Pagina 1 van 2

Verbruik 2007 2.4d/D5 en schoonmaken EGR klep-dingus

Geplaatst: 21.03.2010 - 16:37
door v40jlt4
Het verbruik van mijn recent aangeschafte V70 2.4d op de snelweg slaat nergens op. In de stad rijdt ie nog zuiniger, Daar haal ik (niet op basis van boordcomputer, maar na het tanken 1/12 ongeveer (veel stad, beetje 80, beetje snelweg)

Op de snelweg haalt ie volgends de BC bij 120km/uur soms 8.2l/100km, met veel moeite 7.5L/100km. Ben een stukje 160 gaan rijden en het verbruikt bleef 7.5L/100km.
Toen weer terug naar 120km/u en het verbruik ging naar 6.8L/100km.

Een tijdje geleden al deze link gevonden:
http://forums.t5d5.org/egrplenum-mixer- ... -t372.html

Leek me een strak plan ook eens te doen. Helaas ziet het er bij mij behoorlijk anders uit, allerlei slangen/kleppen/sensoren/e.d. Dus is het met niet gelukt de boel helemaal los te halen.

Wel deels, en er zat me toch een laag TROEP in!! Echt niet normaal. Een hele rol keukenpapier opgemaakt en er zoveel mogelijk zooi uitgehaald, maar ja, helemaal schoon heb ik 'm niet kunnen maken. Carburateurreiniger erin gespoten, maar die laag roet gaat niet los, moet je echt loskrabben.

Dat kan toch niet goed zijn zo'n dikke laag troep.

Wellicht is dit wel een tip voor anderen met een tegenvallend verbruik.
Ik zou wel eens willen weten of anderen ook zo'n vieze slangen etc hebben.

Geplaatst: 21.03.2010 - 17:11
door BlackcurrantV70
Hallo v40jlt4,

Ik heb een V70 24D MY06, mogelijk dus dezelfde motor als die van jou.

Heb je toevallig fotos van "jou troep" ?

Dan kan ik eens vergelijken.

Geplaatst: 21.03.2010 - 17:20
door v40jlt4
Nee, mijn handen waren te goor om een fototoestel aan te durven raken.
Maar het was nog erger dan de foto's in die link. Ik heb echt met een houtje een laag van zeker 5 tot 7 mm los zitten schrapen.

Ik heb de zoekfunctie ook eens losgelaten op deze site en dan vind je wel wat foto's en ervaringen. Af en toe schoonmaken lijkt een goed plan, maar ik vraag me af hoe ik 'm los kan maken. Ik zal wel eens ter vergelijking een foto van die EGR klep maken.

Geplaatst: 21.03.2010 - 21:28
door Mrlten
Ik heb dit weekend bij mijn S60 D5 ook de EGR mixer (zit vooraan het motorblok) samen met de inlaatbuis vanaf de mixer schoongemaakt. Er zat zo'n 5mm aan roetaanslag in de buis en mixer, dit heb ik met een plastic mesje (weggooibestek :P) eruit gehaald, dit ging erg goed!

Na het schoonmaken merk ik eigenlijk geen verschil, zowel als verbruik als rijgedrag. Merk jij wel wat na het schoonmaken?

Geplaatst: 21.03.2010 - 23:08
door Gast
Blijft idd een probleem. Is hier al veel meer over geschreven.
Je zou de EGR elektronisch door een tuner dicht kunnen laten zetten.

Geplaatst: 23.03.2010 - 13:09
door Drewster
Je kunt de EGR klep ook afstoppen; aluminium plaatje op maat knippen/snijden en er tussen zetten. Ik snap dat zo'n klep moet ivm milieu maar je vervuilt er wel je hele inlaattraject mee...

Geplaatst: 23.03.2010 - 13:24
door Thuurc
Wellicht heeft de tuning iets voor het verbruik betekend? 253PK is extreem veel voor een 2.4D/D5.

Geplaatst: 23.03.2010 - 13:26
door Richard
Drewster schreef:Je kunt de EGR klep ook afstoppen; aluminium plaatje op maat knippen/snijden en er tussen zetten. Ik snap dat zo'n klep moet ivm milieu maar je vervuilt er wel je hele inlaattraject mee...

Krijg je alleen wel een foutmelding in je BC van. Vandaar software matig dicht laten zetten door een tuner.

