Pagina 1 van 5

Project 144 B20.

Geplaatst: 31.03.2010 - 19:55
door AmazonWillem
Topictitel aangepast, aangezien het meer een projecttopic is geworden dan een vraagje omtrent de motor.

Het volgende is er aan de hand, de motor is een B20A op lpg.
Hij stond stationair op 0 graden, liep niet lekker in laag toeren, heb hem toen op 5 graden gezet volgens haynes, loopt nu soepeler onderin, maar hoger in toeren dan weer niet. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Wat is het best voor een B20 op lpg?

Ook nog een vraagje over het koelsysteem, in het boek staat dat er 0,7 bar overdruk moet zijn in het koelsysteem, nu kan ik dit niet meten, maar ik knijp de bovenste slang van de radiateur zonder enige moeite plat, normaal hoort dat moeilijker te gaat toch?

Nog een laatste, als ik de motor door trek, dan begint de motor ontzettend veel lawaai te maken, alsof hij het niet wil. Met die herrie wil je wel schakelen, maar is dit normaal? Ik lees hier verhalen op het forum dat er 150 met een b20 wordt gereden, maar mijn motor draait met 120 al ver over de 4000 toeren, klopt dit?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Geplaatst: 31.03.2010 - 22:56
door B-lennium
bij 1000 rpm (zonder vacuum vervroeging!) op ongeveer 15 zetten, vervolgens je gas afstellen.

lang dicht knijpen kan bij mij ook.

onze blokken maken herrie ja :P

Re: Motor loopt niet lekker, help!

Geplaatst: 31.03.2010 - 23:05
door admiral
AmazonWillem schreef:Maar even mijn motorprobleempjes in een apart topic plaatsen.

Het volgende is er aan de hand, de motor is een B20A op lpg.
Hij stond stationair op 0 graden, liep niet lekker in laag toeren, heb hem toen op 5 graden gezet volgens haynes, loopt nu soepeler onderin, maar hoger in toeren dan weer niet. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Wat is het best voor een B20 op lpg?

Ook nog een vraagje over het koelsysteem, in het boek staat dat er 0,7 bar overdruk moet zijn in het koelsysteem, nu kan ik dit niet meten, maar ik knijp de bovenste slang van de radiateur zonder enige moeite plat, normaal hoort dat moeilijker te gaat toch?

Nog een laatste, als ik de motor door trek, dan begint de motor ontzettend veel lawaai te maken, alsof hij het niet wil. Met die herrie wil je wel schakelen, maar is dit normaal? Ik lees hier verhalen op het forum dat er 150 met een b20 wordt gereden, maar mijn motor draait met 120 al ver over de 4000 toeren, klopt dit?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
1) FF uit mijn hoofd hoor, mijn B18 moest bij 1500 toeren op 19 gr voorontsteking en bij stationair op 10 gr. Ik weetniet of dit ook geld voor een B20A.

2)De bovenste rad slang moet je in kunnen knijpen, maar het is moeiljk in te schatten wat jij onder weerstand verstaat. Ik kan dat wel eens heel anders zien als ik er in zou knijpen. Belangrijker is:

Verlies je koelvloeistof
nee, lekker niets aan doen
ja, draai de olie vuldop eraf en kijk of er een maynaise achtige drap aan zit (kan ook van korte ritjes komen). Of haal de peilstok eruit en hou daar een aansteker onder, knettert deze dan is je koppakking doorgeslagen bij een oliekanaal.

Borrelt er koelvloeistof in je expansievaatje
nee, niets aan de hand
ja, koppaking door bij één v/d cillinders

Enige remedie is kop eraf nieuwe pakking en weer met een moment sleutel de boel vastzetten.

3) Ik heb met mijn B18 met enkele stromberg (was en is eigenlijk een B18D met dubb SU) 140 gereden en d'r zat nog meer in. Motor was toen al niet helemaal gezond, de cillinder bij het schutboord was 8,5 en de rest schommelde rond de 10 bar. Maar dat ie toeren maakt is een feit en zeker als je geen overdrive hebt. Dus 4500 toeren bij 140 tot 150 km/h is normaal.

Geplaatst: 01.04.2010 - 11:48
door AmazonWillem
@ Admiral, motor lekt geen koelvloeistof, borrelt niet, rookt niet en is hartstikke schoon onder het klepdeksel(net kleppen gesteld), dus in dat opzicht geen probleem, vond alleen die druk erg laag, alsof er geen vloeistof in die slang zit.

Ik heb zelf een amazon, ook een B18, daar reed ik vrolijk 135 mee, dat durf ik met dit blok echt niet, en bij 120 heeft hij al zo'n 4500 toeren volgens de toerenteller, en zoals het hoort, klopt dat ook wel. Zijn er verschillende achterassen gemonteerd?

