Pagina 1 van 1

Volvo 440 1.7 GLT / 460 1.7i GLT

Geplaatst: 27.03.2010 - 18:27
door gsx750r
Zoals in mijn onderschrift te zien hebben wij in Nederland een 460 1.8i CVT staan en hier in Portugal naast de S80 nog een Rover 414 Sli.

Helaas is deze laatste ernstig ziek ('hartkwaal') waarbij ik als 'autodokter' heb vastgesteld dat slechts euthanasie is overgebleven :twisted:

Nu heb ik hier twee auto's op het oog, echter door de motoraanduiding ben ik een beetje in verwarring geraakt.

De 'Nederlandse' 460 is een 1.8i van 1995 maar nu heb ik hier twee advertenties gevonden van resp.

1. Een 440 1.7 GLT (zónder i !!) van 1992. Als cilinderinhoud wordt 1700cc opgeven en als vermogen 110 pk. ; Km.stand 158.000

en

2. Een 460 1.7 I GLT (mét i !!) van 1995. Cilinderinhoud ook 1700cc maar vermogen 120 pk ; Km.stand 112.000

Ik weet dat niet in alle landen de uitvoeringen van bepaalde types gelijk zijn. Op de site van Autoweek heb ik in de autospecificaties zitten zoeken maar ik kon daar geen 1.7 / 1.7i vinden en voor de 1.8i wordt daar maar 90pk opgegeven.

Mijn vragen:

1. Bestaat er een 440/460 met carburateur motor ?

of

2. Is de 1.7 motor altijd een injectiemotor ?
3. Betreft het hier een Renault motor ?
4. Wat is het juiste vermogen, 110 of 120 pk ?
5. Waar moet ik, gelet op de km.standen, speciaal op letten bij beide auto's ?

O ja, roest in de wielkasten ................ roest daar doen we hier niet aan ! :P :P

Rob

Geplaatst: 28.03.2010 - 00:50
door redrooster
Ik heb een 1.7 carb. Ze zijn er maar in mindere mate dan de injectie.
Rondom de carb, vaak niet de carb zelf, zijn nog al eens wat probleempjes die zonder veel tot bijna geen kosten zijn te verhelpen. Schokkerig of inhouden. En dan rijdt je jaren fijn met een lage koppel. Ik weet niet hoeveel PK ik heb maar niet zo veel als jij daar noemt. Het zijn geen racekarretjes maar wel zuiniger dan de I. Altijd Renault blok.

Geplaatst: 28.03.2010 - 10:13
door wpee
1.7 carb 89pk al 268dkm bj 1989
Zijn er zat, maar niet zoveel dan injectie, komt door de ouderdom (nu) maar ook omdat er maar 1 model carb was, de rest was al injectie.
De 440"niks", 440DL en 440GL zijn in carb verkrijgbaar geweest
GLT GLI en TURBO waren inj.

Later is alles injectie geworden, door de milieuwetgeving ging het niet anders ivm uitstoot en 3-weg cat die nodig was.

Geplaatst: 28.03.2010 - 11:25
door gsx750r
@ redrooster en wpee

Bedankt voor jullie reacties.

V.w.b. de motoren is het me nu duidelijk.
Omdat ook de 440 in de advertentie wordt aangegeven als GLT zou dat dus óók een 1.7i moeten zijn.

De 1.7 Renault motor op zich ken ik wel want ik heb een Renault 11 gehad met hetzelfde blok er in.

Nu nog een antwoord op mijn vraag m.b.t. de aandachtspunten voor beide auto's :P

De 460 waar het om gaat is deze. Lijkt me in eerste instantie zoals dat heet 'niet verkeerd' voor € 1500 :D

Afbeelding

Rob

Geplaatst: 28.03.2010 - 11:27
door redrooster
1. Een 440 1.7 GLT (zónder i !!) van 1992. Als cilinderinhoud wordt 1700cc opgeven en als vermogen 110 pk. ; Km.stand 158.000

Áls de auto goed is onderhouden door dealer, er netjes in is gereden, dan is deze KM stand een aanrader. Dan zijn de kinderziektes er uit.

Geplaatst: 29.03.2010 - 18:37
door VolvoRacing
1 en 2. Er zijn 440/460's met carb (de 1.7 GLT kan carb zijn, maar niet in 1992)
3. Alle blokken in 440/460/480 zijn van Renault, echter alleen het basisblok. Alles eromheen is niet van Renault. Je kan daar niet terecht voor onderhoud aldus de Renault dealer.
4. Het juiste vermogen van een '92er 440 1.7i GLT is 102 pk, 120 pk is de turbo versie en 110 pk is de 2.0i versie. De standaard 1.8i (meest voorkomend) is 90pk sterk. Een oudere 1.7 carb GLT heeft maar 87 pk.
5. Let bij het 92 model op de katalysator, als het nog de originele is heb je kans dat die snel aan vervanging toe is. Bij het 95er model opletten op de schokdempers, alarmlichtenknop (is zwak) en ook de bekende roestplekken (is helaas nooit opgelost dat constructie foutje).

