Pagina 1 van 2

stuurpomp

Geplaatst: 31.03.2010 - 16:44
door zwolly
de stuurpomp van mijn D5 maakt stationair wat lawaai, bij ong 1300 toeren niet meer, wat kan dit zijn? en wat is een eventueele oplossing?

Geplaatst: 31.03.2010 - 16:51
door edraket
Is het niet de dynamo(poelie)? Hoe weet je zeker dat het de stuurpomp is?

Geplaatst: 31.03.2010 - 17:01
door zwolly
komt daar toch weg lijkt me, hoe kan ik weten of het de dynamo is, heb ff vlug zo wat wd40 gespoten en dan is het even weg ..

Geplaatst: 31.03.2010 - 17:18
door edraket
Lijkt me juist de dynamo poelie. De stuurpomp zou daar juist niet op moeten reageren omdat deze een constante beasting voro de riem vormt. Als de poelie vast zit gaat de riem klapperen en lawaai maken. Haal de multiriem even los en voel of de poelie niet vast zit maar één kant op een vrijloop heeft.

Geplaatst: 31.03.2010 - 17:25
door zwolly
ok maar als de dynamo poelie vast zou zitten , laad deze dan nog wel stroom of niet,zou er dan niet een lampje moeten gaan branden?.. en klapperen vd riem,ehm als ik zo kijk draaid die heel normaal rond, of is dit met het oog niet waarneembaar.en de poelie vd dynamo draaid gewoon rond (als de motor draaid) met de riem er nog omheen, heb nu geen tijd en het is rotweer om even te sleutelen voor de deur,

als het de dynamopoelie is wat is dan de oplossing hiervoor?
hoor het eigenlijk alleen stationair bij 700 toeren en bij 1300 is het weg...en net wat langer gereden de auto was nu warm en lijkt het wel wat minder...maar ja wil de auto perfect hebben ...de auto heeft nu 260000km gereden. is het link om door te rijden of beter meteen maken, groot risico??

kan een goede gebruikte stuurpomp van een D5 kopen voor 125 euro, de man beweerde dat die vd diesels en benzine allemaal hetzelfde zouden zijn???

Geplaatst: 31.03.2010 - 19:23
door Gast
Slingert jouw krukaspoelie ook?
Bij deze km-standen wil het rubberen deel (demping) tussen de beide delen van de krukaspoelie wel eens los gaan zitten.
Als je pech hebt gaat ie los of scheef en draait de multiriem de distributie in.
Tja en dan zijn de gevolgen niet te over zien.

Geplaatst: 31.03.2010 - 19:55
door edraket
Hij laadt wel stroom, alleen gaat de riem slingeren. Ik zou er wel met spoed naar kijkn, de rim kan er hierdoor aflopen met desastreuze gevolgen zoals Alex hierboven ook schetst...

Geplaatst: 01.04.2010 - 16:17
door zwolly
zie niks slingeren (krukaspoelie en riem ook niet), is dit dan duidelijk te zien als dit zo is?

en als de motor warm is hoor je het nog maar heel licht, motorkap open en oor erbij, met kap dicht hoor je dan niets, echter bij koude motor hoor je iets van krrr krrr krrr :confused5: etc ,om de seconde ongeveer, en dan duidelijk hoorbaar staand naast de auto met motorkap dicht, in de auto hoor je niks eigenlijk, het viel me ook pas op toen ik een collega naar huis bracht 1,5km van mijn werk stapte hij uit en toen hoorde ik het ...maar als die warm is hoor je het niet........mm inruilen? neee toch maar niet....wil niet naar de garage gaan waar ik de auto kocht want vertrouw hem niet meer ,ben bang flink genaaid te worden als ik daar heen ga ,gezien dat hij in de garantie vliegwiel etc tot 3x toe!!! heeft vervangen(de boel bleef maar stjilpen) en toen zeer chagarijnig werd en zo tierde van :de winst is allang op de loop etc etc....

Geplaatst: 03.04.2010 - 15:32
door ceesvol
Onlangs hetzelfde probleem gehad
Als de multiriem eraf is, kun je zowel de stuurpomp als de dynamo los van elkaar ronddraaien
Luister met een lange schroevendraaier (als stethoscoop) of er ergens een bijgeluid zit.
Ik had al een andere stuurpomp gekocht maar het bleek toch de dynamo te zijn. Dit was voordat ik de truck met de schroevendraaier deed
Ik heb dus nu nog een tegoedbon van RIMA ter waarde van 150 euro
Wie wil hem met 10% korting overnemen

Geplaatst: 03.04.2010 - 21:54
door FrankS60
Van welke auto is het precies ceesvol?

