Pagina 1 van 1

Volvo wint RODI

Geplaatst: 09.03.2010 - 17:30
door Ben
Volvo wint, waardering voor importeurs stijgt

De dealers van Volvo waardeerden hun importeur in 2009 met een 8. Hiermee staat het merk bovenaan in het Relatie Onderzoek Dealer-Importeur (RODI) 2009. Vorig jaar stond Volvo nog op een vierde plaats, met een 7,5.
Suzuki, dat toen op 1 stond, staat nu op 3 met een 7,7. Onderaan de lijst bungelen Lada (2,7) en Nissan (4,5). Dealers waardeerden hun importeur in 2009 gemiddeld met een 6,4; dat is 0,2 punten hoger dan in 2008.

Het hele overzicht staat HIER

bron: AutoMotive-online.nl

Geplaatst: 09.03.2010 - 22:08
door Msuidgeest
Juist ja.

Mooi, denk ik dan.

Maar in het genoemde artikel staat niets vermeld hoe de vraagstelling geweest is, welke vragen of opmerkingen de dealers moesten aankruisen, hoeveel en welke dealers per merk zijn benaderd (zijn wel de zelfde dealers benaderd om weer mee te doen met dit onderzoek?).

Even los van de resultaten, zie ik dit onderzoek als een stuk elastiek waarvan niet duidelijk is hoe hard er aan getrokken is.

Geplaatst: 09.03.2010 - 23:06
door 945i
Ik denk een flut onderzoek die nul en generlei waarde heeft voor de consument.
Bovendien heeft Lexus ook "gewonnen".

Maar het staat leuk zo'n 'Telegraaf' kopje..

Overigens eten mijn honden ook Rodi. :)

Geplaatst: 10.03.2010 - 07:45
door bart simpson
het zegt zelfs niets over importeurs

Geplaatst: 10.03.2010 - 08:40
door Walter
RODI 2009: Volvo op 1
09-03-2010 17:39
Tijdens het BOVAG Dealercongres in Utrecht is vandaag RODI 2009 bekend gemaakt. De samenwerking tussen dealers en importeurs is het afgelopen jaar verbeterd, blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur. Met name de tevredenheid over de doelstellingsafspraken is bij de dealers flink toegenomen (+0,8). Volvo-dealers geven hun importeur het hoogste waarderingscijfer, een 8,0.

Volvo versloeg de Lexus-importeur met een banddikte voorsprong. Lexus scoorde afgerond ook een 8,0. Suzuki, de winnaar van vorig jaar, staat nu achter deze twee op de derde plaats met een waarderingscijfer 7,7, samen met Smart. Gemiddeld geven de dealers hun importeurs een 6,4, dat is een stijging met 0,2 punt. In RODI 2009 zijn Alfa Romeo, SsangYong, Saab en Kia niet meegenomen omdat zich het afgelopen jaar wijzigingen in het importeurschap hebben voorgedaan. De uitkomsten zouden daardoor niet eenduidig en representatief zijn. De totale uitkomst van het onderzoek kan mede beïnvloed zijn door de afwezigheid van deze vier merken.

De waardering van de dealers is met name te merken op het gebied van doelstellingen, het cijfer hiervoor steeg met 0,8 procent. Eric Tak, kersvers voorzitter BOVAG Autodealers: ‘In de huidige markt is het extra belangrijk dat er met realiteitszin en in goed overleg doelstellingen worden vastgesteld. Hoewel de score met 5,3 nog steeds onvoldoende is, is deze forse stijging van de waardering voor dit punt een positief signaal.’

Ook de regelingen rond showroomauto’s en demo’s worden door de dealers hoger gewaardeerd. Het meest tevreden zijn de dealers over de staat van nieuwe auto's bij afleveren (7,5), de bestelprocedure voor onderdelen (7,1) en de bereikbaarheid van hun importeur via e-mail en internet (7,1).
Bron. Hier staat in ieder geval iets over de vragen ed.

Geplaatst: 10.03.2010 - 08:58
door VolvoRob
Voor mij is van primair belang hoe de dealer met zijn klanten omgaat. De rest is marketing.....

