Pagina 1 van 1

volvo 850 motor in een 245

Geplaatst: 11.03.2010 - 10:36
door admiral
Wie weet of dit kan, ikweet dat de motor dwars in een 850 ligt. Maar waar het om gaat is het te doen en past dit op een AW 71 automaat bak. Ik weet dat er volvo amazons zijn die ook zijn uitgevoerd met een 5 cill motor. Maar is dit wel is gedaan met een 245 of 240 estate. Lijkt me leuk om dit in de toekomst met mijn 245 te gaan doen.

Geplaatst: 11.03.2010 - 10:43
door biadman
t5 blok?

Geplaatst: 11.03.2010 - 12:08
door admiral
biadman schreef:t5 blok?
bijvoorbeeld

Geplaatst: 11.03.2010 - 13:49
door Walter
In SE zijn er zat die het gedaan hebben. Denk dan bv aan een bak van een 960, die is gemaakt voor lengterichting :-)

Geplaatst: 11.03.2010 - 23:04
door Erik_M
V8tje pas ook keurig zo te zien.

gRoet,
eRik_M.

Afbeelding

Geplaatst: 12.03.2010 - 07:19
door admiral
Erik,

Da's ook mogelijk maar teveel werk ook qua remmerij e.d. Ik zoek iets wat niet weken of maanden moet duren. Zat ff naar een paar 960's op MP te kijken maar dit zijn toch 6 cill in lijn motoren of zit ik ernaast, dat zou nog net kunnen denk ik.

Geplaatst: 12.03.2010 - 08:09
door Walter
yep, dat zijn heerlijke 6-lijn motoren. Ik zou eens op bv turbo performance club in SE kijken, die hebben genoeg geexperimenteerd :-)

Geplaatst: 12.03.2010 - 08:36
door v700r
Erik_M schreef:V8tje pas ook keurig zo te zien.
gRoet,eRik_M.
Afbeelding



Die is ook heel netjes 'geschoren', erg mooi!!!

Geplaatst: 12.03.2010 - 09:00
door biadman
is er meer info/filmpjes van de auto hierboven? ben wel benieuwd wat zo'n v8 doet...

Geplaatst: 12.03.2010 - 09:26
door B-lennium
Wat ik lees op turbobricks over de 6cil 'whiteblocks' is dat ze bijna allemaal scheurtjes hebben in het blok, voordat je daarmee gaat rommelen eerst het blok goed bekijken!

alle blokken uit de whiteblock serie (aluminium 4, 5 en 6 cilinder en zelfs de hierboven genoemde v8 blokken) hebben ongeveer het zelfde ontwerp. de enige handversnellingsbak voor achterwiel aandrijving is de M90 uit de 960.
de AW 30-40LE is de automaat die er achter past.

bij de ombouw komt veel kijken, motorsteunen bouwen versnellingsbak ophanging en andere cardanas. en volgens mij ook een herkeuring bij de RDW

als je het blok in je auto hebt hangen zul je ook een motormanagment systeem moeten zoeken, of de originele (met originele kabelboom) of een zelfbouw (Megasquirt, haltec, motec enz)

Gave kar! http://www.garaget.org/?car=4775

Geplaatst: 12.03.2010 - 09:35
door Walter
maf, heb toch genoeg zescilinders gezien en vaak ook met zeer respectabele kilometerstanden maar scheurtjes in het blok heb ik nog niet meegemaakt.

Overigens is die V8 van een totaal ander ontwerp hoor, heeft totaal niets met de alu Volvo blokken van doen.

Geplaatst: 12.03.2010 - 09:45
door B-lennium
zover ik heb begrepen zijn het vooral de T6 motoren die scheurtjes vertonen tussen de cilinders, de v8 heeft het zelfde bout patroon als de 6 5 of 4 cilinder. het blok zelf is idd geen volvo ontwerp yamaha heeft de v8 ontworpen.

Geplaatst: 12.03.2010 - 10:22
door admiral
B-lennium schreef:Wat ik lees op turbobricks over de 6cil 'whiteblocks' is dat ze bijna allemaal scheurtjes hebben in het blok, voordat je daarmee gaat rommelen eerst het blok goed bekijken!

alle blokken uit de whiteblock serie (aluminium 4, 5 en 6 cilinder en zelfs de hierboven genoemde v8 blokken) hebben ongeveer het zelfde ontwerp. de enige handversnellingsbak voor achterwiel aandrijving is de M90 uit de 960.
de AW 30-40LE is de automaat die er achter past.

bij de ombouw komt veel kijken, motorsteunen bouwen versnellingsbak ophanging en andere cardanas. en volgens mij ook een herkeuring bij de RDW

als je het blok in je auto hebt hangen zul je ook een motormanagment systeem moeten zoeken, of de originele (met originele kabelboom) of een zelfbouw (Megasquirt, haltec, motec enz)

Gave kar! http://www.garaget.org/?car=4775
Valt een 5 cill blok van een 850 ook in de catogerie opletten (scheurtjes). Het hoeft voor mij geen race monster te worden maar het verschil tussen een 2,1 en 2,3 is relatief weinig, maar een 2,5 5 cill heeft zonder motor management aanpassing al veel meer dan een 2,1 injectie die ik nu heb. Dit is relatief goedkoper dan het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.

