Pagina 1 van 1

verversen stuurbekrachtiging olie

Geplaatst: 11.03.2010 - 16:39
door jerryx
Mijn 460 begint de laatste tijd bij in- en uitsturen wat te kraken. Niet verontrustend, maar het kraakt.
Nu heb ik de stuurbekrachtigingsolie even bekeken en die vind ik niet zo fris meer. Deze wil ik dus verversen.
Hoeveel liter AFT moet ik hiervoor inslaan?

(en iemand nog handige tips hoe ik dit het beste doe?)

Geplaatst: 11.03.2010 - 17:24
door Wiebe
Er gaat 0,7 liter in het systeem. Leeghalen kan door een van de leidingen loshalen en dan leeg laten lopen en dan weer nieuwe erin gieten en dan het stuur een paar keer heen en weer doen. nadien het peil controleren.

Geplaatst: 11.03.2010 - 18:10
door Totalegekte
Ik weet niet hoe t bij Volvo zit

Maar bij men vitara is t zelfde als hierboven gezegt
maar dan zit er op t stuurhuis nog een ontluchtings nippel
:wink:

Geplaatst: 11.03.2010 - 21:49
door Eelco_440Turbo
Je kunt ook de retourleiding van het reservoir loshalen en die in een emmer hangen daarna starten en een paar keer sturen, dan pompt ie de oude olie er zo uit.

Daarna bijvullen en ontluchten door een paar keer links en rechts tot de aanslag te draaien.

Geplaatst: 11.03.2010 - 22:14
door Iroll
Daarna bijvullen en ontluchten door een paar keer links en rechts tot de aanslag te draaien.
Doe dat heen en weer draaien wel volgens het manual: met de wielen van de grond.

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:55
door jerryx
Bedankt voor de reacties.

Ik begin me echter meer en meer af te vragen of het wel de stuurbekrachtiging is. Als ik namelijk langzaam rij op een rechte weg en dan rem hoor ik het ook zacht kraken aan de bestuurders kant (dus zonder te sturen). Denk nu aan stabilisator stangetje links, of in een erger geval iets met de vering/ veerpoot.

Morgen haal ik de wielen eraf en bekijk ik de boel.

To be continued..

Geplaatst: 12.03.2010 - 18:25
door 460volvo
Als de olie al niet fris meer is, is het zoiezo aan te raden deze toch te verversen ivm voorkomen van gevolgschade.

Geplaatst: 15.03.2010 - 10:58
door jerryx
Zaterdag de stuurbekrachtigings olie ververst. Wou op het laagste punt de olie eruit laten lopen, maar dat was niet te doen. De ijzeren leiding die in het stuurhuis (oid) steekt kreeg ik met geen mogelijkheid los. Ook durfde ik niet te veel kracht te zetten.

Dus daarom reservoir leeg laten lopen op het laagst mogelijke punt, motor even laten lopen, sturen, en de laatste restjes werden er uit gepompt. Nieuwe ATF-F erin. Het kraken is geheel over!

Geplaatst: 15.03.2010 - 18:05
door Wiebe
Mooi dat het gelukt is! :thumbup: