Pagina 1 van 3

Motorservice vereist Update 11-04

Geplaatst: 23.03.2010 - 11:47
door mistermister
Heb al een tijd dat het lampje van de motorservice vereist gaat branden.
Dit gebeurt,zodra ik harder dan 120 km/h wil rijden. Op onverklaarbare wijze krijg ik dus die melding, tevens gaat er geen oranje of rood driehoekje branden.
Dealer heeft er al vier uur naar lopen zoeken, na een rekening van 335 euro en geen oplossing heb ik de moed eigenlijk opgegeven. Daarom mijn vraag of jullie een idee hebben.

De cruise control werkt gewoon en is het probleem dus niet.
Als de computer wordt uitgelezen dan zegt de dealer dat hij aangeeft dat het iets met de luchtinlaat te maken heeft.
De intercooler en verwante slangen zijn ook uitgesloten, was het ook allemaal niet.

Graag jullie deskundige mening.

Geplaatst: 23.03.2010 - 12:12
door mistermister
Gaat om een S60 D5 van 2002

Geplaatst: 23.03.2010 - 20:32
door HansEindhovenV70
Het is toch ook nergens voor nodig om harder dan 120 km/h te rijden?

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:20
door Richard
Zit je EGR klep misschien dicht door vervuiling?

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:20
door Richard
HansEindhovenV70 schreef:Het is toch ook nergens voor nodig om harder dan 120 km/h te rijden?
Ik neem aan dat dit met een knipoog is? :)

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:30
door mistermister
Richard schreef:
HansEindhovenV70 schreef:Het is toch ook nergens voor nodig om harder dan 120 km/h te rijden?
Ik neem aan dat dit met een knipoog is? :)
Daar ga ik ook maar van uit.
Probeer maar eens iemand snel in te halen die net 117 rijd ofzo. Van die irritant snelheden waardoor je op de rem moet of juist weer veel harder moet gaan rijden.

Egr-klep zou ook nog kunnen ja...

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:31
door mistermister
Richard schreef:Zit je EGR klep misschien dicht door vervuiling?
Het probleem zit hem zoals ik denk, dat die af en toe lucht tekort komt? Heb ik een auto met astma?

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:33
door Gast
Ik denk dat je brandstoffilter vervuild is.
Komt vaker voor, een brandstoffilter zou volgens het onderhoud-interval 60.000 km mee kunnen.
Maar hier al veel gevallen voorbij zien komen, dat ze dat niet redden.
Zeker als je bij van die goedkope tankstations en in het buitenland tankt.

Trouwens, een rare dealer heb jij, probleem niet oplossen maar wel een rekening schrijven?
Of zijn er ook nog andere dingen gedaan? Zo niet, niet betalen. No cure no pay.

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:34
door Richard
Als ie lucht tekort komt kan het dus je turbo zijn of je EGR bijvoorbeeld. Het is een D5 uit 2002, heb je de EGR al een keer schoongemaakt? Ik had met mijn V70 uit 2002 met kmstand rond de 2 ton de EGR schoongemaakt en bij 3ton weer. Beide keren zat er een behoorlijke aanslag in. Als die van jou nog nooit is schoongemaakt kan het zijn dat ie vol zit.
Heb je geen last van de melding als bijvoorbeeld eens flink optrekt?

Geplaatst: 23.03.2010 - 21:36
door Richard
AlexV70 schreef:Ik denk dat je brandstoffilter vervuild is.
Komt vaker voor, een brandstoffilter zou volgens het onderhoud-interval 60.000 km mee kunnen.
Maar hier al veel gevallen voorbij zien komen, dat ze dat niet redden.
Zeker als je bij van die goedkope tankstations en in het buitenland tankt.

Trouwens, een rare dealer heb jij, probleem niet oplossen maar wel een rekening schrijven?
Of zijn er ook nog andere dingen gedaan? Zo niet, niet betalen. No cure no pay.
Ik zou dan eerst eens gaan praten met de dealer. Als je de rekening niet betaald kun je in gebreke gesteld worden en kan er een heel vervelend staartje van komen als de dealer kwaad wil. Zomaar een rekening niet betalen kan niet.

Geplaatst: 23.03.2010 - 22:28
door Henielma
Ik neem aan dat de dealer al naar het stangetje van de wervelklep gekeken heeft. Als die los is van het servomotortje heb je ook kans op een dergelijke melding (luchtmassasensor signaal te hoog) als je het gas diep intrapt. Of dit stangetje nog vast zit kan je zelf eenvoudig controleren.

