Pagina 1 van 1
Carterontluchting onderhouden
Geplaatst: 03.03.2010 - 12:01
door rkr
Ik rijd met mijn S70 maar 12000 km/jaar, meestal korte stukjes. Uiteraard grijp ik elke gelegenheid aan om de auto eens rustig ‘los te rijden’, bijv. autoweg 500 km, maar zoals gezegd: de meeste kilometers maakt de s70 op korte tot zeer korte stukken. Ik verwisselen uiteraard elk jaar de olie, 10W40 Magnetec van Castrol (half-synthetisch).
Kan iemand mij vertellen hoe ik de carterontluchting in optimale conditie houd? Kan ik de ontluchtingsslang bijv. met perslucht (4 bar) doorblazen richting carter vlak voordat ik van moterolie wissel?
Ik ben benieuwd naar vakkundig commentaar!
Geplaatst: 03.03.2010 - 14:14
door edraket
Er zijn 2 zaken die vervuilen aan de carterontluchting:
- de vlamdover
- de carterontluchtingspot zelf.
De eerste kun je erg makkelijk schoonmaken. Hij zit vlakbij de gasklep en je zult zien dat als je deze demonteert er veel rotzooi in zit.
De pot is wat lastiger, maar het kan zeker geen kwaad deze eens schoon te maken als er problemen zijn. Het inlaatspruitstuk moet er vanaf, dus dit kost je wel een uurtje of 3.
Met perslucht doorblazen heeft geen zin. De zooi ligt onderin de pot en dat blaas je denk ik niet het carter in. Daarnaast wil je dit allemaal natuurlijk niet in je carter hebben!
Geplaatst: 03.03.2010 - 14:37
door rkr
edraket schreef:Er zijn 2 zaken die vervuilen aan de carterontluchting:
- de vlamdover
- de carterontluchtingspot zelf.
De eerste kun je erg makkelijk schoonmaken. Hij zit vlakbij de gasklep en je zult zien dat als je deze demonteert er veel rotzooi in zit.
De pot is wat lastiger, maar het kan zeker geen kwaad deze eens schoon te maken als er problemen zijn. Het inlaatspruitstuk moet er vanaf, dus dit kost je wel een uurtje of 3.
Met perslucht doorblazen heeft geen zin. De zooi ligt onderin de pot en dat blaas je denk ik niet het carter in. Daarnaast wil je dit allemaal natuurlijk niet in je carter hebben!
Bedankt Ed voor de snelle reactie. Vlamdover zit er bij mij niet meer in: model 1998. Ik heb nog geen last maar bij een km.-stand van bijna 200.000 verzamelt zich natuurlijk wat smurrie. Welke functie heeft die pot eigenlijk? Met het doorblazen bedoelde ik om dat te doen tijdens een oliewissel. Maar om nu het hele inlaatspruitstuk te verwijderen ...
Geplaatst: 03.05.2010 - 23:36
door thuuR
Vlamdover is inderdaad een modificatie: niet meer terugplaatsen.
Met perslucht heb je kans dat je een leiding losblaast, of erger: de hard plastic slang kapot blaast. Dat plastic wordt nl. vreselijk poreus/breekbaar door de oliedampen.
Ze houden wel van een potje stevig trappen onze blokken, dus inderdaad zo vaak als je kunt eens goed losrijden. Ook met verse olie een flink stukje toeren kan een hoop losmaken. In ieder geval de olie tijdig wisselen, liefst eerder dan de interval.
Verder gewoon de voorschriften aanhouden: carterventilatie compleet schoonmaken (of vervangen, gaat sneller) iedere 100dkm.
Gr

Geplaatst: 05.05.2010 - 20:39
door volvomonteurtje
gewoon inlaat spruitstuk loshalen en de caretventilatie vervangen kan nooit kwaad na 200.000 km om hem een keer te vervangen
Geplaatst: 06.05.2010 - 11:22
door rkr
thuuR schreef:Vlamdover is inderdaad een modificatie: niet meer terugplaatsen.
