Pagina 1 van 1

Remklauwen....

Geplaatst: 09.03.2010 - 12:33
door Derk & Co
V70 D5 11-2003 (dus m 2004).
Auto gekocht bij 102.000 km. Nu 100.000 km gereden en morgen wordt de derde (!!!) remklauw vervangen.
Na beide achterste exemplaren is nu rechtsvoor aan de beurt: remmen lossen niet helemaal meer, merkbaar aan verbruik (boordcomputer), aan het niet soepel uitlopen tot stilstand (schokje op het moment dat je tot stilstand komt ) en uiteraard aan de warmte die er af komt.
Remvloeistof regelmatig ververst, auto heeft z'n normale beurten gehad (deels bij dealer, deels bij eigen garagist) waarbij ook blokken en schijven werden vervangen .
Iemand anders die soortghellijke ervaringen heeft ? Heb dit nog nooit
bij m'n andere auto's (totaal zo'n 20 stuks w.o. 7 Volvo's in de loop van de jaren) meegemaakt en krijg er behoorlijk genoeg van........

Hou doe,

Derk

Geplaatst: 09.03.2010 - 12:59
door Oceanracer
Nog ééntje te gaan, dan is alles opgelost. :-)

Maar even zonder gekheid. Wanneer tijdens het reguliere onderhoud (jaarlijks!) de remklauwen niet worden gereinigd en ingevet gaan ze op den duur vastzitten. Dit is niet specifiek aan Volvo te wijten, maar bij de S60/V70/S80 heeft dit wel extra aandacht nodig. Elk zichzelf respecterend garagebedrijf zou dit moeten weten. Ik vrees dan ook dat hier de oorzaak in gezocht moet worden.

Geplaatst: 09.03.2010 - 14:36
door V70/2.4D/2003
@Oceanracer: Eens!

Geplaatst: 09.03.2010 - 16:22
door edraket
Als je interesse hebt: ik heb nog 2 remklauwen liggen voor de voorkant.

Geplaatst: 09.03.2010 - 18:45
door aertssenhjc
Hier ook. Ik kan ze reviseren voor je...

Geplaatst: 09.03.2010 - 19:15
door edraket
Zijn lastig te reviseren. Het cilindertje is niet te honen namelijk met een normaal hoontje.

Geplaatst: 09.03.2010 - 19:17
door aertssenhjc
Ik weet niet wat je met honen bedoeld, maar ik heb mijn klauwen d.m.v. een revisie set, kopborstel en een boor, helemaal gereviseerd. de dealer was ervan onder de indruk dat je dit zelf kon doen...

Geplaatst: 10.03.2010 - 11:22
door appie76
'honen' is geloof ik min of meer hetzelfde als met een draaibank een klein laagje materiaal afdraaien (zodat het weer glad wordt en evt. iets meer speling krijgt, dus dat de 'passing' wat minder nauw wordt), maar dan een de binnenkant van het onderdeel.

Geplaatst: 10.03.2010 - 12:36
door aertssenhjc
In dat geval, heb ik dat allemaal gedaan met een metaalborstel. En dat ging perfect.

Geplaatst: 10.03.2010 - 14:24
door donald1957
aertssenhjc schreef:In dat geval, heb ik dat allemaal gedaan met een metaalborstel. En dat ging perfect.
Niet zijnde een automonteur heb ik toch ernstige twijfels over deze methode en de betrouwbaarheid van de remmen op termijn. D.m.v. honen polijst je de zuigerwand daar de afdichting bij remzuigers erg nauw komt. Ik denk niet dat je hetzelfde effect met een metaalborstel bereikt. Sowieso zijn remmen niet iets om als amateur mee te experimenteren. Maar goed, ieder zijn hobby.

Geplaatst: 10.03.2010 - 14:34
door edraket
Helemaal mee eens Donald. Aerts, Ik verbaas me erover dat je je remmen "reviseert" en niet eens weet wat een hoon is. Hoe betrouwbaar zijn jouw remmen nog. Ik zou niet graag bij jou in de auto zitten met een BSR stageII!

En voor de geintresseerden: honen is een heel andere bewerking als draaien. Tijdens het hoonproces wordt een cilinderwand in een kruispatroon voorzien van een bepaalde ruwheid. Dat is nodig om een goede afdichting te kunnen krijgen. De hoongroeven houden namelijk een beetje olie vast en dat is nodig voor de juiste afdichting. Hetzelfde gebeurt in de cilinder van een motor. Dat effect bereik je zeker niet met een staalborstel!
Zonder honen

Geplaatst: 10.03.2010 - 15:01
door V70/2.4D/2003
@edraket: Geheel correct, Uw omschrijving van het proces. Blijft wel het feit dat een revisie van een remklauw of whatever kennis van zaken, de juiste gereedschappen en materialen behoeft. Het is soms zelf zo dat gereviseerd beter is dan "af fabriek".

Geplaatst: 10.03.2010 - 15:48
door aertssenhjc
AHA!! de cilinderwand!! Deze heb ik nieuw gekocht!! dus hier heb ik niet aan gezeten!.....Ik zou niet durven!!!!!! Maar de klauw zelf heb ik helemaal afgeschuurt met een staalborstel, en gespoten....

