Pagina 1 van 3

Schakelbussen Volvo 440 ?

Geplaatst: 05.04.2010 - 18:11
door EvertBram
Als bron gebruik ik dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hakelstang


Hallo volvo sleutelaars,

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de nuttige info hier.

Ik heb ook een wat 'losse' schakelpook bij m'n 440. Ook wil die in de 1 niet altijd erg soepel. Iedere keer in de 1 zetten hoor je een klein tikje, voelt en klinkt als ergens direct onder de schakelpook vandaan (busjes 22 ?). Als alles koud is wil de 1-2 niet heel super soepel, maar gaat meestal prima (versnellingsbak olie ?). De rest schakelt erg soepel!

Is het lastig om de busjes/asjes te vervangen? Wat zijn de risico's als ik er zelf mee aan de slag ga? Ik kan goed sleutelen aan motoren en bromfietsen, heb vele uren sleutel ervaring, van olie tot revisie. Alleen autos nog weinig serieuze ervaring. Moet ik er onder kruipen om er bij te kunnen? Ik ben sowieso nog van plan om een oprijbrugje te halen voor dit soort onderhoud.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Geplaatst: 05.04.2010 - 18:27
door gvanminnen
Ik kan ook in geen enkel topic vinden of je het nu van binnenuit kan doen of eronder moet.

Geplaatst: 05.04.2010 - 18:36
door Wiebe
Is helemaal niet moeilijk, het zit onder de auto. dus je zal er wel onder moeten kruipen :P als je de onderdeeltjes hebt wijst het zichzelf wel. is een klusje van niks :)

Geplaatst: 05.04.2010 - 18:53
door EvertBram
Ok bedankt, ik zal er binnenkort eens mee aan de gang gaan.

Geplaatst: 05.04.2010 - 18:53
door Auk
Het is toch logisch dat die stang onder de auto door loopt en je onder de auto moet kruipen om er bij te kunnen?
De pook zelf zit in een kunststof behuizing vast met twee bouten aan de bodemplaat, vanuit het einde van de pook loopt de schakelstang naar de versnellingsbak, heel duidelijk aangegeven op die plaatjes in dat betreffende topic.

Geplaatst: 05.04.2010 - 19:18
door wpee
Bij mij kraakte hij (weining of geen synchornisatie meer dus) van de vier naar de drie. Werd steeds erger. Ik heb der nieuwe olie in gegooit, opgelost. Ik heb MTM nr 13000 gebruikt, verkrijgbaar in 13001 en 13004 verpakking. Speciaal voor oa Renault, Peugeot en Citroen.

Wel raar dat in de manual staat na aflaten 2.9 ltr olie erin, ik heb 3 lieter erin gedaan en nog niet tot aan de peilopening. ongeveer 0.5cm eronder. Ik heb het zo gelaten.

Geplaatst: 05.04.2010 - 19:28
door EvertBram
Het is inderdaad logisch dat je er onder moet. De tips hier zijn ook zeer nuttig wat er gedaan moet worden. Ik ben erg handig met sleutelen (motoren en overige twee wielers), maar nog nooit onder een auto gesleuteld. Daarom koop ik binnenkort eerst eens 2 oprij bruggetjes om er onder te kunnen. Dan kunnen de bussen vervangen worden.

Maar met olie verversen moet de auto toch horizontaal staan? Of kan dit ook op zo'n oprij bok? Wat gaat alles trouwens ongeveer kosten?

Nogmaals veel dank voor jullie hulp! Hier is weer een beginner (ik) blij mee!

Geplaatst: 05.04.2010 - 20:43
door EvertBram
Ik heb even gekeken in Vadis. Zal ik deze onderdelen moeten bestellen?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 05.04.2010 - 21:09
door Iroll
Lees even het topic door wat je in je 1e mail aanhaalde. Daar staan alle bussen in vermeld die je nodig hebt plus de procedure.
@Wpee: In de versnellingsbak zit precies 3,4ltr olie. Als je de originele Volvo olie haalt bij de dealer dan zit het in een afgepaste jerrycan.

Geplaatst: 05.04.2010 - 21:19
door EvertBram
Ik heb dat topic doorgelezen. Moet voor onderdeel 18/19 (22 volgens ander topic) op de 2e tekening de olie eruit? Of kun je er zo bij? En de versn. olie, kan dat afgetapt/bijgevult worden op een oprijbok? Of moet de auto 100% horizontaal staan?

Kun je misschien ook een indicatie geven over de kosten?

