Pagina 1 van 3

Panne

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:27
door Stretch
Hallo,

Deze ochtend (rond half 5, gezellig), is mijn V70 in panne gevallen. Ik had al ongeveer 20 km gereden, 15 min het contact zonder motor aan, dan gestart zonder problemen, de motor deed normaal tot enkele km's van huis, plots komt er op de bc "motormanagement service vereist spoed" (ofzoiets in die aard), de motor levert geen vermogen meer en gas geven resulteert in niets meer, vervolgens gaan zowat alle lampjes op het dash branden, ik zet hem naast de weg, waar hij erg laag in toeren zakt bij stationair draaien, ik heb hem dan maar meteen uitgezet en daarna startte hij niet meer, de elektriciteit deed het allemaal nog (lichten, binnenverlichting, radio, ruitenwisser...), de startmotor draait rond, maar de motor slaat niet meer aan. Op het moment van de panne gaf de bc aan dat ik nog 40 km kon rijden tot lege tank, kan het daarmee te maken hebben? Iemand een idee?

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:28
door Stretch
Het is een 2004 2.4D met 167.000 km.

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:50
door Hans oet Twent
lege tank?

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:54
door BlackSapphire
't Klinkt toch wel lege-tank-achtig. Een kennis van ons had dat ook eens: de BC gaf aan dat 'ie nog 60 km kon en opeens 'pruttel pruttel' over en uit. Leeg.

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:55
door Stretch
Geeft hij dan zo'n melding? Ik voelde hem ook niet echt stotteren, of uitvallen? Iemand al een lege tank gehad met een S60/V70/S80? Is de bc "tot lege tank" zo onprecies?

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:56
door V70/2.4D/2003
LUCHTMASSAMETER

Geplaatst: 06.03.2010 - 10:59
door Stretch
Ik heb enkele weken op de autostrade ook nog "motorservice vereist" gehad, waarna hij 5 min in noodloop ging, daarna niets meer aan de hand, de dealer zei dat het geen kwaad kon zolang het niet te veel voorkwam en dat waarschijnlijk de lmm een fout gaf. Dus dat is ook wel mogelijk inderdaad. Zo meteen eens eerst proberen wat diesel erbij te doen.

Geplaatst: 06.03.2010 - 12:52
door Wim J
Ik denk niet dat je met een lege tank de "motorservice spoed"-boodschap kijgt.
Ik rijd LPG en als de tank leeg is valt de motor ook stil met de nodig lampjes die flikkeren als ik hem niet tijdig op benzine zet. Maar nog nooit enige melding gezien.

Geplaatst: 06.03.2010 - 13:00
door M@rcel
Wim J schreef:Ik denk niet dat je met een lege tank de "motorservice spoed"-boodschap kijgt.
Ik rijd LPG en als de tank leeg is valt de motor ook stil met de nodig lampjes die flikkeren als ik hem niet tijdig op benzine zet. Maar nog nooit enige melding gezien.
Het is mij wel overkomen (te lang gewacht met tanken...): Op LPG in noodloop, met BC melding motorstoring. Op benzine zetten was niet voldoende. Stoppen en starten wel.

Geplaatst: 06.03.2010 - 14:58
door Stretch
Ik heb hem ook niet voelen "stotteren" ofzo, gewoon alle vermogen weg en toeren maken ging niet meer. Ik heb ben er daarnet diesel gaan bijkappen, bc ging van 40 naar 260km tot lege tank, enkele keren proberen te starten, helaas, niets...
Hij is getakeld en volgende week weet ik waarschijnlijk meer, ik ben benieuwd.

Geplaatst: 06.03.2010 - 15:00
door Stretch
De garagist zei dat het waarschijnlijk geen brandstoftekort was, omdat de bc tot 30km excact kan aangeven en de mijne nog 40km aangaf ofzoiets.

