Pagina 1 van 1

D5 probleempje, vliegwiel defect? Opgelost!!

Geplaatst: 27.03.2010 - 16:43
door JacoS80
Al een poosje hoorde ik af en toe een rammel bij stationair toerental, even gas geven was voldoende om de rammel weer kwijt te zijn. Bij de garage vermoedden ze het vliegwiel maar het was niet erg genoeg om deze rigoureus te vervangen.

Een paar dagen geleden direct na het starten met een koude motor was er weer de rammel en het geluid van een slippende snaar, dit hield even aan en was vervolgens weer weg. Nu heb ik continu bij stationair toerental een nare brom in het interieur en een rammel als de aircopomp aanslaat. Zodra ik wegrijd en dus meer toeren maak rijd de auto als vanouds soepel en zonder bijgeluiden. Ook tijdens cruisen op de snelweg is het is het heerlijk comfortabel stil zoals altijd. De problemen zijn er dus alleen bij stationair toerental. Horen deze klachten bij het vliegwiel probleem en zo ja wat zijn de te verwachten onkosten bij dealer en bij niet dealer?
Ik hou mijn hart vast, ik heb in 4 maanden tijd al € 1.800,00 aan onderhoud weggebracht, de bodem van de schatkist komt zo langzamerhand in zicht. :(

Geplaatst: 27.03.2010 - 17:56
door toppertje
Ik verdenk de vrijloop poelie vd dynamo.

Geplaatst: 27.03.2010 - 22:53
door Oceanracer
Die kans is inderdaad het grootst. Al blijft het welbekende flexstuk in de uitlaat ook altijd verdacht.

Geplaatst: 28.03.2010 - 11:19
door JacoS80
Hoe zou ik het flexstuk en de vrijlooppoelie kunnen controleren en uitsluiten?

Geplaatst: 28.03.2010 - 11:23
door V70 T5 assen
Jou verhaal klinkt wel als een vrijlooppoelie die aan het eind is.

Mijn ouwe lui hebben dit vorig jaar gekregen in italië konden er wel gewoon mee naar huis rijden .

Geplaatst: 28.03.2010 - 11:27
door JacoS80
Een vrijlooppoelie klink in ieder geval minder kostbaar als een vliegwiel.

Geplaatst: 28.03.2010 - 12:26
door Oceanracer
JacoS80 schreef:Hoe zou ik het flexstuk en de vrijlooppoelie kunnen controleren en uitsluiten?
Vrijlooppoelie gewoon vervangen, kost je niet de hoofdprijs.

Flexstuk kun je met ijzerdraad bij elkaar binden. Gaat op de brug best gemakkelijk.

Re: D5 probleempje, vliegwiel defect?

Geplaatst: 28.03.2010 - 12:32
door SuperKnutsel
JacoS80 schreef:Al een poosje hoorde ik af en toe een rammel bij stationair toerental, even gas geven was voldoende om de rammel weer kwijt te zijn. Bij de garage vermoedden ze het vliegwiel maar het was niet erg genoeg om deze rigoureus te vervangen.

Een paar dagen geleden direct na het starten met een koude motor was er weer de rammel en het geluid van een slippende snaar, dit hield even aan en was vervolgens weer weg. Nu heb ik continu bij stationair toerental een nare brom in het interieur en een rammel als de aircopomp aanslaat. Zodra ik wegrijd en dus meer toeren maak rijd de auto als vanouds soepel en zonder bijgeluiden. Ook tijdens cruisen op de snelweg is het is het heerlijk comfortabel stil zoals altijd. De problemen zijn er dus alleen bij stationair toerental. Horen deze klachten bij het vliegwiel probleem en zo ja wat zijn de te verwachten onkosten bij dealer en bij niet dealer?
Ik hou mijn hart vast, ik heb in 4 maanden tijd al € 1.800,00 aan onderhoud weggebracht, de bodem van de schatkist komt zo langzamerhand in zicht. :(
Succes,

over het wegbrengen van bakken geld tbv volvo kan ik ook nog wel een woordje meepraten. Dat vliegwiel zit er overigens nog niet bij :roll:

Re: D5 probleempje, vliegwiel defect?

