Pagina 1 van 2

Advies gevraagd; motor wordt te warm na koude start

Geplaatst: 31.03.2010 - 10:27
door MichielMaas
Ik vraag ook hier om advies.

Het volgende doet zich voor:
Bij de koude start wordt de motor vlot warm maar loopt op tot in het rode om daarna terug te gaan naar 70%, iets aan de warme kant dus. De temperatuur wil dan nog even schommelen tussen deze 70% en de 90% om daarna redelijk stabiel te blijven op 70%.

Het lijkt erop dat de eerst oploop van de temperatuur erger is geworden. Dus de temperatuur zakt steeds later en komt inmiddels in het rood uit na de koude start. Enige dagen geleden liep de temperatuur ook op na de koude start maar kwam niet in het rood. Voor dat het rood werd bereikt zakte deze al terug naar 70%.

Koelvloeistof op niveau en het gaat om een 240 estate 2.0ltr motor van 1993 op lpg. Geen verschil in patroon zichtbaar tussen lpg en benzine.
Termostaat stuk? dan komt de motor volgens mij juist niet op temperatuur of heb ik dit mis??
Sensor defect? Misschien een bekend gebrek

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand de technische kennis die mij een advies kan geven.

Geplaatst: 31.03.2010 - 11:27
door admiral
Ik zou beginnen met de simpelste oplossing en dat is de thermostaat vervangen, bied dit niet de oplossing dan de sensoren en als laatste de temperatuurmeter. Check ook even de fan, als het goed is hebben de 240'ers een zelfdenkende fan of misschien een viscosefan.

En anders wordt het tijd voor een andere auto, :D nee hoor geintje

Geplaatst: 31.03.2010 - 11:40
door MichielMaas
Ok, dank voor je snelle reactie.
We gaan ermee aan de slag en met de termostaat beginnen lijkt mij belangrijk.

Geplaatst: 31.03.2010 - 15:39
door Madman
Hoi,

Ik heb niet veel ervaring met de 240, maar bij de 140 series zie je geregeld. Dan is meestal het regelaartje van de temperatuur meter die gek doet. Kan het bij de 240 ook zoiets zijn? M.a.w. alles werkt goed behalve de temperatuurmeter.

Groet,

Mathieu.

Geplaatst: 31.03.2010 - 21:51
door MichielMaas
Madman schreef:Hoi,

Ik heb niet veel ervaring met de 240, maar bij de 140 series zie je geregeld. Dan is meestal het regelaartje van de temperatuur meter die gek doet. Kan het bij de 240 ook zoiets zijn? M.a.w. alles werkt goed behalve de temperatuurmeter.

Groet,

Mathieu.
Ik ben geen monteur maar waar zou ik deze regelaar kunne vinden en hoe test ik deze, of is het gewoon vervangen?? Het zou inderdaad zomaar een electronisch probleempje kunne zijn. Verkeerde waarden die doorgegeven worden.

Was het bij jou ook zo dat nadat de temperatuur is gezakt de meter niet stabiel blijft staan maar fluctueert??? Alleen niet meer met zo'n eerst hoge piek.

Geplaatst: 31.03.2010 - 22:42
door Madman
Hoi,

Dat fluctueerde gebeurde inderdaad ook. Bij de 140 serie zie dat regelaartje achter op het klokkenhuis, geen idee of dat bij de 240 ook zo is maar dat zal ik morgen even nakijken bij de volvosloop waar ik heen zal.

Groet,

Mathieu.

Geplaatst: 31.03.2010 - 22:43
door MichielMaas
OK, ben benieuwd. Dank alvast.

Geplaatst: 31.03.2010 - 22:51
door admiral
Kijk die was ik vergeten, dit kan ook de boosdoener zijn. Ik heb dit ook gehad met een opel admiral. wijzer kwam niet verder dan een paar mm van onder. bleek dus ook de spannings regelaar kaduuk te zijn. Ik kon dus nooit echt zien of ie goed warm was of dat ik een kokende motor zou krijgen.

Geplaatst: 31.03.2010 - 23:00
door MichielMaas
zijn er foto's op het forum van deze klus. regelaar.
???

Geplaatst: 31.03.2010 - 23:41
door jos245
Als de weerstand achter op de tellerunit defect is dan zou je benzinemeter ook verkeerd aan moeten wijzen.

Geplaatst: 01.04.2010 - 01:05
door MichielMaas
Dat doet ie ook als ik rijd op lpg. Dan is de meter erg onbetrouwbaar, op benzine lijkt ie wel te kloppen.
Zeg het maar.... ??

Geplaatst: 01.04.2010 - 08:35
door v700r
Probeer het eens op Volvolvo.nl daar schijnen kenners te zitten............ 1 April!

Geplaatst: 01.04.2010 - 19:13
door jos245
Als de benzinemeter goed aangeeft dan zou ik het euvel niet in de weerstand achter op het tellerhuis zoeken.

Geplaatst: 02.04.2010 - 13:02
door MichielMaas
En zoals ik op het andere forum ook gevraagd heb. Een niet goed sluitende dop van het expantievat? Dat maakt dat de koelvloeistof niet (goed)onder druk komt en eerder gaat koken en de hoge meterstand verklaard.
Klopt deze theorie??

Geplaatst: 02.04.2010 - 13:54
door Jordos
Is de thermostaat inmiddels al vervangen? Het lijkt mij echt daar in te zitten. Als die te laat open gaat en te vroeg dicht hou je een hoge temperatuur.

Geplaatst: 02.04.2010 - 15:14
door whitehorsekart
Die dop-theorie klopt niet hoor! Water en koelvloeistof koken zoals bekend bij 100 graden Celsius. Onder druk verleg je het kookpunt naar ongeveer 107 graden celsius. Da's alles.
Maar 100 graden blijft 100 graden hoor!

Geplaatst: 02.04.2010 - 20:38
door MichielMaas
yep, ... puntje voor jou

@Jordos,
Morgenvroeg aan de beurt

Vandaag de achterdemper laten vervangen en de pijp daarvoor, die was er ook aan. Wat een prutsters. Profile, het duurde 2.5 uur en op de terug weg zat ik nog in de herrie. Direct even gebeld en gezegd dat ik volgende week terugkom, kunnen ze het herstellen. :(

En als dan toch van alles stuk gaat kan de benzinepomp er ook nog wel bij.
Heeft iemand nog een werkende liggen???
Anders ga ik op zoek naar een nieuwe. Wat kost zo'n pomp eigenlijk?

Geplaatst: 03.04.2010 - 09:50
door MichielMaas
Nog even over de prutsers die mijn uitlaat vervangen hebben.
Bij het van de brug rijden een backfire gehad met starten, luchtslang losgeschoten en daardoor niet meer goed starten en rijden. Reed niet meer op benzine.
De slang terug geplaatst en direct de stekker van de LMM schoon geborsteld en ontdaan van wat oxidatie. Auto rijdt nu weer goed, ook op benzine. Vandaag de thermostaat vervangen en hopelijk is daarmee mijn 'hoge temperatuurprobleem' opgelost.

Geplaatst: 03.04.2010 - 10:23
door Stinky
Goed bezig! Ja met een 240 is er altijd wat ;)

Geplaatst: 03.04.2010 - 10:28
door MichielMaas
Vandaag ben ik al weer rustig en heb ik de luchtslang gevonden die los zat. Door deze probleempjes ben ik wel weer veel wijzer geworden op al de fora. Stekkertjes schoonmaken en zekeringen checken ed.

Het kan nog dat het een electronische storing is maar de thermostaat wordt zowiezo vervangen, kan geen kwaad.