Pagina 1 van 1
Controleren werking/revisie water en oliepomp
Geplaatst: 18.03.2010 - 16:29
door v164
Hoe kan je met een ontmantelde motor de werking van de oliepomp en waterpomp controleren?
En is en zo ja hoe reviseer je wat aan zo'n pomp?
Geplaatst: 18.03.2010 - 18:26
door mightyspawn
Oliepomp, druk in het systeem meten. Ooit weleens gelezen in zo'n green manual. Maar die zullen het niet zo snel begeven. Die wordt meestal wel net zo oud als de motor zelf.
Waterpompen beginnen meestal te lekker als ze niet helemaal lekker meer zijn. En meestal alleen lekken als die in beweging is, hoe meer toeren de motor maakt hoe meer er lekt. Logisch. Gewoon volledig vervangen in dat geval. Revisie sets nog nooit van gehoord voor waterpompen, zoja is het volgens mij voordeliger om een nieuwe pomp te scoren.
Maar met ontmanteld bedoel je complete revisie van de motor?
Geplaatst: 18.03.2010 - 18:33
door Boele
mightyspawn schreef:Oliepomp, druk in het systeem meten. Ooit weleens gelezen in zo'n green manual. Maar die zullen het niet zo snel begeven. Die wordt meestal wel net zo oud als de motor zelf.
Waterpompen beginnen meestal te lekker als ze niet helemaal lekker meer zijn. En meestal alleen lekken als die in beweging is, hoe meer toeren de motor maakt hoe meer er lekt. Logisch. Gewoon volledig vervangen in dat geval. Revisie sets nog nooit van gehoord voor waterpompen, zoja is het volgens mij voordeliger om een nieuwe pomp te scoren.
Maar met ontmanteld bedoel je complete revisie van de motor?
Volgens mij bedoeld hij met ontmanteld '' de motor in gedemonteerde staat'' oftewel '' hoe kan ik de oliepomp testen die ik in mijn hand heb?''
Weet overigens zelf ook de oplossing er niet van...
Geplaatst: 18.03.2010 - 21:05
door Grijze144
Drie meetbare dingen staan in het B18 en B20 handboek voor de oliepomp, end float 0,02-0,10 mm, radial clearance 0,08-0,14 mm, en tooth flank clearance 0,15-0,35 mm.
Da's allemaal erg ruim, zelfs de oliepomp uit een uitgewoonde B18B die voor mij erg los aanvoelde, was nog binnen deze specs.
De waterpomp moet gewoon strak in elkaar zitten, en het pasvlak moet vlak zijn, verder niks. Maar ook een pomp met speling doet het nog, behalve wat extra herrie en lekkage.
Geplaatst: 18.03.2010 - 21:45
door Iroll
Als je de boel toch los hebt zou ik de oliepomp en waterpomp vervangen, dan weet je zeker dat het in orde is.
Maar ik zou iig de rubber afdichtring vervangen van de oliepomp, die kan als hij oud wordt weleens voor oliedruk verlies zorgen. Doe dat ook met de rubbers van de waterpomp mocht je besluiten de oude weer te monteren.
Geplaatst: 18.03.2010 - 23:00
door B-lennium
waterpomp kost geen drol, daar zou ik niet over na denken

over de olie-pomp staat idd een heel stuk in de haynes manual (164), zelfs de lenkte van het veertje staat erin! ik doe vaak een ringetje tussen het veertje en balletje in de olie-pomp, zo heb je een iets hogere oliedruk.
Geplaatst: 19.03.2010 - 00:16
door v164
Ach ja, de Haynes/Autobook etc, daar staat idd het eea in, toch eens vaker in kijken

Maar 'probleem' met de pompen is de stilstand van en kleine 20 jaar, dus rubbers vervangen lijkt me wel het minste.