Pagina 1 van 1

Olie in luchtfilter van 164

Geplaatst: 20.03.2010 - 14:49
door niekos
Ik heb last van een hoop olie in het luchtfilter, door waarschijnlijk carter ventilatie. Zie ook deze foto:

Afbeelding

Als ik in de haynes kijk dan ziet het er anders uit qua slangetjes. Allereerst is er aan de rechter kant ook een slangetje dat naar link loopt en is er ook nog een slang die van het verzamel blok naar beneden loopt. Er staat bij cold start valve, er staat alleen niet bij waar dat slangetje dan weer op aangesloten is.
Kan iemand mij vertellen hoe dit hoort te zitten?
En hoe ik van deze overvloedige olie in luchtfilter af kom? Ik heb de motor net gespoeld met forte motor flush, ik hoop dat dat heeft geholpen, maar hoor graag of ik nog meer kan doen? Ik hoop dat het ook te maken heeft met het ontbreken/verkeerd aangesloten zitten van slangetjes :)

Geplaatst: 20.03.2010 - 16:32
door Iroll
De slangen van de coldstartvalve: een slang loopt van het luchtfilter naar de coldstartvalve en de andere loopt van de coldstartvalve naar het inlaatspruitstuk vlak na de gasklep.
Olie in het luchtfilter duidt op overdruk in de motor, maw compressieverlies via de zuigerveren. Kijk eerst eens of de ontluchting op het blok niet verstopt zit met sludge. Aan de kant van de verdeler zit er op het blok een ovaal vormig metalen huisje waarvandaan een slang naar het luchtfilter loopt. Huisje zit vast met een M10 boutje onderop. Kan je moeilijk zien maar wel voelen. Dit goed schoonmaken vooral het metalen filtertje in de aansluiting naar de slang toe. Als dit in orde is dan een compressietest doen, wel eerst de kleppen stellen vooraf.

Geplaatst: 21.03.2010 - 09:45
door niekos
Dank je voor de tips. Ik heb inmidels het blok gespoeld, de kleppen gesteld en daarna de compressie gemeten.

Bij alle cylinders bijna 10 of iets meer, behalve cylinder 3, die was 0 :(

Dus, volgens mij heb ik een groot probleem? Wat kan dit allemaal betekenen? Zuigerveren vervangen? Of kan ik beter op zoek naar een goede ruilmotor?

Geplaatst: 21.03.2010 - 10:08
door Iroll
Kijk eerst of de kleppen van cilinder 3 goed openen en sluiten. Als dat niet het geval is dan kan er een nok van de nokkenas versleten zijn. Kijk na of er metaal slijpsel in de olie zit. Een magneet in de afgewerkte olie houden werkt goed. Volgende stap zou zijn om de kop eraf te trekken en zien welke schade er aan de zuiger en cilinderwand is.

Geplaatst: 21.03.2010 - 10:29
door niekos
Ik heb de kleppen allemaal gesteld, dus ik ga er vanuit dat het openen en sluiten goed zou moeten gaan.
Er zat geen slijpsel in de olie volgens mij (maar heb er geen magneet ingehangen, de jerry can is al weg nu helaas), dus zeker weten doe ik het niet.
De kop eraf is iets wat ik niet zelf kan, reparatie ook niet. Weet iemand een goede garage in de buurt van Utrecht die me daarbij kan helpen?

Geplaatst: 21.03.2010 - 11:20
door ferdy
Ik denk dat je in dit geval verstandig aan doet om even contact op te nemen met Wim, http://www.volvoclassics.nl