Pagina 1 van 1
Remschijven krom
Geplaatst: 25.03.2010 - 13:45
door Sathumax
Hallo luitjes,
Voor de 2de keer, dat mijn schijvremmen krom zijn.
Allemaal orgineel van volvo.
Hoe kan ik dit toch het beste voorkomen.?
Andere type, merk?
Hou mijn voet nooit te lang op rempedaal.
Geplaatst: 25.03.2010 - 13:46
door Walter
Na stevig remmen niet door plassen rijden bv. En als je stevig geremd hebt en je staat stil, hou dan niet de voet op de rem. Alles waarmee je kan voorkomen dat de remschijf niet evenredig afkoelt.
Geplaatst: 25.03.2010 - 15:36
door RVL
krom of niet gelijkmatig afgesleten. Heb je zelf de schijven en de blokken vervangen?
Re: Remschijven krom
Geplaatst: 25.03.2010 - 16:43
door asta
Sathumax schreef:Hallo luitjes,
Voor de 2de keer, dat mijn schijfremmen krom zijn.
Allemaal origineel van volvo.
Hoe kan ik dit toch het beste voorkomen.?
Andere type, merk?
Hou mijn voet nooit te lang op rempedaal.
Ik vermoed toch je rijstijl.
Kans is wel heel erg klein dat dit door slechte fabricage ontstaat.
Rijd je automaat?
Zo ja bij stoplicht uit de versnelling halen.
Veel stadsverkeer levert ook warme schijven op, zeker als je van een beetje doorrijden houd.
Ze zijn niet van boter natuurlijk dus ze moeten wel wat kunnen hebben.
Is je auto altijd zwaar beladen?
Je zal het in dit soort zaken moeten zoeken.
Geplaatst: 25.03.2010 - 19:10
door steven460
Hoi Satumax,
Ik heb dit ook 2x gehad met mn huidige s60. Werd er gek van. Vooral bij licht aanremmen vanaf hogere snelheid begon het te trillen.
Het helpt bij mij om de wielbouten iets steviger aan te draaien. (lees: iets)
Niet de bouten of het wiellager schroefdraad stuk gaan draaien!
Geplaatst: 25.03.2010 - 19:21
door asta
Voor lichtmetalen velgen 140Nm anders heb je een ander probleem.
Geplaatst: 25.03.2010 - 19:24
door steven460
dat ze niet meer los willen?
Bij volvo verkopen ze 2-delige wielbouten. Deze hebben dat probleem niet.
Geplaatst: 25.03.2010 - 19:53
door steven460
Oh wat ook nog wel eens wil helpen, is het laten vrijmaken/gangbaar maken van de remklauwen. Wat er dan gedaan wordt is dat de remblokken uit de remklauw gehaald worden en de rem zuigers een aantal keren ver naar voren laten komen. Eventuele roest knapt dan los zodat de zuiger daarna makkelijker terug kan naar zijn rust-positie.
Ze vervangen dan indien nodig de pakking van de rem zuiger.
Illustratione:
http://volvospeed.com/Repair/caliper_rebuild.html
Geplaatst: 25.03.2010 - 20:19
door asta
steven460 schreef:dat ze niet meer los willen?
Bij volvo verkopen ze 2-delige wielbouten. Deze hebben dat probleem niet.
Dat je velg kapot gaat omdat lichtmetaal vrij zacht materiaal is.
Geplaatst: 26.03.2010 - 09:37
door edraket
Is het voor of achter?
Geplaatst: 03.04.2010 - 15:39
door ceesvol
Het kromtrekken van remschijven komt door hitte, dus bij aanlopende remmen
Meest waarschijnlijke is dat de remcylinder niet voldoende op en neer gaat door vervuiling
Als de remblokken bijna op zijn, vlak voor de winterperiode, zijn de cylinders blootgesteld aan veel rotzooi waardoor ze niet meer makkeliijk bewegen
Geplaatst: 03.04.2010 - 20:46
door my first volvo
Inderdaad is de oorzaak van kromme schijven vaak de oorzaak van heetremmen of heetlopen doordat de remklauwen niet goed gangbaar meer zijn door vervuiling van remstof enz.
Door slijtagen worden de schijven ook dunner en worden daaroor heter.
Vandaag mijn schijven voor vervangen met blokken. Schijven waren totaal op. Aan de achterzijde van de schijf was volledig zwart en er waren hele stukje metaal uit het oppervlak gesprongen.
Ik heb mijn schijven op ebay gekocht bij een volvo dealer in Duitsland(Nederlandse mananger).
Voor 16" betaal je dan 150 euro voor twee orginele volvo schijven + orginele blokken.
Waar het op aankomt is de montage. Je kunt ze makkelijk in een half uur per kant vervangen, máááár de meeste tijd gaat zitten in het schoonmaken van de klauwen en even zo belangrijk de remzadels zodat alles goed gangbaar is. Let ook op de voorkant van de zuiger, deze wil nog al eens flink roesten waardoor deze niet 100% vlak tegen de remblok ligt.
Alle glijvlakken met kopervet insmeren, en glijstiften goed schoonmaken en met siliconespray behandelen.
Dan het vlak waartegen de remschijf wordt gemonteerd supergoed reinigen. En als laatste het aanlegvlak aan binnenzijde velg goed schoonmaken en dan de wielbouten met juiste koppel vastzetten. (130/140nm).
Na montage uiteraard met enige regelmaat de glijvakken van de remzadels schoonmaken invetten.
D basis is dan goed nu waterplassen vermijden alsmede

noodstops en voet op de rem voor het verkeerslicht.