Pagina 1 van 1

Olie lekkage

Geplaatst: 25.03.2010 - 17:45
door hmv
Vorige week kwam ik er door wat druppen op de vloer achter dat mijn 142 olie lekt. Zoeken bij de motor leverde niet veel op. Vandaag eens verder gekeken, en daar dit fotootje gemaakt, je ziet wat druppels olie hangen... Kan iemand mij aan de hand daarvan vertellen wat het probleem is? En vooral: is het eenvoudig op te lossen?
Verder: in de winter is er meer roest ontstaan dan mij lief is... Hoe kan ik dit gaan behandelen?

Geplaatst: 25.03.2010 - 18:28
door B-lennium
de olie kan op veel plekken vandaan komen, door de rijwind waait het onder de auto door. het lijkt er op dat er aan de voorkant van de versnellingsbak 'meer' olie zit als ergens anders, kan op een kapotte kering zijn.

kering kost €10,- maar de bak moet wel onder de auto uit.

Geplaatst: 25.03.2010 - 19:07
door bart1111111112
ik gok op de krukaskeerring achter het vliegwiel (dat plobleem heb ik ook) dit is niet moeilijk op te lossen maar wel veel werk,bak en vliegwiel er af dan kan je erbij.
je kan kiezen voor de orginele vilt ring of de moderne rubberen (met de rubberen heb ik niet zo goede ervaring).

van roest hebben alle oldtimers rijders last

Geplaatst: 25.03.2010 - 19:59
door mr.borrie
Eerst goed schoonmaken en dan laten lopen kijken waar het vandaan komt. Wellicht is het niet zo'n drama.

Overigens is het mij ook opgevallen op mijn 760 dat de roest enorm heeft toegeslagen.. slechte autowinter geweest :(

Goed schoonmaken en beschermen weer

Geplaatst: 25.03.2010 - 22:34
door admiral
9 van de 10 keer je achterste krukas keering, ik heb nog een moederne versie liggen, wel gebruikt. En bij nordicar kost een moderne keering 5 euro nog wat. Als je nog een vilten keering hebt en je wilt een moderne wat veel wordt toegepast dan moet je de oude houder met vilten keering inleveren en je krijgt na betaling een moderne d'r voor terug, kost je wel 0ngeveer 50 euro.

Dus als je intresse hebt mag je die van mij voor 20 euro excl verzenkosten overnemen. Moet je alleen nog en keerring kopen van 5 euro nog wat.

Geplaatst: 25.03.2010 - 22:52
door mr.borrie
dubbel

Geplaatst: 25.03.2010 - 22:53
door mr.borrie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 26.03.2010 - 01:30
door hmv
Klinkt als een klusje waar ik wel even de tijd voor mag gaan nemen... Maar de tips zeggen allemaal hetzelfde, dat scheelt alweer wat. Bedankt voor het meedenken.
Komende weken heb ik het in ieder geval te druk om ermee aan de slag te gaan. Kan het kwaad om er in de tussentijd nog wat mee rond te rijden? 't Zal mijn eerste echte reparatie worden. Is het voor beginners een moeilijke klus om bak en vliegwiel te demonteren en weer te monteren? En er is zeker geen manier om erachter te komen of ik een moderne of vilten keerring heb?

Geplaatst: 26.03.2010 - 08:42
door B-lennium
als je de olie niveau's goed bijhoud dan kan dat. het olie niveau van de bak kun je als volgt controleren:

aan de zijkant van de bak zit een plug (vierkante kop) als je die los draait dan moet de olie tot aan de rand staan (voelen met je vinger) anders bijvullen.

Geplaatst: 30.03.2010 - 23:21
door hmv
Heb eens wat in m'n Haynes zitten bladeren, maar kom er nog niet echt verder mee. Heb gevonden hoe ik de versnellingsbak eronder weg haal, maar hoe zit dat met het vliegwiel? En waar kan ik die keerring precies vinden? En hoe kan ik die versnellingsbak er het beste uit krijgen zonder zelf dat gewicht op me te krijgen...
Ik zit nog te twijfelen tussen rubberen of vilten keerring. Wat zijn de voordelen van beiden?
Veel vragen dus, ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. ;)

Geplaatst: 31.03.2010 - 08:18
door admiral
hmv schreef:Heb eens wat in m'n Haynes zitten bladeren, maar kom er nog niet echt verder mee. Heb gevonden hoe ik de versnellingsbak eronder weg haal, maar hoe zit dat met het vliegwiel? En waar kan ik die keerring precies vinden? En hoe kan ik die versnellingsbak er het beste uit krijgen zonder zelf dat gewicht op me te krijgen...
Ik zit nog te twijfelen tussen rubberen of vilten keerring. Wat zijn de voordelen van beiden?
Veel vragen dus, ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. ;)
Vliegwiel zit met een 6 tal bouten vast zie de foto in dit topic en als je die los haalt dan voorzichtig met een houten wig en een hamer het vliegwiel los wrikken, verplaats de wig steeds een stukje. Kijk uit want hij kan ineens d'r af vallen en hij is zwaarder dan je denkt.

