[Opgelost] Boodschappenluik V50 gaat niet meer open

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Volgende issue van mijn probleemkindje.

Ik heb het al eens op het forum voorbij zien komen, maar ik kan er met de search niet meer bij komen.

Van de week haperde het achterklep slot van de V50 al even, maar dit was snel opgelost door de auto nogmaals te ontgrendelen. Vandaag echter wilde de klep helemaal niet meer open en moesten de boodschappen er via de neer geklapte achterbank uit. Wat een drama.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Is het een probleem wat terug te leiden is naar een vaker voorkomend probleem en oplossing of wordt het ouderwets storing zoeken?

Bah, het zoveelste elektronische drama met de wagen. Als ik al een V60 koop wordt het zeker een PHII waar de kinderziektes al uit zijn ;-)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ik heb hier op't forum iets over gelezen, maar ik kan het zo 1,2,3 niet vinden.
Maar je schijnt iets van een afdekplaat te kunnen verwijderen om bij het slot te komen (van binnenuit).
Succes!
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Top! Thx Erik, het is nu veel te lekker zitten in de tuin, dus ik ga morgen even de kruipruimte in ;-)

Enig idee hoe ik hem van binnenuit kan ontgrendelen? het lijkt me makkelijker sleutelen met de klep open.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ik kwam deze link tegen, misschien heb je hier wat aan.

http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=en-GB

Ik zoek nog wel ff door

Edit:
Dit zou hem moeten zijn
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... achterklep

Nogmaals succes
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Top Erik, dank je wel, hier kan ik wat mee!

Vandaag ben ik er helaas niet aan toegekomen, maar ik ga morgenavond aan de klus met je tips. Thx!
Gebruikersavatar
Dick@Volvo
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22.09.2006 - 20:58
Locatie: Groningen

Bah wat vervelend om die kratjes pils via de achterbank te lossen...

Maar ff serieus, heb je het probleem inmiddels kunnen traceren?
Volvo V60 T3 Powershift Momentum/150pk/Power Blue/Pandora 17"/juni 2014/Business Pack/Sensus Connect
Volvo V50 2.4i Geartronic Edition II/170pk/Electric Silver/Cordellia 16"/mrt 2010/High Performance/Leder
Volvo V50 2.4 Geartronic Edition II/140pk/Electric Silver/Caligo 16";/sept 2006/High Performance/Estate-line
Volvo S40 2.4i/170pk/Silver Metallic/Cygnus 16";/mei 2004/Premium Sound
Gebruikersavatar
Dick@Volvo
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22.09.2006 - 20:58
Locatie: Groningen

Ik kom dit topic nog tegen 360Degreez;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34176
Volvo V60 T3 Powershift Momentum/150pk/Power Blue/Pandora 17"/juni 2014/Business Pack/Sensus Connect
Volvo V50 2.4i Geartronic Edition II/170pk/Electric Silver/Cordellia 16"/mrt 2010/High Performance/Leder
Volvo V50 2.4 Geartronic Edition II/140pk/Electric Silver/Caligo 16";/sept 2006/High Performance/Estate-line
Volvo S40 2.4i/170pk/Silver Metallic/Cygnus 16";/mei 2004/Premium Sound
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hoi Dick,

Het probleem is nog niet veholpen maar ik heb een idee wat het zou kunnen zijn.

Gisteren heb ik bij de garage de bedrading doorgemeten en we hebben de motor met een "power probe" onder stroom gezet waarna de deur van het slot ging.

Ook hebben we de bedrading doorgemeten en gelukkig is er geen sprake van een draadbreuk ergens.

Ik vermoedde dat het om de schakelaar zelf gaat (De V50 heeft geen mechanische bediening maar een schakelaar die de motor aanstuurt). Ik heb de oude schakelaar gedemonteerd en deze meegenomen naar de dealer.

Deze wist me te vertellen dat de PH1 V50's een vaker voorkomend probleem hebben veroorzaak door inwerking van vocht en dus corrosie op de kenteken verlichting en de slot schakelaar. Wanneer er vocht inkomt kan er sluiting ontstaan waardoor de schakelaar niet meer werkt.

Ik heb alvast een nieuwe schakelaar meegekregen. Als het schoonmaken van de oude kentekenlampjeshouder niet werkt kan ik deze proberen.

Keep you posted!

P.S. : Als het werkt zal ik wat foto's posten en model nummers noteren voor anderen.

Wellicht een leuk idee om een soort "tutorials" sectie op te zetten op het forum waar dit soort klusreportages met materialen, gereedschappen, kosten en model nummers gepost worden?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dick@Volvo schreef:Ik kom dit topic nog tegen 360Degreez;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34176
Thanks! Ik zal er even een post bij doen! ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Vanmiddag is het probleem opgelost met behulp van een nieuwe ontgrendelings-schakelaar.

