Pagina 1 van 2

V70 2.0

Geplaatst: 07.03.2010 - 21:29
door JosW
Geachte forumleden,

Er is al het een en ander over geschreven maar het is me nog niet echt duidelijk. Mijn roffel heeft z'n langste tijd gehad, helaas. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een prachtige V70 2.0 (ingevoerd uit Italië). Gezien de staat van de auto lijkt mij de lage kilometerstand reëel.
Mijn concrete vraag is dus, wat is het nadeel van een 2.0 liter t.o.v. een 2.5 liter?

Geplaatst: 07.03.2010 - 21:31
door bart simpson
het lagere vermogen, het lagere koppel en het veel hogere toerental dat hij (zeker tov een 2.5 10V) moet draaien om lekker weg te gaan

Geplaatst: 07.03.2010 - 21:40
door JosW
Niet doen dus?

Geplaatst: 07.03.2010 - 21:49
door 240estate
Even op autoweek.nl de verschillende modellen naast elkaar zetten. Kan je precies zien wat de verschillen zijn.

Geplaatst: 07.03.2010 - 21:58
door Hans oet Twent
JosW schreef:Niet doen dus?
Ach dat weet ik niet. Kennis van me heeft een '98 er V70 2.0 op lpg. Was zijn lease auto destijds en ze rijden er nog in. Auto van moeders geworden. Prima auto. Maar is geen stoplichtsprinter of caravan trekker. Maar wel degelijk een comfortabele reisauto.

Waar leg je de prioriteiten neer....

Voorbeeld; Zelf rij ik een D5. Heb hem nu bijna een half jaar en 8.000km verder en met name veel kleine stukjes. Maar ik wil een zware auto en een goede caravantrekker. Diesel rijdt plezieriger, althans dat vind ik.
Ik weet autorijden kan goedkoper, maar leg mijn prioriteiten wat anders.

Geplaatst: 08.03.2010 - 07:27
door bart simpson
als de auto je aanstaat zou ik het wel doen, de motor heeft een lekkere sound en is beter dan menig 4 cilinder

Geplaatst: 08.03.2010 - 08:11
door Walter
JosW schreef:Niet doen dus?
ik zou niet weten waarom niet. Tenzij het een automaat is, dat is dan net de druppel denk ik.

ik heb in 6 1/2 jaar 120.000 km gereden met een 850 sedan 2.0. En die auto heeft me nooit de indruk gegeven zijn werk niet aan te kunnen. Vol bepakt over de autobahn naar Italie of Zweden, koffer op het dak voor de wintersport in Val Thorens, met autoambulance met A-Ford erachter vanuit Maastricht naar de Randstad etcetera. Ik denk wel dat als je een caravan door Duitsland wil slepen dat het vermogen niet overhoud maar gewoon in NL gaat dat allemaal super. Ja je moet wat meer toeren maken en ja je moet wat vaker schakelen. Nou en? Die 2.0's klinken haast het lekkerste van alle vijfcilinders dus dat is geen straf. En verbruik? Zat meestal rond de 1:10/11, op de lange autobahn ritten uiteraard wat zuiniger.

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:45
door JosW
Het is inderdaad de bedoeling dat hij een caravan gaat trekken. Dat gebeurt tot nu toe dus met mijn roffel met 140 pk. Dat houdt niet over. De momenten dat ik dan in de 5e versnelling rij zijn eigenlijk alleen bergaf.
De eventuele nieuwe roffel die ik gezien heb heeft 40 pk meer dus in mijn ogen meer trekkracht. Of heeft het koppel ook invloed? Zoals hierboven al een keer gezegd is, de 2.0 heeft een geringer koppel dan een 2.5.
Ergo, is het reëel om te concluderen dat ik er in PK's op vooruit ga maar toch in trekkracht er op achteruit ga of misschien gelijk blijf?

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:46
door bart simpson
een 2.,0 heeft minder koppel bij een hoger toerental, je gaat er dus op achteruit

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:56
door Walter
JosW schreef:Het is inderdaad de bedoeling dat hij een caravan gaat trekken. Dat gebeurt tot nu toe dus met mijn roffel met 140 pk. Dat houdt niet over. De momenten dat ik dan in de 5e versnelling rij zijn eigenlijk alleen bergaf.
De eventuele nieuwe roffel die ik gezien heb heeft 40 pk meer dus in mijn ogen meer trekkracht. Of heeft het koppel ook invloed? Zoals hierboven al een keer gezegd is, de 2.0 heeft een geringer koppel dan een 2.5.
Ergo, is het reëel om te concluderen dat ik er in PK's op vooruit ga maar toch in trekkracht er op achteruit ga of misschien gelijk blijf?
Welke heb je dan gezien? De 2.0 waar ik ervaring mee heb heeft 126pk, niet de 180 die jij noemt (140pk oude roffel, 40 pk meer). Dan is dat denk ik een 2.0T en die motor kan je heel goed gebruiken, ook voor caravantrekken. Want de trubo op die motor zorgt voor een subliem koppelverloop.

Als je de 140 pk "niet vind overhouden" dan moet je de 2.0 126 pk gewoon laten staan. Maar stel dat je zo'n 2.0T tegen komt, is dat wel een aanrader.