Met perslucht heb je kans dat je een leiding losblaast, of erger: de hard plastic slang kapot blaast. Dat plastic wordt nl. vreselijk poreus/breekbaar door de oliedampen.
Ze houden wel van een potje stevig trappen onze blokken, dus inderdaad zo vaak als je kunt eens goed losrijden. Ook met verse olie een flink stukje toeren kan een hoop losmaken. In ieder geval de olie tijdig wisselen, liefst eerder dan de interval.
Verder gewoon de voorschriften aanhouden: carterventilatie compleet schoonmaken (of vervangen, gaat sneller) iedere 100dkm.
Gr

Hallo Thuur,
Heb net nog reclame gemaakt voor je ABS-controller service! Over de carterontluchting: wat moet ik precies vervangen? Hoe krijg ik de pot schoon, of moet ik die ook vervangen? Voor deze operatie moet, denk ik, ook het inlaatspruitstuk eraf? Moet ik hier nog rekening houden met bepaalde gevoeligheden/moeilijke momenten?
Dank je Thuur.
Ruud Kramer Eygelshoven
Geplaatst: 06.05.2010 - 12:20
door edraket
Inlaat spruistuk moet eraf. De onderste boutjes ervan hoeven er niet uit, aan de onderkant is het spruitstuk open zodat je hem omhoog kunt liften als de boutjes gelost zijn. Pot hoef je niet te vervangen, deze kan schoon gemaakt worden. Meestal zijn ze nog in goede staat. Haal wel van tevoren wat slangklemmen, deze zijn niet meer te gebruiken, en daar sta je dan met je spruitstuk eraf
Maar waarom al die moeite? Heb je er problemen mee? Deze auto gaat al minstens 13 jaar mee met deze carter ventilatie, waarom zou de pot dicht zitten. Het is een behoorlijke klus (ong 3 uur) en wellicht helemaal niet nodig. Kijk gewoon of je van bovenaf door de pot heen kunt blazen met je mond (slang bij het klepdeksel), dan weet je ook of hij open is.
Geplaatst: 06.05.2010 - 13:31
door rkr
edraket schreef:Inlaat spruistuk moet eraf. De onderste boutjes ervan hoeven er niet uit, aan de onderkant is het spruitstuk open zodat je hem omhoog kunt liften als de boutjes gelost zijn. Pot hoef je niet te vervangen, deze kan schoon gemaakt worden. Meestal zijn ze nog in goede staat. Haal wel van tevoren wat slangklemmen, deze zijn niet meer te gebruiken, en daar sta je dan met je spruitstuk eraf
Maar waarom al die moeite? Heb je er problemen mee? Deze auto gaat al minstens 13 jaar mee met deze carter ventilatie, waarom zou de pot dicht zitten. Het is een behoorlijke klus (ong 3 uur) en wellicht helemaal niet nodig. Kijk gewoon of je van bovenaf door de pot heen kunt blazen met je mond (slang bij het klepdeksel), dan weet je ook of hij open is.
Dank Edraket,
Het is mijn hobby om de auto in optimale conditie te houden; ik lig er meer onder dan dat ik er mee rijd, ieder zijn afwijking. Ik heb geen klachten maar ik houd ervan om door goed onderhoud de klachten voor te zijn. Is het , bv. bij 200.000 km., een goed idee van Thuur om de slangen te vervangen i.p.v. door te blazen (e.e.a. i.v.m. kans op afbreken)?
Geplaatst: 06.05.2010 - 18:20
door edraket
Er is geen km stand voor aan te wijzen. Het hangt er veel meer vanaf hoe er met de auto wordt gereden en of de olie regelmatig wordt ververst. Hoe harder ermee wordt gereden des te schoner de carter ventilatie!
je zult het dus moeten controleren om te zien hoe schoon het is.
Ik heb diezelfde afwijking hoor, dus begrijp je wel, alleen ben ik inmiddels een klein beetje ouder en doe alleen nog maar de dingen (naast onderhoud natuurlijk) als ze stuk zijn. If it aint broken don't fix it!