoiets dacht ik ook al Dennis.
Ik was vandaag bij de dealer en die hebben van alle auto's elke dag, de hele dag door de parkeerlichten aan staan. Die accu's zouden aan het eind van de week ook toch helemaal leeg moeten zijn?
Het zijn dan wel nieuwe accu's, maar ook die gaan een keer leeg. Ze rijden immers niet en dus laden ook niet op.
Als ik ze morgen spreek, zal ik het eens vragen hoe ze dat doen.
Geplaatst: 01.03.2010 - 19:15
door V70 T5 assen
dat van die 20minuten aan de startkabels komt waarschijnlijk door de startkabels zelf .
Geplaatst: 01.03.2010 - 20:10
door Gast
DeNNiS_ schreef:een accu mag zeker niet leeg vallen van een uurtje muziek aan
zelfs 2 uur niet
stel je voor zeg dat je parkeer verlichting laat branden
je komt na 5 uurtjes terug accu leeg... mag nooit he
arie mijn S60 loopt geweldig
Ik zou zeggen...... probeer het eens.
Op contact met een HU-803.
Geplaatst: 01.03.2010 - 20:14
door Battlecruiser
Inderdaad: zelfs met alleen maar het contact aan gebruiken de computers van de auto zóveel stroom dat de accu na een uurtje of wat helemaal leeg is.
Arie S schreef:
Ik was vandaag bij de dealer en die hebben van alle auto's elke dag, de hele dag door de parkeerlichten aan staan. Die accu's zouden aan het eind van de week ook toch helemaal leeg moeten zijn?
Het zijn dan wel nieuwe accu's, maar ook die gaan een keer leeg. Ze rijden immers niet en dus laden ook niet op.
Als ik ze morgen spreek, zal ik het eens vragen hoe ze dat doen.
Dan hebben ze altijd een ladertje onder de auto liggen. Zoek het kabeltje...
Geplaatst: 01.03.2010 - 20:17
door Gast
Arie S schreef:Ik was vandaag bij de dealer en die hebben van alle auto's elke dag, de hele dag door de parkeerlichten aan staan. Die accu's zouden aan het eind van de week ook toch helemaal leeg moeten zijn?
Het zijn dan wel nieuwe accu's, maar ook die gaan een keer leeg. Ze rijden immers niet en dus laden ook niet op.
In de schowroom?
Staan constant aan een (druppel)lader, kijk maar eens onder de auto.

Geplaatst: 02.03.2010 - 22:47
door Arie S
Ik heb gisteren onder verschillende auto's gekeken en kon geen kastje of kabels waarnemen. Ook heb ik rond alle auto's gelopen om te zien of er een snoertje ergens lag of hing, ook weer niets. Ik geloof best dat ze er zijn, maar ik kon ze niet zien.
(Ik kijk namelijk graag naar al die nieuwe Volvo's in de showroom, voel me dan net als mijn dochter van 9 jaar bij de Intertoys)
Het is er vandaag niet van gekomen om de vraag telefonisch te stellen. Ze hadden het erg druk, de telefooncentrale was bij hen uitgevallen en om half zes kreeg ik eindelijk weer verbinding. Volgende keer dat ik ze spreek, stel ik ze toch de vraag over die druppelladers. Ik zou wel eens willen weten waar ze die dan verstoppen en waar ze de 220V aansluiting hebben zitten.
Update:
Vandaag te horen gekregen dat de oude accu na het laden, tijdens de test oké werd bevonden. :-s
Op de vraag hoe hij dan leeg kon lopen hadden ze niet meteen een antwoord. De S60 is gisteren gecheckt op lekspanningen, dynamo en andere mogelijke oorzaken en er was toen niets gevonden. Er werd vandaag een voorbeeld aangehaald over een portier dat niet goed vergrendeld is geweest en daardoor de accu heeft leeggetrokken. Schijnen ze een keer eerder aan de hand te hebben gehad.
Zij en ikzelf hebben geen bewijs voor deze theorie, dus laat ik het maar in het midden.
Het alarm dat afging werd verweten aan de aparte voeding die er aanhangt. Ze konden me niet verklaren waarom hij niet uit te schakelen was. Hadden ze nooit eerder aan de hand gehad.
Daar ik de oude accu (die nu al 2 keer helemaal schoon leeg heeft gestaan) niet meer voor 100% vertrouw, heb ik de nieuwe gehouden. De oude voeren ze af. Het was de accu die er in 2002 bij aflevering in zat, 8 jaar oud dus.
Mocht de nieuwe accu ook weer leeglopen in de komende tijd, mogen ze van mij verder gaan zoeken. Ze hebben nu geen idee waar ze moeten zoeken, dus kijk ik het nu eerst even aan en ga er verder geen onnodige onkosten aan maken. Ik wacht de rekening af, zal deze week wel op de mat vallen.
@V70 T5 assen; de startkabel was er een van de hele dikke soort en met zware koperen klemmen. Niet die dunne kabeltjes met die dunne blikken krokodilleklemmen die je bij de bouwmarkt in de schappen vindt.
Ik heb die dunne dingen gehad en zo'n 3 maanden geleden geprobeerd en ik ben het met je eens dat die slecht contact maken, bij mij gingen ze vonken en de isolatie begon weg te smelten. Daar kon je in ieder geval deze S60 niet mee aan de praat krijgen. Die gingen toen ook meteen in de kliko.
PS. Nog een tip voor degenen met een lege accu, trek onder de motorkap, in de zekeringhouder, de zekeringen 17 en 18 er uit als je de startkabels hebt aangesloten. Deze zekeringen zijn van de dimlichten links en rechts. Dan heb je die twee stroomverbruikers uitgeschakeld en krijg je meer stroom beschikbaar voor het starten.
De dimlichten gaan namelijk altijd aan als het contact aan gaat.
Geplaatst: 02.03.2010 - 23:14
door V70 T5 assen
8 jaar is respectabel voor een accu .
Geplaatst: 02.03.2010 - 23:20
door Gast
Arie S schreef:PS. Nog een tip voor degenen met een lege accu, trek onder de motorkap, in de zekeringhouder, de zekeringen 17 en 18 er uit als je de startkabels hebt aangesloten. Deze zekeringen zijn van de dimlichten links en rechts. Dan heb je die twee stroomverbruikers uitgeschakeld en krijg je meer stroom beschikbaar voor het starten.
De dimlichten gaan namelijk altijd aan als het contact aan gaat.
Je kan ook de schakelaar op 0 zetten.
Als dit tenminste zo is ingesteld........... 