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:59
door V480-S60
Als het een 2.0T is, is het ook een V70 van na 2000.
En die heeft inderdaad 180 pk. (en meer koppel (240 Nm) dan de 140 pk 2.5liter)

Geplaatst: 08.03.2010 - 12:11
door bart simpson
een V70/285 2.0T mag trouwens maar 1600kg trekken

Geplaatst: 08.03.2010 - 19:02
door JosW
V480-S60 schreef:Als het een 2.0T is, is het ook een V70 van na 2000.
En die heeft inderdaad 180 pk. (en meer koppel (240 Nm) dan de 140 pk 2.5liter)
Dat zou betekenen de onderstaande tekst niet correct is? Met name het bouwjaar?
(geknipt en geplakt uit de advertentie van de verkoper)

Voorraad

Volvo V70 2.0T 180pk. Comfort Aut. (incl.garantie)
Merk: Volvo
Model: V70
Type: 2.0T 180pk. Comfort Aut. (incl.garantie)
Bouwjaar: feb 1998
Kleur: Zilver metallic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: Automaat
Km.stand 189.898 km
Cil.inhoud: 1.984 cc
Gewicht (leeg): 1.474 kg
BTW/Marge: Marge
€ 7.450

Geplaatst: 08.03.2010 - 19:27
door bart simpson
Het kan in principe wel, alleen Italie kende deze motorvariant (maar dan weer niet als een comfort-line) zou zelf erg nieuwsgierig zijn naar de onderhoudshistorie :evil:

Geplaatst: 08.03.2010 - 19:40
door V480-S60
Ik heb de betreffende auto gevonden via autotrader.
Staat bij een op zich "goed bekend" staand autobedrijf.
Bouwjaar lijkt ook te kloppen met de foto's

Idd is de 2.0T in deze auto officieel alleen in Italië geleverd. (En daar zal ie ook nu weg gehaald zijn, heeft zo te zien ook nog geen Nederlands kenteken)

Ik zou, ondanks de "goede" naam van de verkoper, zeker een aankoopkeuring laten doen!

Geplaatst: 08.03.2010 - 20:43
door 240estate
Mooie auto hoor.

Ik vind het wel veel geld maar voor een echt mooie moet je dat waarschijnlijk betalen. En dan heb je natuurlijk nog steeds een veeeel mooiere auto dan een Astra of zoiets van 7500 euries.


PS. Waarom heeft je roffel de langste tijd gehad overigens?

Geplaatst: 08.03.2010 - 23:00
door JosW
240estate schreef:Mooie auto hoor.

Ik vind het wel veel geld maar voor een echt mooie moet je dat waarschijnlijk betalen. En dan heb je natuurlijk nog steeds een veeeel mooiere auto dan een Astra of zoiets van 7500 euries.


PS. Waarom heeft je roffel de langste tijd gehad overigens?
Ik twijfel inderdaad nog. Of repareren of weg. Wat moet er zoal gerepareerd worden: Remklauwen en schijven achter, koppakking en nog een paar kleine dingen. Op de teller staat 300.000 km. De vraag is of de kosten van reparen opwegen tegen de huidige waarde van de auto
Mijn beun (Volvomonteur) is nog aan het nadenken over het prijskaartje.
Daarnaast wil ik graag iets meer power, mede vanwege de caravan.
Als het prijskaartje meevalt dan hou ik haar. Ik hou nl. van haar. Dan maar iets minder power voor die 3 weken per jaar.

Geplaatst: 08.03.2010 - 23:12
door 240estate
Mijn auto gaat binnen een paar weken over de 400000.
Repareren is (bijna) altijd goedkoper dan inruilen. En ook zo'n nieuwe auto zal weer gerepareerd moeten worden.

Je moet het geld over hebben voor een mooiere auto maar financieel economisch is het vrijwel altijd een slechte deal

Geplaatst: 09.03.2010 - 08:52
door Walter
Als je toch meer power wil, dan is dit misschien het moment. Als je de auto laat repareren en dan toch wil verkopen, haal je de kosten er waarschijnlijk niet uit.

Ga eens rijden en kijken bij die 2.0T, misschien kan de verkoper een interessant aanbod doen. Overweeg wel, zoals V480-S60 als zei, een aankoopkeuring. Veel dealers kunnen dat ook voor je verzorgen, tegen een schappelijk tarief (weet het niet it het hoofd, belletje en je weet het)

maar voor je caravan is die 2.0T echt een upgrade ten opzichte van de 140pk

Geplaatst: 09.03.2010 - 15:27
door JosW
VolvoMafia schreef:Als je toch meer power wil, dan is dit misschien het moment. Als je de auto laat repareren en dan toch wil verkopen, haal je de kosten er waarschijnlijk niet uit.

Ga eens rijden en kijken bij die 2.0T, misschien kan de verkoper een interessant aanbod doen. Overweeg wel, zoals V480-S60 als zei, een aankoopkeuring. Veel dealers kunnen dat ook voor je verzorgen, tegen een schappelijk tarief (weet het niet it het hoofd, belletje en je weet het)

maar voor je caravan is die 2.0T echt een upgrade ten opzichte van de 140pk
Bedankt voor je reactie. Vraagje, waarom een aankoopkeuring laten doen?
Wat zijn valkuilen? Overigens staat deze auto bij een handelaar waar ik ooit mijn huidige roffel gekocht heb. Ben daar uiterst tevreden over en ik vertrouw de man ook.