Pagina 1 van 2

thermostaat controleren / vervangen volvo 850

Geplaatst: 26.03.2010 - 10:51
door polleke_1974
Hallo,

ik heb het volgende probleem met mijn volvo 850 station 2.5 benzine (1993): De motor wordt moeilijk warm. Alleen bij stationair en lange afstanden stijgt de temperatuur wijzer naar het midden van de meter.
Na enig rondvragen denk ik dat de thermostaat niet goed functioneert en misschien vervangen moet worden. Ik zou graag de thermostaat controleren en evt. vervangen, maar heb dit nog nooit gedaan. kan ik hier zelf bij ? en zo ja, waar zit de themrostaat ergens en hoe controleer en vervang ik hem ? Aangezien het een oude auto is, vind ik dit juist een goede gelegenheid om zelf wat meer kennis op te doen van de motor en aanverwante onderdelen, daarom doe ik dit het liefst zelf. En daarnaast zal het me (indien het me lukt) ook wat geld besparen.

Alvast bedankt voor reacties

Maarten

Geplaatst: 27.03.2010 - 08:41
door 240estate
Als je een beetje engels kent.

klik hier

Geplaatst: 27.03.2010 - 22:14
door volvo c70 t5
Alleen wel uitkijken dat je de torks boutjes niet dol draai van het thermostaathuis,die zitten altijd muurvast.

Geplaatst: 29.03.2010 - 10:29
door polleke_1974
Hey, bedankt ! ik ga eens kijken of ik eruit kom..

Iemand anders nog bruikbare tips ?

Is er trouwens iemand in de buurt van Breda, die zijn kennis over de volvo 850 met mij wil delen ?

groeten,

Maarten

Geplaatst: 29.03.2010 - 10:56
door polleke_1974
Ik heb de beschrijving gelezen.
Die radiator splash guard (spat scherm), die zit onder de auto neem ik aan om dat kraantje voor de koelvloeistof te beschermen ?

Geplaatst: 29.03.2010 - 20:28
door Drewster
Thermostaat kun je controleren door 'm te demonteren en in een pannetje met koud water te leggen en op het vuur te zetten. Zodra hij warm wordt (richting kookpunt gaat) zal de plunjer open gaan om de koelvloeistof te kunnen laten stromen. Voor zover je vraag of je kunt testen of hij nog werkt...

Een nieuwe thermostaat kost je ca 15 euro. Bespaar je bovenstaande moeite en vervang 'm gelijk...

Geplaatst: 30.03.2010 - 10:49
door polleke_1974
oh, ik dacht dat die iets van 75 euro kostten.
Dan kan ik inderdaad beter een nieuwe kopen. dank.

Geplaatst: 30.03.2010 - 12:04
door Drewster
Pin me niet op die 15 euro vast maar 75 euro lijkt me belachelijk veel voor een thermostaat.... Informeer gewoon even bij de Brezan. Je hoeft hiervoor echt niet naar de Volvo dealer, komt allemaal bij dezelfde fabrikant vandaan.

Geplaatst: 30.03.2010 - 13:30
door Ludo
volvo c70 t5 schreef:Alleen wel uitkijken dat je de torx boutjes niet dol draait van het thermostaathuis, die zitten altijd muurvast.
Een paar dagen op voorhand al beginnen met kruipolie, dan gaat dat wel.
En niet bang zijn om een paar drupjes te gebruiken... :lol:

Geplaatst: 30.03.2010 - 13:54
door polleke_1974
goede tip. ik zal die olie vandaag er al eens in laten trekken. Als er iets vervelend is, is het wel kapotte boutjes.
Thermostaat heb ik voor 20 euro gevonden, lijkt me wel redelijk. Misschien zijn ze nog wel goedkoper te krijgen, maar ik wil er snel mee aan de slag, dus neem ik deze maar.

Ik laat jullie weten of het me gelukt is !

Geplaatst: 01.04.2010 - 10:18
door polleke_1974
ik heb nog een additionele vraag m.b.t. de thermostaat problemen:

Heeft een kapotte thermostaat invloed op het brandstofverbruik ?
Dus gaat de auto meer brandstof verbruiken bij een thermostaat die continu open staat ? En kan dat dan weer gevolgen hebben voor het olieverbruik en op de slijtage van de bougies ?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 01.04.2010 - 10:23
door Walter
Brandstofverbruik: theoretisch wel ja. De motor presteert het beste op een bepaalde bedrijftemperatuur. Als je thermostaat open blijft, duurt het langer voor die temperatuur bereikt is.

Olieverbruik en slijtage bougies kan ik me niet voorstellen dat dat invloed heeft

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:09
door polleke_1974
Hoi, het is me gelukt.
Velen van jullie zullen er wel niet van onder de indruk zijn, maar voor een leek als ik is het een hele prestatie :-)

Ik heb al even een testritje gemaakt en jawel, de temperatuurwijzer komt nu netjes in het midden terecht. Ik denk dat m'n auto er een stuk beter door zal gaan rijden.

Bedankt voor alle hulp ! Vooral de beschrijving in het Engels heeft erg geholpen.

Hopelijk kan ik bij een volgende sleutelbeurt ook weer terecht bij jullie voor vragen en/of tips

groeten,

Maarten

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:30
door volvo c70 t5
Heb je ook de temperatuursensor mee vervangen?Zo niet doe het als nog.

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:32
door volvo c70 t5
polleke_1974 schreef:Hey, bedankt ! ik ga eens kijken of ik eruit kom..

Iemand anders nog bruikbare tips ?

Is er trouwens iemand in de buurt van Breda, die zijn kennis over de volvo 850 met mij wil delen ?

groeten,

Maarten
Wordt hier lid van http://www.volvo850forum.nl

Geplaatst: 02.04.2010 - 10:52
door Walter
volvo c70 t5 schreef:Heb je ook de temperatuursensor mee vervangen?Zo niet doe het als nog.
Bij mijn 850 heb ik wel de thermostaat maar niet de sensor vervangen. Die is vrolijk 300.000km blijven zitten. Waarom zou die vervangen moeten worden?

Geplaatst: 02.04.2010 - 10:57
door polleke_1974
Hoi "volvo c70 t5", waarom moet ik ook de sensor vervangen als alles nu goed lijkt te functioneren ? Is de sensor iets wat samenhangt met een nieuwe thermostaat, of is er een andere reden om te veronderstellen dat deze aan vervanging toe is ?

Geplaatst: 02.04.2010 - 11:52
door volvo c70 t5
Als je de thermostaat bij de dealer laat vervangen,nemen ze de sensor altijd mee,en wordt ook aangeraden.kost twee tientjes.

Geplaatst: 02.04.2010 - 12:32
door Walter
Nu werk ik al vanaf 1992 bij een dealer en hier heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Die sensor wordt niet standaard mee vervangen hoor.

Geplaatst: 02.04.2010 - 13:11
door polleke_1974
Ik vervang hem vooralsnog niet denk ik. Maar waar zit dat ding eigenlijk ? (ben nog steeds een leek he :-D )
Dan weet ik dat voor wanneer ik de sensor in de toekomst moet vervangen.