Pagina 1 van 2
Metaal op metaal geluid linksvoor
Geplaatst: 07.03.2010 - 14:39
door Remco.Smit
Af en toe (ben er nog niet uit wanneer precies: nat of droog weer, warm of koude motor) komt er van links voor een metaal op metaal geluid (schrapen en tikken) vandaan. Het zijn denk ik niet de remmen, want het geluid veranderd niet als ik op de rem trap, het verandert de snelheid van het tikken (iets tegen de aandrijfas?). Het geluid is er zowel bij voor- als achteruit rijden maar is soms ook in één keer weer weg....
Rara wie weet wat dit kan zijn....
gr
Remco.
Geplaatst: 07.03.2010 - 14:58
door chris_zweden
Hoe vaak is dit? Je kunt het wiel er even afhalen en kijken of de remschijf niet aanloopt. Anders even langs de dealer/garage.
Geplaatst: 07.03.2010 - 15:01
door Remco.Smit
Waar zou het tegenaan kunnen lopen? En het is niet altijd. Ik weet nog niet of ik het met een bepaalde stuurbeweging kan reproduceren.
Even langs de dealer is denk ik wel een goed plan. De auto trilt ook best wel boven de 70 km/u en en komen rare bonken van linksvoor als ik van drempels af kom (niet als ik er op rijd, alleen er af) of door kuilen (zoals bij putten die wat dieper in de weg liggen).
Schokbrekers en draagarmrubers zijn al vervangen en ik heb de auto gisteren laten uitlijnen, niets mocht baten....
Geplaatst: 07.03.2010 - 15:08
door chris_zweden
Dat bonken is al eens besproken op het forum. Ik kan zo snel niet het topic erbij halen. Had iets te maken met een rubber die losgeschoten was of niet goed in de kom zat. Iemand zal je wel vertellen wat dat probleem is.
Geplaatst: 07.03.2010 - 16:33
door jpwg001
Bonken zal waarschijnlijk in de veerschotel zitten, bovenaan de veerpoot. Een vaker besproken probleem, kan geen kwaad.
Geplaatst: 07.03.2010 - 17:44
door Oceanracer
Bij het uitveren van zo'n soepele 60km-zone drempel, maakt die van mij ook een vergelijkbaar geluid. Zou volgens de dealer inderdaad door de rubbers bovenin de veerschotel worden veroorzaakt. Aangezien het geen kwaad kan en geen enkele invloed heeft op de rijeigenschappen kan hij er wat mij betreft heel oud mee worden. Ook de dealer raadde mij aan het lekker zo te laten en dan maar iets zachter over de drempel te gaan.
Geplaatst: 08.03.2010 - 19:13
door Carfreak
Metaal op metaal, schrapen en tikken. Klinkt als zgn glazige remblokken. Ik denk toch dat je blokken en schijven moet laten checken.
Geplaatst: 16.03.2010 - 22:31
door Remco.Smit
Kan die veerschotel ook weer spontaan op zijn plek springen? Het gebonk is al een tijdje weg.... Het metaal op metaal gekras ook niet meer gehoord trouwens...
Geplaatst: 17.03.2010 - 11:29
door obrasp
Bij mij ook een metaal op metaal geluid, geeft een hoge piepende toon. Alleen bij een uiterste stuurbeweging naar links en ook nog eens niet altijd. Zodra ik het zat ben en er mee naar de garage rijd, houdt het op zodat de garage ook niet kan vinden. Om gek van te worden.
Geplaatst: 17.03.2010 - 17:06
door VolvoRob
obrasp: klinkt als kapotte stuurbekrachtiging. Wsch slang lek oid.
Geplaatst: 17.03.2010 - 19:46
door obrasp
VolvoRob schreef:obrasp: klinkt als kapotte stuurbekrachtiging. Wsch slang lek oid.
Maar dan zou ik het toch aan het vloeistofniveau moeten merken? En hoe is dan te verklaren dat het geluid er niet continu is en bovendien alleen bij sturen naar links?
Geplaatst: 17.03.2010 - 22:06
door vrolijkje
Remco.Smit schreef:Kan die veerschotel ook weer spontaan op zijn plek springen? Het gebonk is al een tijdje weg.... Het metaal op metaal gekras ook niet meer gehoord trouwens...
Is het soms met die extreme (hollands extreem) kou begonnen en nu het weer wat christelijker weer is gestopt.. dan zou het ook wel eens met de thermische eigenschappen van veel materialen (rubber?) te maken kunnen hebben..
