Pagina 1 van 2

airco werkt niet, informatie gevraagd

Geplaatst: 28.02.2010 - 21:35
door Msuidgeest
Heren, dames ook,

Mijn airco-deel van de ECC doet niet waarvoor hij ontworpen is. Er lekt ergens gas uit want hij slaat niet meer aan het koelen als ik dat wil.
Er is een afspraak gemaakt voor komende dinsdag bij mijn dealer maar vandaag heb ik wel even wat geëxperimenteerd met het systeem.
Er zit een gasgebrek-schakelaar op het systeem die voorkomt dat de compressor inschakelt als er te weinig koel-gas aanwezig is. Bij overbruggen van deze beveiliging blijkt het systeem wel te werken: compressor draait, leiding van binnen naar buiten beslaat met ijs, andere rubberen leiding wordt warm, koel-ventilator gaat draaien en in de auto wordt het koud.

Missie geslaagd? Dacht het niet, want ik kan mij herinneren dat vorig jaar de compressor af en toe wilde draaien (wegens gas-gebrek?) maar weinig aandacht aan besteed vanwege de lage temperaturen. ook dacht ik compressor-olie te zien liggen in de garage maar die lekkage heb ik nog nooit gevonden. Dan denk ik dat zodra er olie uitkomt van de ene op de andere dag de installatie leeg moet zijn. Nee dus, getuige de actie van dit weekend.

Wie weet raad? Er zitten ook geen storingscodes in het systeem, afgelezen via de ECC-unit.

Geplaatst: 02.03.2010 - 10:00
door edraket
Er zit altijd wat restgas in het systeem waarmee je nog prima kunt koelen. Zou er wel mee oppassen om de airco zo t elaten draaien. De pomp krijgt echt te weinig smering zo. En een kapotte pomp is vaak het begin van een heleboel andere ellende in het systeem! De rommel die de defecte pomp achterlaat richt een ravage aan. Sommige bedrijven spoelen het systeem dan niet schoon met alle gevolgen van dien.

Geplaatst: 02.03.2010 - 20:52
door Msuidgeest
Ed, wat jij schrijft is mij bekend. Die test heb ik gedaan om te zien of het systeem wel wilde werken. De pomp is 2 jaar geleden vervangen en vorige zomer heb ik de verdamper vervangen.

Overigens is de auto nu terug en mijn vrouw vertelde dat de vulnippel iets lekte. Die is dus gemaakt. Ik zal er morgen even achteraan bellen om het precieze verhaal te horen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 21:18
door Msuidgeest
Inderdaad een lekkende vulnippel waar die R134A in moet. Gewoon een nieuw nippeltje, 900 gram freon erin en koelen maar weer.

Kwanta kosta ongeveer bijna niets. Dank u wel Jacob Schaap.

Geplaatst: 30.03.2010 - 21:25
door jans60
Kan iemand mij uitleggen hoe ik moet overbruggen?
Donderdag heb ik een afspraak met een airco specialist, en ik ben bang dat ze me bedonderen door er maar meteen een nieuwe compressor of verdamper in te zetten.
Bedankt alvast..

Geplaatst: 30.03.2010 - 22:33
door Gast
@jans60, kan je iets meer uitleg geven?

Geplaatst: 31.03.2010 - 10:11
door jans60
Volgens msuidgeest zit er een beveiliging (gas gebrek beveiliging) op de compressor die zorgt dat wanneer er te weinig gas in het systeem zit, deze niet aanslaat.
Mijn airco wil ook niet "aanslaan" dus ik probeer uit te vinden wat er aan de hand is voor ik morgen naar de airco reperateur ga.
Ze kunnen mij vrij makkelijk van alles wijsmaken....

Geplaatst: 31.03.2010 - 17:05
door edraket
Deze zit vlak voor het schutbord. Gewoon doorverbinden volstaat. Kijk eens naar je condensor. Hele grote kans dat deze stuk is. Wat is het bouwjaar? Het gaat toch om een S60?

Geplaatst: 31.03.2010 - 18:50
door jans60
Bouwjaar 2005, S 60, zal eens kijken of ik wat kan doorverbinden, als het gaat roken stop ik wel...

Geplaatst: 31.03.2010 - 19:57
door edraket
Niet te lang, want als het systeem leeg is krijgt de compressor geen smering. Heb jij al de 6 bak?

Geplaatst: 31.03.2010 - 20:47
door jans60
nee hoor, nog een vijver. Zal je morgen laten weten wat ze er van zeggen. Doorverbinden gaf geen soelaas.

Geplaatst: 31.03.2010 - 20:54
door edraket
Dat scheelt dan weer in de kosten mocht het de condensor zijn. De 6 bak heeft een condensor met vaste droger. Deze is alleen al 600 euro (dealerprijs), en dan moet hij er ook nog in.

Geplaatst: 31.03.2010 - 21:00
door jans60
Heb me er al voorbereid dat het flink in de kosten kan gaan lopen.
1 van de zwakke punten van Volvo..

Geplaatst: 31.03.2010 - 21:39
door Oceanracer
Condensor gaat bij S60/V70/S80 erg gemakkelijk kapot (lees: lekken door corrosie veroorzaakt door steenslag). Is één van de zwakke(re) punten... :?

Geplaatst: 01.04.2010 - 17:43
door jans60
Ben net terug van de airco man, gat in de condensor. Hij vertelde dat de Volvo (Ford) condensor snel roest doordat er geen bescherm laagje opzit. Zwarte verf of zoiets.
Het gaat me 415 euro kosten incl. alles. Zaterdag is ie aan de beurt.

Geplaatst: 01.04.2010 - 18:56
door Oceanracer
Kost bij de dealer € 700,00 dus scheelt zo toch een flinke bak met geld!

Geplaatst: 01.04.2010 - 19:28
door Mrlten
Ik heb vandaag de condensor van mijn S60 laten vervangen bij een airco specialist in Utrecht. De dealer had geconstateerd dat de condensor op twee plaatsen erg lek was, ze zouden er zelf 753,- euro voor rekenen om het te vervangen. Bij het bedrijfje in Utrecht was ik 480 euro kwijt voor de condensor + droger + montage!

Zoals hierboven benoemd wordt, heeft de condensor geen beschermlaag en volgens de airco meneer wordt deze ook aangetast door pekel. Zijn tip was dan ook om in de winter de condensor vaak af te spoelen met de tuinslang.

Geplaatst: 01.04.2010 - 22:14
door marwess
oke valt op zich mee die prijs de condensor is een zwak punt van de s60. komt ook vaak door de bladeren die onderin blijven liggen rotten

ik neem aan dat deze prijs bij een garage is want je bent ongeveer 200 euro voor de condensor en droger kwijt dan 65 euro vullen en montage ca 2.5 uur

al met al een stuk voordeliger dan bij de dealer

gr
martin

Geplaatst: 01.04.2010 - 22:42
door edraket
Hij gaat niet stuk door rottende bladeren maar door steenslag!

Geplaatst: 02.04.2010 - 08:03
door Mrlten
edraket schreef:Hij gaat niet stuk door rottende bladeren maar door steenslag!
Correct, ik heb de condensor er nog maar 100km op de auto en ik heb nu alweer een paar kromme lamellen van een steentje. Gaat hard!

Deze condensor zal waarschijnlijk geen echte van Volvo zijn, maar dat maakt mij niks uit.