Geplaatst: 28.03.2010 - 13:23
door JacoS80
SupervsDuc schreef:
Succes,

over het wegbrengen van bakken geld tbv volvo kan ik ook nog wel een woordje meepraten. Dat vliegwiel zit er overigens nog niet bij :roll:
Dit is onze 5e Volvo en eigenlijk is dit de eerste die echt geld kost in korte tijd. De 945 op gas heb ik naar ruim 5 ton gereden zonder noemenswaardige kosten, de V70 Classic 2.5D heb ik bij ruim 5 ton ingeruild voor de S80 omdat de koppeling eraan zat te komen. De S80 heb ik maar kort gehad en daarbij eigenlijk ook alleen maar regulier onderhoud, weliswaar wel kostbaar regulier onderhoud (distributie etc.).

Gewoon pech met deze V70 denk ik, hoewel 4 ton wel een typisch moment is voor hogere kosten, de 245 hikt nu ook tegen de 4 ton aan en heeft afgelopen maanden ook het nodige gekost, kachelventilator, bekabeling achterklep en nog wat ander geneuzel.

Overigens moet je alles wel in perspectief zien, met de V70 rij ik 90.000km per jaar dan kan je wel wat onkosten verwachten, de 245 rijdt bij ons slechts 15.000km per jaar en kost per kilometer denk ik uiteindelijk misschien wel meer dan de V70. Ik heb het eigenlijk nooit uitgerekend.

Het wordt denk ik gewoon slikken en weer verder roffelen.

Ik zal weer eens met de V70 naar de garage afreizen, ik ben daar denk ik een graag geziene gast momenteel.

Re: D5 probleempje, vliegwiel defect?

Geplaatst: 28.03.2010 - 13:59
door SuperKnutsel
JacoS80 schreef:
SupervsDuc schreef:
Succes,

over het wegbrengen van bakken geld tbv volvo kan ik ook nog wel een woordje meepraten. Dat vliegwiel zit er overigens nog niet bij :roll:
Dit is onze 5e Volvo en eigenlijk is dit de eerste die echt geld kost in korte tijd. De 945 op gas heb ik naar ruim 5 ton gereden zonder noemenswaardige kosten, de V70 Classic 2.5D heb ik bij ruim 5 ton ingeruild voor de S80 omdat de koppeling eraan zat te komen. De S80 heb ik maar kort gehad en daarbij eigenlijk ook alleen maar regulier onderhoud, weliswaar wel kostbaar regulier onderhoud (distributie etc.).

Gewoon pech met deze V70 denk ik, hoewel 4 ton wel een typisch moment is voor hogere kosten, de 245 hikt nu ook tegen de 4 ton aan en heeft afgelopen maanden ook het nodige gekost, kachelventilator, bekabeling achterklep en nog wat ander geneuzel.

Overigens moet je alles wel in perspectief zien, met de V70 rij ik 90.000km per jaar dan kan je wel wat onkosten verwachten, de 245 rijdt bij ons slechts 15.000km per jaar en kost per kilometer denk ik uiteindelijk misschien wel meer dan de V70. Ik heb het eigenlijk nooit uitgerekend.

Het wordt denk ik gewoon slikken en weer verder roffelen.

Ik zal weer eens met de V70 naar de garage afreizen, ik ben daar denk ik een graag geziene gast momenteel.
4 Ton..........................oeps, die van mij heeft er pas 178K km opstaan (wel 10 jaar oud btw).
Desondanks nu een nieuwe Turbo, uitlaat (is regulier onderhoud), nieuwe bougies (ook regulier), nieuwe bobines, en nu nog een lekkage aan het onderste krukaslager (links) dus ook maar gelijk een nieuwe koppeling erin! En dan last but not least laat ik mijn gasklephuis cleanen want die doet ook raar (is overigens al een nieuwe "gele sticker").

Ooooooo, was ook nog vergeten een nieuwe motorsteun, versnelingsbak steun en TCV!

Kan je vertellen dat ik al door de bodem van die schatkist heen zit :oops: Maar zoals jij ook al stelt, even slikken en toch maar verder!

Geplaatst: 10.05.2010 - 18:47
door JacoS80
Na het stellen van de vraag was het gerammel opeens verdwenen tot afgelopen vrijdag. Vanochtend de auto naar de garage gebracht en inderdaad was de vrijlooppoulie van de dynamo defect. Vanmiddag de auto weer opgehaald en hij is weer heerlijk stil.

Allen nog bedankt voor het meedenken.