Pagina 1 van 2

Daylight-running

Geplaatst: 08.04.2010 - 22:03
door sjors86
Probleem;

ik was deze week bij de dealer om software te laten laden voor de-activatie van daylight-runnung (dus dat ik mijn lampen ook zowaar uit kan zetten in de "uit / 0" stand).

Blijkt het hele verhaal niet te zijn gelukt. De dealer kon de software met geen mogelijkheid laden in de computer, de computer geeft foutcode "auto onbekend".
Nu is het wel zo dat ik andere koplampen in de auto heb gezet de heldere VALEO lampen van koebergenautos ( http://www.koebergenautos.nl/index.php? ... part=91512 ).

Het ligt niet aan het laden zelf, de automatische deurvergrendeling bij wegrijden is er namelijk wel ingezet die dag.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Geplaatst: 09.04.2010 - 09:45
door diesel01
Gistermorgen reed ik over een 2 baansweg en er kwam mij een grijze V50 tegemoet die in de regen zijn lampen vergeten was aan te doen.
Na meerdere seintjes zat de bestuurder mij aan te kijken als een konijn in het grootlicht en had geen idee wat ik bedoelde.
Juist voor deze mensen heeft Volvo running daylights uitgevonden.
Als je op deze manier bijvoorbeeld je xenon wil sparen kun je ook gewoon starten met de lampschakelaar op stadslicht.

Geplaatst: 09.04.2010 - 09:53
door Rutger
Ook met niet Volvo's heb ik altijd mijn lichten aan. Maar dat is een andere discussie. Ik vind het juist fijn dat ik er niet meer aan hoef te denken...lichtjes aan is betere zichtbaarheid.

Geplaatst: 09.04.2010 - 12:45
door Rippie V70
Mag ik vragen waarom je überhaupt je licht uit zou willen zetten?

In het kader van de veiligheid(=volvo) zo veel beter om ook overdag met je licht aan te rijden!

Geplaatst: 09.04.2010 - 12:55
door Oceanracer
diesel01 schreef:Gistermorgen reed ik over een 2 baansweg en er kwam mij een grijze V50 tegemoet die in de regen zijn lampen vergeten was aan te doen.
Na meerdere seintjes zat de bestuurder mij aan te kijken als een konijn in het grootlicht en had geen idee wat ik bedoelde.
Juist voor deze mensen heeft Volvo running daylights uitgevonden.
Als je op deze manier bijvoorbeeld je xenon wil sparen kun je ook gewoon starten met de lampschakelaar op stadslicht.
Ik neem niet eens die moeite meer. Volvorijders die willens en wetens hun licht laten uitschakelen neem ik niet serieus.

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:01
door liquid_force
je bespaard wel 2 euro per jaar aan extra benzine, daarvoor doe ik het ook hoor ;)

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:02
door sjors86
Tijdens het rijden laat ik de lampen gewoon aan staan, de lampen gaan ook in de normale stand uit als het contact uit staat. Het idee dat ik mijn lampen helemaal niet zou kunnen uitzetten is maf en een vb. als ik moet wachten op iemand en een krant lees in de auto op een parkeer terrein dat soort fratsen, dan sta je namelijk wel iedereen in zijn bek te schijnen met je licht. Doe je dit met stadslicht dan vergeet ik dat wel eens en dan is je accu leeg als je bij je auto komt etc etc.
Maargoed dit is een totaal andere discussie en ook off-topic, 't gaat om het probleem, niet of je het wel of niet eens bent met daylight-running wel/niet geactiveerd.

Kan iemand mij helpen?
Dank.

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:10
door sjors86
Tevens bemoeilijkt daylight-running "parkeren" in de duinen met draaiende motor (zodat de kachel 't doet).
Ook stadlicht is dan te zichbaar mijn idee, maar dat is niet de voornaamste reden voor het de-activeren :bounncy:

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:11
door Chrisvdvalk
sjors86 schreef:Tijdens het rijden laat ik de lampen gewoon aan staan, de lampen gaan ook in de normale stand uit als het contact uit staat. Het idee dat ik mijn lampen helemaal niet zou kunnen uitzetten is maf en een vb. als ik moet wachten op iemand en een krant lees in de auto op een parkeer terrein dat soort fratsen, dan sta je namelijk wel iedereen in zijn bek te schijnen met je licht. Doe je dit met stadslicht dan vergeet ik dat wel eens en dan is je accu leeg als je bij je auto komt etc etc.
Maargoed dit is een totaal andere discussie en ook off-topic, 't gaat om het probleem, niet of je het wel of niet eens bent met daylight-running wel/niet geactiveerd.

Kan iemand mij helpen?
Dank.
Dikke +1!

