Pagina 1 van 1

Comfort verschil 16" en 17" velgen

Geplaatst: 14.01.2006 - 11:52
door eric_audio
Beste S40 en V50 rijders.

Ik ga waarschijnlijk ook in een V50 rijden. Nu vind ik zelf die 17" velgen wel erg mooi staan. Maar hoeveel comfort lever je in? Wie van jullie rijdt met 17" velgen en kan mij wat info geven? Zijn er ook forumleden die beide maten (16" en 17") vergeleken hebben? Hoe groot zijn de verschillen?

Alvast bedankt voor jullie info.

Eric.

Geplaatst: 14.01.2006 - 21:45
door Cinq
Hoi Eric,

Ik heb me dit bij het bestellen van m'n V50 ook afgevraagd, vooral omdat m'n vorige auto 'slechts' 15" velgen had.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de 17" Stylla's en dit rijdt inderdaad een stuk stugger dan de 15" die ik op m'n Peugeot 406 Break had.

Nou heb ik echter van de Volvo Winterbanden actie gebruik gemaakt en rijd nu dus op 16" Clava's en had verwacht dat dit comfortabeler zou zijn vanwege deze kleinere velg maar dat verschil merk ik eigenlijk helemaal niet.

Wat comfort betreft heb ik dus geen verschil gemerkt tussen de 16" en 17", maar dan wel met verschillende types banden. Ik vind het rijcomfort van m'n zomerwielen (17") prima en wat looks betreft staat het ook een stukje stoerder.

Ik ben benieuwd naar wat andere rijders van deze conclusie vinden, misschien gaat de vergelijking wel scheef door de verschillende typen band...

Geplaatst: 15.01.2006 - 16:56
door eric_audio
Bedankt voor je info cinq. De Stylla's staan trouwens ook op mijn lijstje...

Geplaatst: 16.01.2006 - 10:23
door Summum
Cinq schreef:Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de 17" Stylla's en dit rijdt inderdaad een stuk stugger dan de 15" die ik op m'n Peugeot 406 Break had.
Logisch Cinq, maar ik denk dat dat niet alleen met de velgmaat te maken heeft. Het hele onderstel van een 406 is vele malen meer op comfort afgesteld dan de V50.

Maar voor de rest onderschrijf ik je conclusie volledig! Ook ik heb 17" (de Sagitta's, want die blijven de mooiste voor de V50 :D ) voor de zomer. Het is een stevig onderstel en op korte oneffenheden wel een tikkie stug. Lange hobbels neemt hij erg goed. En het weg- en bochtgedrag is ronduit super, zonder oncomfortabel te zijn.
Nu rij ik ook op de 16" Clava's met winterbanden. Het verbaast mij hoe weinig verschil je merkt. Hij rijdt ietsje minder stug een drempel op, maar in de bochten ligt hij ook iets minder als op rails. Maar over het geheel genomen vind ik het verschil erg klein. De 17" zijn dus nauwelijks minder comfortabel, maar zien er wel veel beter uit! Als je de mogelijkheid hebt altijd voor 17" gaan dus... 8)

Geplaatst: 16.01.2006 - 13:08
door eric_audio
Summum schreef:Als je de mogelijkheid hebt altijd voor 17" gaan dus... 8)
Point taken :)

Geplaatst: 16.01.2006 - 16:13
door Paul
Merk totaal geen verschil, heb ye beide, maar vindt de 17inch wat strakker op de weg liggen, yelfde heb ik op mijn peugeot 206 yit nu 15inch winterbanden op, in de yomer 17inch RC wielen, en die liggen toch wat stabieler en qua comfort weinig verschil, ligt meer aan vering etc is mijn ervaring tot nu toe!

Geplaatst: 16.01.2006 - 17:20
door Hans
Meestal zijn de 17"velgen/banden wat breder dan de 16"versie waardoor iets meer zoekerig bij spoorvorming.

Geplaatst: 16.01.2006 - 21:49
door sanco
Rij in de zomer op 17"stylla met Michelins van het W type (hoog belastbaar=relatief stug) en in de winter op 16" staal met ook Michelin, beide 205 breed. Ik vind het comfort in feite in de winter op een hoger peil staan dan in de zomer. Zeker in vergelijk met mijn vorige wagen (Peugeot) is de Volvo als geheel wel een stuk stugger (neem maar eens een klinkerweg met wat kuilen). Wel is het verschil in strakheid van sturen tussen de 16" 55 en de 17" 50 serie banden erg groot. Om die reden zou ik toch weer voor de 17" velgen kiezen in de zomer, los van het feit dat ik visueel de 17" mooi vind passen qua grootte.
Wat ik niet helemaal eerlijk kan beoordelen of dit minder strakke sturen is te wijten aaan de hogere wang of dat dit een gevolg is van het veel soepeler profiel van de winterband (veel lamellen in de blokken en dus minder standvastig in dwarsrichting)
Het is dus een beetje wat je zelf wilt. Ietsjes meer comfort of een zeer strak bochtengedrag. Ook misschien niet onbelangrijk voor een prive eigenaar die veel rijdt is dat 16" banden goedkoper zijn dan 17"
Ik zou zeggen: gewoon een paar testritjes maken met verschillende uitvoeringen, maar daarbij geldt dat ook het merk banden nog dag en nacht verschil kan maken. Suc6 met de keuze.

