Pagina 1 van 1
Pirelli P7 zuinig?
Geplaatst: 06.04.2010 - 15:29
door Grimm
Sinds juni van dit jaar rijd ik in een nieuwe v70 die af fabriek is uitgerust met Pirelli P7 banden. Deze heb ik voor de winter omgewisseld voor Pirelli Soto Zero winterbanden. Nu doet zich het verschijnsel voor dat ik op winterbanden zuiniger rijd dan op zomerbanden. Ik dacht het al te merken toen de winterbanden er net onder zaten en nu de auto weer op zomerschoeisel staat, merk ik het weer. Het scheelt behoorlijk. Ik sta nu 50 tot 100 km eerder aan de pomp.
Dit gaat een beetje tegen mijn gevoel in dat winterbanden iets minder zuinig zijn door het profiel en soort rubber. Inmiddels bandenspanning nog eens bekeken maar die was goed.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit verschijnsel (her-)kennen. Staan de P7's er misschien om bekend niet zo zuinig te zijn?
Geplaatst: 06.04.2010 - 15:35
door diesel01
Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
Geplaatst: 06.04.2010 - 16:43
door t5power
diesel01 schreef:Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
Zo'n groot verschil!
Geplaatst: 06.04.2010 - 16:51
door diesel01
t5power schreef:diesel01 schreef:Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
Zo'n groot verschil!
Yep, maar het oog wil ook wat hé.
Geplaatst: 07.04.2010 - 08:03
door Grimm
diesel01 schreef:Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
Dat is wel een flink verschil zeg! Bij mij kan dat overigens geen verschil maken. Ik heb zowel zomer als winter dezelfde bandenmaat (225/55/16).
Geplaatst: 07.04.2010 - 14:49
door Cygnus
Ik heb de zelfde bandenmaten voor zomer en winter als diesel1 en merk geen significant verschil in gebruik. (zomer Michelin pilt Sport, winter Conti 830) In beide gevallen overigens eerder 1/14 dan 1/20.
Geplaatst: 07.04.2010 - 16:35
door asta
Wellicht dat de temperatuur en rubbersoort bijdragen aan een grotere rolweerstand.
In de winter is het kouder en zou een winterband de stijfheid krijgen van de gemiddelde zomerband is mij verteld.
Ik kan mij voorstellen dat een sportband die veel grip nodig heeft meer rolweerstand heeft door de zachtere rubber compount.
Ook ik constateer een hoger verbruik nu ik weer op zomerbanden rijd.
205 x 55 x r16 (winterbanden snowtrac II) 8.7 per 100km
215 x 45 x r18 (Zomerbanden Michelin pilot) 8.8/8.9 per 100km
De lucht is nu ook minder compact wat wellicht kan bijdragen aan minder zuurstof.
De regel: des te kouder het word des te minder de molekulen bewegen zorgt ervoor dat er per kuub lucht meer zuurstof in zit en je een betere verbranding hebt en dus efficienter omgaat met bandstof?
Of sla ik nu zo'n wartaal uit dat dit kant nog wal raakt?
Geplaatst: 07.04.2010 - 23:50
door Geus
asta schreef:De lucht is nu ook minder compact wat wellicht kan bijdragen aan minder zuurstof.
De regel: des te kouder het word des te minder de molekulen bewegen zorgt ervoor dat er per kuub lucht meer zuurstof in zit en je een betere verbranding hebt en dus efficienter omgaat met bandstof?
Of sla ik nu zo'n wartaal uit dat dit kant nog wal raakt?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij wel!

Behoorlijk theoretisch verhaal. Moleculen trillen harder bij hogere temperaturen, maar volgens mij is dit behoorlijk marginaal. Er is geen sprake van een vloeistof die gas wordt en ineens flink uitzet. Als je gelijk zou hebben, zou je ook verschil moeten merken tussen mooi weer (hogedrukgebied) en een depressie. Het lijkt me vergezocht, ik zou het eerder zoeken in de combinatie compound, breedte en weerstand.
Geplaatst: 08.04.2010 - 07:14
door asta
Het zal denk ik een combinatie zijn van diverse factoren, de meeste invloed zal inderdaad de bandenmaat en rolweerstand zijn.
Geplaatst: 08.04.2010 - 10:22
door Grimm
Bedankt voor alle reacties! Voorlopig houd ik het er maar even op dat de rubbersamenstelling de belangrijkste oorzaak is. Bandenmaat en bandenspanning zijn immers vergelijkbaar.
De invloed van temperatuur op de moleculen laat ik maar even buiten beschouwing. Dat gaat mijn pet als simpele bedrijfseconoom te boven. Ik heb overigens een soortgelijk verhaal wel eens gehoord over F16's boven Alaska. Door de lagere temperatuur en de invloed daarvan op de samenstelling van de lucht, gedroeg die kist zich anders dan boven Irak... Maar ja, de laatste keer dat ik in mijn v70 met mach 2 de bocht om ging is ook alweer een tijdje geleden