Op die foto zie je ook de keerring met de aluminium houder. Stelt niks voor maar een moderne kost je al gauw 50 euro en een vilten versie een fractie alhoewel als je d'r al een moderne in heb zitten dan kost die ook maar 5 euro want de aluminium houder is al aangepast voor een moderne keerring.

D'r zijn mensen die zweren bij een moderne keerring maar d'r zijn ook mensen die veel problemen hebben met een moderne keerring. Het is afhankelijk hoeveel slijtage sporen er op het loopvlak van de krukas zit. Veelal helpt dan een moderne keerring niet voldoende en zal je terug moeten vallen op de vilten keering. Ook is belangrijk om te weten of je motorblok onderdruk heeft want dan helpt geen één afdichting want dan perst ie het er toch wel uit.

Ik weet niet hoe je te werk gaat, auto opkrikken of werken met de auto op de brug. Ik heb wel is een bak gewisseld met de auto op van die oprij standaards. Vond ik wel veiliger dan de auto op van die in hoogte te verstellen bokken te zetten. Ik heb toen een hydraulisch krikje gebruikt met wieltjes zodat je deze langzaam kan laten zakken. Het is zwaar werk maar best wel te doen, alleen de bak weer op zijn plek krijgen is lastiger want je moet wel goed tegenover je pries as zitten alnders krijg je hem d'r met geen mogelijk onder. Daar zijn speciale tools voor. Dan zul je ook merken dat de bouten niet altijd goed bereikbaar zijn, zowel bij losmaken van de bak alswel het monteren.

Leuk klusje en veel suc6

Geplaatst: 31.03.2010 - 12:14
door Boele
Wat je kan doen als je een keerring monteert, is het veertje een cm inkorten en ze dan weer in elkaar draaien. Dan sluit hij wat strakker af. Bij mij lekte ook de achterste krukaskeerring en bleek later dat het veertje eraf was gesprongen. Tsja, dan zeikt de olie er wel tussen uit...

Leuk werkje is het in ieder geval zeer zeker niet. Tenzij je over een brug beschikt. Vooral het centreren van de prise as is een rotklus. Desalniettemin, succes!

Geplaatst: 01.04.2010 - 20:44
door mightyspawn
OVer de roest, al die bakken roesten wel wat. Pak alles grondig aan, bodem ook eens goed controleren. En laat daarna alles tectyleren. Iedere hoek die er is, ook alle holle ruimtes. Dan zal je auto al een stuk langer mee gaan. Niet beunen met wat bussen, maar uit besteden. Is het geld dubbel en dwars waard.

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:29
door Boele
mightyspawn schreef:OVer de roest, al die bakken roesten wel wat. Pak alles grondig aan, bodem ook eens goed controleren. En laat daarna alles tectyleren. Iedere hoek die er is, ook alle holle ruimtes. Dan zal je auto al een stuk langer mee gaan. Niet beunen met wat bussen, maar uit besteden. Is het geld dubbel en dwars waard.
Probleem van ''goed'' tectyleren is dat je al snel een euro of 800 kwijt bent.

En of men dat over heeft voor een 142 hangt natuurlijk van de staat & waarde af..

Geplaatst: 03.04.2010 - 23:17
door hmv
De bodem is gelukkig al getectyleerd. Dus het gaat vooral om wat optische plekjes op de carosserie. Ben de afgelopen dagen lekker bezig geweest met Novorox, leuk wondermiddeltje.

Met die lekkage heb ik er niet echt vertrouwen in dat ik het zelf kan oplossen. Dus ik denk dat ik toch maar een garage ga zoeken. Iemand nog tips in de omgeving van Kampen/Zwolle?
Is het trouwens ook mogelijk dat ik benzine en olie heb verward? Ik vertrouw het toch niet helemaal... Hij verbruikt de laatste tijd in ieder geval wel meer. Ik heb in de winter nog 1 op 11 gereden, maar zit nu meer op 1 op 8,5.

Geplaatst: 21.04.2010 - 20:11
door hmv
Gisteren even bij iemand met een brug geweest, daar de auto eens opgezet. Volgens hem is het probleem niet bij de versnellingsbak, maar tussen de benzinepomp en het motorblok. Door rijwind wordt de olie dan naar achter geblazen. Dus heb ik een mooi klusje voor het weekend: benzinepomp eraf, 'papiertjes' vervangen, en de boel weer aansluiten. En dan hopen dat het daarmee inderdaad is opgelost...

Geplaatst: 21.04.2010 - 20:39
door Grijze144
Dan moet je ook eens kijken bij de aansluiting van het eitje (de carterontluchting vanwaar een slang omhoog vertrekt ri. luchtfilter) op het blok, daar lekt het ook altijd.

Geplaatst: 22.04.2010 - 14:07
door Boele
Grijze144 schreef:Dan moet je ook eens kijken bij de aansluiting van het eitje (de carterontluchting vanwaar een slang omhoog vertrekt ri. luchtfilter) op het blok, daar lekt het ook altijd.
Klopt, de rubberen ring die ertussen zit/hoort, wordt snel knetterhard. Dan gaan ze vaak lekken.

Geplaatst: 22.04.2010 - 17:08
door hmv
Bedankt voor de tip, kijk ik daar ook direct even naar.