Trekhaak
Geplaatst: 08.03.2010 - 09:23
Mijn originele Volvo trekhaak heeft aan de linkerzijde een zwart lipje met een gat erin. Op de trekhaakstang zelf zitten twee gegalvaniseerde dikke stalen strips geklemd waar je aan de rechterzijde het stalen kabeltje van de noodreminrichting van een aanhanger kunt bevestigen.
Aan de linkerzijde zit aan de bout, die de twee gegalvaniseerde stalen strips bij elkaar houdt, het plaatje met de stekkerdoos bevestigd, aan de onderzijde. De stroomkabel naar de stekkerdoos toe is met een tiewrap aan het zwarte stalen lipje (links naast de trekhaak) vastgemaakt.
Het plaatje met de stekkerdoos is daarmee het laagste punt achteraan de auto en met wat belading (geen nivomats) wil dat de grond nog wel een raken en daarbij verbuigen. Geen fraaie oplossing dus.
Nu zie ik ook wel eens Volvo's rijden die de stekkerdoos aan de rechterzijde van de trekhaak hebben zitten, juist iets hoger dan de trekhaak. Ik heb gekeken of dat kan met die gegalvaniseerde stalen strips op mijn trekhaak maar kom er niet uit.
Totdat ik gisteren zo'n trekhaak met rechts geplaatste (hoge) stekkerdoos bij een andere V70 van dichtbij bekeek. De zware gegalvaniseerde strips waren helemaal niet aanwezig op de trekhaakstang! Het plaatje met de stekkerdoos zat vast aan een zwart metalen beugeltje dat de stekkerdoos keurig aan de rechterzijde net boven de trekhaak hield. De zwart metalen lip met gaatje aan de linkerzijde was gewoon vrij.
Vraag: hoe moet je bij die configuratie de kabel van de noodreminrichting bevestigen? Is dat zwarte lipje met dat gaatje daarvoor bedoeld, of moeten die zware gegalvaniseerde strips er alsnog op worden gezet? En zo niet, hoe moet je dat metalen draadje van de noodreminrichting dan bevestigen?
Als dat allemaal oke is, dan knikker ik die zware strips er bij mij ook af en komt er zo'n mooi beugeltje die de stekkerdoos hoog houdt
Aan de linkerzijde zit aan de bout, die de twee gegalvaniseerde stalen strips bij elkaar houdt, het plaatje met de stekkerdoos bevestigd, aan de onderzijde. De stroomkabel naar de stekkerdoos toe is met een tiewrap aan het zwarte stalen lipje (links naast de trekhaak) vastgemaakt.
Het plaatje met de stekkerdoos is daarmee het laagste punt achteraan de auto en met wat belading (geen nivomats) wil dat de grond nog wel een raken en daarbij verbuigen. Geen fraaie oplossing dus.

Nu zie ik ook wel eens Volvo's rijden die de stekkerdoos aan de rechterzijde van de trekhaak hebben zitten, juist iets hoger dan de trekhaak. Ik heb gekeken of dat kan met die gegalvaniseerde stalen strips op mijn trekhaak maar kom er niet uit.
Totdat ik gisteren zo'n trekhaak met rechts geplaatste (hoge) stekkerdoos bij een andere V70 van dichtbij bekeek. De zware gegalvaniseerde strips waren helemaal niet aanwezig op de trekhaakstang! Het plaatje met de stekkerdoos zat vast aan een zwart metalen beugeltje dat de stekkerdoos keurig aan de rechterzijde net boven de trekhaak hield. De zwart metalen lip met gaatje aan de linkerzijde was gewoon vrij.
Vraag: hoe moet je bij die configuratie de kabel van de noodreminrichting bevestigen? Is dat zwarte lipje met dat gaatje daarvoor bedoeld, of moeten die zware gegalvaniseerde strips er alsnog op worden gezet? En zo niet, hoe moet je dat metalen draadje van de noodreminrichting dan bevestigen?
Als dat allemaal oke is, dan knikker ik die zware strips er bij mij ook af en komt er zo'n mooi beugeltje die de stekkerdoos hoog houdt