Daarbij wil ik een complete 850 kopen waar de motor nog in zit zodat alles wat maar met de motor te maken heeft (electra, comp e.d.) overgezet kan worden in mijn 245. Dan hoef ik ook niets te zoeken enzo.

Nu is het me alleen nog niet duidelijk welke bak erachter past, dus al iemand dit weet? het liefst een 4 traps automaat en anders een 5 bak handgeschakeld.

Geplaatst: 12.03.2010 - 10:25
door Walter
De twee bakken die B-lennium noemt worden veel gebruikt. Zijn de achterwielaandrijvings-versie van de bak in de 850 en volgens mij passen die 1-op-1 op een vijfcilinder. je zal alleen de steunen ed moeten maken.

De non-turbo's zijn sowieso blokken die gewoon goed zijn. advies is wel om te kijken naar een motor die niet zo veel heeft gereden en daar een nieuwe gasinstallatie in te zetten. Dan zit je op zeker

Succes

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:12
door Erik_M
admiral schreef:......... het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.
Een 850 Turbo doet het op gas overigens ook goed, kijk maar eens op het 850 Forum hoeveel Tubo's er op gas lopen en ook zeer respectabele kilometerstanden halen.

gRoet,
eRik

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:25
door admiral
VolvoMafia schreef:De twee bakken die B-lennium noemt worden veel gebruikt. Zijn de achterwielaandrijvings-versie van de bak in de 850 en volgens mij passen die 1-op-1 op een vijfcilinder. je zal alleen de steunen ed moeten maken.
Dus als ik het goed begrijp 850 blok in de lengte richting in de motorruimte plaatsen en d'r een handversnellingsbak M90 uit de 960 of een AW 30-40LE automaat plaatsen. En dan natuurlijk de kleine randzaken zoals diverse steunen en aanpassing aan de cardanas??

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:39
door B-lennium
ja idd. wat nog een probleem kan zijn is de plek van de versnellings-pook en de ruimte in de versnellingsbaktunnel (dubbele woordwaarde!). vaak zie je dat men de oude tunnel uit de auto slijpt, motor + bak plaatst en er dan een nieuwe tunnel overheen last.

de carterpan kan een probleem veroorzaken met de vooras.

probeer de motor zo vermogenlijk naar achteren in de auto te verplaatsen, komt de wegligging ten goede.

de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)

Geplaatst: 12.03.2010 - 15:02
door Iroll
de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)
Die afscheurende motorsteunen zitten al in de Ama, dus Volvo heeft daar allang geleden in voorzien. Het is per slot een Volvo he!

Geplaatst: 12.03.2010 - 15:16
door admiral
B-lennium schreef:ja idd. wat nog een probleem kan zijn is de plek van de versnellings-pook en de ruimte in de versnellingsbaktunnel (dubbele woordwaarde!). vaak zie je dat men de oude tunnel uit de auto slijpt, motor + bak plaatst en er dan een nieuwe tunnel overheen last.

de carterpan kan een probleem veroorzaken met de vooras.

probeer de motor zo vermogenlijk naar achteren in de auto te verplaatsen, komt de wegligging ten goede.

de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)

Qua maat tunnel is het een kwestie van opmeten hoe breed en lang de handversnellingsbak M90 uit de 960 of een AW 30-40LE automaat is van een 5 cill 20V is en dit verglijken met de huidige situatie, en dan als het past idd proberen het nieuwe geheel zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen. Dus ik hoop dat mijn oude tunnel groot genoeg is.

Carterpan is te vermaken als deze van staal is, is deze van alu dan wordt het lastig qua lassen. dit zal uitbesteedt moeten worden.

Geplaatst: 12.03.2010 - 15:22
door admiral
Erik_M schreef:
admiral schreef:......... het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.
Een 850 Turbo doet het op gas overigens ook goed, kijk maar eens op het 850 Forum hoeveel Tubo's er op gas lopen en ook zeer respectabele kilometerstanden halen.

gRoet,
eRik
Klopt dit zijn de computer gestuurde gas installatie's maar een 2,1 of oudere 2,3 geven veelal problemen als je een turbo hebt en op gas wilt gaan rijden. Ik heb daar bij ABK in Heerhugowaard geinformeerd en die rade mij het sterk af om een volvo 2,1 of 2,3 met turbo te kopen en deze op gas telaten zetten. En zij kunnen het weten want hun specialisme is volvo en de ervaring is dat de oudere injectie motoren met turbo d'r niet lekker op willen lopen. Als je hem goed hebt en je zet hem uit en je sart weer kan ie zo weer rommelig en slecht lopen. Hij begint er liever niet aan.