Pagina 1 van 3

om treurig van te worden

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:11
door runnuh
wil even wat van me afschrijven

rij nu al 1,5 jaar met veel genoegen in een S80
van de week was hij toe aan z'n jaarlijkse beurtje.
heb de dealer gevraagd om eerst een compressietest uit te voeren, voor aanvang van de beurt.
heb dit gevraagd omdat de motor sinds een aantal maanden olie is gaan gebruiken en ik hem niet zo lekker meer vind lopen.
ben zelf al een keer onder de auto gekropen en zag wat oliesporen op de deling tussen motor en versnellingsbak

de inspectie bij de dealer brachthet volgende aan het licht

cilinder 2 gaf geen compressie en cilinder 3 matig ( andere 3 prima )
de krukaskering aan de bakzijde lekt

nadat ze dit ontdekt hadden, hebben ze eerst de rest van de auto nagekeken en met de beurt maar even gewacht want daar kwam nogal een lijst uit

hun advies is om het blok te vervangen kosten €3880 (zonder arbeidsloon) dan gelijk de koppeling mee te nemen a €940.
met de rest van de lijst met gebreken bij elkaar opgeteld gaat het totale kostenplaatje dik door de €6000 heen

zit nu het hele weekend al te dubben wat te doen, nu is dit wel de duurste optie natuurlijk (dealer) maar ik vind de auto deze besteding niet waard

zijn er hier nog mensen met andere ideeen


zo dat ben ik even kwijt. :roll:

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:13
door marceltransalp
Oefff, dat doet zeer! Welk bouwjaar heeft de auto?

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:13
door Live
Pittig... succes !

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:17
door v-o-l-v-o
marceltransalp schreef:Oefff, dat doet zeer! Welk bouwjaar heeft de auto?
Bouwjaar 2000.... Voor een auto van 10 jaar oud zou ik er geen 6000 euro meer in pompen, Volvo of niet.

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:18
door marceltransalp
Mijn idee! Maar ik snap wel dat het even pijn doet..

Wat zijn de kosten als je het niet door een volvo garage laat doen? Ik vindt het blok trouwens ook flink duur.

Geplaatst: 21.03.2010 - 22:58
door Gast
Paar vragen;
Wat is de km-stand?
Loopt ie op LPG?

Re: om treurig van te worden

Geplaatst: 21.03.2010 - 23:17
door t5power
runnuh schreef: zijn er hier nog mensen met andere ideeen
Shit wat een nare beslissing. Kun je met wat lapmiddelen de auto laten repareren en dan verkopen aan 1 of andere pool? In oost-europa is het later vast goedkoper om een motor-swap te doen.

Even wat geld bijleggen en dan wellicht 1tje uit Duitsland halen?

Voor een s80 uit 2000 met nieuwwaarde van 55k komt er ongeveer nog 1000 euro aan BPM bij... weet niet hoeveel je huidige s80 heeft gereden, maar in Duitsland zou je wel 1tje kunnen vinden met minder dan 100k op de teller.

Geplaatst: 22.03.2010 - 23:51
door runnuh
huidige kilometerstand is 168000 en rij niet op lpg

heb ondertussen al een aantal revisiebedrijven gemaild met de vraag of ze een ruilblok kunnen leveren maar tot nu toe maar van 1 resultaat.
die hebben een sloopmotor staan met naar hun zeggen 60000 op de klok, ben daar alleen een beetje huiverig voor
zit nog te wachten op een reactie van mannesen in soesterberg

ga van de week ook even bij een volvospecialist langs, die zit een dorp verderop eens kijken wat we daar voor prijs te horen krijgen

het grootste probleem is dat ik in de afrondende fase van m'n al 3 jaar durende verbouwing zit en al het geld eigenlijk voor m'n huis gereserveerd heb.
heb wel een spaarpotje voor de reparaties aan de auto maar niet zo'n bedrag
en als ik moet kiezen maak ik liever eerst m'n huis af.

Geplaatst: 23.03.2010 - 00:27
door VolvoRob
Zo'n blok moet toch goedkoper te vinden zijn?

Geplaatst: 23.03.2010 - 01:07
door volvo c70 t5
168k op de teller en nu al compressie verlies beetje vreemd,Is er niet gewoon een klep waar een stukje van afgebroken is of een klep die niet meer goed sluit,Wat je ook nog wel eens hoor is over een luie rijstijl dan kan het geburen dat je zuigerveren verkleven en daardoor krijg je ook compressie verlies,Ik zou eerst je motorblok van binnen laten bekijken met een camera zo noem ik het maar even.

