Pagina 1 van 2

Trekhaak

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:23
door olav
Mijn originele Volvo trekhaak heeft aan de linkerzijde een zwart lipje met een gat erin. Op de trekhaakstang zelf zitten twee gegalvaniseerde dikke stalen strips geklemd waar je aan de rechterzijde het stalen kabeltje van de noodreminrichting van een aanhanger kunt bevestigen.
Aan de linkerzijde zit aan de bout, die de twee gegalvaniseerde stalen strips bij elkaar houdt, het plaatje met de stekkerdoos bevestigd, aan de onderzijde. De stroomkabel naar de stekkerdoos toe is met een tiewrap aan het zwarte stalen lipje (links naast de trekhaak) vastgemaakt.
Het plaatje met de stekkerdoos is daarmee het laagste punt achteraan de auto en met wat belading (geen nivomats) wil dat de grond nog wel een raken en daarbij verbuigen. Geen fraaie oplossing dus. :(

Nu zie ik ook wel eens Volvo's rijden die de stekkerdoos aan de rechterzijde van de trekhaak hebben zitten, juist iets hoger dan de trekhaak. Ik heb gekeken of dat kan met die gegalvaniseerde stalen strips op mijn trekhaak maar kom er niet uit.

Totdat ik gisteren zo'n trekhaak met rechts geplaatste (hoge) stekkerdoos bij een andere V70 van dichtbij bekeek. De zware gegalvaniseerde strips waren helemaal niet aanwezig op de trekhaakstang! Het plaatje met de stekkerdoos zat vast aan een zwart metalen beugeltje dat de stekkerdoos keurig aan de rechterzijde net boven de trekhaak hield. De zwart metalen lip met gaatje aan de linkerzijde was gewoon vrij.

Vraag: hoe moet je bij die configuratie de kabel van de noodreminrichting bevestigen? Is dat zwarte lipje met dat gaatje daarvoor bedoeld, of moeten die zware gegalvaniseerde strips er alsnog op worden gezet? En zo niet, hoe moet je dat metalen draadje van de noodreminrichting dan bevestigen?

Als dat allemaal oke is, dan knikker ik die zware strips er bij mij ook af en komt er zo'n mooi beugeltje die de stekkerdoos hoog houdt 8)

Geplaatst: 08.03.2010 - 09:25
door bart simpson
Idd, met een musketonhaakje gaat je kabel door het gat in dat plaatje

Geplaatst: 08.03.2010 - 10:24
door olav
Helder, bedankt. Exit zware gegalvaniseerde strip, welkom beugeltje en hooggeplaatste stekkerdoos.

Geplaatst: 08.03.2010 - 12:20
door piotrV70
Die beugel is verplicht voor een losbreekkabel. Het is de bedoeling dat het kabeltje de rem aantrekt en vervolgens breekt. Daar zorgt die beugel voor.
Ontbreekt bij een verkeerscontrole de beugel dan krijg je een procesverbaal.

Ps: waarom wil je een "hooggeplaatste" stekkerdoos ? De mijne zit net onder de bumper en is bijna niet zichtbaar. Voor de bumper is misschien praktischer maar het is geen gezicht.

Reden voor bekeuring is:

Hulpkoppeling/losbreekkabel:
Geen of ondeugdelijke hulpkoppeling
Slechte bevestiging
Beugel losbreekkabel niet aanwezig of ondeugdelijk

Geplaatst: 08.03.2010 - 12:29
door bart simpson
die zwarte metalen strip die paralel aan de trekhaak loopt is precies dat wat nodig is om je kabel aan vast te maken

Geplaatst: 08.03.2010 - 13:29
door olav
piotrV70 schreef: Ps: waarom wil je een "hooggeplaatste" stekkerdoos ? De mijne zit net onder de bumper en is bijna niet zichtbaar. Voor de bumper is misschien praktischer maar het is geen gezicht.
De stekkerdoos komt nogal eens in aanraking met de grond ivm de steile verkeersdrempeltjes hier in de buurt, hoe langzaam ik ook rij. Dan buigt het plaatje waarop de doos zit naar achter, da's pas geen gezicht... Daarbij is de onderste rand van de bumper zwart, en wanneer de zwarte stekkerdoos daar net voor zit lijkt het 'geen gezicht' me wel meevallen.
En van Bart heb ik inmiddels begrepen dat ik de noodreminrichting gewoon kan vastmaken aan het lipje links van de trekhaak, dus geen probleem bij controle.

Geplaatst: 08.03.2010 - 13:29
door Oceanracer
Het is alleen wel jammer dat ie wat gevoelig is voor roestvorming.

Geplaatst: 08.03.2010 - 14:36
door piotrV70
Volgens mijn informatie moet het zo'n beugel zijn. Door de katrolachtige manier waarop de loosbreekkabel er om gelust wordt ontwikkelt deze meer kracht (en dus remkracht) alvorens te breken.

