Pagina 1 van 4
144 vragen: olie, uitlaat en bandenspanning
Geplaatst: 01.04.2010 - 19:45
door soepkip
Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een
rode 144 uit 1972. Ik kan nog niet helemaal achterhalen welke uitvoering het nu precies is, maar er zit in ieder geval een B20(a) blok in, met vierbak (M40?). Ik heb een nieuwerwetse grill en koplampen maar ouderwets dash (horizontale teller) dus toch een voor-73 model neem ik aan? (Kan ook niet anders met dat bouwjaar

)
Nu heb ik een aantal vragen:
- Wat zou de bandenspanning moeten zijn voor 165 bandjes?
- Welke olie moet ik gebruiken? De manual zegt 10w30 maar dit lijkt lastig verkrijgbaar? Hebben jullie tips voor olie voor redblocks? Kan er 15W40 in of liever 10W40? Uiteraard gaat er een minerale olie in
- Mijn uitlaat is gescheurd bij de aansluiting van de laatste demper (het pijpje over de achteras) klopt het dat ik
deze tussenpijp van Nordicar hiervoor kan gebruiken?
En welk formaat uitlaatklemmen heb ik daarvoor nodig?
Geplaatst: 01.04.2010 - 20:16
door imker
Hallo,
T'is zeker geen '73 model. Ik ben er bijna zeker van dat het een '72 model is. Het '73 model heeft brede pinkers, het nieuwe dashboard enz enz.
Bandenspanning ligt rond de 2kg denk ik.
De rest moet ik schuldig blijven maar je keuze is uitstekend.
Gr, Koen
Geplaatst: 01.04.2010 - 20:40
door mightyspawn
15 of 10w40. Niet die moderne volledige synthetische meuk. Prima spul, maar niet voor die ouwe red blocks. Beginnen ze als idioten van te zweten. Spreek uit ervaring.
Gooi er zelf altijd 15w40 biturbo van kron in.
Geplaatst: 02.04.2010 - 19:21
door soepkip
Heb bij de Brezan om mineraal 10W40 gevraagd en heb Brega 10W40 meegekregen, is dat wat naar jullie weten?
(API SL/CF & ACEA A2/B)
Hier lees ik wisselende dingen over Brega spul.. misschien toch Kroon (biturbo) 15w40 halen?
Weet iemand hoe het zit met die uitlaat? Dan kan ik mijn bestelling plaatsen

Geplaatst: 03.04.2010 - 11:48
door laptoprob
Dat stukje uitlaat is de buis over de achteras. Gelijk voor alle 140's behalve de injectiemotoren, die hebben een grotere diameter. Zijn je potten nog wel goed? Ik heb een hele uitlaat voor je, die kan nog wel even mee.
Geplaatst: 09.04.2010 - 19:17
door soepkip
Ondertussen met overleg van Nordicar de (waarschijnlijk) juiste onderdelen bij elkaar gevonden, na de tentamens lekker klussen.
Naast olie en uitlaatdeel (hoop dat 'ie los wil) ook meteen bougietjes, verdeler, puntjes, etc. etc. vervangen
Weet iemand waar ik (online) een setje voelermaatjes kan kopen? (Of heb jij die toevallig nog, Jordos?)
Geplaatst: 09.04.2010 - 19:53
door ferdy
Ik heb de mijne bij conrad gekocht voor een paar euro, werkt nog steeds prima

Geplaatst: 09.04.2010 - 20:13
door whitehorsekart
Hé soepkip! (Ben je zo mager, of.....)
Leuke auto hè? Dat de luxe is gewoon de basisuitvoering die in Nederland geleverd werd. Verder was er nog een GrandLuxe, maar daar moet je je ook niet teveel van voorstellen! (Leer, etc.) Als je een korte pook hebt en wél de lintsnelheidsmeter, heb je inderdaad een modeljaar 1972, die van augustus 1971 tot augustus 1972 gemaakt is. Deze speciale grille hoort daar ook bij. Alleen voor dit modeljaar. T/m 1971 was het de "zilveren"grille, daarna die van zwart plastic. Je kunt met opgave van je chassisnummer een mailtje naar Ulla Bergwall van Volvocar in Zweden sturen met het verzoek om de productiegegevens van je auto. (in het engels) Als hij in Zweden gemaakt is, krijg je die keurig opgestuurd. (Motornummer, wanneer van de band gelopen, interieurkleur, baknummer etc. + waar en wanneer afgeleverd.) Mijn 144 is van augustus 1971, maar is pas in juli 1972 afgeleverd!
ubergwal@volvocars.com
Bandenspanning hangt een beetje af van welk merk banden: ik heb nu Gislaved 165/15 en hij staat voor op 2,1 en achter op 2,3. Dat bevalt me goed.
Geplaatst: 09.04.2010 - 20:28
door whitehorsekart
Ps altijd leuk als jonge mensen met zo'n auto rijden!
Mijn oudste zoon van 30 heeft een 142 uit 1972 en de jongere van 24 heeft een 144 uit 1967!
Oh ja, de vierbak is inderdaad een M40, met overdrive heet-ie M41, is dezelfde bak met een Laycock overdrive eraan vast en daarom een langere uitgaande as.
Geplaatst: 10.04.2010 - 09:47
door Jordos
Ja die heb ik liggen.
Geplaatst: 10.04.2010 - 11:34
door soepkip
Bedankt voor de tip, ik ga eens mailen! Altijd leuk

