Pagina 1 van 1
Volvo S80 1999 Lamda sonde lampje
Geplaatst: 02.04.2010 - 09:58
door Gripen
Hoi Allemaal,
Sinds 21 Maart eigenaar van een beeldschone 1999 S80 2.9 met 204.000Km, en wat rijd dat ontzettend fijn. Is van een Volvo monteur geweest en het nodige is er aan gedaan. Bij aankoop geen meldingen en geen lampjes die branden.
Nougoed, inmiddels anderhalf week later geen problemen gehad tot ik gisteren met mijn vriendin uit eten ging. In de auto naar Enschede, floep ineens het lampje aan met het Lamda teken (onder het rijden). Ik heb ook even in de handleiding gezocht, probleem in het uitlaatsysteem oid. Na het eten de auto weer aan, lampje brande weer.
Heeft iemand enig idee, ik had al gezocht op dit forum volgensmij kan het wel meer zijn dan alleen een lamda sonde vervangen of niet?
Verder rijd hij niks anders dan voor de melding, hoor ik geen raar geluid van onder de auto wegkomen en stationair heel mooi rustig. De ETM is vervangen en heeft een gele sticker. 8000KM geleden grote beurt gehad met distributie en de hele mikmak.
Overigens hoor ik ook als ik door de bocht naar LINKS ga rechtsvoor bij de wielen ergens een krakend geluid wegkomen, alsof er staal erg onder druk staat.
Verder vroeg ik mij ook af of het OK is om hiermee vanavond naar Limburg te rijden en morgen terug +- 330KM, dit is verder niet schadelijk toch?
Geplaatst: 02.04.2010 - 11:26
door Battlecruiser
Met dat lampje zijn er nogal wat oorzaken mogelijk, maar een kapotte lambdasonde (en bij een 2.9 zijn dat er meteen 2) kan wel eens de oorzaak zijn.
Je kunt er gewoon nog een tijdje mee doorrijden, alleen het benzinemengsel is nl. niet meer zo optimaal.
Het krakend geluid kan ook wer nogal wat oorzaken hebben in de voorwielophanging, maar bij een S80 van die leeftijd denk ik al gauw aan de veerschotel (of hoe ze zo'n ding tegenwoordig noemen) bovenop de veerpoot. Die scheuren na verloop van tijd los en dan krijg je dat krakend geluid.
Geplaatst: 02.04.2010 - 11:47
door Gripen
Hoi Battlecruiser,
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het de lambda sonde is en niet nog iets veel duurders. Ik zag dat een lambdasonde iets van 150 inclusief kost geloof ik. Ik zal in mijn achterhoofd houden dat het dus ook nog wat anders kan zijn. Wel zuur, koop je zo'n auto zonder storingen, bijna twee weken niks mee aan de hand en dan nu dit
Goed, we rijden er dan mee door maar ik laat hem wel snel nakijken. Ik heb het dan ook goed dat hij iets meer verbruikt dan hij normaal zou doen, klopt dat?
Geplaatst: 02.04.2010 - 13:19
door Battlecruiser
Ja, dat klopt.
Als je naar een garage gaat, zullen ze waarschijnlijk eerst die sondes gaan schoonmaken en als dat niet helpt (en meestal helpt dat niet), vervanging van de sondes voorstellen.
Kan de ex-eigenaar de wagen niet even checken?
Geplaatst: 02.04.2010 - 14:00
door Gripen
Ok. Thanks a lot

helpt me weer wat verder! Ik kan inderdaad even de ex-eigenaar er naar laten kijken maar ik weet niet of ie daar nu na de verkoop zin aan heeft. Hij woont ook +- 140Km van ons vandaan. Een vriend van me kent een Volvo monteur bij me in de buurt, ik ga denk ik vragen of hij mijn S80 ook in onderhoud wil nemen of anders hier even naar wil kijken.
Geplaatst: 02.04.2010 - 17:40
door Marc O.