Mocht het probleem bij een ander voorkomen hier een kleine "Howto"

Benodigdheden:

-Platte schroevendraaier
-Kleine torx schroevendraaier/set
-Grote torx schroevendraaier/set

Kosten:
-Plastic frame met schakelaar: €14.95
-Onderdeelnummer : ~word toegevoegd~

0-Afvoer
1-Grote Torx
2-Kleine Torx

Afbeelding

-Verwijder de 4 grote torx schroeven (1)
-Verwijder de 2 kleine torx schroeven (2)
-Trek het paneel in zijn geheel van de auto (Zit licht gekit, met beleid)
-Demonteer de stekker die aan het plastic frame zit

Afbeelding

Schuif het plastic frame van het paneel.
0-Montagepunten (schuiven, niet recht omhoog trekken)
2-Ruimte voor zekering (wtf??) ongebruikt.
3-Schakelaar

Monteren in omgekeerde volgorde.

Tip:

-Na demontage van het plastic frame het achterpaneel goed schoonmaken met warm water en afwasmiddel om vet en vuil te verwijderen.
-Als je van plan was het Volvo merk te verwijderen of vervangen: Now is the time!

Bij mij deden na de operatie de parkeersensoren [PARKEERHULP SERVICE VEREIST] het weer, en de foutmelding van de trekhaak [TREKKERSYSTEEM SERVICE VEREIST] was verdwenen!!

Het lijkt erop dat de kortsluiting of massa-lek ook de andere problemen als gevolg hadden.
Gebruikersavatar
Dick@Volvo
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22.09.2006 - 20:58
Locatie: Groningen

Goed je foto uitleg !
Dus drie problemen opgelost door slechts het vervangen van één schakelaar. Dat moet een lekker gevoel geven.
Volvo V60 T3 Powershift Momentum/150pk/Power Blue/Pandora 17"/juni 2014/Business Pack/Sensus Connect
Volvo V50 2.4i Geartronic Edition II/170pk/Electric Silver/Cordellia 16"/mrt 2010/High Performance/Leder
Volvo V50 2.4 Geartronic Edition II/140pk/Electric Silver/Caligo 16";/sept 2006/High Performance/Estate-line
Volvo S40 2.4i/170pk/Silver Metallic/Cygnus 16";/mei 2004/Premium Sound
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

die ruimte voor een zekering intrigeert me
iemand een idee?

hierdoor misschien de kortsluiting ontstaan?

dennis
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hahaha, er zit niet eens een zekering in! Het lijkt echt een "reserve" vakje voor een zekering, maar hier kom je niet bij zonder eerst het hele paneel te demonteren. Beetje-vaag.nl ;-)
dennis1976
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.12.2008 - 13:40
Locatie: Rijen

@360Degreez

Hallo, zit één dag voor de vakantie met precies hetzelfde probleem.
Ben dus al héél erg geholpen met de uitleg, echter zal ik morgen naar de dealer moeten om het onderdeel te halen. Ik ben bang dat ze niet 123 begrijpen om welk onderdeel dat het gaat, dus zou ik heel erg graag het onderdeel nummer willen weten.
Misschien dat je dit al achterhaald hebt?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hé Dennis, ik heb bij Volvo de bon vergeten mee te nemen.

Ik heb namelijk het onderdeel eerst meegenomen om te proberen en mocht deze achteraf komen betalen als dit het probleem daadwerkelijk zo oplossen.

De magazijnmeester bij Volvo kan deze zo voor je opzoeken in Vida (het volvo onderdelen systeem), demonteer de oude anders alvast en duw deze onder zijn neus.

Mocht je dealer er niet uitkomen (wat me stek lijkt), laat hem even bellen met de dealer in Barendrecht en vragen naar Dhr van Balgooi, magazijnmeester en een enorm hulpvaardig en kundig man. Deze weet van de hoed en de rand. Hij heeft er als het goed is ook een bijbesteld om deze op voorraad te hebben mochten andere mensen met het zelfde probleem zitten.

Lekker dat dit nét voor je vakantie gebeurt man, als je de tijd niet meer hebt kan je ook de oude goed opschuren zodat alle roest eruit is, met een beetje mazzel functioneert deze dan weer een tijdje.

Succes!!!
dennis1976
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.12.2008 - 13:40
Locatie: Rijen

Oké, hier is het ook gelukt. :D Op vakantie adres (Goes) naar de dealer gegaan, vandaag binnengekregen en meteen gemonteerd.

Art nr: 30699141 handgreep

Tussentijds kon ik de bak openen door en van de 3 pennetjes aan massa te koppelen.

Nogmaals bedankt voor de tip.

Grt Dennis
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

360Degreez schreef:Cool, goed man! Gefelici.
Ik heb ook gisteren met succes mijn achterklep bediening gefixt. Bedankt voor je mooie omschrijving! :)
scheveningen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16

Ik heb nu hetzelfde probleem en wil graag op de manier van 360Degreez het gaan oplossen alleen zijn de foto's niet meer te zien.

Is het mogelijk dat de foto's nog een keer worden geplaatst?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Sorry Scheveningen, ik had ze gehost op MijnAlbum en die albums blijken gedeactiveerd. Ik zal morgen even op mijn werkstation snuffelen of ik ze daar heb laten staan!
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”