Rica chiptuning gedaan
Geplaatst: 12.03.2010 - 12:07
Ben vandaag even langs Rica geweest voor een aanpassing van het motormanagement. Ik wilde in eerste instantie een aangepast programma om het koppel tot 2500 toeren te beperken. Ik heb erg vervelende ervaringen met de S60 D5 (163 pk) met slippende koppeling gehad. De derde koppeling die erin ging begon ook alweer te slippen. Dat wilde ik uiteraard niet weer. Ik heb nu het nieuwe model met 6 bak, en Rica verzekerde me dat het slippen van de koppeling erg onwaarschijnlijk is. Zij rijden met dezelfde koppeling in een race C30 met 600 Nm en dat blijft goed gaan.
Ik heb gekozen voor 226 pk en 460Nm. Met name met dat laatste verwacht ik wat problemen. Ik heb daarom eerst nog overlegd om het koppel tot 2500 toeren iets in te perken om de zenuwachtigheid iets in te dammen en daarnaast natuurlijk de koppeling en aandrijving te sparen. Uiteindelijk na overleg besloten om eerst met het standaard programma te gaan rijden en als het nodig is deze te laten aanpassen.
Ik moet zeggen dat het verre van een zenuwachtige auto is geworden. Ik heb ervaring met Fasttech in de S60 en deze zou 200PK en 410 Nm moeten hebben. De S60 voelde echter veel explosiever aan. Ook als ik de stopwatch erbij pak was de S60 gewoon wat sneller ondanks de 26 pk minder. Het gewicht tussen beide auto's is nagenoeg gelijk, daar kan het verschil niet zitten.
Maargoed, terug naar de V70. Bij rustig rijden merk je bijna geen verschil, maar als het gaspedaal iets verder naar de bodem gaat merk je wel degelijk het verschil in kracht. Met name in de hogere vernellingen is het verschil groot met de 163 pk/340Nm in standaard vorm. De auto versnelt zonder drama, alleen wel een stuk vlotter dan voorheen.
Ook vind ik de auto iets stiller geworden. Roel jr legde me uit dat dat komt door parameters aan te passen hier enige invloed op uit is te oefenen.
Op een of ander manier voelt de V70 tuning wel iets harmonieuzer aan als destijd de S60. Maar dat heeft denk ik alles te maken met de extra kracht in de S60 en omdat de Rica tuning de auto iets stiller heeft gemaakt. Verbruik kan ik nog niks over zeggen, en dat is ook niet relevant bij de eerste tank. Als de rook is opgetrokken kom ik er nog eens op terug.
Ze komen overigens zeer binnenkort met een zeer leuk "gadget", de i-Softloader". Dat is een apparaatje waarmee je verschillende programma's kunt laden en terug zetten. Zo kun je wisselen tussen de getunede versie en de standaard als je je auto eens aan je schoonmoeder uitleent.
Overigens een erg leuk gegeven is dat de C30 in de diesel cup alles zoek rijdt maar ook gewoon heel blijft. Deze rijdt met 270 pk en bijna 600 Nm aan koppel. De concurrentie (BMW 120D/123D, SEAT 2.0 TDI enz) heeft gewoon geen weerwoord. Bovendien gaan de VW's heel vaak stuk.
Ik heb gekozen voor 226 pk en 460Nm. Met name met dat laatste verwacht ik wat problemen. Ik heb daarom eerst nog overlegd om het koppel tot 2500 toeren iets in te perken om de zenuwachtigheid iets in te dammen en daarnaast natuurlijk de koppeling en aandrijving te sparen. Uiteindelijk na overleg besloten om eerst met het standaard programma te gaan rijden en als het nodig is deze te laten aanpassen.
Ik moet zeggen dat het verre van een zenuwachtige auto is geworden. Ik heb ervaring met Fasttech in de S60 en deze zou 200PK en 410 Nm moeten hebben. De S60 voelde echter veel explosiever aan. Ook als ik de stopwatch erbij pak was de S60 gewoon wat sneller ondanks de 26 pk minder. Het gewicht tussen beide auto's is nagenoeg gelijk, daar kan het verschil niet zitten.
Maargoed, terug naar de V70. Bij rustig rijden merk je bijna geen verschil, maar als het gaspedaal iets verder naar de bodem gaat merk je wel degelijk het verschil in kracht. Met name in de hogere vernellingen is het verschil groot met de 163 pk/340Nm in standaard vorm. De auto versnelt zonder drama, alleen wel een stuk vlotter dan voorheen.
Ook vind ik de auto iets stiller geworden. Roel jr legde me uit dat dat komt door parameters aan te passen hier enige invloed op uit is te oefenen.
Op een of ander manier voelt de V70 tuning wel iets harmonieuzer aan als destijd de S60. Maar dat heeft denk ik alles te maken met de extra kracht in de S60 en omdat de Rica tuning de auto iets stiller heeft gemaakt. Verbruik kan ik nog niks over zeggen, en dat is ook niet relevant bij de eerste tank. Als de rook is opgetrokken kom ik er nog eens op terug.
Ze komen overigens zeer binnenkort met een zeer leuk "gadget", de i-Softloader". Dat is een apparaatje waarmee je verschillende programma's kunt laden en terug zetten. Zo kun je wisselen tussen de getunede versie en de standaard als je je auto eens aan je schoonmoeder uitleent.
Overigens een erg leuk gegeven is dat de C30 in de diesel cup alles zoek rijdt maar ook gewoon heel blijft. Deze rijdt met 270 pk en bijna 600 Nm aan koppel. De concurrentie (BMW 120D/123D, SEAT 2.0 TDI enz) heeft gewoon geen weerwoord. Bovendien gaan de VW's heel vaak stuk.