Compressie moet nog getest worden, en ontsteking neig ik zelf ook naar om eens op 10 graden te proberen, maar weet niet of dit in hoog toeren goed is voor de lpg.

Geplaatst: 01.04.2010 - 12:16
door admiral
AmazonWillem schreef:@ Admiral, motor lekt geen koelvloeistof, borrelt niet, rookt niet en is hartstikke schoon onder het klepdeksel(net kleppen gesteld), dus in dat opzicht geen probleem, vond alleen die druk erg laag, alsof er geen vloeistof in die slang zit.

Ik heb zelf een amazon, ook een B18, daar reed ik vrolijk 135 mee, dat durf ik met dit blok echt niet, en bij 120 heeft hij al zo'n 4500 toeren volgens de toerenteller, en zoals het hoort, klopt dat ook wel. Zijn er verschillende achterassen gemonteerd?

Compressie moet nog getest worden, en ontsteking neig ik zelf ook naar om eens op 10 graden te proberen, maar weet niet of dit in hoog toeren goed is voor de lpg.
Ik had een ama combi dus met een achteras die in verhouding tot een sedan de motor meer toeren laat maken. De combi zijn ook werkpaarden en niet gemaakt voor de snelheid. Misschien heb jij onder je sedan wel een station achteras zitten?.

Met 10 graden voor ontsteking had mijn ama geen probleem op gas, geen rare geluiden of pingelen of dat ie te warm liep ofzo, hij was nog behoorlijk rap ook, zelfs bij versnellen van 100 km/h naar de 120 á 130 km/h.

Geplaatst: 01.04.2010 - 12:39
door AmazonWillem
Dat kan ik dus wel vergeten :P

Net in de originele volvo manual gelezen dat een b20a op 1500 toeren 21-23 graden voorontsteking moet hebben met losgenomen vacuum, de haynes zegt 5 stationair, 10 bij 1200 rpm, dat is wel een groot verschil... Even proberen dus.

Geplaatst: 01.04.2010 - 13:00
door biadman
qua toeren met 120km/u denk ik dat je een andere achteras/diff onder je auto hebt zitten dan zou moeten, dit had mijn 144 ook.
ik reed met 120 rond de 4300 toeren, hij ging ook niet harder als 120 overigens... :)

Geplaatst: 01.04.2010 - 16:43
door AmazonWillem
Heb vanmiddag de ontsteking op 20 graden bij 1500 toeren geprobeerd te zetten.
Stationair draaide hij dan 15 graden voorontsteking en klonk het ook niet echt lekker. :x
Dus stationair maar op 10 gezet, klonk beter en reed ook beter in de zin van het toeren willen maken.
Maar... Toen ik begon met afstellen en hij stationair op 0 stond, leek hij harder te trekken totdat hij over de 4000 toeren kwam.
Daar heb ik hem vanmiddag wel overheen gehad, maar heel fijn lijkt hij het niet te vinden, laat staan 6000 toeren, immers, bij 5800 geeft hij officieel de 90 pk pas af.

Wil ik teveel van het blok, of klopt er gewoon iets niet?

Geplaatst: 01.04.2010 - 22:06
door admiral
AmazonWillem schreef:Heb vanmiddag de ontsteking op 20 graden bij 1500 toeren geprobeerd te zetten.
Stationair draaide hij dan 15 graden voorontsteking en klonk het ook niet echt lekker. :x
Dus stationair maar op 10 gezet, klonk beter en reed ook beter in de zin van het toeren willen maken.
Maar... Toen ik begon met afstellen en hij stationair op 0 stond, leek hij harder te trekken totdat hij over de 4000 toeren kwam.
Daar heb ik hem vanmiddag wel overheen gehad, maar heel fijn lijkt hij het niet te vinden, laat staan 6000 toeren, immers, bij 5800 geeft hij officieel de 90 pk pas af.

Wil ik teveel van het blok, of klopt er gewoon iets niet?
Zit er wel de juiste ontsteking op, het schijnt dat je de ontsteking d'r op verschillende manieren in het blok kan drukken maar er is maar een juiste. De aandrijving die in het blok zit, is iets uit het midden en in het blok is dit ook zo en dit moet 1 op 1 passen, Verdraai je dit dan is het lastig om hem op tijd te krijgen. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd maar mijn schoonvader heeft dit wel is aan de hand gehad en heeft zich het apezuur gezocht totdat hij de hele ontsteking d'r uit haalde an zag wat de fout was.

Geplaatst: 01.04.2010 - 22:44
door AmazonWillem
Ik weet niet of de ontsteking er goed in zit, morgen haal ik hem sowieso uit om in ieder geval het spul schoon te maken.

