Pagina 1 van 1
Versnellingsbak probleem
Geplaatst: 21.03.2010 - 21:56
door MDA
Afgelopen zaterdag een beetje gereden, en bij 100 km/u begon de versnallingsbak ineens een beetje te zingen (in z'n 5). Toen bij de oprit naar de snelweg shoot ie ineens spontaan terug naar neutraal.
Dus duidelijk een probleem met de bak, althans met de 5de versnelling. Om verdere schade te voorkomen de rest van de rit in z'n 4 gereden.
Op de terugweg zorgde het automatisme van het schakelen ervoor dat ik zonder na te denken hem weer in z'n 5 zette. Dat ging een tijdje goed (20 km) en toen begon ie opeens weer te zingen. Dus heb ik hem toen meteen weer in zijn 4 gezet voor de rest van de rit.
Wat is de mening van de experts over wat dit kan veroorzaken?
Is mijn bak dood aan het gaan (zijn mijn tandwielen glad)? Of is er alleen een moer los aan het einde van een van de assen?
Geplaatst: 22.03.2010 - 22:25
door theboz
Als hij uit 5 schiet zit de moer waarschijnlijk (deksel bij bak los maken)
Alleen de kans er schade in de bak is dan een oplosing bak vervangen
op de sloop zijn ze niet allemaal goed dus let op
The Boz
Geplaatst: 23.03.2010 - 00:20
door MDA
Er wordt morgen naar die moer van de 5de versnelling gekeken bij de garage (heel voorzichtig er heen rijden!!!!)
En als er meer schade is *vingers gekruisd houden!* dan wordt het waarschijnlijk een revisiebak... maar dat wordt even zoeken dan, ben ik bang.
Geplaatst: 23.03.2010 - 19:41
door V401.8
Om welk bak gaat het? Om de beruchte Renault bak?
Die zingen bijna allemaal, zelfs nieuwe bakken van dit type maken fluitende of zingende bijgeluiden.
Zolang hij goed schakelt, zal het dus wel in orde zijn.
Re: Versnellingsbak probleem
Geplaatst: 24.03.2010 - 10:58
door MDA
MDA schreef: ... bij de oprit naar de snelweg shoot ie ineens spontaan terug naar neutraal.
Das toch niet helemaal 'normaal schakelen'. Daarnaast: hij heeft de afgelopen 90.000 km dat ik de V40 heb nog nooit gezongen.
Ach, hij staat bij de garage. Ze bellen me later vandaag om te vertellen wat er aan de hand is.
Geplaatst: 26.03.2010 - 11:19
door MDA
Nou, een update:
de zijdeksel van de bak is er af geweest, en de moer van de 5de zat er nog netjes strak op. Dus dat was niet het euvel. Er is even naar de olie van de bak gekeken, maar geen metaalslijpsel te zien... dus niemand weet wat er aan de hand kan zijn, behalve dat de bak gewoon aan het einde van zijn leven is (toch vreemd zonder metaalslijpsel). Ik heb de auto dus zo weer meegekregen, en als zich meer problemen voordoen moet ik maar terugkomen. tja...
Ik weet het verder ook niet meer wat het zou kunnen zijn. Iemand nog ideeen hier?
Geplaatst: 26.03.2010 - 19:40
door V401.8
MDA schreef:Nou, een update:
de zijdeksel van de bak is er af geweest, en de moer van de 5de zat er nog netjes strak op. Dus dat was niet het euvel. Er is even naar de olie van de bak gekeken, maar geen metaalslijpsel te zien... dus niemand weet wat er aan de hand kan zijn, behalve dat de bak gewoon aan het einde van zijn leven is (toch vreemd zonder metaalslijpsel). Ik heb de auto dus zo weer meegekregen, en als zich meer problemen voordoen moet ik maar terugkomen. tja...
Ik weet het verder ook niet meer wat het zou kunnen zijn. Iemand nog ideeen hier?
Ik had precies hetzelfde. Bak schakelde goed, olie schoon (geen slijpsel) en moer goed vast. Omdat ik toen nog niet wist dat dat zingen vaker voorkwam bij deze bak ben ik een aantal keren van olie gewisseld. De eerste wissel had de garage gedaan. Naar mijn mening was dit te dikke olie (hakerig schakelen), dus ik had er weer de originele Volvo olie in gedaan.
Waarschijnlijk heeft dit de bak geen goed gedaan al dat gewissel met verschillende oliƫn (deze bak is nl. zeer gevoelig).
Kort daarna hebben de differentieellagers het begeven:(
Geplaatst: 27.03.2010 - 00:02
door Bart Giesen
Motorsteunen controleren
Schakelstangen afstellen
Geplaatst: 27.03.2010 - 18:17
door MDA
Bart Giesen schreef:Motorsteunen controleren
Schakelstangen afstellen
Deze beiden zorgen er toch voor dat je correct kunt schakelen (laten we zeggen dat als je hem in z'n 5 steekt, dat ie dan ook daadwerkelijk in de 5 terechtkomt)? hoe kan dit zorgen voor zingen, en dat de versnelling spontaan uit zijn plek komt terug naar neutraal?