Geplaatst: 23.03.2010 - 22:29
door Gast
Tja, de dealer heeft naar mijn mening geen product geleverd.
Bij mij is niet leveren ook niet betalen.
Of er moet van te voren afgesproken zijn dat de onderzoekskosten betaald moeten worden.
Maar dan zoveel?

Geplaatst: 23.03.2010 - 22:41
door VolvoRob
Geen oplossing geboden = geen rekening betalen. De dealer had vooraf moeten aangeven dat het risico bestond dat er geen oplossing gevonden zou worden, en hij derhalve de diagnosekosten in rekening zou brengen.

Geplaatst: 24.03.2010 - 09:02
door Richard
Jullie hebben daarin gelijk. En ik ben het met je eens maar als je een factuur hebt gekregen kun je hem niet zomaar niet betalen. Dan zul je eerst een gesprek aan moeten gaan met de dealer en een creditnota bedingen. Het kan anders best vervelend gaan. Mocht het zo hoog oplopen dat het voor de rechter komt heb je geen poot om op te staan en zul je voor alle kosten op moeten draaien.
Wat wij eerlijk vinden en wat anderen eerlijk vinden zit soms een straatlengte verschil in.

Dus mijn advies: De dialoog met de dealer aangaan mbt de factuur.
Voor de rest misschien eens een volvo specialist opzoeken?

Geplaatst: 24.03.2010 - 10:51
door mistermister
Ik heb gister mijn luchtfilter vervangen. Ik wist dat het er aan zat te komen, maar ik was erzelf vanuit gegaan dat de dealer daar ook wel aan zou denken. Het probleem is gister en vandaag niet teruggekomen. En dat terwijl ik toch een flink stuk 150 heb (kunnen rijden),terwijl ik eerder niet boven 130 kwam. Dus ben benieuwd of het hiermee is opgelost.. Moet vanmiddag naar Düsseldorf, dat is voor mij de ultieme test of het probleem is opgelost.

Voor wat betreft die dealer.... ik kreeg me auto niet mee als ik de rekening niet betaalde. Daarbij al een klacht in gediend bij de bedrijfsleider, maar die doet alsof ik achterlijk ben. Ik vind het een grote boevenbende.
Mocht het probleem nu verholpen zijn met een schoner luchtfilter, dan ga ik toch nog maar eens een bezoekje brengen.

En ik geef AlexV70 helemaal gelijk, maar als je je auto niet krijgt en je hebt hem wel nodig, dan ben je op een bepaald moment toch wel bereid om te betalen.
Ze belde me na 2 uur zoeken op of ze nog door moesten gaan. Toen heb ik met me stomme hoofd ja gezegd, omdat ik zelf vond dat het probleem opgelost moest worden. Achteraf natuurlijk grote spijt van.

Ik laat jullie vanmiddag horen of het probleem is opgelost.

Geplaatst: 24.03.2010 - 14:16
door zwolly
Voor wat betreft die dealer.... ik kreeg me auto niet mee als ik de rekening niet betaalde.

dat heb ik nog nooit meegemaakt bij de volvo dealert, sturen altijd een rekening ...

Geplaatst: 24.03.2010 - 14:20
door bart simpson
Die vind ik helemaal niet zo raar, je krijgt bij een supermarkt je boodschappen toch ook niet mee zonder te betalen?

Geplaatst: 24.03.2010 - 14:22
door zwolly
ja dat zal, maar ik heb het bij de volvo dealer nog niet zo meegemaakt...

btw heb de voornoemde problemen ook gehad en bleek brandstoffilter te zijn, toch was deze vrij recent vervangen en heel vlot weer vervuild..

Geplaatst: 24.03.2010 - 14:29
door bart simpson
zwolly schreef:ja dat zal, maar ik heb het bij de volvo dealer nog niet zo meegemaakt...

btw heb de voornoemde problemen ook gehad en bleek brandstoffilter te zijn, toch was deze vrij recent vervangen en heel vlot weer vervuild..
Ik heb het bij Albert Heijn nog niet meegemaakt dat ze me een rekeing stuurden.
Als je naar eigen willekeur mag gaan betalen moet een dealer er een debiteurenadministratie op na gaan houden, mensen hebben soms eigenaardige prioriteiten als het om betalen gaat en dealers zijn geen financiers.
Die benodigde debiteurenadministratie betaal je ook gewoon in je werkplaatstarief mee.

Geplaatst: 24.03.2010 - 14:34
door degids
Bij de Albert Heijn krijg je ook daadwerkelijk je boodschappen.
In dit geval bleef de klant mistermister zonder boodschappen, maar kreeg toch de rekening.

Ik zie het verschil wel.

Als het nu echt het luchtfilter blijkt te zijn wat de boosdoener was, dan valt het absoluut niet te verdedigen om die rekenening te laten staan.