Pagina 1 van 3

Rica chiptuning gedaan

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:07
door edraket
Ben vandaag even langs Rica geweest voor een aanpassing van het motormanagement. Ik wilde in eerste instantie een aangepast programma om het koppel tot 2500 toeren te beperken. Ik heb erg vervelende ervaringen met de S60 D5 (163 pk) met slippende koppeling gehad. De derde koppeling die erin ging begon ook alweer te slippen. Dat wilde ik uiteraard niet weer. Ik heb nu het nieuwe model met 6 bak, en Rica verzekerde me dat het slippen van de koppeling erg onwaarschijnlijk is. Zij rijden met dezelfde koppeling in een race C30 met 600 Nm en dat blijft goed gaan.

Ik heb gekozen voor 226 pk en 460Nm. Met name met dat laatste verwacht ik wat problemen. Ik heb daarom eerst nog overlegd om het koppel tot 2500 toeren iets in te perken om de zenuwachtigheid iets in te dammen en daarnaast natuurlijk de koppeling en aandrijving te sparen. Uiteindelijk na overleg besloten om eerst met het standaard programma te gaan rijden en als het nodig is deze te laten aanpassen.

Ik moet zeggen dat het verre van een zenuwachtige auto is geworden. Ik heb ervaring met Fasttech in de S60 en deze zou 200PK en 410 Nm moeten hebben. De S60 voelde echter veel explosiever aan. Ook als ik de stopwatch erbij pak was de S60 gewoon wat sneller ondanks de 26 pk minder. Het gewicht tussen beide auto's is nagenoeg gelijk, daar kan het verschil niet zitten.

Maargoed, terug naar de V70. Bij rustig rijden merk je bijna geen verschil, maar als het gaspedaal iets verder naar de bodem gaat merk je wel degelijk het verschil in kracht. Met name in de hogere vernellingen is het verschil groot met de 163 pk/340Nm in standaard vorm. De auto versnelt zonder drama, alleen wel een stuk vlotter dan voorheen.
Ook vind ik de auto iets stiller geworden. Roel jr legde me uit dat dat komt door parameters aan te passen hier enige invloed op uit is te oefenen.

Op een of ander manier voelt de V70 tuning wel iets harmonieuzer aan als destijd de S60. Maar dat heeft denk ik alles te maken met de extra kracht in de S60 en omdat de Rica tuning de auto iets stiller heeft gemaakt. Verbruik kan ik nog niks over zeggen, en dat is ook niet relevant bij de eerste tank. Als de rook is opgetrokken kom ik er nog eens op terug.

Ze komen overigens zeer binnenkort met een zeer leuk "gadget", de i-Softloader". Dat is een apparaatje waarmee je verschillende programma's kunt laden en terug zetten. Zo kun je wisselen tussen de getunede versie en de standaard als je je auto eens aan je schoonmoeder uitleent.

Overigens een erg leuk gegeven is dat de C30 in de diesel cup alles zoek rijdt maar ook gewoon heel blijft. Deze rijdt met 270 pk en bijna 600 Nm aan koppel. De concurrentie (BMW 120D/123D, SEAT 2.0 TDI enz) heeft gewoon geen weerwoord. Bovendien gaan de VW's heel vaak stuk.

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:22
door t5power
Gefeliciteerd! Moest je nou ook extra betalen, als je wel een custom setuph had willen hebben? Of zit dat in het standaardpakket.

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:30
door Rippie V70
Nou ed, da's bijna 100PK meer dan de mijne. VET!

Hoe zit het met je verbruik? Is dat ook explosief geworden?

Ik overweeg het ook nog steeds, maar ben een beetje bang voor de gevolgen.

Geplaatst: 12.03.2010 - 12:42
door VolvoTech
Niet bang zijn. Tuning maakt geen auto's kapot, rijgedrag van mensen wel!

Geplaatst: 12.03.2010 - 13:47
door edraket
Precies. Hij voelt bij normaal rijden hetzelfde aan als voorheen. De jouwe kan echter niet tot deze waarden getuned worden door andere bak en koppeling. Ook de injectoren en turbo zijn anders.

Geplaatst: 12.03.2010 - 13:55
door Rippie V70
Die 226 pk vind ik ook echt niet nodig. Met mijn setting (het is een 130PK) lijkt mij de 198pk en vooral de 435Nm ook al veel te veel van het goede.

Een upgrade naar de originele D5 waarden zou ik al genoeg vinden, maar het rare is dat dit net zo veel kost als het doortunen. (Fasttech)

Ik lees ook veel over vliegwielen, koppelingen en ander leed. Vandaar mijn zorg en twijfel

Geplaatst: 12.03.2010 - 13:59
door bart simpson
lees dan ook nog even over versnellingsbakken en remmen....

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:20
door Rippie V70
lees dan ook nog even over versnellingsbakken en remmen....

