Pagina 1 van 1

Koopadvies: 3.2 of 2.5T?

Geplaatst: 03.03.2010 - 11:41
door Petervw
Beste volvo-kenners,

Ik sta op het punt een 'nieuwe' S80 te kopen. Nu heb ik twee kandidaten gevonden, allebei ongeveer evenoud, allebei met een lage kilometerstand, allebei met ongeveer dezelfde uitrusting, allebei met Geartronic.
Alleen de motor verschilt: Ik moet dus kiezen tussen een 2.5T en een 3.2.
Wat is jullie advies? Zijn er belangrijke redenen om voor de een of de ander te kiezen? Het verbruik bijvoorbeeld? Of heeft 1 van de type motoren een zwak punt?
Graag jullie input!

Geplaatst: 03.03.2010 - 12:00
door Walter
In vergelijk met de 2.5T heb ik de 3.2 altijd duur gevonden. Dat kan een overweging zijn voor verzekering of bijtelling. Verder zijn ze beiden erg soepel, ik denk dat je het beste met beiden kan gaan rijden om te ervaren wat jou het meeste aanspreekt. Volgens mij is de 2.5T wel zuiniger.

Uit de prijslijst van mei 2008 (uitgaande een automaat):
MOTOREN S80 2.5T
Type B5254T6
Max. vermogen ECE kW/pk/min.-1 147/200-4800
Max. koppel ECE Nm/min.-1 300/1500-4500
PRESTATIES
Acceleratie/sec 0-100 km/u 8
Topsnelheid 230
BRANDSTOFVERBRUIK
Binnen bebouwde kom 15,2
Buiten bebouwde kom 7,3
Gewogen totaal 10,2
Verbruik in km. per liter 9,8
CO2 - emissie (g/km) - gewogen totaal 244
Zuinigheidscategorie D
GEWICHTEN (KG)
Rijklaar gewicht 1514
Max. gewicht aanhanger 1800


MOTOREN S80 3.2
Type B6324S
Max. vermogen ECE kW/pk/min.-1 175/238-6200
Max. koppel ECE Nm/min.-1 320/3200
PRESTATIES
Acceleratie/sec 0-100 km/u 7,9
Topsnelheid 240
BRANDSTOFVERBRUIK
Binnen bebouwde kom 15,6
Buiten bebouwde kom 7,2
Gewogen totaal 10,3
Verbruik in km. per liter 9,7
CO2 - emissie (g/km) - gewogen totaal 246
Zuinigheidscategorie D
GEWICHTEN (KG)
Rijklaar gewicht 1563
Max. gewicht aanhanger 1800
Verbruik valt dus wel mee, gewicht van de 3.2 is hoger dus meer wegenbelasting. Ik zou echt kijken welke van de twee auto's je het beste bevalt, als totaal plaatje

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:33
door Petervw
Ok, bedankt voor de informatie.
Ik neig nu meer naar de 2.5T; ik heb in Zweden een tijdje mogen rondrijden in een V70 2.5T en die motor vond ik toch wel erg fijn. De 3.2 is mij wat meer onbekend, een proefritje zegt wel wat maar is niet te vergelijken met een paar weken rondrijden in zo'n auto.
Anyway, ik denk niet dat ik spijt krijg als ik voor de 2.5T kies.

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:36
door liquid_force
ik zou voor de 2.5T gaan, de 3.2 zuipt als een tempelier en is relatief lui ... de 2.5T is een hele fijne motor, en als je hem nog iets 'levendiger' wilt hebben is de BSR tuning aan te raden ... zou wel voor de AWD gaan ...

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:36
door Walter
inderdaad, in beide gevallen zul je volgens mij geen spijt krijgen :-) Succes, we horen het wel. En zien, we zijn gek op foto's :D

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:37
door Walter
liquid_force schreef:ik zou voor de 2.5T gaan, de 3.2 zuipt als een tempelier en is relatief lui ... de 2.5T is een hele fijne motor, en als je hem nog iets 'levendiger' wilt hebben is de BSR tuning aan te raden ... zou wel voor de AWD gaan ...
S80 is in NL niet als 2.5T AWD geleverd, alleen de D5 en de 3.2 zijn er als AWD

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:41
door liquid_force
aaah okee, een duitse/zweedse import dan maar? ;)

Geplaatst: 05.03.2010 - 21:12
door Msuidgeest
Die 6-in-lijn is meer een toerenmotor dan die T-motor. Daar komt bij dat een T een prettig koppel-verloop heeft bij weinig toeren al een behoorlijke trekkracht.

Maar wie in een 6 cilinder heeft gereden ... Het moet gek gaan maar de volgende wordt weer een 6-in-lijn.

Geplaatst: 05.03.2010 - 21:30
door chris_zweden
2.5 turbo. Zuiniger en ongeveer zelfde prestaties. v6 geluid is wel heel mooi hoor! Ik zou dan voor de T6 gaan maar die keuze was er helaas niet.

Geplaatst: 06.03.2010 - 07:11
door Johan
Die 3.2 is wel smeuiger en ik neem aan ook stiller, maar de 2.5T is ook een hele fijne motor. Wel vond ik de S80 2.5T i.c.m. automaat wat lui met 200pk.
Toch misschien wat langer testrijden in de 3.2?

Geplaatst: 06.03.2010 - 08:09
door Walter
chris_zweden schreef:2.5 turbo. Zuiniger en ongeveer zelfde prestaties. v6 geluid is wel heel mooi hoor! Ik zou dan voor de T6 gaan maar die keuze was er helaas niet.
ehh het is een 6-lijn hoor. De laatste V6 in een Volvo was in 1989, in de 760. Of in 1990, de 780 hadden we ook nog

Geplaatst: 06.03.2010 - 08:22
door asta
Ik heb tijdelijk een 3.2 XC70 mee gehad, ik vond het een hoop herrie en weinig beweging.
Dat is ook wel terug te zien in het koppel van de auto.
Mocht je iets willen gaan trekken in de toekomst dan moet je dat zeker mee laten wegen in je keuze.

Geplaatst: 22.03.2010 - 13:50
door Petervw
Ik heb inmiddels de 2.5T in mijn bezit en wat een heerlijke auto is het toch. Ik ben van plan binnenkort bij Rica langs te gaan, wordt-ie NOG fijner.
Iedereen heel erg bedankt voor zijn/haar input!

Geplaatst: 22.03.2010 - 13:52
door Walter
gefeliciteerd!

Geplaatst: 22.03.2010 - 13:54
door Peter-V50
Er klopt iets niet aan je bericht: er zitten geen foto's bij!

Gefeliciteerd met je nieuwe koets!