Geplaatst: 17.01.2006 - 13:47
door Peter
Voor mij geen discussie mogelijk. Ga gewoon voor die 17". Verschil met 16"nauwelijks merkbaar. Zelf heb ik de sagitta's. Staan mooi met die spahire black achtergrond (zie foto's elders).
Vergelijking met andere auto's zoals bijv. die peugeot gaat natuurlijk niet op. Comfort vs sportiviteit, spreek wegligging. De v50 neemt de bochten als een tierelier. En dat is pas rijgenot. Je moet ook contact met je auto hebben. Want dat is wat we als volvomaniakken echt willen: lekker rijden. Als ik alleen comfort wil neem ik wel de trein.

Geplaatst: 17.01.2006 - 14:31
door eric_audio
Bedankt voor jullie input, Volvorijders. Het wordt dus 17".

Vrijdag een proefrit maken. Helaas hebben ze de 2.4i niet beschikbaar, dus ik zal met de 2.4 (140 pk) gaan rijden. Ik ga trouwens voor de 2.4 Edition II, met chiptuning naar het niveau van de 2.4i (in ieder geval 170 pk dus). Voor zover ik begrijp wil de dealer dat zelfs wel doen (voor 900 Euri). En anders doet de lease maatschappij ook niet mogelijk heb ik begrepen (en dan zal het wel Rica worden, ook voor 900 Euri).

Geplaatst: 17.01.2006 - 21:38
door sanco
zweuds schreef:Voor mij geen discussie mogelijk. Ga gewoon voor die 17". Verschil met 16"nauwelijks merkbaar. Zelf heb ik de sagitta's. Staan mooi met die spahire black achtergrond (zie foto's elders).
Vergelijking met andere auto's zoals bijv. die peugeot gaat natuurlijk niet op. Comfort vs sportiviteit, spreek wegligging. De v50 neemt de bochten als een tierelier. En dat is pas rijgenot. Je moet ook contact met je auto hebben. Want dat is wat we als volvomaniakken echt willen: lekker rijden. Als ik alleen comfort wil neem ik wel de trein.
Natuurlijk is comfort een zeer persoonlijk gebeuren. Ik ben best tevreden met de V50 begrijp me niet verkeerd, echter Peugeot was met o.a. de 406 reeds 10 jaar geleden in staat om zowel comfort als een strakke wegligging te verenigen in een voor mij ideale mix waarbij ook het rijden van niet asfaltwegen (dus klinker en andere hobbelpaden) prettig verliep. De extra bochtvastheid/direktheid die ik met de V50 heb gekregen gaat wel ten koste van het comfort op dit soort ondergronden en die extra bochtvastheid benut ik persoonlijk maar zelden. Maar nogmaals, ieder zijn eigen smaak en alleen maar bedoeld als eerlijke reaktie op een gestelde vraag. Voor de echte die-hards is er altijd nog het sport onderstel.. als je tenminste je vullingen goed hebt verzekerd... :lol:
veel plezier tijdens je proefrit, eric

Geplaatst: 18.01.2006 - 15:56
door caliban
eric_audio schreef:Bedankt voor jullie input, Volvorijders. Het wordt dus 17".

Vrijdag een proefrit maken. Helaas hebben ze de 2.4i niet beschikbaar, dus ik zal met de 2.4 (140 pk) gaan rijden. Ik ga trouwens voor de 2.4 Edition II, met chiptuning naar het niveau van de 2.4i (in ieder geval 170 pk dus). Voor zover ik begrijp wil de dealer dat zelfs wel doen (voor 900 Euri). En anders doet de lease maatschappij ook niet mogelijk heb ik begrepen (en dan zal het wel Rica worden, ook voor 900 Euri).
He dat heb ik toendertijd ook gevraagt dat chippen, maar de dealer reageerde een beetje lauw zo van als er eens wat is met de auto en volvo nederland denkt maar dat het van het tunen komt, vervalt de garantie.
Ik vraag me nu dus ook af welke dealer jij hebt in Den Haag, gezien ik daar ook vandaan kom ;)

Geplaatst: 18.01.2006 - 18:05
door eric_audio
caliban schreef:
eric_audio schreef:Bedankt voor jullie input, Volvorijders. Het wordt dus 17".

Vrijdag een proefrit maken. Helaas hebben ze de 2.4i niet beschikbaar, dus ik zal met de 2.4 (140 pk) gaan rijden. Ik ga trouwens voor de 2.4 Edition II, met chiptuning naar het niveau van de 2.4i (in ieder geval 170 pk dus). Voor zover ik begrijp wil de dealer dat zelfs wel doen (voor 900 Euri). En anders doet de lease maatschappij ook niet mogelijk heb ik begrepen (en dan zal het wel Rica worden, ook voor 900 Euri).
He dat heb ik toendertijd ook gevraagt dat chippen, maar de dealer reageerde een beetje lauw zo van als er eens wat is met de auto en volvo nederland denkt maar dat het van het tunen komt, vervalt de garantie.
Ik vraag me nu dus ook af welke dealer jij hebt in Den Haag, gezien ik daar ook vandaan kom ;)
Ik had een jonge (volgens mij vrij onervaren) verkoper. Kan zijn dat hij meer belooft dan hij waar kan maken. Als het uiteindelijk niet doorgaat, laat ik het elders doen.