Ik heb de software ook laten laden. Wat juist handig is, is dat de lampen in de 'aan-stand' uit gaan als je het contact af zet. Op deze stand kan je ze standaard laten staan, dat is toch all you need? Zoals hierboven omschreven is het in sommige situaties handig als je lichten uit kunnen. Ik wil die mogelijkheid graag open houden en zelf de keuze hebben. Overigens rijd ik overdag ook altijd met de lichten aan.

Het veiligheidsargument is opgevangen met de mogelijkheid de knop continu op 'aan' te kunnen laten staan. Je weet dus wat je moet doen als je vergeetachtig bent ;).

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:16
door Peter-V50
Ook als het -22 graden is, en je moet je diesel starten, kan het handig zijn om de verlichting uit te kunnen zetten. En ik spreek uit ervaring!

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:19
door diesel01
Maare waarom zou je in de duinen met de lampen uit en de motor aan(voor de kachel)willen staan. :roll: .
Ik kan mij de voorstelling wel maken maar of we op the same page zitten.
Mijn auto staat soms de hele avond bij mijn ouders op een slecht verlichte plek met stadslicht en ik heb geen problemen met accu's oid.

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:21
door Chrisvdvalk
diesel01 schreef:Maare waarom zou je in de duinen met de lampen uit en de motor aan(voor de kachel)willen staan. :roll: .
Ik kan mij de voorstelling wel maken maar of we op the same page zitten.
Je bedoelt 'jullie kunnen er in de duinen samen wel een voorstelling van maken'? :roll:

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:30
door diesel01
Chrisvdvalk schreef:
diesel01 schreef:Maare waarom zou je in de duinen met de lampen uit en de motor aan(voor de kachel)willen staan. :roll: .
Ik kan mij de voorstelling wel maken maar of we op the same page zitten.
Je bedoelt 'jullie kunnen er in de duinen samen wel een voorstelling van maken'? :roll:
Zeeeer zeker niet.
Ik heb nooit de drang gehad om op die manier op zoek te gaan naar vertier, zeker niet met mannelijke medemens
Schijnt ook strafbaar te zijn iets met schending van de eerbaarheid, alhoewel er plekken zijn waar het een vrij plaats is voor ruim denkenen en mensen geen stroobreed in de weg wordt gelegt.

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:35
door Chrisvdvalk
diesel01 schreef:
Chrisvdvalk schreef:
diesel01 schreef:Maare waarom zou je in de duinen met de lampen uit en de motor aan(voor de kachel)willen staan. :roll: .
Ik kan mij de voorstelling wel maken maar of we op the same page zitten.
Je bedoelt 'jullie kunnen er in de duinen samen wel een voorstelling van maken'? :roll:
Zeeeer zeker niet.
Ik heb nooit de drang gehad om op die manier op zoek te gaan naar vertier, zeker niet met mannelijke medemens
Schijnt ook strafbaar te zijn iets met schending van de eerbaarheid, alhoewel er plekken zijn waar het een vrij plaats is voor ruim denkenen en mensen geen stroobreed in de weg wordt gelegt.
Grapje kerel, grapje :D

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:39
door diesel01
Een grapje wordt ernst en Ernst kan nu al lopen. :mrgreen:

Geplaatst: 09.04.2010 - 13:44
door Chrisvdvalk
diesel01 schreef:Een grapje wordt ernst en Ernst kan nu al lopen. :mrgreen:
Haha! Goeie ;)

Geplaatst: 09.04.2010 - 15:10
door sjors86
+1

Geplaatst: 09.04.2010 - 16:23
door MauritsvdT
Ik rijd ook altijd met lampen aan (doe ik al sinds ik mijn rijbewijs heb), maar de mogelijkheid om ze niet uit te kunnen kun je wel eens missen.
Bijvoorbeeld bij 'het sleutelen' waarbij je je contact even aan moet laten staan gaan ook meteen die lampen aan, de 'uit' functie kan dan handig zijn.
Ik weet eigenlijk niet eens in welke stand mijn knop staat ...... :oops: ..... aan gaan ze toch wel.

Over veiligheid gesproken; dan snap ik nog steeds niet dat er legio rijscholen zijn die geen verlichting voeren !! :?

Geplaatst: 09.04.2010 - 18:53
door Paul
Oceanracer schreef: Ik neem niet eens die moeite meer. Volvorijders die willens en wetens hun licht laten uitschakelen neem ik niet serieus.
Hmm, nou ik kom toch graag nog die Sunblinds brengen!
Ik heb het trouwens gedaan omdat ik veel gesein krijg in Spanje. En ik het ook wel relaxed vind als ik ergens wacht het licht uit te doen. (meestal doe ik dan ook de motor hoor...)

Geplaatst: 09.04.2010 - 19:12
door Oceanracer
Whahaha, je bent ook nog van harte welkom, Paul! Met of zonder licht aan. :-)