Geplaatst: 06.03.2010 - 17:06
door bartv70
Stretch, geloof die garagist niet wat km betreft, lees deze topic even
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35180

Geplaatst: 06.03.2010 - 18:25
door Gast
Je moet geen vertrouwen hebben in je BC, dus waarschijnlijk is de tank leeg.
Met leegrijden heb je ook kans dat alle troep meekomt, dus ik denk ook aan een smerig brandstoffilter.

Geplaatst: 06.03.2010 - 21:22
door Wolfs XC
Ik heb me ook ooit eens laten vertellen dat je vooral een diesel nooit moet leegrijden. Of dat alleen met bovenstaande reden te maken heeft weet ik niet meer.

Geplaatst: 06.03.2010 - 21:36
door RampantBunny
Ik heb geleerd dat leegrijden nooit goed is. Ik heb dat ooit eens gedaan met een honda civic uit 1979 en dat werd serieus doorstarten en pompen om die weer aan de praat te krijgen!. (Leuke anekdote, mijn zwager heeft zijn landrover discovery ooit eens helemaal leeg gereden, gooide er toen 5 liter benzine in maar mooi niet meer starten. Hij heeft zijn monteur gebeld en die vertelde hem dat 5L niet eens genoeg is om de leiding te vullen, hij had 15 L nodig, dus 3 x lopen :D )

Wat betreft diesel, ook daar heb ik gehoord dat bij helemaal leegrijden de leiding ontlucht zou moeten worden op een of andere manier, maar dat heb ik van horen zeggen ;)

PS: Ik zelf tank altijd zo rond max 1/4 tank, ik wil het gezeur gewoon niet hebben en tanken moet ik toch !!!

Geplaatst: 06.03.2010 - 21:43
door Gast
Wolfs XC schreef:Ik heb me ook ooit eens laten vertellen dat je vooral een diesel nooit moet leegrijden. Of dat alleen met bovenstaande reden te maken heeft weet ik niet meer.
Er gaan geruchten van (bijna) leeg rijden en brand onder de motorkap.

Geplaatst: 11.03.2010 - 12:07
door Stretch
Juist naar de garage gebeld. Ze waren al een uur bezig en hebben ontlucht, maar het probleem was nog niet opgelost, het heeft dus hoogstwaarschijnlijk niets te maken met een brandstoftekort. Iemand suggesties? LMM? Turbo fluit vooral koud wel opvallend hard bij lage toeren: turbo in de soep? Af en toe slaat de motor net niet aan bij een warme start: injectoren? Ben eens benieuwd :s

Geplaatst: 11.03.2010 - 15:59
door appie76
Just for the record: een aantal jaren terug had mijn vader met zijn V70 2.4 de auto op de oprit gezet met volgens de BC nog 40km te rijden tot aan een lege tank. De volgende dag wilde 'ie niet meer starten, hij gooide hem wel rond maar hij sloeg simpelweg niet aan. Jerrycannetje gehaald, rijden maar.

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar vertrouw niet teveel op die BC, zeker niet op die laatste paar km's...

Geplaatst: 11.03.2010 - 16:23
door diesel01
Maarrr als een bc aangeeft dat er getankt moet worden dan lijkt me dat het bericht bedoeld is om de bestuurder er van op de hoogte te stellen dat hij een pomp op moet gaan zoeken.
Mijn vrouw en broer hebben hier ook een handje van om door te rijden totdat de bc een paar km tot nul aangeeft, en op het laatste aanzuig moment slurpt hij net vervuiling mee naar binnen en ben je de sjaak.
Kost een hoop centjes als de hermandad je met een lege tank op de vluchtstrook van de snelweg aantreft. Een keer of 5 a 6 meer dan een tank vol brandstof :mrgreen: .

Geplaatst: 12.03.2010 - 15:16
door Stretch
Inderdaad, het blijkt toch dieseltekort te zijn, ze vonden het blijkbaar niet meteen. Er was vuil meegekomen en ze hebben de leidingen moeten reinigen en de brandstoffilter vervangen. 170€
Vanaf nu geen vertrouwen meer in de bc dus, merci voor de tips allemaal!