Pagina 1 van 1

Warm, warmer, HEET

Geplaatst: 19.03.2010 - 20:59
door marceltransalp
Aangezien ik, zoals velen van jullie nog niet weten, net in het bezit
ben van een Volvo s80 t6 en dus nog niet alle ervaring van een Volvo met mij mee draag heb ik een vraagje over de temp. van de motor na een stukje rijden.

Ik zal even in het kort beschrijven waar mijn vraag op gebasseerd is:

Vandaag na het eten kon ik het niet laten om mijn nieuwe aanwinst even te showen aan alle mensen die ik niet ken op straat. Eigenlijk heel rustig gereden van Houten naar Vianen (10km) om vervolgens daar een bakje koffie te drinken. Na een half uurtje weer weg daar en via de snelweg deze zelfde 10km naar huis. Op die bewuste snelweg kwam er een golf gti voorbij met het welbekende "witte pet fenomeen"ik kon het niet laten en liet mijn voet even volledig in rust stand waardoor alle paardekrachten die deze auto in zijn bezit heeft los kwamen. Het witte petje zag alleen nog maar mijn kentekenplaat en ik zag mijn benzinemeter aanzienelijk snel van rechts naar links schuiven....maar goed, eenmaal thuis aangekomen liet ik mijn auto nog even stationair draaien voor de turbo. Ik wilde even onder de kap luisteren met draaiende motor en toen viel mij op dat de motor echt superheet was. De koeling draaide wel netjes. Na het uitzetten van de motor hoorde ik onder de kap nog lichte tikjes.

Is dit normaal of is mijn koeling aan vervanging toe?

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:03
door Marc O.
Er schijnt een modificatie te zijn geweest voor het koelsysteem; laat bij de dealer eens controleren of jouw auto die aanpassing heeft gekregen. Verder klopt het inderdaad wel, zo'n motor - en zeker die twee turbo's - kunnen lekker warm worden. Lijkt me niet direct iets om je zorgen om te maken (tenzij je watertemp. meter richting rood gaat natuurlijk).

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:05
door marceltransalp
Wederom bedankt voor je snelle reaktie Marc. O. (ook over de bak)

OW, kan je mij iets meer vertellen over die modificatie?

Meter blijft keurig netjes in het midden staan. Echter staat deze meter ook wel heel snel in het midden.

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:08
door Marc O.
Normaal gesproken, bij een goed werkend koelsysteem, zou die meter inderdaad binnen enkele kilometers in het midden moeten staan en daar ook niet meer vandaan komen.

Die modificatie hield volgens mij in dat er een koelfan met grotere capaciteit werd gemonteerd, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:10
door marceltransalp
Aangezien ik morgen toch naar de dealer rij kan ik het meteen vragen.

Maar tjonge, tjonge wat gaat dit wonder hard zeg!

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:11
door Marc O.
marceltransalp schreef:
Maar tjonge, tjonge wat gaat dit wonder hard zeg!
Mooi hè 8) En met LPi erin is het nog betaalbaar ook :wink:

Geplaatst: 19.03.2010 - 21:20
door marceltransalp
ja maar dan is de belasting ook mooi :-(

Geplaatst: 19.03.2010 - 22:51
door chris_zweden
Tikjes komen me bekent voor. Had mijn race monster ook (honda s2000) ik heb eigenlijk geen idee wat het nou precies is. Staal wat zich uitzet en weer krimpt ofzo? Als je het weet mag je het zeggen. Dat het heet wordt is niet verwonderd met zoveel vermogen ;)

Geplaatst: 19.03.2010 - 23:29
door Gast
Niks om je druk over te maken.
Hij koelt af en dat gaat gepaard met krimp, meestal de uitlaat. Prachtig geluid toch?
Er zijn wel filmpjes op You tube waar een blok wordt getest op een vermogensbank.
Dan staat de turbo er rood gloeiend aan, als ze die uitzetten weet je niet wat je hoort. TIKKEN.

Niet gehoord tijdens het opwarmen? :P rijdt lastig hé met de kap open.

Geplaatst: 20.03.2010 - 09:16
door marceltransalp
Goedemorgen,

Over een uurtje naar de dealer...werkplaats is nog open. Ik ga het allemaal
vragen en zodra ik iets meer weet krijgen jullie het uiteraard ook te horen.

Overigens is het vandaag weer lekker nederlands weer waardoor de lampjes
op het dashboard weer flink zullen branden...abs...traction en ga zo maar door..of moet ik echt iets minder hard gaan rijden????

Geplaatst: 20.03.2010 - 11:42
door Harige Harry
Die lampjes moet je na laten kijken :roll: ......

Geplaatst: 20.03.2010 - 12:18
door Rob Bakker
Het tikken hoor ik trouwens ook regelmatig onder de kap vandaan hoor, is denk ik ook het uitzetten en krimpen van delen ;)

Geplaatst: 20.03.2010 - 17:37
door FrankS60
Ja klopt, is heel normaal na lekker doorrijden! Zolang je watertemp niet omhoog gaat en je hem inderdaad even 3 minuutjes geeft om na te draaien is er weinig aan de hand.

Het is trouwens wel aan te raden de laatste paar minuten rustig te rijden met een turbomotor, ookal laat je hem nadraaien.

Verder; gewoon maximaal gebruiken dat kanon! :wink:

Geplaatst: 21.03.2010 - 19:33
door marceltransalp
bedankt voor alle berichten!!!

Zie topic "lastig in zijn achteruit krijgen"voor alle antwoorden van de dealer in Houten.