Geplaatst: 18.03.2010 - 12:55
door SuperKnutsel
Ik had ook een flinke Kloink (aan de rechterzijde overigens), kon het ook niet echt reproduceren. Soms bij het nemen van een heuveltje of in een bocht, het was net of de veer goedsprong...............
Nu blijkt bij een checkup dat van de onderste motorsteun (zit bij koppeling) het rubber helemaal weg was. na een nieuwe geplaatst te hebben (met polyurethaan bussen) heb ik er geen last meer van, sterker nog het lijkt wel of alles veel strakker rijd..............
Geplaatst: 18.03.2010 - 16:27
door Diesel70
obrasp:
Check eens de hoeveelheid stuurbekrachtingsolie, daaraan zou je het inderdaad moeten kunnen zien. Is de slang onderaan het vaatje vochtig?
(slangklem ingedraaid in de slang)
Het geluid hoor je dan alleen bij bochten naar links (rotonde) in verband met het terugstromen van de stuurbekrachtingsolie. Het systeem komt dan tijdelijk even zonder olie te staan en gaat kraken.
Geplaatst: 18.03.2010 - 20:05
door obrasp
Diesel70 schreef:obrasp:
Check eens de hoeveelheid stuurbekrachtingsolie, daaraan zou je het inderdaad moeten kunnen zien. Is de slang onderaan het vaatje vochtig?
(slangklem ingedraaid in de slang)
Het geluid hoor je dan alleen bij bochten naar links (rotonde) in verband met het terugstromen van de stuurbekrachtingsolie. Het systeem komt dan tijdelijk even zonder olie te staan en gaat kraken.
Niveau is keurig op orde. Slangen - voor zover ik kan zien - ook. Heb wel wat vettigheid aan de andere kant van het motorcompartiment (achter linker koplamp). Gisteren was het weer helemaal mis (mensen schrikken zich rot als ik een parkeerhaven indraai), vandaag totaal niets te horen. Zaterdag zet m'n garage er nieuwe banden op. Hoop maar dat ie dan lawaai maakt. Zodra ik weet wat het is zal ik het hier posten.
Geplaatst: 20.03.2010 - 13:48
door obrasp
Net bij garage geweest. Fijne Goodyear optigrips gemonteerd. Na heel veel bochtjes gedraaid te hebben kon ik het geluid één keer reproduceren in aanwezigheid van de monteur. Die denkt dat het een (op zich onschuldig) probleem in het stuurhuis is. Ook hij kon geen lekkage vinden.
Hoop dat het niet veel erger wordt, want vervanging zal wel weer eens een zeer prijzige aangelegenheid worden.... Zit over 20.000 ook al weer aan nieuwe distributie, pomp etc. etc... Dus het lijkt een prijzig jaar te worden.
Geplaatst: 09.06.2011 - 00:32
door Robinhood500
obrasp schreef:Net bij garage geweest. Fijne Goodyear optigrips gemonteerd. Na heel veel bochtjes gedraaid te hebben kon ik het geluid één keer reproduceren in aanwezigheid van de monteur. Die denkt dat het een (op zich onschuldig) probleem in het stuurhuis is. Ook hij kon geen lekkage vinden.
Hoop dat het niet veel erger wordt, want vervanging zal wel weer eens een zeer prijzige aangelegenheid worden.... Zit over 20.000 ook al weer aan nieuwe distributie, pomp etc. etc... Dus het lijkt een prijzig jaar te worden.
`
En, is het probleem inmiddels opgelost en zo ja, wat was er dan aan de hand?
gr,
Daniël.
Bonken en knakken...
Geplaatst: 12.06.2011 - 09:44
door V70GT
Bij mij opgelost met het plaatsen van een ISOLATOR (onderdeel nummer 30639285). Kosten ? voor 15 treuro of zo zitten ze er onder want het monteren is een fluitje van een cent. Verbazingwekkend dat de meeste dealers hier nog (steeds) geen weet van hebben... (Zie ook de bijlage).
Grote groet !
Geplaatst: 27.06.2011 - 11:34
door abbabak1
Fijn, bedankt !
Geplaatst: 27.06.2011 - 11:58
door Oceanracer
Oceanracer schreef:Bij het uitveren van zo'n soepele 60km-zone drempel, maakt die van mij ook een vergelijkbaar geluid. Zou volgens de dealer inderdaad door de rubbers bovenin de veerschotel worden veroorzaakt. Aangezien het geen kwaad kan en geen enkele invloed heeft op de rijeigenschappen kan hij er wat mij betreft heel oud mee worden. Ook de dealer raadde mij aan het lekker zo te laten en dan maar iets zachter over de drempel te gaan.
Ook bij mij is het geluid na het plaatsen van nieuwe isolatoren verdwenen.