(Ik beweer hier trouwens absoluut niet mee dat je idee niet klopt, ik wil alleen zoveel mogelijk leren en begrijpen... ik opperde namelijk al bij de garage dat het misschien aan de schakelstang kon liggen, en kreeg te horen dat het dat niet kon zijn met deze klachten... en ik kon toen niks terugzeggen)
Geplaatst: 28.03.2010 - 11:10
door V401.8
MDA schreef:Bart Giesen schreef:Motorsteunen controleren
Schakelstangen afstellen
Deze beiden zorgen er toch voor dat je correct kunt schakelen (laten we zeggen dat als je hem in z'n 5 steekt, dat ie dan ook daadwerkelijk in de 5 terechtkomt)? hoe kan dit zorgen voor zingen, en dat de versnelling spontaan uit zijn plek komt terug naar neutraal?
(Ik beweer hier trouwens absoluut niet mee dat je idee niet klopt, ik wil alleen zoveel mogelijk leren en begrijpen... ik opperde namelijk al bij de garage dat het misschien aan de schakelstang kon liggen, en kreeg te horen dat het dat niet kon zijn met deze klachten... en ik kon toen niks terugzeggen)
Controleer eens: als je de linker aandrijfas (bestuurderskant) beetpakt en op en neer beweegt en in de lengterichting van de auto heen en weer , voel je dan speling?
Geplaatst: 28.03.2010 - 12:01
door Bart Giesen
Zingen kan ik niet verklaren. Maar bij mijn oude S40 floepte die ook soms uit de versnelling, maar meer bij accelereren / de-accelereren. Doordat de motorsteun niet stug genoeg meer was, kon het blok overdreven gezien kantelen t.o.v de schakelstangen / pook = ploep eruit.
Waarom de stangen niet zouden kunnen weet ik ook niet. Eigenlijk moet je voor de gein ook eens voelen of er veel 'kracht' op de stangen onder de auto staat, als je 'm in b.v. de 5de hebt staan
Geplaatst: 29.03.2010 - 18:10
door V401.8
Heb je al gevoeld of er speling zit in je aandrijfas?
Als er speling op zit of op de tripoide koppeling kan dit ook voor bijgeluiden zorgen!
Geplaatst: 30.03.2010 - 11:46
door MDA
Geen of weinig speling in de aandrijfas. Motorsteunen zien er goed uit (geen droogtescheurtjes, niet ingescheurd)...
En zondag is het probleem erger geworden: Ik kreeg hem ineens niet meer in z'n 4. En toen ook niet meer uit z'n 3. Dus toen ben ik maar doorgereden naar de garage terwijl hij nog in 3 stond en daar op het parkeerterrein achtergelaten. Gisterochtend met de fiets langs gegaan en de sleutels afgegeven.
Ze gaan voor de zekerheid kijken naar de schakelstang (ik verwacht er niet veel van), en als dat niks oplevert gaat de bak open...
Geplaatst: 30.03.2010 - 16:23
door MDA
*Update*
De garage belde net. Er zit toch best veel speling aan het einde van de schakelstang, daar waar hij verbonden is met het schakelmechanisme van de bak (ongeveer 0.5 mm). Dus morgen eerst een nieuwe bus er op zetten, en kijken of het probleem verholpen is *houdt vingers gekruisd*
Geplaatst: 30.03.2010 - 18:13
door Bart Giesen
Mark my words

Geplaatst: 31.03.2010 - 23:19
door MDA
Bart Giesen schreef:Mark my words

Yep... het klonk aanvankelijk een beetje als een vreemd verschijnsel met dat zingen in de 5de, maar na dit weekend...
Ik hoopte vandaag dat ik al meer zou weten, maar svala heeft de onderdelen nog (steeds) niet naar mijn garage gestuurd :evil:
Geplaatst: 08.04.2010 - 01:56
door Bart Giesen
Und?
Geplaatst: 08.04.2010 - 16:44
door MDA
Bart Giesen schreef:Und?
Nope... nieuwe bus aan de uiteinde van de schakelstang, maar helaas, de bak wil nog steeds niet lekker schakelen... helaas helaas.
Dus ik heb nu de keuze tussen de bak proberen te laten repareren (door aardige mede forumers) of een tweedehandse / revisiebak te gaan zoeken.
p.s. als iemand er toevallig eentje heeft liggen: het is er een met bakcode JC5222.
Geplaatst: 08.04.2010 - 17:40
door Bart Giesen
Zucht, die bussen hebben geen ene fluit nut!!! Laat die stand nou eens stellen & evt. vervangen!
Geplaatst: 08.04.2010 - 18:03
door MDA
Bart Giesen schreef:Zucht, die bussen hebben geen ene fluit nut!!! Laat die stand nou eens stellen & evt. vervangen!
Nee, ja, ik was wat kort door de bocht.
De stang had speling daar waar ie aansluit op de bak. Daar zit ook een soort van bus over het korte stangetje van de bak heen geschoven om beiden bij elkaar te houden. Daar zat speling (0.5mm ongeveer). Die is vervangen om de speling van de stang weg te halen, en toen de stang afgesteld. Helaas heeft dat het schakelen niet makkelijker gemaakt.
Ik heb het niet over de geleidingsbusjes van de stang.