Geplaatst: 23.03.2010 - 13:28
door Drewster
Hmm, goeie opmerking van Thuurc, had ik nog niet gezien; zou het trouwens raar vinden dat ie getuned is maar dat ze de EGR niet afstoppen, wordt in 9 van de 10 gevallen door een tuner wel gedaan

Geplaatst: 23.03.2010 - 14:32
door v40jlt4
Drewster schreef:Hmm, goeie opmerking van Thuurc, had ik nog niet gezien; zou het trouwens raar vinden dat ie getuned is maar dat ze de EGR niet afstoppen, wordt in 9 van de 10 gevallen door een tuner wel gedaan
Nee hoor, die tuning heeft er niets mee te maken is mijn ervaring. Mijn vorige auto, een tot 323PK 440NM getunede V40 T4 verbruikte exact hetzelfde als ongetuned, bij gelijkblijvend rijgedrag natuurlijk.
Een getuned auto verbruikt bij 100KM/uur niet meer dan een ongetunede, waarom zou ie?

Zeer interessante opmerking over die EGR klep, zal eens navragen...

Geplaatst: 24.03.2010 - 12:11
door Drewster
Richard schreef:
Drewster schreef:Je kunt de EGR klep ook afstoppen; aluminium plaatje op maat knippen/snijden en er tussen zetten. Ik snap dat zo'n klep moet ivm milieu maar je vervuilt er wel je hele inlaattraject mee...

Krijg je alleen wel een foutmelding in je BC van. Vandaar software matig dicht laten zetten door een tuner.
weet jij zo of dit ook geldt voor een model 2003, die foutmelding?
Sorry voor het gebruik maken van dit topic voor mijn vraag....

Geplaatst: 24.03.2010 - 12:38
door edraket
Geldt voor alle V70 diesels van 1999 en later. Dus alle D5's geven een foutmelding.

Geplaatst: 29.03.2010 - 22:13
door v40jlt4
Snap er weinig van, van deze auto. Meteen na de schoonmaakactie gaf de BC 6.2L/100KM aan op de snelweg bij 120km/uur. Gisteren, tijdens ongeveer gelijke omstrandigheden weer 8.2L/100KM.

Belachelijk verbruik voor een diesel.

Heb bij Rica nagevraagd of de EGR klep dicht is, maar nog geen antwoord

Geplaatst: 29.03.2010 - 22:23
door Dieselross
Mijn V70 2,5D uit 1999 is niet veel zuiniger maximaal 1 op 13,5 met veel snelweg km.
En hij is niet getuned, mijn EGR is niet afgedopt (ivm lampje).

Geplaatst: 30.03.2010 - 09:26
door edraket
Misschien het roetfilter wat aan het regenereren is. Hoeveel km rijd je al met dit hoge verbruik?

Geplaatst: 30.03.2010 - 12:30
door Cygnus
v40jlt4 schreef:Snap er weinig van, van deze auto. Meteen na de schoonmaakactie gaf de BC 6.2L/100KM aan op de snelweg bij 120km/uur. Gisteren, tijdens ongeveer gelijke omstrandigheden weer 8.2L/100KM.
Dit is ongeveer het verbruik (met nu en dan die uitschieter ivm regeneren) dat ik ook heb. Zit nu na 4000km op 7.1 gemiddeld incl. rit naar Zwitserland met 4 pers, dakkoffer en 145 op CC.
Het verbuik van mijn Megane Dci (1:19) zal ik wel niet gaan halen maar ik ben er dan ook ruim 100 pk op vooruit gegaan :P

Geplaatst: 30.03.2010 - 12:59
door edraket
Gaat het trouwens om een automaat of handgeschakelde?

Geplaatst: 30.03.2010 - 18:05
door v40jlt4
[quote="edraket"]Gaat het trouwens om een automaat of handgeschakelde?[/quote]

De mijne is handgeschakeld.

Geplaatst: 30.03.2010 - 19:08
door Rippie V70
Dit is ongeveer het verbruik (met nu en dan die uitschieter ivm regeneren) dat ik ook heb. Zit nu na 4000km op 7.1 gemiddeld incl. rit naar Zwitserland met 4 pers, dakkoffer en 145 op CC.
met 145 en een dakkoffer issie echt niet zuinig!
Dan is 7.1 heeeeeel acceptabel
Maar met 253PK, hoe rij je eigenlijk? pittig, lijkt me. Dan is 1:14 toch helemaal niet slecht. zeker als je voornamelijk in de stad rijdt.

Geplaatst: 30.03.2010 - 22:44
door v40jlt4
Neenee. Rijstijl doet er bij deze testen niet toe. Ik heb het over verbruiksgetallen van de BC bij b.v. 100km/uur in de 6e versnelling.

Juist om het verbruik te testen rij ik extra voorzichtig/rustig. Kan amper van de pk's genieten (is ook een redelijke achteruitgang 253PK bij 1535kg ipv 323PK bij 1295kg :-) )

Gemiddeld verbruik tot nu toe over de afgelopen 1900km = 1/12.5 Maar da's nog met name in de stad en op 80 km/uur wegen. Vooral bij 120km/uur lijkt het verbruik zot.