Geplaatst: 10.03.2010 - 09:39
door Walter
VolvoRob schreef:Voor mij is van primair belang hoe de dealer met zijn klanten omgaat.
Daarom heeft de klant niets aan deze prijs, het gaat puur om de werkrelatie tussen dealer en importeur

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:30
door Msuidgeest
Ook de aangehaalde bronnen van VolvoMafia vind ik niet overtuigend om het onderzoek als volwaardig te bestempelen.

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:46
door bart simpson
bij vrijwel alle andere merken zijn de dealers nog ontvredener over hun importeurs

Geplaatst: 27.03.2012 - 15:14
door Ben
En weer is het gelukt !

Volvo wint RODI Award met cijfer 7,9

Van alle merken zijn Volvo-dealers het meest tevreden over de relatie met hun importeur. Dat blijkt uit het RODI-onderzoek 2011. Volvo Cars Nederland scoort een 7,9 en pakt daarmee de koppositie terug van Lexus. Volvo won al eerder de RODI Award in 2009.

Over het geheel genomen daalde het rapportcijfer dat dealers hun importeur geven dit jaar met 0,2 punten ten opzichte van vorig jaar: gemiddeld geven dealers hun importeur nu een 6,4 tegen een 6,6 in 2010. Op de tweede plaats in de rangorde staat Audi met een 7,4. Dat is weliswaar 0,2 punten lager dan de waardering in 2010, maar laat Audi toch een plaats in de rangorde stijgen. De derde plaats wordt gedeeld door Volkswagen en Suzuki, beide met een 7,3. Voor Suzuki een daling ten opzichte van 2010 met 0,3 punten, Volkswagen daalde 0,2 punten.

De grootste plus qua waarderingscijfer staat dit jaar op naam van Nissan: de waardering van de dealers voor de importeur steeg met 0,6 punten naar een krappe voldoende, een 5,5. Vanwege deze grote sprong voorwaarts kreeg Nissan de Excellence Award. Chevrolet ging er het meest op achteruit dit jaar een daalde met 1,6 punten naar een 4,6, tevens de laatste plaats op de ranglijst.

Voorzitter Eric Tak van Bovag Autodealers legt uit waar de relatie tussen beide partijen voor verbetering vatbaar is: "Dealers zijn vooral tevreden over de staat van de nieuwe auto's bij aflevering en de levertijd van onderdelen. Minder blij zijn ze met de kosten voor commerciële en technische opleidingen: beide zaken scoren een onvoldoende en de rapportcijfers zijn ten opzichte van vorig jaar flink gedaald. Hier is duidelijk werk aan de winkel." Ook een verbeterpunt is de ondersteuning van de importeur bij overschrijding van de levertijd richting klant. Tak: ‘Dat onderdeel is nieuw opgenomen in het RODI van 2011 en scoort meteen een onvoldoende: een 4,7. Laat dit een duidelijk signaal zijn voor de importeur om met het dealernetwerk om de tafel te gaan en te kijken hoe dit snel verbeterd kan worden."

De respons van het 25e RODI-onderzoek van Bovag Autodealers bedroeg dit jaar 38,8 procent, wat neerkomt op medewerking van 1.077 dealers. Dit aantal staat garant voor een representatief beeld. Ten opzichte van vorig jaar is de lijst met stellingen grondig herzien.

Geplaatst: 27.03.2012 - 18:15
door bart simpson
Moet bekennen dat ik (voor wat het waard is) ook een zeker warm gevoel heb bij Volvo NL en haar medewerkers.

Geplaatst: 27.03.2012 - 18:34
door ovlov058
Award bazenpoepen :P

Geplaatst: 27.03.2012 - 18:47
door bart simpson
Volvo is "baas" over haar medewerkers, die groep wordt bij juist dit onderzoek niet geraadpleegd, het zijn de (vaak echt heel erg kritische) dealers (lees: "de klanten") van Volvo NL die heel tevreden zijn

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:14
door Paul
Terecht gewonnen! Gefeliciteerd VCNL!

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:45
door OGA244
Ik sluit me daarbij aan...