Even laten uitlezen door de dealer of een Volvo specialist. Als een van de sondes inderdaad stuk is dan moet dat een foutmelding geven die dus uitgelezen kan worden. Ik betaalde vorig jaar trouwens iets meer voor een nieuwe lambdasonde, namelijk ruim 200 Euro (maar misschien zijn ze voor een T6 wat duurder).
Geplaatst: 04.04.2010 - 17:11
door Gripen
Ok ik ben net terug uit Limburg heb er nu net 330 KM mee gereden. Voordat we weg gingen heb ik de auto vol getanked, hij was nog HALF vol (40Liter). Een paar keer deed de pomp net alsof de tank vol was terwijl hij dat niet was, ik moest dan weer bijknijpen en dan ging het langzaam weer goed. Ok misschien lag dat aan de pomp maar ik vond dit wel vreemd.
Afgerekend, mijn vriendin stapt de auto in, start de auto en je raad het al, het lampje is UIT!
Ik heb nu weer de halve tank leeg en het lampje brand (nog) niet. Ik hoop dat het goed is maar ik heb het vermoeden dat er toch iets niet goed is. Iemand dit 'probleem' eerder meegemaakt?
We hebben nu 330Km gereden bijna alleen maar cruise control 120/130 en geen files. Ik verbruik dan 40 liter, vinden jullie dat normaal? Ik weet dat het een 2.9 6 cylinder is maar ik had zeg maar net IETS minder verwacht. Het huidige verbruik gaf ook ongeveer 1:9/10 aan onder het rijden. Misschien door de brede banden (235), en hij moet nog uitgelijnd worden...?
Geplaatst: 04.04.2010 - 18:48
door Marc O.
Als je bedoelt dat ie 40 liter verbruikt op 330km (en niet 40 liter op 100km) dan is dat niet abnormaal veel, alhoewel ik op de snelweg een iets lager verbruik zou verwachten. Mijn T6 verbruikt ongeveer 1 liter LPG op 8 à 9km, bij 90% snelwegverkeer en een rustige rijstijl. Bij benzine is dat 1 op 10.
Het kan inderdaad zijn dat het lampje uit gaat bij een bepaalde soort benzine, maar ik denk dat je er toch vanuit moet gaan dat de lambdasonde niet helemaal fris meer is en op termijn een keer vervangen moet gaan worden. Overigens kan door een slechte lambdasonde het verbruik ook ietsje hoger zijn.
Geplaatst: 05.04.2010 - 09:43
door Gripen
Hoi Marc O., bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad 40 liter verbruik op 330Km. Ik zou het verbruik zelf ook IETS lager verwachten. Ik ga denk ik snel even met de auto langs bij iemand die er naar kan kijken. Ik heb gisteren nog even de handleiding doorgekeken en daar word Euro 98 aangeraden, ik tank gewoon euro 95, verder niet schadelijk voor de auto lijkt me?
Geplaatst: 05.04.2010 - 11:34
door Marc O.
Nee, volgens mij moeten ze het gewoon op 95 kunnen doen, al zal ie op 98 misschien iets fijner (en zuiniger) rijden.
Geplaatst: 05.04.2010 - 13:56
door Battlecruiser
Ik tankte in het verleden ook altijd euro95 met mijn S80 2.9.
Als je op de snelweg op de crcr 120-130 rijdt, kan je met 40 liter wel 480 km verwachten oftewel volgens de boordcomputer ongeveer 8l per 100km.
Dat ie dat nu niet doet kan inderdaad o.a. door een stel defecte lambdasondes komen.
Bedenk wel dat bij een 2.9 er praktisch altijd 2 tegelijk vervangen moeten worden, omdat, gezien de opbouw van het uitlaatsysteem, de zaak vóór de katalysator dubbel is uitgevoerd (oftewel één pijp per drie cilinders)
Geplaatst: 08.04.2010 - 09:14
door Gripen
Ok jongens ontzettend bedankt voor de reacties ik heb hier heel wat aan. Ik ga dit nu laten onderzoeken en post hier nog even het resultaat! (kan even duren

)