Geplaatst: 04.04.2010 - 10:57
door zwolly
als de motor goed warm is dan is het helemaal weg, echter durf nu eigenlijk niet meer te rijden daar evt de boel zou kunnen knappen etc,als het dan de poelie vd dynamo is, kan je deze poelie apart vervangen of moet je dan de dynamo zelf vervangen? eigenlijk had ik de auto meteen naar de dealer moeten brengen maar daar heb ik geen tijd voor gehad...dus na de pasen maar even doen en ondertussen id micra van mijn vrouw sturen :mumum:

wie weet wat het ongeveer kost als de volvo dealer een nieuwe dynamo plaatst?

denk eraan de auto na het maken weg te doen ..wil ook liever weer een automaat..

Geplaatst: 04.04.2010 - 11:22
door toppertje
poelie vd dynamo is los te vervangen.

Geplaatst: 04.04.2010 - 11:48
door zwolly
is deze ook los te koop dan? of zou de dealer toch de hele dynamo gaan vervangen?
of is dit eigenlijk heel makkelijk zelf te doen?

Geplaatst: 04.04.2010 - 12:18
door ICEFOX
zwolly schreef:is deze ook los te koop dan? of zou de dealer toch de hele dynamo gaan vervangen?
of is dit eigenlijk heel makkelijk zelf te doen?
Heb het bij mijn vorige auto (S60) ook rond deze kilometerstand dezelde klachten gehad. Was inderdaad de vrijlooppoelie van de dynamo. Bij de dealer (Raalte) laten vervangen voor 65 euro.
Als je het juiste gereedschap hebt kun je het zelf doen, maar de dealer is in 10 min klaar.

Het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht, zit dat toevallig in Heino (gezien de foto als avatar)?

Geplaatst: 05.04.2010 - 11:21
door zwolly
ja klopt in heino gekocht,ik zeg niet dat die slecht is maar ik kom er niet meer,beetje raar onderbuikgevoel.... en die dealer in raalte daar is volgens het onderhoudsboekje mijn volvo voorheen altijd in onderhoud geweest,is niet ver van zwolle, wel een idee om daar eens heen te gaan bedankt!

moet vlug gebeuren want gister knapte/scheurde ook nog eens de bovenste koelslang vd 24 jaar oude micra van me vrouw,na een ritje van ong 100km en klein stukje 140 km/h gereden te hebben,de slang zit er ook al 24 jaar op,de vloeistof spoot waarschijnlijk over het hele blok heen waardoor de motor ff pruttelde en afsloeg, nu start die meteen weer na de boel droog gemaakt te hebben, slijtage of zou er wat anders ad hand zijn? denk :nieuwe slangen plaatsen en vloeistof vervangen en klaar is kees..

is dat bedrag echt incl de poelie? dacht dat zo'n poelie on 90euro's zou kosten...of is het al lang geleden dat deze bij jou vervangen is..

Geplaatst: 05.04.2010 - 13:02
door ICEFOX
Heb ook een paar jaar geleden een S40 bij Freek gekocht...

Heb het bedrag nog even nagezocht. Begin juni 2008 betaalde ik 114,24 voor het laten vervangen van de vrijlooppoelie van de dynamo.
Kan je de Volvo dealer in Raalte, ATR, echt aanbevelen. Ben er inmiddels drie jaar tevreden klant. Ze hebben me nog nooit laten staan. Bijvoorbeeld het vervangen van die poelie kon er gewoon even tussendoor.

Geplaatst: 06.04.2010 - 07:57
door zwolly
ga naar raalte toe, bedankt voor de info.

Geplaatst: 11.04.2010 - 09:31
door zwolly
het lawaai is al enkele dagen helemaal niet meer te horen, raar maar waar, weet niet of ik nog wel met de klacht naar de dealer moet gaan (welke klacht?)... vage auto..

Geplaatst: 17.04.2010 - 11:15
door zwolly
nu is het er toch weer, vd week maar naar de dealer en moet maar een nieuwe poelie op dan zal het wel weg zijn hoop ik..

Geplaatst: 19.04.2010 - 09:18
door mehrzahl
Mijn S60 heeft exact dezelfde ratel... krr krr om de seconde, af en toe wel en af en toe niet. Morgen wordt de dynamo door een Volvospecialist gedemonteerd en helemaal nagelopen (lagers, koolborstels, poelie). Schijnt idd bij deze km stand normaal te zijn.