Dat honen kan ik niet...Dit is een typisch gevalletje miscommunicatie ;)

Geplaatst: 10.03.2010 - 15:54
door aertssenhjc
Deze heb ik toen ter tijd gekocht, samen met 2 zuigers. setje kost 20,- zuigers beide voor 60,-. remklauwverf iets van 25,-. 6X kopborstels totaal 35,- totaal dus 140,- en daar heb je 2 compleet nieuwe klauwen voor!!

(foto's van de revisieset kan ik niet uploaden. zit op mijn werk nu) komen dalijk

Geplaatst: 10.03.2010 - 16:13
door Derk & Co
Heeren (dames ook ?)

Dank voor jullie commentaren en aanbiedingen. Zaak inmiddels naar tevredenheid geregeld door garagist , deed hij al eerder.
De remklauwen gangbaar houden met vet v.w.b. de onderdelen waar je vanaf de buitenkant bij kunt lijkt me heel logisch.
Maar een vastgelopen remcylinder krijg je daarmee niet los, wat ook de oorzaak daarvan mag zijn geweest. Kan natuurlijk wel zijn dat de boel oververhit is geraakt DOOR andere vastzittende delen waardoor de blokken niet meer los komen ....... Zeker invetten dus maar ben wel benieuwd naar andere mogelijke oorzaken van het vastlopen van de cylinder.
In ieder geval nogmaals dank voor jullie bemoeienissen

Hou doe,

Derk

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:05
door Gast
edraket schreef:Zijn lastig te reviseren. Het cilindertje is niet te honen namelijk met een normaal hoontje.
Wat is er speciaal aan de hoon die jij bedoelt?
Of wat is er speciaal aan de cilinder?

Geplaatst: 10.03.2010 - 20:22
door edraket
aertssenhjc schreef:AHA!! de cilinderwand!! Deze heb ik nieuw gekocht!! dus hier heb ik niet aan gezeten!.....Ik zou niet durven!!!!!! Maar de klauw zelf heb ik helemaal afgeschuurt met een staalborstel, en gespoten....

Dat honen kan ik niet...Dit is een typisch gevalletje miscommunicatie ;)
Dat lijkt me sterk. De cilinderwand IS de remklauw, dus heb je nu een nieuwe klauw gekocht of alleen een nieuw zuigertje?

Geplaatst: 10.03.2010 - 20:24
door edraket
AlexV70 schreef:
edraket schreef:Zijn lastig te reviseren. Het cilindertje is niet te honen namelijk met een normaal hoontje.
Wat is er speciaal aan de hoon die jij bedoelt?
Of wat is er speciaal aan de cilinder?
Er is niks speciaal aan, alleen kun je hem niet honen omdat je er niet bij kunt. Het is een eéénzuiger klauw, en je kunt gewoon niet in het cilindertje komen met een normaal hoontje. De achterremklauw is een tweezuiger klauw. Deze is wel te honen en zelfs helemaal uit elkaar te halen.

Als de cilindervoering nog helemaal intact is hoeft er niet per sé gehoond te worden, maar het is meestal wel beter. De klauw is niet voor niets aan zijn einde.

Geplaatst: 10.03.2010 - 22:59
door aertssenhjc
edraket schreef:
aertssenhjc schreef:AHA!! de cilinderwand!! Deze heb ik nieuw gekocht!! dus hier heb ik niet aan gezeten!.....Ik zou niet durven!!!!!! Maar de klauw zelf heb ik helemaal afgeschuurt met een staalborstel, en gespoten....

Dat honen kan ik niet...Dit is een typisch gevalletje miscommunicatie ;)
Dat lijkt me sterk. De cilinderwand IS de remklauw, dus heb je nu een nieuwe klauw gekocht of alleen een nieuw zuigertje?
Ik heb de cilinder nieuw gekocht. Deze was helemaal verroest binnenin. (waar de klem van de blokken in vallen) Deze waren aftermarket via E-bay te koop. Evenals de revisie set:

Je kan spijkers op laag water gaan zoeken edje, maar Ik heb mijn set, alvorens te monteren, compleet laten checken door mijn specialist. Deze gaf aan dat alles zat zoals het hoorde, en de klauw weer als nieuw was....

Geplaatst: 11.03.2010 - 13:28
door edraket
Ik snap nog steeds niet wat je nu vervangen hebt. Zoals gezegd is de remklauw en de cilinder hetzelfde (een stuk). Je kunt de cilinder dus niet los vervangen. Als je een nieuwe remklauw hebt gekocht (de core, maar die worden eigenlijk niet los verkocht) neem ik aan dat deze al gehoond is of in orde.
Het is geen spijkers op laag water zoeken. Hoe kan jouw specialist nu zien hoe de klauw er van binnen uit ziet? Waar het mij om gaat dat je een revisie wel goed doet anders heeft het geen zin. Dan kun je beter een ruilklauw bij de dealer halen. Dan weet je zeker dat het volgens Volvo richtlijnen gedaan wordt. Een oude remklauw reviseren zonder het cilindertje te honen gaat waarschijnlijk veel eerder weer vast zitten en daar doe je het toch niet voor!