Pagina 1 van 2
Verlagen, the hard way - update en wat technische vragen.
Geplaatst: 13.03.2010 - 18:15
door AmazonWillem
Maar wel goedkoop...
En nee, niet veren afsnijden, wie ziet het verschil?
Ring van 30mm ertussen gelast, veren blijven origineel, dus nog even comfortabel als voorheen, en toch de looks
Ben alleen benieuwd of hij nu eeuwig op zijn bumpstops zal klappen.
Nog wel even een vraagje, zou het verstandig zijn om de bussen + pennen tussen de draagarm en stabilisatorstang ook 30mm in te korten of moet ik dat gewoon origineel laten?
BVD,
Willem
Geplaatst: 13.03.2010 - 18:26
door B-lennium
mooi stukje huisvlijt!
met de verlangings veren (stuk stijver) die ik op mn 164 gemonteerd heb kwam ik soms op de stootrubbers, ik heb ze 25mm ingekort. ik hoop dat je veren nu niet te 'slap' zijn.
de stabilisator stang zit zo goed gemonteerd, de stang voorkomt dat 1 van de draagarmen een te groteslag maakt (hierdoor tordeert de stang).
als ze bijde een beweging maken (je rijd over een drempel) dan doet de stabilisator stang niets.
met de verlaging staat de stang onder een andere hoek, maar dit doet niets af van de werking.
Geplaatst: 13.03.2010 - 19:10
door AmazonWillem
Ging me idd om de hoek van de stabistang, maar dan laat ik het zo.
Jij hebt wel een 6 cilinder in het vooronder, zijn jou veren daar speciaal voor?
Geplaatst: 13.03.2010 - 20:13
door JaapP
Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
Geplaatst: 13.03.2010 - 22:16
door Madman
JaapP schreef:Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
Inderdaad, draagarmen waaraan gelast is is reden voor afkeur bij de APK.
Groet,
Mathieu.
Geplaatst: 13.03.2010 - 22:41
door admiral
Madman schreef:JaapP schreef:Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
Inderdaad, draagarmen waaraan gelast is is reden voor afkeur bij de APK.
Groet,
Mathieu.
Je hebt lassers en je hebt echte lassers, wat men niet ziet kan men ook niet afkeuren. En ik weet 100% zeker dat de keurmeester niet de afmetingen weet van een originele draagarm. Ik moet goed kijken wat er gedaan is, het is dat ie het over de hoogte had maar anders.
Nice work.
Geplaatst: 14.03.2010 - 11:33
door ferdy
Dat wordt echt niet afgekeurd ziet er goed uit! Het is welliswaar zo dat een las omgevend materiaal kan verzwakken, maar met de door volvo ontwikkelde constructies zou ik me daar niet zo druk om maken (zwaar overgedimensioneerd).
Geplaatst: 14.03.2010 - 15:11
door Boele
Dit is een prima constructie hoor! Mooi afgelast dan is er echt niets mis mee!
Buitendat het wellicht leuk is om creatief om te gaan met lassen, zou ik een verlagingset a 160euro gekocht hebben. Stukken minder moeite. Of wil je ook zo'n truc met de achterkant van de auto uithalen? Dat lijkt me nog stukken innovatiever!

Geplaatst: 14.03.2010 - 18:21
door AmazonWillem
Een verlagingset kopen was een stuk makkelijker geweest inderdaad, hier zitten echt teveel uurtjes in, maar ja, wie A zegt...
Ik heb het overigens ook gedaan voor het geval hij me niet laag genoeg is, de std set verlagingsveren te kopen, dan komt hij op 6 cm lager
Wat de achterkant betreft, hier komen station veren onder ivm LPG tank, hij hangt nu echt door, verschrikkelijk vind ik dat. Ben wel heel benieuwd hoe de stand gaat worden. Achterkant op dezelfde manier op hoogte brengen is zeker een optie.
Ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst: 17.03.2010 - 09:13
door v700r
6cm!?! Dat zal hem goed staan!!
Geplaatst: 17.03.2010 - 14:46
door AmazonWillem
Andere draagarm gister gelast, nu alles netjes afslijpen en stralen, de geduldwerkjes...
Misschien eind deze week dat ze eronder zitten, ben benieuwd

