Pagina 1 van 1

op zoek naar een v40

Geplaatst: 07.04.2010 - 13:49
door obrasp
Mijn broer is nodig aan een nieuwe auto toe. Ik rij zelf met veel plezier een V70. Omdat zijn budget wat krapper is heb ik hem geadviseerd eens uit te kijken naar een V40 II 1.9D. (102/115 pk) Vanwege zijn budget zijn deze alleen met >200.000 km's te krijgen. Dus moeten we extra alert zijn op eventuele gebreken.

Wat zijn nu eigenlijk de typische gebreken en waar moet ik extra op letten?

Ik heb de forumberichten eens doorgebladerd en ik kom niet veel verder dan:
- distributieriem vervangen elke 120.000 km's of 7 jaar.

Is dat echt alles? Zo ja dan is de V40 degelijker dan de V70, want bij dat model is het lijstje aanmerkelijk langer.

Geplaatst: 08.04.2010 - 21:03
door Drewster
de weinige reacties op je bericht kunnen erop wijzen dat het een probleemloze auto is...
Ik heb tot voor kort een V40 met 276.000 km op de teller gehad. Volkomen probleemloos, nooit een slag misgedraaid. Je vergelijking met de V70 gaat een beetje mank; het is een veel robuustere auto maar wel met complexere techniek, daar kan in principe vaker wat aan stuk gaan. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de opties die op een auto neemt; wat er niet opzit kan ook niet stuk gaan.
Voor een wat objectiever oordeel zou je ook eens kunnen kijken op de site van Autoweek, even zoeken naar 'my review'. Een schat aan info van gebruikers en hun ervaringen met werkelijk waar elk model wat er in NL verkocht is.
Succes!

Geplaatst: 08.04.2010 - 22:17
door MDA
Nee, er zijn wel degelijk een aantal zaken die bij de V40 typisch probleempjes opleveren. Maar inderdaad zijn dat kleinere euvels dan met de V70's.

Er is de ontwaseming: er bestaat een serie waarbij de ontwaseming niet meer goed werkt omdat een deel van de ventilatiekanalen niet goed gelijmd is. Om dat te fiksen moet het dashboard er uit (en is dus prijzig). Ik moet wel even nazoeken bij welke MY's dat was (wel zeker phase II).

Bij de phaseI zijn bepaalde versnellingsbakken berucht (zie mijn topic...) en ook bepaalde motoren (de 1.8i (de GDI)).

Verder is er inderdaad weinig structureel mis met deze wagens.

Ja, sommige hangen een beetje door met de achterkant (kwestie van nieuwe veren / dempers: niet echt duur).

En oh ja: ga wel voor een phaseII. Die is op veel punten (onderstel vooral) duidelijk beter dan de phaseI.

Dus een phaseII 115 pk diesel met krap 200.000 km op de klok en waarvan de voorruit goed ontwasemt, is eigenlijk een hele goeie keuze. :-)

Geplaatst: 09.04.2010 - 08:25
door obrasp
Bedankt! Goed om dit te weten! Ik zal hem aanraden om de auto op een vochtige dag proef te rijden (of een hijgende hond mee te nemen)!

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:50
door MDA
En je weet neem ik aan hoe een phaseII is te herkennen van een phaseI (los van het bouwjaar natuurlijk)?

Geplaatst: 09.04.2010 - 18:18
door obrasp
heldere koplampen toch?

Geplaatst: 09.04.2010 - 21:58
door Rob Bakker
Niet alleen.

In het interieur is het makkelijkste vind ik.

De Phase I heeft een lage tunnel, zonder arm steun en met de knoppen voor elektrische ramen.
De Phase II heeft een hogere tunnel, met een soort armsteun, met een bakje eronder. Bediening van de elektrische ramen is daar ook verhuisd naar de portieren.

Geplaatst: 10.04.2010 - 01:20
door MDA
de phaseII heeft ook bumpers met grotere sidemarkers en de achterlampen zijn ook helderder van kleur en lopen verder door in de zwarte plaat op de achterklep.

De bumpers zijn eigenlijk een van de beste aanwijzingen omdat deze niet om te zetten zijn van een phaseI naar een phaseII, en de rest eigenlijk (met min of minder werk) allemaal wel.

Geplaatst: 23.04.2010 - 11:19
door obrasp
Bedankt voor de reacties. Ik ben zo aangemoedigd dat mijn broer nu in een V40 phase II 1.9 TD Europa met (maar liefst) 240.000 op de klok rond rijdt. stond voor bijna 5.000 te koop, uiteindelijk op 3.800 uitgekomen, maar dan kon er nog wel een oude bak op worden ingeruild.
Nu maar hopen dat het geen kat in de zak is. Heb wel onderhoudshistorie gecontroleerd, NAP etc. Maar je weet natuurlijk nooit.

Zaten alleen (nieuwe) winterbanden op. Dus heb ik hem voor z'n verjaardag 4 Dunlop SP Sport Fastresponse banden (goede ADAC test, € 250 bij bandengids.nl) kado gedaan. Als iemand nog 4 (stalen) 15" velgen te koop heeft, hou ik me aanbevolen. Heeft geen haast, want de winter laat gelukkig nog even op zich wachten.