Geplaatst: 05.04.2010 - 22:45
door Iroll
Moet voor onderdeel 18/19 (22 volgens ander topic) op de 2e tekening de olie eruit?
Op de tekening ziet die er rechthoekig uit, in werkelijkheid is het een tonnetje met een uitsparing voor de kogelkop , #6a op de tekening en #18 is de borgring. Die kan je hergebruiken. Als je het oude tonnetje gaat verwijderen zet hem dan in zijn vrij, dan gaat het makkelijker. De olie hoeft er niet uit, alles zit uitwendig. Het lastigst kan het verwijderen van de hele kleine inbus zijn #38. Het beste is om die 48u van tevoren flink in de kruipolie te zetten. En laat de afstelling van de schakelstang vast zitten #32&#35, kan een drama zijn om hem weer goed aftestellen. Kosten bij de dealer voor alle onderdelen rond de €25, dat was wel 2 jaar geleden. De dealerprijs voor 3,4ltr Volvo-olie is rond de €60 en da's niet goedkoop.

Geplaatst: 05.04.2010 - 23:19
door wpee
Iroll schreef:precies 3,4ltr olie.
Je hebt gelijk, mijn vraagbaak is fout. Die zegt enkel bij reviesie 3.4ltr en bij aflaten 2.9ltr. De "helpfiles" op de skydrive spreken enkel van 3.4ltr.
(nou zal een 0.5cm onder peil niet zo erg zijn verwacht ik ;)

Geplaatst: 05.04.2010 - 23:42
door EvertBram
Nogmaals dank voor de goede hulp. Binnenkort zal ik eens de Volvo dealer raadplegen.

Wat vragen over de olie:

- Moet de olie persé origineel zijn? Ik vindt het namelijk wel erg aan de prijs. Kan er niet een ander (universeel)merk in voor Renault bakken?
- Mag de (versnellingsbak)olie alleen maar bij een 100% horizontaal geplaatste auto worden ververst? Kan dit m.b.v. oprijbokken?

Tot sprekens!

Geplaatst: 06.04.2010 - 21:06
door Iroll
Over versn.bak olie zijn hele discussies geweest. Conclusie was voor de zekerheid of Volvo of Renault olie. De R olie is goedkoper. Maar er zijn ook zat mensen die er een ander merk olie in gooien, Kroon olie bijv. Maar denk erom een verkeerd/goedkoop merk kan schakelen moeilijker maken of schade veroorzaken.
Voor het aflaten en weer bijvullen moet hij eigenlijk waterpas staan. Iets afwijken kan geen kwaad maar op bokken staan is teveel van het goede.

Geplaatst: 07.04.2010 - 11:52
door EvertBram
Nogmaals bedankt voor de info. Ik zal het binnenkort wel laten weten wat ik er aan heb gedaan.

Geplaatst: 17.04.2010 - 20:12
door EvertBram
Ik ben er nog niet mee bezig geweest. Wel heb ik 2 oprijbruggen, een krik, en 2 assteunen besteld.

Het schakelen gaat bij een koude bak voor ons gevoel lastiger. in de 1 of 2 zetten gaat soms (vaak) zwaar. Soms moet je em er echt intrekken, met gevoel. Ook; hoor, of voel ik dan soms bij schakelen in de 2 wat 'tandenpoets'. Is dit de synchronisatie? Wanneer de bak warm is geen probleem niks.

Over een week of 2 vervang ik dus de bussen + bakolie.

Gegroet,

Geplaatst: 21.04.2010 - 00:03
door Melvin
Als het schakelen zwaar gaat en gepaard gaat met tandenpoetsen, zou ik ook eens controleren of de koppeling goed vrijkomt. Als dit niet het geval is gaat schakelen ook zwaar.

Geplaatst: 21.04.2010 - 13:18
door EvertBram
Maar dit is alleen wanneer de bak koud is, en alleen versnelling 1 en 2. Dan ligt 't toch niet aan de koppeling? Echt tandenpoetsen is 't niet, maar soms voel je em (via schakelpook) tijdens het schakelen in 1/2.

Nogmaals dit is alleen bij een koude bak, warm niks geen problemen, dan gaat alles super soepel.

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:38
door Iroll
Dat zware schakelen met koude olie is normaal, hebben ze allemaal last van.
Verse olie helpt, maar helemaal verdwijnen doet het niet. Wat het beste werkt is een vol synthetische olie zoals Millers TRX 75w 90. Dat schakelt het soepelst en is ook nog eens iets goedkoper als de originele Volvo olie en is veilig voor de bak.

Geplaatst: 21.04.2010 - 22:22
door EvertBram
Ok dank je wel voor de tip. Ik denk dat ik die olie dan ga bestellen. Waar koop jij het Iroll? Ik ga het dan misschien hier kopen: link ,dus 4 liter bestellen?

Ik denk dat 't bij een koude bak en soms het 'tanden' gevoel komt door een combinatie van synchr.+olie+schakelbussen....