Geplaatst: 17.03.2010 - 15:22
door mr.borrie
ik ben ook benieuwd... zou mijn 144 ook aan de voorkant ivm LPG tank wel willen verlagen..
Geplaatst: 17.03.2010 - 18:27
door Boele
AmazonWillem schreef:Andere draagarm gister gelast, nu alles netjes afslijpen en stralen, de geduldwerkjes...
Misschien eind deze week dat ze eronder zitten, ben benieuwd

mooi werk als je zelf kan stralen!
Post aub een foto als je het af hebt, ben benieuwd!
Gr Boele
Geplaatst: 17.03.2010 - 19:11
door AmazonWillem
Foto komt er zeker, slijpen ging redelijk tot de flex overleed, weer ff wat vertraging...
Geplaatst: 30.03.2010 - 21:20
door AmazonWillem
Hier dan eindelijk een update, met foto

Ben er nu een paar keer mee wezen rijden maar ga het verlagen op deze manier niet aanraden. Het rijdt opzich heel goed, gewoon zoals het moet, maar met de drempels hoor je de veren op de rand van de draagarm, waar de ring tussen is gelast, springen.
Dit is zijn stand:
Gaat achter nog wat omhoog, deze kant is wat ingezakt, hopelijk maken station veren hem niet TE hoog...
Tot zover over de veren enzo, heb ook nog een vraagje over de ontsteking op lpg, hij stond stationair op 0 graden, liep ook niet lekker in laag toeren, heb hem toen op 5 graden gezet volgens haynes, loopt nu soepeler onderin, maar hoger in toeren dan weer niet. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
De motor loopt stationair niet mooi rond, af en toe mist hij een vonkje, de stroboscope lamp knippert ook even niet als hij hapert, dus gaat niet helemaal goed.
Ook nog een vraagje over het koelsysteem, in het boek staat dat er 0,7 bar overdruk moet zijn in het koelsysteem, nu kan ik dit niet meten, maar ik knijp de bovenste slang van de radiateur zonder enige moeite plat, normaal hoort dat moeilijker te gaat toch?
Een heel verhaal weer, sorry
Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 30.03.2010 - 22:45
door cyclinglievens
op de rand springen? Bedoel je dan dat de ring die je gelast hebt niet groot genoeg is? of zit je veer niet centraal?
Geplaatst: 30.03.2010 - 23:57
door AmazonWillem
Tsja, niet echt springen in de zin dat ze los komen ofzo, maar de veer zit nu verdiept in de draagarm en dat is nogal een nauwe passing.
Met het inveren gaat een ring van de veer dan langs de rand waar hij niet meer opgesloten is. Dit gebeurt alleen met drempels, en snelle bochten waar nog een hobbel in zit. Opzich niet super erg, maar ideaal is anders.
Owja, volgende punt op agenda, velgen verbreden

Ook the hard way

Geplaatst: 31.03.2010 - 12:17
door Boele
Gaaf man! Hoe ben je het van plan mbt de velgen?
Zelf overweeg ik 140/160/1800 model velgen ook te verbreden naar 6,5J wil alleen wel een ''glad velgbed tot de binnenste rand. zoiets:

Geplaatst: 31.03.2010 - 18:10
door oudevolvo
De makkelijkste optie is Kronprinz 6135b velgen, die hebben de juiste steek en zijn 5,5J.
Die heb ik nu tijdelijk op mijn 1800ES, maar ik twijfel nog of ik ze houd (sorry voor de telefoonkwaliteit foto).
Ze hebben immers de ovale gaten zoals gebruikelijk op de Amazon en P1800 modellen t/m 1970.
Op mijn ES horen velgen met vierkante gaten net als op de P1800 (wat voor 1 eigenlijk, voor een 1800E heeft hij de verkeerde grille).
Geplaatst: 31.03.2010 - 19:30
door Boele
Ha Lars,
De kronprinz velgen zou ik maar bewaren voor je E! Zijn vrij zeldzaam dacht ik zo!
Ik wil juist graag de vierkante gaten verbreed hebben op de manier zoals de lichtblauwe 1800E gedaan is. Zit blijkbaar toch nog wel enig verschil in!
EDIT:
Hij kan toch wel dit type grille hebben als het een 71-er betreft?