Heb vanavond de uitlaat er onderuit gehaald, blijkt dat de buis in de voorste demper aan de voorkant los is geraakt en half voor het gat zit. Nu weet ik dat er wel gaatjes in zitten, maar misschien dat deze bij zo'n 4000 toeren zoveel weerstand biedt dat het niet meer wil.

Na de tijd ging hij beter door zijn toeren en had hij echt verschrikkelijk veel herrie.
Moest nog 5 km rijden naar huis ivm gebruik van een brug, heb me prima vermaakt! :evil:

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:26
door Boele
Kon het toch niet laten om misschien een nuttige (of juist niet) bijdrage te doen:

Mbt de ontsteking: Er is maar 1 mogelijkheid om hem erin te ''prikken.'' Dit kan haast niet fout gaat zonder het gebruik van een hamer. Je kan het asje eruit pakken en hem een paar tandjes verstellen in het geval je niet ver genoeg voorontsteking of ná ontsteking kan stellen. Dit blijkt alleen niet echt uit je verhaal. Heb je toevallig al eens gekeken naar valse lucht? Je zal niet de eerste zijn met een gaatje in de spruitstukpakking oid.

Geplaatst: 01.04.2010 - 23:57
door AmazonWillem
Nog een laatste bericht voor bedtijd :P Uitlaatpakking lekt, maar inlaatpakking naar mijn idee niet. Ik weet niet hoe erg de motor op het losnemen en aansluiten van de vacuum slang reageert kwa voorontsteking, maar stationair gebeurt er niets. Ik hoor hem wel zuigen door het buisje, dus dan lijkt het me dat ik dat bij een lekke pakking ook moet kunnen horen.

Maar, aangezien de uitlaatpakking lek is, en die met dezelfde bouten vast zit, moet er toch een nieuwe pakking tussen. Morgen eerst uitlaat fixen en ontsteking 100% soepel en werkbaar maken.

Geplaatst: 02.04.2010 - 00:34
door ferdy
Je kunt ook voor de zekerheid 2 uitlaatpakkingen monteren, ditzelfde heb ik destijds ook met mijn b30 motor gedaan. Gegarandeerd lekdicht!

Geplaatst: 02.04.2010 - 11:43
door Iroll
Controleer de vacuum vervroeging eens. Haal de verdelerkap eraf zodat je de contactpunten kunt zien. Zuig aan het vacuumslangetje en kijk of je de contactpuntjes kunt zien verdraaien. Vaak zijn de vacuumdoosjes lek van de ontsteking of zit de grondplaat vastgeroest door gebrek aan smering.

Geplaatst: 02.04.2010 - 21:11
door AmazonWillem
Vacuum doosje werkt als ik er aan zuig, dit had ik als eerste al getest, vervroeging op toeren werkt ook wel, maar misschien niet optimaal.

Heb vandaag niet naar de ontsteking gekeken, maar ben bezig geweest met de uitlaat, zou eerst delen hergebruiken, maar heb toch maar besloten hem opnieuw te maken vanaf de voorpijp. Ben nu over de achteras heen, nu de demper er nog op aansluiten, een ford demper :p

Geplaatst: 04.04.2010 - 17:06
door ferdy
foto's :D?

Geplaatst: 04.04.2010 - 17:41
door AmazonWillem
@ferdy: Morgen foto's heb de camera en de auto hier niet. Ik maak ook wel even een geluidsfragment, misschien zelfs wel even een filmpje met rijdende auto, dan kunnen jullie het geluid, als dat wordt opgenomen, ook horen.

Geplaatst: 06.04.2010 - 04:28
door AmazonWillem
Vandaag even foto's gemaakt en een poging om een filmpje te maken waar duidelijk op wordt hoeveel toeren de motor draait bij 100 en 120.
Dit is helaas slecht te zien, 3900 rpm bij 100 km/u en zo'n 4300 bij 120 km/u klopt aardig met wat biadman al zei, station as dus?? :shock:

Verder loopt de motor opzich niet slecht, maar vind em ook niet lekker, ben nu de ontsteking van mijn amazon b20 aan het opknappen en die draai ik in de 144 met een contactpuntvervanger, hopelijk is het dan beter, maar ben toch bang dat het blok zelf niet fit is :(

Filmpje, voor wat het waard is:
http://www.youtube.com/watch?v=q8GKjTsg8a8

Hier dan de foto's van mijn uitlaatbrouwsel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 06.04.2010 - 20:40
door Boele
Zonder OD vind ik het aantal toeren niet zo verassend...

Geplaatst: 06.04.2010 - 22:34
door AmazonWillem
Boele schreef:Zonder OD vind ik het aantal toeren niet zo verassend...
Ik ga wel even kijken wat de verhouding is van de as, hopelijk staat het er op, en anders zo snel mogelijk een 5 bak. Mijn bak giert toch nogal wat.