Geplaatst: 08.03.2010 - 14:52
door bart simpson
Volgens Volvo die een Europese typegoedkeuring heeft voor de geleverde trekhaak niet, je moet alleen wel een losbreekkabeltje met karabijn of bajonet haak hebben (en dus niet met een lus)

Geplaatst: 08.03.2010 - 16:51
door janpie
Hier begrijp ik niet zoveel van. Ik lus mijn caravan altijd gewoon aan die vaste oog van mijn demoteerbare trekhaak. En dat mag dan niet??
Ik heb er niet veel zin aan om nog zo'n beugel aan mijn trekhaak te schroeven. IVM opberg ruimte in mijn reservewiel

Geplaatst: 08.03.2010 - 17:05
door Gast
piotrV70 schreef:Volgens mijn informatie moet het zo'n beugel zijn. Door de katrolachtige manier waarop de loosbreekkabel er om gelust wordt ontwikkelt deze meer kracht (en dus remkracht) alvorens te breken.
Die "grote" beugel heb je alleen nodig voor ongeremde aanhangwagens.
Zorgt er voor dat de aanhangwagen in geval van breuk, dmv bijvoorbeeld een ketting, bij de auto blijft.

Geplaatst: 08.03.2010 - 17:08
door janpie
Die "grote" beugel heb je alleen nodig voor ongeremde aanhangwagens.
Zorgt er voor dat de aanhangwagen in geval van breuk, dmv bijvoorbeeld een ketting, bij de auto blijft.

Daar heb ik wat aan :D

Geplaatst: 08.03.2010 - 17:47
door Hans oet Twent
Gents,

Bij deze de wijze waarop het WEL moet;
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.htm
__________________________________________________________
Bevestiging staalkabel of breekkabel aan aanhangwagens
Voor uw eigen veiligheid en die van uw mede weggebruiker is de bevestiging van een staalkabel of breekkabel van essentieel belang. De politie controleert dan ook niet voor niets op het juist bevestigen van dit veiligheidssysteem bij de aanhangwagen en caravan controle. Indien u een te trekken voertuig vervoert, zoals een aanhangwagen of caravan, dan is het verplicht dat dit te trekken voertuig voorzien is van een van deze twee veiligheids maatregelen. Is uw staalkabel of breekkabel van het te trekken voertuig onjuist of niet bevestigd aan uw trekhaak van uw personen auto, dan volgt in de meeste gevallen een bekeuring van minimaal € 160 ,- Denk dan ook altijd bij bevestiging van uw aanhanger aan dit veiligheidsysteem. Dit preventie middel voorkomt in de meeste gevallen een ongeval en een bekeuring kan worden voorkomen.

Wij komen in de praktijk het dan ook nog vaak genoeg tegen dat een trekhaak niet voldoet aan deze standaard veiligheids eisen. Zelfs bij nieuw gemonteerde trekhaken kunnen deze middelen ontbreken. Uw garage moet dan ook bij montage van een trekhaak zowel een hulpkoppeling als het oog monteren. Let op bij demontabele trekhaken, hierbij ontbreekt in bijna alle gevallen de hulpkoppeling en het oog.

Wij willen u dan ook op het volgende attenderen, zorg altijd dat uw trekhaak van uw auto op de juiste wijze is uitgevoerd. Er zijn echter twee belangrijke verschillen:

Indien een ongeremde aanhangwagen of caravan vervoert dient u een hulpkoppeling aan uw trekhaak bevestigd te zijn. Deze hulp koppeling zit in de meeste gevallen met bouten en moeren vast aan uw trekhaak.

En in het geval van een geremde uitvoering is het verplicht om het zogenaamde oog aan uw trekhaak te bezitten. Dit oog is in de meeste gevallen vast gelast aan de trekhaakstang onder de koppeling van de trekhaak.

Dit alles dient om de breekkabel of de staalkabel van het trekkend voertuig op de juiste manier aan de personen auto te kunnen bevestigen.

Wij zullen u nu trachten uit te leggen wat het verschil is tussen een staalkabel en een breekkabel. En aan welke van deze twee bevestigingspunten van uw trekhaak, u deze kabels moet bevestigen.

Alle ongeremde aanhangwagens worden geleverd met een staalkabel.

Belangrijk kenmerken van de ongeremde aanhangwagen zijn de volgende: Dit te trekken voertuig voorzien is van een wit nummerplaat gelijk aan die van het trekkend voertuig. En het totale gewicht achter deze personen auto mag inclusief aanhangwagen niet meer dan 750 kg bedragen.

De staalkabel moet tussen de hulpkoppeling bevestigd worden, Deze staalkabel voor een ongeremde aanhangwagen moet in noodgeval de aanhangwagen altijd aan de auto gekoppeld houden.