Was er al een beetje achter dat de 'nieuwere grill' inderdaad by MY 72 hoort. En erg Luxe is hij verder niet, haha
Qua banden heb ik ze nu(koud) op 2.1 voor en 2.2 achter, dus dat komt aardig overeen

(En qua nickname: kan niet zeggen dat ik dik ben nee

)
Ik vind oldtimers ook geweldig, gewoon lekker rustig cruisen met een groot stuur. Geen belasting, goedkope verzekering en ook nog eens leuk tanken, zo op LPG. Ook zelf dingen kunnen repareren vind ik een groot voordeel, die injectie-computershit kun je hooguit uitlezen en dan ben je klaar
@Jordin: Nice, kunnen we meteen even naar de kleppen kijken en de bougies en contactpunten ook meteen goed afstellen. Het is al goed klusweer, he

Heb jij touwens de 24e tijd, voor Bart z'n verjaardag?
Geplaatst: 11.04.2010 - 13:41
door Jambon
20W50 hoort er eigenlijk in, naar de huidige maatstaven en door productverbeteringen mag 15w50 ook, al het andere wordt te dun, van de zomer helemaal. Als een dergelijk blok 2 ton (of meer) heeft gehaald op die specificaties, waarom zou ie daar nu niet meer mee voort kunnen..?
2.1 is prima, ik ga r altijd 1 of 2 tienden boven zitten, de band lijdt er niet onder (bolstand loopvlak), is niet merkbaar onconfortabeler, wel een fractioneel betere wegligging en verbruik.
Geplaatst: 12.04.2010 - 09:33
door Jordos
Nog even over de olie. Nordicar biedt deze 20W50 Classic Millers aan
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3299
Lijkt me wel een goeie olie, maar omdat ik 7L nodig heb, wilde ik het spul van de Millers site zelf bestellen. Alleen daar staat dat het half-synthetisch is (
http://webshop.millersoils.nl/index.php ... =Motorolie ). Of zou het om die Preservation Oil gaan? Waarom bieden ze Classic olie aan dat half-synthetisch is, dat vind je oude blok toch helemaal niet leuk?
Geplaatst: 12.04.2010 - 09:49
door whitehorsekart
De half-synthetische olie kan volgens mij geen kwaad, de volsyntheet wél, door de oplossers etc die daar in zitten. Maar een classic halfsynthetische olie? Lijkt me vreemd.
Ik heb 15W50 (of 15W40) Valvoline in mijn 144 en Amazon Combi.
De 144 krijgt voor de winter altijd 10W40, omdat ik met die auto doorrijd.
Geplaatst: 12.04.2010 - 10:07
door Jambon
Ik heb vanaf revisie zomer en winter Duckhams 15W50 gebruikt (helaas uit de handel)
Geplaatst: 12.04.2010 - 10:13
door whitehorsekart
Ja, nog even en er is alleen nog Millers 15W50 te koop! Tegen een (te-) hoge prijs. Met 15W40 gaat het bij mij ook goed.
Deze bestaat nog: TURBO SAE 15W-50 Minerale motorolie Valvoline
Geplaatst: 12.04.2010 - 13:59
door Jordos
whitehorsekart schreef:De half-synthetische olie kan volgens mij geen kwaad, de volsyntheet wél, door de oplossers etc die daar in zitten. Maar een classic halfsynthetische olie? Lijkt me vreemd.
Ik heb 15W50 (of 15W40) Valvoline in mijn 144 en Amazon Combi.
De 144 krijgt voor de winter altijd 10W40, omdat ik met die auto doorrijd.
Dit heb ik gevonden op internet, kan iemand dat bevestigen?
Minerale olie:
Verkregen door raffinage van aardolie. Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan. De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.
Half-synthetische olie:
Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.
Synthetische olie:
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
(
http://www.motorfietsservice.nl/motorolie.html )
Als ik het zo lees lijkt half synthetisch ook prima.
Over de viscositeit, is 20W50 dan te dik voor in de winter? Ik rij ook 's winters, maar wil niet iedere keer mn olie vervangen want zoveel rij ik niet. Aan de andere kant moet het ook niet te dun zijn want hij loopt al tegen de 3 ton en ik ben bang dat 'ie met 15W40 zomers gaat zweten.
Raden jullie die Valvoline 15W50 aan?
Geplaatst: 12.04.2010 - 14:16
door Boele
Ik gooi er altijd 10W40 in. Werkt prima, alleen dan heb je wel dat ie iets meer wilt zweten.. Misschien toch ook maar aan de dikkere olie of zou dat niet helpen?
Geplaatst: 12.04.2010 - 14:58
door whitehorsekart
In de winter stop ik er als gezegd 10W40 in. Maar olie verlies ik altijd een beetje!! In de zomer is 15W50 mooi vind ik
Geplaatst: 14.04.2010 - 16:52
door Jordos
Oke dan ga ik denk voor Millers 20W50 Classic (half synthetisch).
Is er iemand die denkt dat half synthetisch niet goed is??