Pagina 1 van 1
Distributietriem gebroken?
Geplaatst: 20.03.2010 - 15:55
door drdre
Hallo,
Gisteren was ik achteruit aan het parkeren toen ineens de motor een raar ratelend geluid liet horen.
Ik heb de motor afgezet en proberen terug te starten,maar die viel onmiddelijk terug uit.
Als ik nu probeer te starten dan hoor ik de startmotor draaien maar dat is alles.
Wegenhulp was dan langsgekomen en die denkt dat de distributieriem gebroken is...
Wat nu?
grtz
Geplaatst: 20.03.2010 - 17:27
door FrankS60
Even de kap van de distririem aftrekken en kijken of ze gelijk hebben...
Geplaatst: 20.03.2010 - 23:43
door drdre
En welke kap is dat juist?
Mijn s40 is van 1998 dus denk ik met renault motor?
mvg
Geplaatst: 21.03.2010 - 09:37
door Eric-S80
Diesel, benzine?
Geplaatst: 21.03.2010 - 09:39
door bart simpson
Eric-S80 schreef:Diesel, benzine?
:shock: hebben ze in België dan benzineauto's?
Geplaatst: 21.03.2010 - 17:40
door drdre
diesel
Geplaatst: 21.03.2010 - 19:54
door Elveka
Hoeveel km staan er op de teller (échte kms) en is de riem al ooit vervangen ? Kent u de historie van de auto ? Als ik mij goed herinner wordt aanbevolen hem om de 90000 of max 8 jaar te vervangen !
Geplaatst: 21.03.2010 - 20:35
door drdre
203000km momenteel
riem al 1 keer vervangen geweest op 120.000km
heeft onderhoudsboekje (garantieboekje van volvo) en de volgende riemwissel staat op 240.000km...
Geplaatst: 21.03.2010 - 21:23
door Elveka
't Is bij mij al weer zo lang geleden
De riem zit aan de voorkant van het motorblok - aan de rechtse kant van de auto dus - achter een metalen beschermkap ... beetje moeilijk om erbij te komen.
Succes !
Geplaatst: 23.03.2010 - 02:56
door drdre
De garagist zei me dat de distributieriem alle tanden weg waren,dus de riem zat er nog op ,tandloos...
De kleppen moeten ook vervangen worden
Hopelijk geen dure grap
Hoe komt het dat die tanden er zomaar afgaan? versleten?
Geplaatst: 23.03.2010 - 15:35
door Elveka
U bent helaas niet de eerste en niet de enige met dit probleem ! Hopelijk zijn het "maar" enkele kleppen en is er verder geen schade aan de cylinderkop of aan de zuigers. De kostprijs is dus moeilijk zo maar in te schatten.
Waar is de tijd dat de distributie aangedreven werd door een goed gesmeerde en automatisch gespannen ketting (zoals sommige merken nu nog steeds doen) ?
Helaas is de reden van deze averij dikwijls moeilijk te achterhalen.
Succes en hopelijk een "aanvaardbare" faktuur !
Geplaatst: 23.03.2010 - 21:03
door drdre
Garagist zegt me 700€ max,dus denk ik een meevaller?
grtz
Geplaatst: 24.03.2010 - 21:43
door Volvox40
dan heb je veel geluk gehad. Ik heb hetzelfde gehad (ook totaal onverwacht), en bij mij was er zoveel kapot gegaan, dat er enkel nog een nieuwe motor in kon. Dus hopelijk is dit voor jou niet het geval! het beste!

Geplaatst: 24.03.2010 - 23:30
door drdre
Dan valt het nog mee voor me,het is uiteindelijk 750€ geworden.
Tegen vrijdag zou de wagen klaar zijn.
Ik hou kullie op de hoogte.
grtz
Geplaatst: 26.03.2010 - 01:47
door drdre
Vandaag was de wagen klaar.
De riem was dus niet gebroken,maar ik schat een 20 tal tanden waren erafgesleten.
3 kleppen zijn vervangen doordat ze scheef stonden.
Blij dat ik hem terug heb...rijdt percies beter maar zal wel een gedacht zijn.
Ik mag de eerste 300km niet boven de 100km/u rijden en na 500km moet ik even terug zodat er ''iets'' vaster gezet moet worden
grtz
Geplaatst: 26.03.2010 - 08:29
door Elveka
Groot geluk bij een ongeluk ! Kon veeeel erger geweest zijn !!
Waarschijnlijk moeten de bouten van de cylinderkop nog even nagetrokken worden.
Succes met uw "nieuwe" motor ...
Geplaatst: 26.03.2010 - 13:49
door drdre
Bedankt,ik was eerst van plan om een andere volvo te kopen voor dit was gebeurd.
Maar nu ga ik hem houden denk ik.
Deze kan nog een paar jaar mee hehe