Pagina 1 van 1
Origineel schuifdak plaatsen in V70
Geplaatst: 28.03.2010 - 00:58
door Geus
Beste mensen,
Deze week ga ik kijken bij een demontagebedrijf naar een origineel schuifdak. Ze zeggen nette, complete exemplaren te hebben voor € 100. Door hen laten demonteren kost €20 extra. Het idee is hem door een mij bekend garagebedrijf in de buurt te laten plaatsen.
Heeft iemand hetzelfde gedaan? Waar moet ik op letten?
Geplaatst: 28.03.2010 - 09:01
door Bart
Hmm, wel eens over gedacht (bij een andere auto), nooit gedaan. Ik houd dit even in de gaten, ben ook zeker geinteresseerd.
Geplaatst: 28.03.2010 - 09:11
door bart simpson
deze V70 is iig het minst gecompliceerd van alle V70's, geen alarm sensor in de hemelbekleding, geen inflatable curtains in de dakrand
Geplaatst: 28.03.2010 - 10:44
door den toerist
Toch mag je niet vergeten dat er een balk moet doorgesneden worden.
Bij S70 & V70 is de balk anders van vormgeving bij een origineele wagen met schuifdak ( is daar met andere woorden al op voorzien). Tegenover een S & V70 waar deze niet met een schuifdak uitgerust was, is het een balk met een andere vormgeving.
Geplaatst: 28.03.2010 - 10:50
door sbv
ivm SIPS heeft een S/V70 met open dak een andere constructie is mij ooit verteld.Verder dien je ook een bedrijf te vinden die de randen netjes kan omfelzen zodat je dak er mooi in ligt.
Hollandia kan dit eventueel wel, echter praa ja dan wel over hele andere bedragen
Geplaatst: 28.03.2010 - 11:09
door den toerist
Die balk staat opgesteld in de SIPS structuur van de wagen ( meer bepaald voor de zijdelingse aanrijdingen). Ieder zijn ding maar ik zou deze zeker niet doorlaten snijden.
Pas op mijn vorige V70 '99 had ook een origineel geplaatst schuifdak. Toen ik echter erna door een spijtige slippartij een andere V70 2de hands gekocht had, van Volvo Cars Gent, had deze geen schuifdak. Hoe spijtig ik het ook vond je kan er mee leven uiteindelijk. In mijn volgende Volvo zal er zeker één zitten.
Geplaatst: 28.03.2010 - 11:25
door Geus
Als ik het goed begrijp zal je de zijdelingse stijfheid moeten borgen als er in die balk gesneden wordt?
Ik zal in ieder geval eens met mijn garage gaan overleggen. Zij zijn creatief en weten misschien wel een oplossing.
Geplaatst: 28.03.2010 - 11:31
door BillyBob
In een ver verleden reed ik met een Lancia Kappa met achteraf geplaatst schuifdak.
Daar heb ik niet zo'n goede ervaringen mee: randen waren wel mooi afgedicht maar begonnen toch te roesten in de hoeken en het afwateringskanaal zat geregeld verstopt (door dennenaalden etc.) zodat het water gewoon naar binnen kwam met een nat stel voorstoelen als gevolg. Leuk is anders.
(dak was geplaatst door Hollandia trouwens)
Geplaatst: 28.03.2010 - 12:26
door mbles
Ik heb het originele schuifdak. Is echt heerlijk, dus snap dat je het graag wilt. Maar als ik bekijk hoe dit dak er in zit, dan lijkt het me ondoenlijk een dak van de sloop er goed in te krijgen. Probleem zal mi met name in de rand van het dak gaan zitten die je netjes om moet buigen (omfelzen?). Hemel moet je natuurlijk ook vervangen. Ik zou eerder voor een niet origineel dak gaan dat je door een specialist in laat bouwen. Minder mooi, maar waarschijnlijk minder gedoe.
Is ook vrij lastig als je een gat in je dak hebt en tot de conclusie komt dat de inbouw niet lukt....
Geplaatst: 28.03.2010 - 13:18
door Automatic-freak
Als je gaat felsen, dan zul je dus ook moeten spuiten ... zou ik perse zo'n dak willen hebben; dan zou ik de complete dakplaat met schuifdak overzetten op mijn eigen auto en dus niet gaan 'klooien' in de bestaande dakplaat ... maar dat is een eigen keuze !?
Mvg Erik
Geplaatst: 28.03.2010 - 13:29
door den toerist
Geus schreef:Als ik het goed begrijp zal je de zijdelingse stijfheid moeten borgen als er in die balk gesneden wordt?
Ik zal in ieder geval eens met mijn garage gaan overleggen. Zij zijn creatief en weten misschien wel een oplossing.
Als je toch voor een origineel schuifdak wil gaan , zal er toch tamelijk wat laswerk aan te pas komen, moeten er 2 zijdelings afwateringskanalen ( darmen ) geplaatst worden. Nu zitten er ook langs beide dakstijlen van de wagen een paar afwaterings darmen.
Het kosten plaatje zal niet min zijn vrees ik.
Geplaatst: 28.03.2010 - 13:31
door bart simpson
Grappig deze topic, normaal heb ik al deze argumenten gegeven, en dan is er zo'n zelfde hoeveelheid die mij wil gaan overtuigen dat het wel moet kunnen.
Maar goed, ik zou er niet aan beginnen, ik zou al helemaal geen gat zagen in een dak dat een bepaalde constructie heeft, ik had doorgezocht naar een auto met een af fabrieks dak, just my 2 cents.
Geplaatst: 28.03.2010 - 13:36
door den toerist
Wij bouwen in Gent zo'n mooie XC 60 met panorama schuifdak, mischien iets voor jou?

Geplaatst: 28.03.2010 - 14:11
door Exeres
Voor mij ook geen achteraf geplaatst open dakje meer hoor! Mis het nu wel, maar in m'n 940 gaf dit ook héél wat probleem ivm afwatering e.d. Was trouwens ook een Hollandia dakje! Afsluitrubbers rekten uit door de warmte en kwamen naar beneden in de zomer...
Geplaatst: 28.03.2010 - 14:13
door bart simpson
den toerist schreef:Wij bouwen in Gent zo'n mooie XC 60 met panorama schuifdak, mischien iets voor jou?

dicht ziet dat er zondermeer mooi uit, maar open met die hoge winddeflector vind ik het lelijk
Geplaatst: 28.03.2010 - 18:19
door Geus
Hmmm, geeft dus meer gedoe dan ik aanvankelijk dacht. Dan toch even verder kijken naar kleinere inbouwdaken. Ik ken de lekverhalen, maar er zijn er ook zat waar het wel goed bij gaat. Dat risico durf ik wel aan.
Het is toch wel erg fijn, zo'n dakkie! Hopen dat mijn geldboom eindelijk aanslaat, dan kan ik nog eens kijken naar een nieuwe Volvo.