Overigens bestaat er geen GLT in 1995 (ook geen DL,GL,GLE e.d.) Vanaf 94 hebben we de Sports, Dynamic, Luxury etc.

Ik zag ook dat je geschreven had in een reactie dat GLT een 1.7i moet zijn, het kan dus bij een oudere versie om een 1.7 carb gaan.

Ook even goed shoppen, mijn 1997 440 1.8i Polar Sports kostte slechts 900 euro. Met half lederen bekleding, airco, lm velgen, mistlampen etc. is het een zeer complete auto voor weinig. 1500 is gezien de leeftijd wel ietsje te veel, handelswaarde is lager.

groetjes, Chris

Geplaatst: 29.03.2010 - 19:49
door gsx750r
Hallo Chris,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.

Maar kan het zijn dat je even uit het oog verloren was dat ik in Portugal woon want

"Overigens bestaat er geen GLT in 1995 (ook geen DL,GL,GLE e.d.)"

is in ieder geval voor Portugal niet juist. Er zijn hier genoeg '94 en '95ers te vinden met genoemde type aanduidingen.
Het aantal pk's i.c.m. de motoren die je in pt. 4 noemt wijkt ook af. Maar dat maakt verder niet uit, ik weet nu genoeg van de motoren op zich en zie vanzelf wel wat er voor motor in ligt.
Overigens wijkt mijn S80 (MY 00) v.w.b. de motorisering óók af van de Nederlandse versie. Het is een 2.0T met oorspronkelijk 'slechts' 163 pk.

Rob

Geplaatst: 29.03.2010 - 20:34
door redrooster
MMMM, als ik mijn auto flink op poets, (153.000) dan ziet hij er ook zo mooi uit.
Ik betaalde 600 euro.

Geplaatst: 29.03.2010 - 23:25
door gsx750r
@ Chris en redrooster.

Ik begrijp dat jullie de prijzen wat aan de hoge kant vinden maar daar leer je mee leven hier.

Gebruikte auto's zijn hier in het algemeen duurder dan in Nederland. In het begin schrok ik daar ook wel van maar nu weet ik niet beter meer.

Om een idee te krijgen moet jullie hier maar eens kijken :P

(voor de 2de pagina op Seguinte klikken)

Rob

Geplaatst: 30.03.2010 - 00:18
door 945i
Tja, die prijzen zijn redelijk ridículo.
Dan zou ik de NL 460 CVT naar Portugal halen en hier een andere kopen....

Geplaatst: 30.03.2010 - 10:23
door gsx750r
945i schreef:Tja, die prijzen zijn redelijk ridículo.
Dan zou ik de NL 460 CVT naar Portugal halen en hier een andere kopen....
Ja dat zou inderdaad een optie geweest zijn maar ............... ook hier kent men BPM (ISV genaamd).
En helaas is de Portugese overheid zéér inventief bij het berekenen van de rest-BPM die ik bij invoer moet betalen n.l. ca. € 7000 voor die NL 460 van '95 ! :evil: :evil: :evil:

Niet invoeren, dus met NL kenteken blijven rijden, is geen optie omdat ik ingezetene ben van Portugal en daarom hier niet met een buitenlands gekentekende auto mag rijden !

Rob

Geplaatst: 30.03.2010 - 10:27
door jef
Valt mij wel op dat er relatief weinig kilometers met die Volvo's zijn gereden.

Geplaatst: 30.03.2010 - 10:41
door 945i

Geplaatst: 30.03.2010 - 13:14
door redrooster
Tja, de prijs aan de hoge kant.....
Op de Nederlandse markt zijn ze idioot laag, laat ik het zo zeggen.

Je hebt een mooie wagen voor jouw prijs.

En een echte Volvo, ik heb een echte Nederlandse Volvo.
Ik heb een tijd groter gereden. De 240 en 850. Maar na een paar maanden denk ik van "wat doe ik in godsnaam is zo'n grote bak".

Geplaatst: 30.03.2010 - 13:14
door redrooster
Tja, de prijs aan de hoge kant.....
Op de Nederlandse markt zijn ze erg laag, laat ik het zo zeggen.

Je hebt een mooie wagen voor jouw prijs.

En een echte Volvo, ik heb een echte Nederlandse Volvo.
Ik heb een tijd groter gereden. De 240 en 850. Maar na een paar maanden denk ik van "wat doe ik in godsnaam is zo'n grote bak".

Geplaatst: 30.03.2010 - 15:40
door Gideon_XC90
Als ik het goed onthouden heb, betaal je in Portugal voor de cilinderinhoud. Boven de 2000cc wordt het een stuk duurder om de auto te berijden. Dit betekend dat de 740 nog een optie zou kunnen zijn, maar de 244 met 2400cc niet meer.

Rob correct me if i'm wrong.

Geplaatst: 30.03.2010 - 15:54
door Walter
244 met 2400cc is alleen de diesel, de rest is 1.9, 2.0, 2.1 of 2.3