Precies ja. Daarom ook tot 163PK, om dat soort shit te beperken. Hoewel ik Remmen raar vind, want massa krijg je er niet bij. Dat zou inhouden dat de ho-installatie zowiezo niet toereikend zou zijn....

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:24
door edraket
bart simpson schreef:lees dan ook nog even over versnellingsbakken en remmen....
Overigens komen bij mij de remmen van de T5 er zeer binnenkort op. Kan inderdaad geen kwaad, al denk ik dat met mijn gebruik de standaard remmen toereikend zijn.

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:32
door bart simpson
Rippie V70 schreef:
lees dan ook nog even over versnellingsbakken en remmen....

Precies ja. Daarom ook tot 163PK, om dat soort shit te beperken. Hoewel ik Remmen raar vind, want massa krijg je er niet bij. Dat zou inhouden dat de ho-installatie zowiezo niet toereikend zou zijn....
mocht je met een 198pk conversie van de 130pk een rdw herkeuring laten doen ga je op de remcapaciteit voor gaas, los van het feit dat je bak een keer gaat (maar dat zal een rdw worst zijn)

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:34
door Rippie V70
Ik las ook ergens dat je de grotere schijven (305mm) bijna ongestraft kan monteren. De klauwen zouden kunnen blijven. allen samen met de schijven andere blokken monteren, maar dat doe je bij een schijfwissel al standaard.

Daarnaast : Een RDW herkeuring, ik vraag me af wie van de getuneden dat heeft gedaan.... en dat is alleen op een rollenbank te controleren.

Geplaatst: 12.03.2010 - 14:57
door chris_zweden
Vooral het blok in de C30 van rica is erg interessant. Dezelfde 5 cilinder als in een S80 :) Veel plezier ermee! Ik had geen problemen met de apk omdat een roetfilter voldoende was is het geeneens gecontroleerd.

Geplaatst: 12.03.2010 - 15:02
door bart simpson
chris_zweden schreef:Vooral het blok in de C30 van rica is erg interessant. Dezelfde 5 cilinder als in een S80 :) Veel plezier ermee! Ik had geen problemen met de apk omdat een roetfilter voldoende was is het geeneens gecontroleerd.
Blok dan wel, bak zeker niet

Geplaatst: 12.03.2010 - 17:49
door Hans oet Twent
Ik zou er ook wel wat aan willen doen. Echter voor meer PK's zou ik niet willen gaan, wel een paar NM extra's. Mijn beslissing om het te doen hangt af of men in staat is de parameters van de GT bak te kunnen veranderen waardoor het met caravan allemaal wat soepeler zal gaan.

Ja ja ik weet dat ik nog geen ervaring heb met de V70 + Knaus naar de bergen. Over 2 maanden vertel ik jullie meer.....

Geplaatst: 12.03.2010 - 18:42
door sbv
Gisteren van Nederland naar Zweden gereden en ik ga serieus denken om toch een andere chip te monteren. Koppel is nu al voldoende, maar wat extra vermogen is wel lekker bij hogere snelheden

Geplaatst: 12.03.2010 - 19:14
door Rippie V70
Maar goed,

Wat is dan verantwoord aan vermogen en koppel? 198 pk en 435Nm dus niet

Geplaatst: 12.03.2010 - 19:32
door V70/2.4D/2003
Stel nu eens dat je de 130 PK op wilt krikken naar hetzelfde koppel en vermogen als de "fabrieks" 163 PK. Waar moet ik dan allemaal rekening mee gaan houden?
Met de remmen?
Koppeling en vliegwiel?
Versnellingsbak?
Turbo?
Injectoren?
En tot slot dan nog de vraag, want je blijft wel nederlander, wat kost dat grapje (zowel bij Rica als de dealer)
Bij Broekhuis kost het, naar ik mij herinner, om en bij de 1000 euro (met garantie en origneel Volvo) Klopt dat?

Geplaatst: 12.03.2010 - 19:40
door bart simpson
Volvo upgrade de 130pk niet, waarschijnlijk ivm ondercapaciteit remmen en ontoereikende bak

Geplaatst: 12.03.2010 - 20:32
door V70/2.4D/2003
Waarschijnlijkheid is geen zekerheid maar, desondanks, zal Volvo zonder meer goede redenen hebben om geen upgrade voor de 130 PK aan te bieden. En wat dan nog, hij voldoet nu ook en dus ben ik tevreden.

Geplaatst: 12.03.2010 - 20:43
door Gast
Hans oet Twent schreef:Ik zou er ook wel wat aan willen doen. Echter voor meer PK's zou ik niet willen gaan, wel een paar NM extra's. Mijn beslissing om het te doen hangt af of men in staat is de parameters van de GT bak te kunnen veranderen waardoor het met caravan allemaal wat soepeler zal gaan.
Ik heb dezelfde gedachte. :wink:
Ik vind de prijs verhouding dan nog een beetje zoek.