Geplaatst: 23.03.2010 - 01:24
door volvo c70 t5
www.autodemontageverwijst.nl

www.autorima.nl

dit zij een beetje de twee bedrijfen die veel motorbloken hebben,
maar ik zou eerst eens goed naar de motor laten kijken die je nu heb,Je kan niet alleen via een compressie test zegen dat je motor versleten is,De dealer waar je geweest bent denk bij zijn eigen kassa misschien is het wel gewoon een klep wat ik eerder zij dan ben je voor 2a300 euro kwijt.

Geplaatst: 23.03.2010 - 19:46
door Marc O.
Ik weet niet of het heel erg uit de buurt is, maar bel anders eens met Broeders in Loon op Zand (bij Tilburg). Vakmensen met een uitermate schappelijk uurtarief.

Geplaatst: 23.03.2010 - 19:56
door Hans oet Twent
Ik kan me haast niet voorstellen dat het blok nu al op is..... Mijn gevoel zegt, let wel ik ben geen techneut, dat dit niet kan en dat je eerst eens een second opinion moet laten plegen.

Geplaatst: 23.03.2010 - 19:58
door streetie
de krukaskering is een bekend probleem, het olie verbruik is waarschijnlijk hieraan toe te wijzen. Een motor die slechts 168k gelopen heeft kan normaliter niet versleten zijn. Het lijkt me sterk. Deze is net ingereden.

Wat minder compressie komt vaak van de kleppen. hebben ze deze nagekeken. Zijn ze uitgesteld of slechte klepveren.
Daarnaast is de prijs van de dealer erg fors. Dat kan veel goedkoper.
Koppeling en motor vervangen kan in een moeite door. De koppelingsplaten en de drukgroep kosten echt geen 900 euro als je de motor al uitgebouwd hebt.
Bel autorima in druten maar eens voor een prijsopgave als het toch zpou moeten
Ik zou overigens zonder meer een second opinion vragen bij een niet dealer.
alvorens geld uit te geven.

Geplaatst: 23.03.2010 - 20:20
door Goelette
zeker een second opinion bij een specialist in motorrevisie doen. En dan beslissen wat je doet. Wat je ook doet, geen 6000 uitgeven aan die auto want dat is op het randje van economisch total loss.... Ding is misschien 8000 waard ofzo? Als de motor écht op is, gewoon de auto verkopen aan de een of ander voor 4000 euro, daar wordt nog wel iemand blij mee die hem zelf kan repareren. Per saldo ben je dan veel goedkoper uit lijkt me.
maar nogmaals, eerst een second opinion want het lijkt me vreemd dat er iets zo ergs mis is met de motor dat de reparatie zoveel moet kosten.

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:03
door Marc O.
streetie schreef:de krukaskering is een bekend probleem...
Bij 850's was dat inderdaad het geval, maar ook bij S80's of andere modernere Volvo's?

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:18
door Richard
Kan me niet voorstellen dat met deze km stand de motor al gewisseld moet worden. inderdaad eerst nog maar eens iemand naar laten kijken en dan verder zien

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:24
door Gast
Ik denk ook aan klepspeling. Vreemd vind ik het wel.
Kan zijn dat de klepgeleiders ruim zijn (gezien olie verbruik) waardoor de kleppen niet goed meer draaien en hierdoor niet goed afkoelen.
Waardoor weer een klepspeling probleem ontstaat......

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:36
door Johan s60
Cil. 2 & 3, koppakking tussen de cilinders wellicht lek, naast de compressie meting geeft een lek-test aan wat er lekt.

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:51
door runnuh
allereerst alvast hartelijk bedankt voor alle meedenkers met goede adviezen
ga zoiezo niet gelijk de motor vervangen eerst eens verder speuren

heb een afspraak gemaakt bij mannesen in soesterberg die zou me snel moeten kunnen vertellen wat er aan de hand is
zat zelf te denken als het de zuigerveren zijn moet de motor toch altijd slecht lopen, nou dat doet ie niet het is een beetje 50/50

blijf er van overtuigd inderdaad dat een volvo bij deze kilometerstand pas net is ingereden
en wil voorlopig echt niet van deze auto af hij staat veel te goed bij m'n huis

Afbeelding

oh ja voor degene die zich afvragen waarom de reacties van mijn kant steeds zo laat komen ben overdag heel de tijd aan het rommelen in m'n huis en van 's middags van 4 tot 1 uur 's nachts aan het werk