Alle geremde aanhangwagens worden geleverd met een breekkabel. Belangrijk kenmerken van een geremde aanhangwagen zijn de volgende: Deze aanhangwagen is voorzien van een geel nummerplaat en heeft een eigen kenteken. Het gewicht inclusief de aanhangwagen mag dan ook meer dan 750 kg bedragen. Voor totaal gewicht van de lading en aanhangwagen, raadpleeg uw kenteken

De breekkabel: Officiële benaming losbreekreminrichting. Deze breekkabel moet aan het aparte oog van een trekhaak worden bevestigd. Deze breekkabel moet in noodgevallen dan ook letterlijk breken zodanig dat de aanhangwagen op de rem getrokken word

Wij hopen dan ook met deze toelichting u een beter inzicht heeft gekregen in het bevestigen van de staalkabel en breekkabel en dat het bijdraagt aan het verbeteren van uw veiligheid en aan die van uw mede weggebruiker.
____________________________________________________________
Bij een afneembare trekhaak, moet de breekkabel aan het vaste deel van d eauto gemonteerd worden. Indien mogelijk het liefst over de haak en door de masketonhaak weer terug onder de haak door.

Ik zal verder nog eens zoeken naar een stukje wat ik ooit opgestuurd heb gekregen.
Wordt vervolgd.

Geplaatst: 08.03.2010 - 17:57
door bart simpson
janpie schreef:Hier begrijp ik niet zoveel van. Ik lus mijn caravan altijd gewoon aan die vaste oog van mijn demoteerbare trekhaak. En dat mag dan niet??
Ik heb er niet veel zin aan om nog zo'n beugel aan mijn trekhaak te schroeven. IVM opberg ruimte in mijn reservewiel
dat heeft weinig zin, die losbreekkabel moet aan de auto vastzitten en niet aan de (al dan niet afneembare) trekhaak

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:10
door Oceanracer
Het probleem is dat veel gebruikers niet begrijpen hoe ze de losbreekkabel of de staalkabel vast moeten maken. Zelfs met de beugel van de afbeelding van piotrV70 hebben sommigen moeite.

Vaak wordt de staalkabel (zonder rem op de aanhanger) alleen over de kogel heen geworpen. Dat is natuurlijk niet voldoende. Deze dient (ook) geborgd te zijn via die losse beugel of via een door Bart Simpson aangegeven haak. Hiertoe gewoon gebruik maken van het aanwezige beugeltje en ook dit vasthaken in de zwarte strip.

De losbreekkabel (met rem op de aanhanger) mag ook over/om de kogel heenhangen, maar moet (ook) worden geborgd door het daarvoor aanwezige haakje aan de kabel. Dit haakje klik je eenvoudig vast aan het zwarte stripje. Hiervoor is dan geen losse haak nodig.

In plaats van die zwarte strip mag ook gebruikt worden gemaakt van de losse beugel van poitrV70.

Wanneer je de losse beugel zou monteren op een afneembare trekhaak en deze schiet los, zit je remkabeltje daar ook aan vast, dus zal de aanhanger nooit op de rem gaan. Vandaar dat deze altijd aan de auto zelf moet worden vastgemaakt.

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:36
door janpie
Gents,

Bij deze de wijze waarop het WEL moet;
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.htm
« janpie » :Hier begrijp ik niet zoveel van. Ik lus mijn caravan altijd gewoon aan die vaste oog van mijn demoteerbare trekhaak. En dat mag dan niet??
Ik heb er niet veel zin aan om nog zo'n beugel aan mijn trekhaak te schroeven. IVM opberg ruimte in mijn reservewiel
dat heeft weinig zin, die losbreekkabel moet aan de auto vastzitten en niet aan de (al dan niet afneembare) trekhaak

Ik schrok al dat ik het niet goed heb gedaan
Maar ik doe het net zo als de foto's aangeven :)
Het is zo dat ik altijd alles goed voor elkaar wil en moet hebben anders ga ik gewoon niet weg. maten en gewichten spelen bij mij dan ook een grote rol bij het weg gaan op vakantie. En nu met die trekhaak verhaal kon ik het in begin van de topic niet plaatsen, maar dat kan aan mij liggen

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:50
door Oceanracer
Let wel, de afbeeldingen zijn allemaal van een vaste trekhaak!

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:52
door janpie
Ik meen toch echt dat daar dus geen verschil in zit

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:53
door Oceanracer
Ik wel. :-)

Geplaatst: 08.03.2010 - 18:57
door Hans oet Twent
Klopt, zijn allemaal VASTE trekhaken. De breekkabel moet dus gemonteerd worden aan een deel wat vast zit aan de auto gemonteerd wordt. De foto rechtsbovenboven is de beste optie. Linksonder heeft ook geen noemenswaardig effect.