Pagina 1 van 2

Turbo-druk

Geplaatst: 08.04.2010 - 04:16
door Bart Giesen
Ik zit me af te vragen;

Stel je accelereerd, de turbo bouwt druk op. Maar je moet ineens van het gas af. Waar laat een diesel (turbo) zijn overtollige lucht?

Bij benzinemotoren is het recirculerend, of maakt men gebruik van een dumpvalve (wat op een diesel niet kan vanwege het gebrek aan vacuum).

Hoe doet de diesel van Volvo dit?

Geplaatst: 09.04.2010 - 15:16
door FrankS60
Er bestaan wel degelijk dumpvalves die niet uitgaan van het vacuum om te openen, maar dat blijft behelpen. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen wat een diesel doet maar ik zou gokken op recirculatie.

Geplaatst: 10.04.2010 - 10:20
door Bart Giesen
Jah, maar dat zijn van die elctronisch gestuurde speelgoedprulletjes die je vind in een VW Golf TDI welke, door toevoeging van een raamband, 400pk heeft ;)

Geplaatst: 11.04.2010 - 10:01
door FrankS60
Haha lol, inderdaad ja! Daarom zei ik al; dat blijft behelpen :wink: Als je geen duidelijk afblaasgeluid hoort bij het schakelen dan kun je er bijna zeker van zijn dat het recirculeert. Anders had je het wel gehoord!

Geplaatst: 11.04.2010 - 10:48
door Bart Giesen
Ja maar dat is het nou juist... Ik hoor wel een afblaasgeluid, en dat kan ik niet plaatsen! ;)

Geplaatst: 11.04.2010 - 11:24
door DeNNiS_
een diesel blaas zijn turbo lucht niet af
omdat een diesel geen gas klep heeft

Dus hij voert de turbo druk af via de motor

Geplaatst: 11.04.2010 - 13:37
door Bart Giesen
Pff, nogmaals;

Ik weet dat een diesel geen gasklep heeft
Ik weet dat een diesel niet met vacuum werkt

Wat ik niet weet is, hoe gaat een diesel overweg met een overtollige turbodruk?! Waar laat hij deze? Hoe word dat bepaald / gekanaliseerd

Geplaatst: 11.04.2010 - 14:15
door eouwehand
Het afblaasgeluid wat jij hoort is waarschijnlijk van de dumpvalve, deze werkt op een "vacuüm" wat door de vacuümpomp wordt gecreëerd.

Geplaatst: 11.04.2010 - 14:49
door sjoerdb
overtollige turbodruk gaat denk ik gewoon in het motorblok en worden gewoon weer naar buiten gepompt. als jij wat hoort blazen bij gas loslaten dan zijn er misschien slangen lek in het motorruim.... succes met zoeken

Geplaatst: 11.04.2010 - 17:28
door herbie5251
of via d wastegate,of heeft een diesel die niet

Geplaatst: 11.04.2010 - 17:47
door eouwehand
herbie5251 schreef:of via d wastegate,of heeft een diesel die niet
Diesel heeft een wel dumpvalve maar geen wastegate.

Geplaatst: 11.04.2010 - 17:51
door herbie5251
dan weet ik t ook niet meer,maar als je wat hoort bij gas los laten,is dat terugslaande lucht in t luchtfilter,stal heet dat bij turbines

Geplaatst: 12.04.2010 - 10:21
door Bart Giesen
En waar zit die dumpvalve, en wat stuurt 'm aan? Vacuum of electronisch?

Geplaatst: 12.04.2010 - 21:32
door eouwehand
Dumpvalve wordt naar mijn weten electronisch aangestuurd.
Wanneer de druk in de turbo te hoog wordt gaat de klep open en worden de uitlaatgassen zonder eerst door de turbine te gaan direct de uitlaat in gestuurd.
Lijkt een beetje op een wastegate alleen dan voor de uitlaatgassen.

Geplaatst: 13.04.2010 - 07:30
door Bart Giesen
Maar als het zou zijn zoals jij beschrijft, dan zou je mogen verwachten dat je er haast niets van hoort, als de wastegate opent.

Stal klinkt aannemelijk, maar ik hoor het ook 'blazen' (niet fluiten), tijdens het opbouwen van boost.

Geplaatst: 13.04.2010 - 10:19
door volvo c70 t5
Als de wastegate opent hoor je dat wel hoor,En zeker als de motor koud is,Een turbo diesel hoor je meer als een benzine,Maar wat is jou probleem nu eigenlijk?

http://caboturbo.com/webpages/nl/HOE%20 ... 0TURBO.htm

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:53
door Bart Giesen
eouwehand schreef:
herbie5251 schreef:of via d wastegate,of heeft een diesel die niet
Diesel heeft een wel dumpvalve maar geen wastegate.
Andersom dus.

Anyway ik wil gewoon weten hoe het werkt. De werking van een turbo weet ik wel, maar ik wil weten waar de overtollige boost / lucht blijft bij een Volvo. Op jou link overigens word puur de turbo beschreven, niet de acuator etc., waar het mij nu juist om gaat.

Btw een dumpvalve heeft een diesel niet, althans Volvo zowieso niet. Maar het is me duidelijk denk ik. Overtollige lucht word electronisch gemeten, hetgeen een signaal uitzet naar dat apparaatje op het schutbord (vacuumpotje), welke op haar beurt de wastegate opent.

De primaire reden dat ik hier benieuwd naar ben, is dat ik zowel met genereren van boost (optrekken) , als ineens deacceleren een luchtstroom hoor afblazen onder de kap. En dat kan ik niet plaatsen, omdat de lucht IN de uitlaatzijde van de turbo word gekanaliseerd naar de downpipe en verdwijnt in de atmosfeer.

Geplaatst: 13.04.2010 - 18:41
door eouwehand
Je hebt gelijk Bart de turbo's in de V40's hebben een interne wastegate en geen dumpvalve. Het afblazen wat jij hoort lijkt mij gewoon een lekke leiding oid.

Geplaatst: 13.04.2010 - 18:58
door volvo c70 t5
eouwehand schreef:Je hebt gelijk Bart de turbo's in de V40's hebben een interne wastegate en geen dumpvalve. Het afblazen wat jij hoort lijkt mij gewoon een lekke leiding oid.
Wat ik wel een beetje vreemd vindt is,Dat ik niks terug lees over vermogensverlies,En dat mag je denk ik wel vervachten als je turbo afblaas bij optrekken.

Geplaatst: 13.04.2010 - 19:15
door volvo c70 t5
Bart Giesen schreef:Ja maar dat is het nou juist... Ik hoor wel een afblaasgeluid, en dat kan ik niet plaatsen! ;)
Ik weet niet hoe lang je de auto heb? Maar als je hem net heb zou ik is kijken naar je gaspedaal,Als daar een draad heen loopt dan heb misschien de vorge eigenaar er een dumpvalve opgezet.